Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-11-09, 17:20   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Ok, en liten midlertidig matkrise, her! Dette er så visst ikke hverdag, at jeg er så skrapa for mat, men jeg trenger i alle fall noen råd!
Greia er at jeg er fullstendig blakk og får ikke penger før i mårra, og nå har jeg spist det siste i kjøleskapet som var tre skiver bacon og to små brokkolikvaster, så tenkte jeg som så at jaja, jeg kan jo ikke legge meg sulten, så da får jeg tenke litt lav gi sånn på kveldingen. Og det eneste jeg har som faktisk kan spises i dag er sånne tørka gulgrønne linser, så jeg har putta dem i varmt vann og satt dem på lav varme. Men hva gjør jeg med dem, da? Jeg har i grunn ikke så mye annet. Jeg har smør, krydder, hvitløk, gul løk, litt tomatpuré, currypaste, og det er vel det.
Jeg er virkelig helt ute av veggis-gamet.
Forslag mottas med takk

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 17:44   #2
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Hva med linsesuppe?

Fedons linsesuppe er med røde linser, men den er sikkert like god med grønne. Også får du vel droppe byggryna, og bytte ut knuste tomater med tomatpure... Jeg regner med at krydderhylla di er velutstyrt

6 porsjoner

1 stor finhakket løk
2 knuste hvitløksfedd
1/2 ts gurkemeie
1 ts karri
1/2 ts chili
1,5 l vann
3,5 dl kyllingkraft
200 g røde linser
100 g byggryn
1 boks tomater
salt
pepper
persille

Fres løk og hvitløk i litt olje i 1 minutt og tilsett krydderet. Tilsett vann, kraft og resten av ingrediensene. La det koke opp. Legg på lokk og la suppen surre på svak varme i 45 minutter.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 17:46   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Åh, hjertelig! Ja, krydderutvalget står det ikke på! Hurra!
Må bare bytte ut olje med smør, og ellers ha i masse smør vettu, så får jeg litt mer jevning på le blodsukker!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 18:10   #4
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Skulle til å si at linsegryte hørtes perfekt ut, og det stemte jo

Kan jeg spørre deg photo, hvordan funker dette å begrense GI med fett eller protein? Den biten har jeg aldri forstått og SB fokuserer ikke på det, men jeg er nysgjerrig.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 18:15   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

På generelt grunnlag er det jo en forutsetning at maten har lav gi fra før, men f.eks om man spiser frukt, så bør man gjøre det før et måltid med mer fett i, for å dermed dempe blodsukkerstigninga. Hvordan dette rent fysisk skjer kan jeg dessverre ikke svare på.

Jeg for min del har også hatt nytte av det i såkalte nødtilfeller. Jeg tar glukosebelastning hos legen hvert år ettersom jeg er borderline diabetisk, og da må jeg kaste meg over noe fettrikt når jeg kommer hjem, pleier å ha med meg nøtter i veska, men det er ikke alltid det holder. Da har jo den største toppen alt blitt nådd, men typisk etter et blodsukkerfall så bør man være raskt ute med å stabilisere blodsukkeret selv om kroppen vil ha kjapp energi, så lønner det seg å gjøre med fett og proteiner.
En gang fikk jeg feil da jeg bestilte sukkerfri G&T, og hadde ikke stort annet valg enn å løpe hjem og spise masse smør, for hele kroppen prikket og hodet mitt føltes som om det skulle eksplodere. I hverdagen er det jo selvfølgelig ikke noen fordel å blande smør og sukker.
Grønne linser har en GI på 30, det vil si at den er lav. Jeg vil uansett ha smør i sånn at jeg faktisk blir skikkelig mett.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 18:16   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Dette virket litt rotete, håper du skjønte noe av det.
Vet at Fedon tar for seg noe med det å spise fett etter f.eks frukt. Eller å spise frukt sammen med f.eks nøtter.
Jeg spiser jo lavkarbo/høyfett, fordi det passer kroppen min best, så jeg har ikke sånn veldig peiling på dette med lav GI, men tar det alltid med i betraknting om jeg skulle prøve noe nytt på grønnsaksfronten f.eks.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 18:20   #7
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Takk, jeg skjønte det sånn noenlunde. Jeg reagerer veldig fint på alt jeg spiser nå (som er lav-GI) og det eplet jeg spiste i går gikk også veldig fint. Men nå kommer halvannen uke med besøk hos ei venninne i Canada, samt Thanksgiving, så det er greit å ha en strategi for å begrense blodsukkerstigningen dersom jeg blir servert noe veldig høy-GI til frokost, f.eks.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 18:24   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Jeg kan spise noe lav GI-mat jeg også, som nøtter og belgefrukt f.eks (men da går jeg ikke ned i vekt, men ikke opp heller), men frukt tåler jeg dårlig. Det har nå en gang med reaktivt blodsukker å gjøre, og heldigvis har jeg aldri vært særlig begeistra for frukt heller, var allergisk mot en del av det da jeg var yngre, så det er heller ikke noe jeg har rukket å få noe forhold til.
Men jeg kan anbefale deg som lever etter South Beach-prinsippene å utvide horisonten din med f.eks Fedons Metode. Det er vel ikke veldig ulikt heller, sånn sammensetningsmessig!
Jeg har lest boka selv, men det begynner å bli en stund siden, og det er jo mye av det han anbefaler som ikke vedgår meg direkte ettersom jeg spiser mer ''strikt'' i forhold til såkalt normalt norsk kosthold

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 18:28   #9
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg kan spise noe lav GI-mat jeg også, som nøtter og belgefrukt f.eks (men da går jeg ikke ned i vekt, men ikke opp heller), men frukt tåler jeg dårlig. Det har nå en gang med reaktivt blodsukker å gjøre, og heldigvis har jeg aldri vært særlig begeistra for frukt heller, var allergisk mot en del av det da jeg var yngre, så det er heller ikke noe jeg har rukket å få noe forhold til.
Men jeg kan anbefale deg som lever etter South Beach-prinsippene å utvide horisonten din med f.eks Fedons Metode. Det er vel ikke veldig ulikt heller, sånn sammensetningsmessig!
Jeg har lest boka selv, men det begynner å bli en stund siden, og det er jo mye av det han anbefaler som ikke vedgår meg direkte ettersom jeg spiser mer ''strikt'' i forhold til såkalt normalt norsk kosthold

Jeg har faktisk tenkt å gå på biblioteket når jeg er hjemme i julen og lese litt Fedon. Jeg har bare ikke tid (eller lyst til å bruke penger på å få tak i boken) til å lese den her borte. Fedon har litt mer bakgrunn tror jeg, SB er skrevet litt mer for et amerikansk publikum (dømmende, jada, men det er sant) og derfor går man ikke så dypt.

Det er forresten rart det der med frukt... Jeg er veldig glad i frukt, men jeg smakte et par biter jordbær i forrige uke og det var alt for søtt. Eplet jeg spiste i går var skikkelig syrlig, men jeg merker jo at smaksløkene har fått en ny referanse på søtt. Amerikansk yogurt (fett og sukkerfri, men tilsatt tilsvarende mengder splenda) får jeg knapt ned - er første og siste gang jeg har kjøpt det.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 21:30   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Ja, kjenner til den der med bedre smaksløker, altså. For ikke å snakke om luktesans!

Den linsegryta ble veldig god, takk, Trillian!
Men, jeg kjenner at det ikke er så bra å KUN spise linser for meg, jeg måtte for det første spise veldig mye (selv om jeg hadde i mye smør), og nå er jeg litt tung og daff og øyelokka begynner å glippe litt. Tror jeg må komme meg en tur ut i frisk luft for å klarne hodet.
Men uansett da, de mest karberike måltidene bør, så vidt jeg husker, inntas sent på dagen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 09:53   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men uansett da, de mest karberike måltidene bør, så vidt jeg husker, inntas sent på dagen.

Jeg har lest det her inne, og lurer på hvorfor? Jeg kan ikke se at det er heldig å øke blodsukkeret før kvelden? Hverken for søvnkvalitet eller for forbrenninga generellt.
På fedonkurset lærte vi at om man skulle spise noe karborikt skulle man gjøre det til frokost, eller til nød til lunsj, ikke seinere. For da var man mer i aktivitet og fikk forbrent karbohydratene og stabilisert blodsukkeret igjen raskere fordi man var i aktivitet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 10:43   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matkrise! Hva kan jeg gjøre med grønne linser?

Ja, nå har jeg lest litt rundt her, og jeg tror nok ikke det gjelder i så stor grad oss ''vanlige dødelige'' som bl.a prøver å gå ned i vekt, men jeg forstår det sånn at når man trener hardt (typ tung styrketrening og sånn) i kombinasjon med et lavkarbo- og høyfettkosthold så kan det lønne seg å legge det meste av karbohydratene til slutten av dagen på grunn av restitusjon. Jeg hakke så mye å restituere når min trening stort sett består av litt yoga og lange gåturer, så jeg tror jeg fortsetter som før, i hverdagen, med mye fett, passe med protein og litt karbo til hvert måltid

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Grønne oliven Fredrikke Dr Lindbergs 2 21-09-08 14:11
Grønne epler og nypoteter Båten Lavkarbo generelt 1 07-07-08 14:48
Hva betyr de grønne firkantene? Pusen Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 17 16-02-08 12:48
Grønne prikker polvott Lavkarbo generelt 62 19-12-07 19:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no