Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Kake med Splenda isteden for sukker?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-06, 17:09   #1
Ember
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4
Ember er på en erverdig vei

Kake med Splenda isteden for sukker?

Jeg skal lage en sjokolade kake og vil erstatte sukkeret med Splenda. I kakeoppskriften skal det være 300 g sukker. Så nå har jeg kjøpt 3 Splenda 100 grams pakker. Jeg vet det står at 10 g Splenda tilsvarer 100 g sukker i smak. Så jeg søkte litt på nettet og fant dette innlegget i et annet forum:

Hei!

For å spare kalorier har jeg eksperimentert med å bruke Splenda istedet for sukker i noen kakeoppskrifter. Ifølge pakningen vil 10g Splenda tilsvare 100 g sukker, og denne formelen har jeg brukt. (50 g Splenda istedet for 500 g sukker f.eks).

Det blir likevel ikke samme søte smak som med sukker, det smaker som om jeg har glemt sukker! Har prøvd bl.a sjokoladekake.

Er det ikke meningen å bruke Splenda til baking? Gjør jeg feil?

På forhånd takk for svar

Etter å ha lest dette tror jeg jeg har i 300 gram Splenda i kakeoppskriften likevel. Andre som har bakt med Splenda og har noen erfaringer?

Ember er avlogget   Min kostholdsfilosofi: No sugar thank you! Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 17:11   #2
Ember
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4
Ember er på en erverdig vei

Sv: Kake med Splenda isteden for sukker?

PS: På Splenda pakka står det "Granulated"? Vet ikke hva det betyr, om det er ekstra konsentrer eller om det står sånn på alle de forskjellige Splenda pakkene?

Ember er avlogget   Min kostholdsfilosofi: No sugar thank you! Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 17:13   #3
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kake med Splenda isteden for sukker?

Tror det betyr granulert eller kornete...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 17:59   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kake med Splenda isteden for sukker?

Opprinnelig lagt inn av Ember, her.

Jeg skal lage en sjokolade kake og vil erstatte sukkeret med Splenda. I kakeoppskriften skal det være 300 g sukker. Så nå har jeg kjøpt 3 Splenda 100 grams pakker. Jeg vet det står at 10 g Splenda tilsvarer 100 g sukker i smak. Så jeg søkte litt på nettet og fant dette innlegget i et annet forum:

Hei!

For å spare kalorier har jeg eksperimentert med å bruke Splenda istedet for sukker i noen kakeoppskrifter. Ifølge pakningen vil 10g Splenda tilsvare 100 g sukker, og denne formelen har jeg brukt. (50 g Splenda istedet for 500 g sukker f.eks).

Det blir likevel ikke samme søte smak som med sukker, det smaker som om jeg har glemt sukker! Har prøvd bl.a sjokoladekake.

Er det ikke meningen å bruke Splenda til baking? Gjør jeg feil?

På forhånd takk for svar

Etter å ha lest dette tror jeg jeg har i 300 gram Splenda i kakeoppskriften likevel. Andre som har bakt med Splenda og har noen erfaringer?

Splenda går godt til baking, men gir ikke samme effekt/egenskaper som sukker når det gjelder heving og konsistens. Den gir kun SØTSMAK og har ingen andre "evner" slik sukker har. Funker ikke sammen med gjær, kun bakepulver. Splenda blir heller ikke brunt, men brent, så det kan ikke brukes til glassering.

Du må for all del ikke bruke 300 gram Splenda isteden for 300 gram sukker ! Da blir det for det første vannvittig med karber og det blir innmari dyrt !

100 gram Splenda gir samme søtningsmengde/styrke som 1 kg sukker.
10 gram Splenda gir samme søtningsmengde/styrke som 100 gram sukker.

30 gram Splenda = ca. 3 dl gir samme søtningsmengde/styrke som 300 gram sukker.


For å få riktigst mulig forhold mellom sukker og Splenda bør du etter min egen erfaring ikke veie, men måle. Veier du, så veier Splenda så lite at feilkildene kan være mange.

1 ts Splenda gir samme søtning som 1 ts sukker. 1 dl Splenda gir samme søtning som 1 dl sukker.

Dvs. om 300 gram sukker = 3 dl, så bruker du 3 dl Splenda.

Om du er usikker, vei opp 300 gram sukker og hell i et liter mål. Så bruker du samme mengde Splenda !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 18:09   #5
monkey
Medlem
 
monkey sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 145
monkey har en fantastisk aura rundt segmonkey har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kake med Splenda isteden for sukker?

Nu vill inte jag måla någon på väggen, men jag har slängt min burk med Splenda efter att ha läst detta http://www.mercola.com/2006/oct/12/f...or-splenda.htm

När det fungerar som insektsbekämningsmedel då avstår jag.

Här är mer läsning om Splenda/Suklarose

monkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 18:26   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kake med Splenda isteden for sukker?

Gammelt "nytt" - vi har en hel tråd som omhandler Mercolas skriverier allerede.

Ang. Mercola (også kalt sensasjonsjegeren). Det er synd det ikke står noe sted hvor MYE de som skal ha rapportert bivirkninger har spist da... Men vi er jo forskjellige og leter man vil man vel alltid finne personer som relaterer sine "lidelser" til ett eller annet produkt. Selv har jeg litt problemer med å ta Mercolas mer eller mindre bastante påstander heeeelt alvorlig - men noen sannhet er det nok i det. Ingen røyk uten ild heter det vel. Om han da ikke har egne produkter han selger ?

Og hvor ble det av vitneforklaringene ?

Et tankekors i denne sammen hengen er at å
rsaken til at siden med "vitneforklaringer" ikke lenger er tilgjengelig er visstnok at han fikk pålegg av retten til å fjerne dem da det ikke fantes tilstrekkelig vitenskaplig bevis for påstandene - har jeg lest et sted (søker etter linken, men nå finner jeg ikke den heller).

Det finnes en masse sider på nettet med skremselspropaganda mot en masse produkter. Bl.a. Aspartame. Det er masse som er farlig og kreftfremkallende. REN MAT finnes egentlig ikke lenger. Selv økologisk mat er full av giftstoffer da jordsmonnet ikke blir "rent" fordi om en slutter med sprøytemidler "over natta". Det tar generasjoner å gjenopprette og få "rene varer". Vi må bruke egen sunn fornuft og gjøre slik det passer oss selv best tror nå jeg.

Men moralen er at man bør ligge unna eller bruke så lite som mulig av kunstig søtstoff uansett type - de er like ille alle sammen - hver på sin måte.

Jeg er veldig forsiktig med søtstoff, - mye fordi jeg reagerer på alle untatt Splenda (etter å ha brukt det i 2-3 år uten noen allergiske reaksjoner eller symptomer). Det er tross alt kjemi inni bildet her. HVORDAN de forskjellige søtstoffene fremstilles gir oss jo en pekepinn på at det ikke er akkurat naturlig da !

Å kaste Splendaen ut på bakgrunn av Mercola er vel noe overrilt, men du har gjort ditt valg, og det skal respekteres !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 20:32   #7
Ember
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4
Ember er på en erverdig vei

Sv: Kake med Splenda isteden for sukker?

Hei Nille.
Jeg fulgte rådet ditt og tok 6 dl med Splenda i kaka. Smakte godt gjorde det også. Takk for svarene deres.

Ember er avlogget   Min kostholdsfilosofi: No sugar thank you! Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 16:21   #8
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: Kake med Splenda isteden for sukker?

Jeg har funnet ut at en bør ha dobbelt så mye eller kanskje mer for å få den samme smaken, dvs i dette tilfelle 60-90 gram.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 18:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no