Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

ADHD og redusering av karbohydrater?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-09, 22:16   #1
millaza
Nytt Medlem
 
millaza sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Nesna
Alder: 42
Innlegg: 1
millaza er på en erverdig vei

ADHD og redusering av karbohydrater?

Er det noen som har noe erfaring med dette?

millaza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert,men prøver på lavkarbo:D Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 21:22   #2
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Ikke direkte. Men ADHD påvirkes ofte av blodsukkersvingninger (derav mytene om at man blir "hyper" av sukker), og jevnere blodsukker vil for mange barn virke dempende i forhold til ADHD.

Samtidig er det sånn at mange barn med ADHD eller andre diagnoser har andre intoleranser. Noen for melkeprotein, noen for melkesukker, noen for gluten, osv. Jeg ville derfor fått tatt noen tester hos legen først for å avklare om det er andre ting jeg burde ta hensyn til først, før jeg hadde gått inn på karbohydratredusert mat til barna.

Dvs litt reduksjon er jo lurt, i de raske karbohydratene. Grovere brød, fullkorn, mindre sukker, mindre potet, osv. Men jeg ville ikke gjort store og omfattende endringer i et barns kosthold uten at jeg hadde kontroll i forhold til allergier / intoleranser, spesielt ikke for et barn med en diagnose som ADHD eller lignende.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 22:59   #3
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

I siste nummer av Mat & Helse er det en lang artikkel om visse tilsetningsstoffer i vaksiner til barn gjennom de siste tiårene, og samtidig "økning" av antall barn med diagnose ADHD. Det er også tidligere fokusert på Fluor.
Muligens bra for tenner men gift for kroppen ellers?

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 00:02   #4
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Anna Hallén har en bra blogg, i seksjonen om "energibarn" skriver hun litt om kosthold for barn. Hun er sikkert også en bra person å stille spørsmål til angående adhd-barn og kosthold.

Hun skriver litt om det i bloggen, og jeg siterer henne her:

Sitat:

Bör barn äta enligt GI? Nej, det bör de inte. De SKA göra det!

Är barnet aktivt, cyklar till skolan, leker på rasten och spelar innebandy på fritiden, så ska barnet ha lite mer kolhydrater.

Är barnet en soffpotatis, åker skolbuss, sitter inne och spelar kort på rasten och lever framför datorn hela eftermiddagen för att sen flytta rumpan till TVn? Ja, då ska bröd, mjöl, pasta, potatis mm bort. Det bara skadar. Låt däremot frukten vara kvar i vilken mängd som helst. De flesta barn är ju kassa på grönsaker.

"Men barn behöver kolhydrater. De växer ju"

Läs vilken kunskapsbok Du vill. ALLA är överens om att vi inte växer på kolhydrater. Vi växer på proteiner och fett. Så vill Du att Ditt barn ska må bra, se till att du serverar köttfärssås med lite pasta och inte pasta med lite köttfärssås!

Og et bra sitat til...

Sitat:

Vi VET att kolhydrater används till aktivitet i kroppen. Är det ingen som funderar på vad som händer om vi tankar kroppen med aktivitet och sen försöker kräva av barnen att de ska sitta still?

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010

Sist redigert av Perdita : 12-05-09 kl 00:07.
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 00:14   #5
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Og enda et bra sitat fra henne (hun skriver mye veldig bra spør du meg!)

Sitat:

Barn med ADHD tar hand om socker och kolhydrater i en annan hastighet än vad de som inte har ADHD. (Av denna anedning är energibarn ofta kolhydratomaner. Älskar skräpmat och socker. Och mår inte alls bra av det)

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 00:18   #6
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Og når jeg sitter her og leser meg bakover i den bloggen kom jeg over dette innlegget, klar tale

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 12:34   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Det å passe på hva en unge spiser er mye lettere sagt enn gjort.... dessverre..

Har selv en unge med adhd; han er 14 år. Jeg jobber heltid, drar hjemmefra klokka 08:00 og er ofte ikke hjemme før klokka 17:00. En dag i uka er jeg ikke hjemme før klokka 19:00. Guttungen er flink og kan ordne seg selv hjemme. Men selv om jeg kjøper GI mat og legger ting mest mulig til rette for ham hjemme så må jeg bare innse at jeg kommer til kort likavel

Han får mat på skola; en fin baguett med ei osteskive. Dette blir han ikke mett av, ikke de andre skolungene heller , så i matpausen bærer det av sted med dem til Narvesen eller Bakeriet for å kjøpe en pizzabit/pølse eller en bolle. Gjerne dandert med ei ekte cola til. Og NÅ er han mett!

Når jeg kommer hjem og skal lage mat jeg anser som sunn for oss, så vil han ikke spise for han er jo mett! Så det eneste måltidet hans som JEG har kontroll over er kveldsmaten. Frokost spiser han ikke; han har aldri gjort det, han blir bare kvalm og kaster opp når han prøver.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 14:29   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

I en alder av 14 er det vel opptil en selv om man ønsker å ha bedre kontroll med sykdommen. Man kan ikke lenger "tvinge" det på de, men hvis man får en felles forståelse for at det kan hjelpe er han kanskje mer villig til å prøve andre mat-typer?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 16:06   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I en alder av 14 er det vel opptil en selv om man ønsker å ha bedre kontroll med sykdommen. Man kan ikke lenger "tvinge" det på de, men hvis man får en felles forståelse for at det kan hjelpe er han kanskje mer villig til å prøve andre mat-typer?

Jeg tror ikke guttungen min ser/kjenner noen sammenheng mellom "kontrollere" ADHD og den maten han spiser. Eventuelle virkninger av maten kommer kommer så "smygende" at han merker egentlig ikke noen forskjell, tror jeg da, selv om JEG kanskje ser stor forskjell.

Dessuten aner jeg at det er ille nok for ham å ha ADHD, som hos ham opptrer som en utagerende sak, om han ikke i tillegg skal være nødt til å redusere på det som gir ham mulighet til sosialt samvær med andre unger... ...Disse turene ned til butikkbakern er stort sett de gangene de liksom aksepterer han sosialt.... Jeg er derfor så glad for at han til høsten skal begynne på ei skole for unger som har tilpasnings- og læringsvansker. De blir bare 11 unger på 6 lærere, og de lager sunn god GI mat! Ingen butikker eller kiosker i nærheten og alle unga har samme utgangspunkt! Blir bra det!

Men jeg ER overbevist om at rett mat hjelper. Var selv enelærer for ei jente hvor vi testa ut en diett som da kaltes Feingold-dietten.... oog den heter det fremdeles Der så vi megaflott utvikling på jenta, men ho selv så den ikke, og ho ramla snart tilbake til gamle vaner.. Men vi klarte holde det gående i et par måneder og det var megaforskjell! Skal jaggu sjekke denne dietten igjen, trodde den var ute av verden for lenge siden..

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 12-05-09 kl 18:37.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 18:35   #10
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I en alder av 14 er det vel opptil en selv om man ønsker å ha bedre kontroll med sykdommen. Man kan ikke lenger "tvinge" det på de, men hvis man får en felles forståelse for at det kan hjelpe er han kanskje mer villig til å prøve andre mat-typer?


Unnskyld men, opp til en selv å kontrollere sykdommen?

Den var litt "enkel"...

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 19:56   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Unnskyld men, opp til en selv å kontrollere sykdommen?

Den var litt "enkel"...

Jeg sa "ha bedre kontroll med", noe som er ganske forskjellig fra å fullt kontrollere. Men det er ikke til å komme utenom at hva vi putter i munnen påvirker blandt annet sykdom.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 22:35   #12
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg sa "ha bedre kontroll med", noe som er ganske forskjellig fra å fullt kontrollere. Men det er ikke til å komme utenom at hva vi putter i munnen påvirker blandt annet sykdom.


Min sønn med AD/HD reager overhodet ikke på sukker eller karber, men antageligvis e-stoffer.
Ikke enkelt for en ungdom å kontrollere...

Stort sett er det andres adferd som vipper ham av pinnen, det er nok ikke så enkelt å kontrollere.

Denne sykdommen er det ingen enkel løsning på.
Noen kan ha nytte av kostomlegging, ikke alle er like plaget heller.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 17:15   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Min sønn med AD/HD reager overhodet ikke på sukker eller karber, men antageligvis e-stoffer.
Ikke enkelt for en ungdom å kontrollere...

Stort sett er det andres adferd som vipper ham av pinnen, det er nok ikke så enkelt å kontrollere.

Denne sykdommen er det ingen enkel løsning på.
Noen kan ha nytte av kostomlegging, ikke alle er like plaget heller.

Leste du det innlegget mitt litt lengere opp om Feingold-dietten???
Jeg skal absolutt prøve den på min kar! Da skal man bla unnga e-stoffer i form av farge, kunstig sukker, anti-oksidanter (MSG).

Min kar blir også mektig provosert av andres oppførsel.. De trenger ikke gjøre noe spesielt ment overfor HAM, det er nok at de ubevisst smatter litt når de spiser, dveler lenge ved ord når de snakker, løpe på en "teit" måte.... etc...

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 13-05-09 kl 17:22.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 11:42   #14
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Jeg var hos legen på Lindbergklinikken, som kunne fortelle om en gutt med ADHD hvor familien hadde lagt om kostholdet til lavkarbo. Etter en uke hadde læreren ringt familien og spurt om de hadde dopet gutten, han var helt forandret. Rolig og konsentrert. Flott historie, ikke sant?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 17:34   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Min sønn med AD/HD reager overhodet ikke på sukker eller karber, men antageligvis e-stoffer.
Ikke enkelt for en ungdom å kontrollere...


Det høre svært merkelig ut. ADHD eller ei, barn pleier å reagere på (store) sukkermengder...



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 17:48   #16
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det høre svært merkelig ut. ADHD eller ei, barn pleier å reagere på (store) sukkermengder...

Det er myte at unger blir "gira" eller "umulige" på sukker. Ja, hvis de har reaktiv hypoglykemi, men jeg har aldri møtt en ADHD-unge som har det. Mange er derimot svært følsomme for ting som farvestoffer, antioksidanter o. s. v. Buzz-effekten fra energidrinker kommer stort sett fra B-vitaminer. B12 har en fin liten oppjusterende effekt på glutamat, og hvis du er kjemisk følsom, kjenner du det ganske kraftig. Jmfr. Feingold-/Failsafe-dietten, som har funket bra på endel autister og ADHD-barn.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 17:57   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Det er myte at unger blir "gira" eller "umulige" på sukker.


Har du noensinne vært i en barnebursdag med godteposer og brus? "Gira" er vel en mild betegnelse.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 20:23   #18
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Har du noensinne vært i en barnebursdag med godteposer og brus? "Gira" er vel en mild betegnelse.

Sett hva som er i godteri og brus? Masse farvestoffer og polyfenoler (aromastoffer). Hvis det er sukkeret alene som gjør de gira, så skal de bli gira av potet og pizza òg. Svært få barn (dog enkelte) blir det.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 23:45   #19
ned
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 27
ned er på en erverdig vei

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Det er myte at unger blir "gira" eller "umulige" på sukker. Ja, hvis de har reaktiv hypoglykemi, men jeg har aldri møtt en ADHD-unge som har det. Mange er derimot svært følsomme for ting som farvestoffer, antioksidanter o. s. v. Buzz-effekten fra energidrinker kommer stort sett fra B-vitaminer. B12 har en fin liten oppjusterende effekt på glutamat, og hvis du er kjemisk følsom, kjenner du det ganske kraftig. Jmfr. Feingold-/Failsafe-dietten, som har funket bra på endel autister og ADHD-barn.

På hvilket grunnlag påstår du at det er en myte?
Min erfaring er at barn som spiser sukker, f.eks søte kjeks, boller kaker, saft ol på tom mage, gjerne tar litt av. Spiser de et måltid som inneholder proteiner osv først, tåler de gjerne litt sukker etterpå.

Dette gjelder ikke alle barn, men mange etter min erfaring...

__________________


ned er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 08:59   #20
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Har du noensinne vært i en barnebursdag med godteposer og brus? "Gira" er vel en mild betegnelse.
-

De er gira i bursdager fordi de blir gira opp psykisk lenge før de kommer i selskapet. Det er forventninger både fra ungene og fra de voksne. Jeg har sett barneselskaper "ta av" allerede før ungene hadde fått noe som helst å spise eller drikke.

Og ja, det er en myte at barn blir hyper av sukker. Som danish er inne på er det en god del mennesker, spesielt med ADHD, som reagerer på tilsetningsstoffer, fargestoffer, osv. Men sukker gjør deg ikke hyper. Mange barn kan derimot reagere når blodsukret synker igjen (klassikeren når man kommer hjem fra barneselskapet / 17. mai-feiringen og barnet blir sutrete, masete, klengete, sint, sur...), men også her spiller den psykiske faktoren kraftig inn.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 09:02   #21
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Sett hva som er i godteri og brus? Masse farvestoffer og polyfenoler (aromastoffer). Hvis det er sukkeret alene som gjør de gira, så skal de bli gira av potet og pizza òg. Svært få barn (dog enkelte) blir det.

De som virkelig reagerer på karbo gjør det like mye av annen mat, ja.

Jeg husker fra mine gikk i barnehagen at de ansatte påsto de kunne merke i adventstiden at mange av ungene fikk sjokolade-kalender hjemme. En liten sjokoladebit på ca 2 gram. Det påsto de førte til at ungene ble hypre det meste av dagen.

Vel. For det første spiste mange av ungene brød med brunost, sjokopålegg, syltetøy, osv daglig uansett. De var altså vant med høyt inntak av karbo. Så hva var det for noe "magisk" med de 2 grammene med sjokolade?

Jo, det magiske ble styrt av de voksne. Bygge opp ungenes forventninger. Gire dem opp. De voksne i barnehagen fortalte at de hadde sett julenissen utenfor barnehagen... tok ungene av? Ja. Skyldtes det sukker? Ja, særlig...

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 14:07   #22
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det høre svært merkelig ut. ADHD eller ei, barn pleier å reagere på (store) sukkermengder...



-

Da er tre av mine fire barn svært merkelige!

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 14:09   #23
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

De som virkelig reagerer på karbo gjør det like mye av annen mat, ja.

Jeg husker fra mine gikk i barnehagen at de ansatte påsto de kunne merke i adventstiden at mange av ungene fikk sjokolade-kalender hjemme. En liten sjokoladebit på ca 2 gram. Det påsto de førte til at ungene ble hypre det meste av dagen.

Vel. For det første spiste mange av ungene brød med brunost, sjokopålegg, syltetøy, osv daglig uansett. De var altså vant med høyt inntak av karbo. Så hva var det for noe "magisk" med de 2 grammene med sjokolade?

Jo, det magiske ble styrt av de voksne. Bygge opp ungenes forventninger. Gire dem opp. De voksne i barnehagen fortalte at de hadde sett julenissen utenfor barnehagen... tok ungene av? Ja. Skyldtes det sukker? Ja, særlig...

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 16:47   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Må bare si meg hjertens enig med Bæret og Svane!

Det er sååå mye lettere å si at det er sukkeret som har skylda enn alle tilsetningsstoffene... Jeg tror REN mat er best, og da begrense karboene på den rene maten!!!

Dessverre er mye av det gotteriet jeg som lavkarbodame fører i meg IKKE i samsvar med det jeg prøver lære unga mine... Skal prøve være flinkere til å fokusere på å få bort tilsetningsstoffene fremfor det sukkeret unga måtte få i seg..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 16:53   #25
ned
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 27
ned er på en erverdig vei

Sv: ADHD og redusering av karbohydrater?

Min erfaring med barn og sukker kommer fra måltider som pannekaker, boller, kaker osv, ikke blå jelly beans liksom, det unngår vi så langt som mulig.

__________________


ned er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
Karbohydrater Humle Ketolysekuren 7 29-05-07 14:25
Adhd mofe Fysisk og mental helse 28 25-03-06 21:39
Barn med ADHD og dyr? Calla Generell diskusjon 1 28-07-05 11:30
For mye karbohydrater?! pandalakris Vedvarende vekttap 11 08-12-04 11:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no