Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Vitaminer i grønnsaker som blir kokt?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-13, 12:06   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Vitaminer i grønnsaker som blir kokt?

Hva skjer med vitaminer og mineraler i grønnsaker når de blir kokt og spist sammen med kokekrafta? Slik som i supper. Det sises at noe av næringen blir borte når man koker grønnsaker og at man derfor burde bruke opp igjen kokevannet. Er det slik at de egentlig ikke blir borte på mystisk vis, men at de bare havner i vannet?

Jeg spiser jo gjerne mye av mine grønnsaker som IKKE spises rå i supper. Tomatsuppe med masse grønnsaker og kyllingsuppe med wokblanding/brokkoli spiser jeg flere ganger i uka.

Jeg er litt bekymret for om jeg får i meg nok vitaminer eller ikke i disse suppeperiodene. Stort sett hele vinteren går det mye i supper, gjerne 3 ganger om dagen. Kokevannet blir da alltid spist.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 12:32   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer i grønnsaker som blir kokt?

En del vitaminer går dukken på grunn av varmen så laaaangvarig koking er ikke å anbefale for grønnsaker om poenget er å bevare mest mulig c-vitaminer i alle fall.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 12:32   #3
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vitaminer i grønnsaker som blir kokt?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hva skjer med vitaminer og mineraler i grønnsaker når de blir kokt og spist sammen med kokekrafta? Slik som i supper. Det sises at noe av næringen blir borte når man koker grønnsaker og at man derfor burde bruke opp igjen kokevannet. Er det slik at de egentlig ikke blir borte på mystisk vis, men at de bare havner i vannet?

Jeg spiser jo gjerne mye av mine grønnsaker som IKKE spises rå i supper. Tomatsuppe med masse grønnsaker og kyllingsuppe med wokblanding/brokkoli spiser jeg flere ganger i uka.

Jeg er litt bekymret for om jeg får i meg nok vitaminer eller ikke i disse suppeperiodene. Stort sett hele vinteren går det mye i supper, gjerne 3 ganger om dagen. Kokevannet blir da alltid spist.

Noen vitaminer tåler jo ikke varmebehandling så godt slik at noe av det ødelegges og da finnes det jo ikke i kokekrafta heller. Men det ser ikke ut som om alt blir ødelagt. Jeg fant en liten oversikt her:
http://www.matportalen.no/verktoy/Ma...andling+av+mat

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 12:40   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer i grønnsaker som blir kokt?

Takk begge to!

Når jeg lager kyllingsuppe er grønnsakene de siste jeg har i, frosne sådan, suppe får et oppkok før jeg spiser av den. Men alle porsjoner uten den første blir jo varmet opp til kokepunktet enda en gang når jeg varmer opp igjen( jeg fordeler suppe i porsjonsbokser og varmer en og en).
Jeg skal ta meg en kikk på linken hos matportalen.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Holdbarhet: kokt fisk vs. kokt kjøtt mofe Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 13-11-09 17:01
Kokt torsk med hvitløksdampa scampi og dill-grønnsaker Gerd Middag 8 24-08-09 18:49
Kokt skinke! ghotti Lavkarbo generelt 5 04-10-08 11:27
Grønnsaker-rå eller kokt? nellie Spørsmål og svar 11 24-01-08 14:19
Net Carbs i grønnsaker blir minus?! Paradis-Oscar Vedvarende vekttap 4 19-04-07 22:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no