Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lavkarbo vs lavkalori

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-11, 02:35   #1
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Lavkarbo vs lavkalori

Ja, hva er mest effektivt for vektreduksjon? Lavkarbo eller lavkalori?

Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 07:20   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Varierer veldig fra kropp til kropp

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 07:39   #3
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

For min del, lavkarbo. På lavkalori blir jeg helt besatt av mat, tenker kun på hva jeg kan/bør spise til neste måltid, syns sultfølelse er en positiv ting, og har det generelt veldig stressende i hodet mitt. Men det er meg, da...

På lavkarbo spiser jeg når jeg er sulten, stopper når jeg er mett, tenker ikke så mye på mat hele tiden, og jeg går jevnt ned i vekt hele veien.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:27   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Jeg går mest og fortest og mest jevnt ned på middels inntak av karbohydrater og kalorikontroll Spiser jeg ketogent og passer kaloriene stopper det opp i laaaaaaaange tider og det gidder aldri jeg holde ut med.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:37   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

For min del er det lavkarbo, men det er nok mest på grunn av at det er hormonene mine som gjør det vanskelig for meg å gå ned i vekt, og lavkarbo stabiliserer mye av dette.

Men det ble gjort et forsøk på 300 kvinner for noen år siden, som ble satt på forskjellige dietter, Atkins (ketogent), en moderat lavkarbodiett og en lavkalori- og lavfettdiett. Atkins kom best ut, både på vektreduksjon og blodprøver. Men dette er et snitt, da. Den enkelte kan ha helt forskjellige forutsetninger i forhold til en mengde individuelle faktorer.

Står i alle fall om undersøkelsen her.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:39   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

For meg så fungerer lavkarbo best, da slipper jeg å slite med tanker om mat 24/7 og jeg kan slappe av.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:40   #7
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Gary Taubes beskrev veldig godt i sin siste bok hvorfor og lavkalori fungere. Og det fungere etter samme prinsipp som lavkarbo egetnlig fordi på en lav kalori diett begrenser man og inntaket karbohydrater, men det skjer mer ubevist.

Særlig sukrose (sukker) blir begrenset og sukker består av glukose + fruktose. Fruktose sendes til leverens og gjøres ofte om til fett mens glukose sendes til ut i blodet hvor det øker blodsukkeret. Dermed lager kroppen insulin og insulin gir kroppen "beskjed" om å lagre fett og bruke glukose som energi. I stede for å bruke fettsyrerene som allerede er inni cellene. Når fruktosen da kommer så blir den bare tatt opp i fettcellene.
Siden blodsukkeret fortsatt kan være noe høyt så slipper ikke fettet ut igjen og etterhvert som glukosen blir brukt opp blir man sulten.
Gjerne etter høykarbo mat fordi cellene trenger mer "mat", mens det egentlig er mye mat inni cellene men som ikke brukes fordi de kommer ikke ut av fettcellene og over til eks muskelceller!

Når man spiser lavkalori så går det ofte i rene kjøtt produkter, grove fullkorns produkter og veldig lite brus, loff og sjokolade.

Ved å spise fullkorn og mindre snop så blir også karbohydrat inntaket lavere!

Si at man spiste 2500kcal før og av dette er 50% karbohydrater, 30% fett og 20% protein (vist man følger staten..).
Da vil man spise ca 300 gram karbohydrater.

Men redusere man kcal inntaket til eks 1600 så vil det bare være 200gram karbohydrater.

Vist dette i tillegg kommer fra grovere produkter som ikke gir samme blod sukker stigning og høyt insulin nivå samt at man spiser mye mindre sukker så kan resultatet være vekt nedgang.

(Såfremt kroppen ikke har en kronisk høyt blodsukker.. Da kan kroppen hamstre alt hele tiden uten å slippe fettsyrene og man går sulten.)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:40   #8
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Det var vel gjort en studie på det, der de fulgte en gruppe mennesker på lavkarbo, og en gruppe på lavkalori. Vekttapet var likt, men forskjellen lå i kolestrolverdiene. De på lavkarbo hadde finere kolestrol.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:45   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Gary Taubes beskrev veldig godt i sin siste bok hvorfor og lavkalori fungere. Og det fungere etter samme prinsipp som lavkarbo egetnlig fordi på en lav kalori diett begrenser man og inntaket karbohydrater, men det skjer mer ubevist.

Dette får jeg liksom ikke til å stemme. Alle jeg kjenner som slanker seg på den måten trøkker innpå med brød, knekkebrød, frukt, sukkeryoghurt og andre ting som heller inneholder karbohydrater enn proteiner og fett.. Klart det blir jo litt mindre av alt, men likevel da..

Selv slanka jeg meg 20 kilo KUN med inntak av is, kaker, loff, hvetebakst og sånne herligheter når jeg var 18 år. Passet på kaloriene ved å trene som en gærning, men det var ikke mye annet enn karbohydrater jeg fikk i meg den gangen. I form av sukker og hvetemel helst

Men vi er jo forskjellige da. Det hadde neppe gått nå.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:49   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Det var vel gjort en studie på det, der de fulgte en gruppe mennesker på lavkarbo, og en gruppe på lavkalori. Vekttapet var likt, men forskjellen lå i kolestrolverdiene. De på lavkarbo hadde finere kolestrol.

Jeg linka jo til en artikkel om en studie over her. Vet ikke om det er den samme du mener.
Resultatene var i alle fall følgende:

Sitat:

At the end of a year, the 77 women assigned to the Atkins group had lost an average of 10.4 pounds. Those assigned to LEARN lost 5.7 pounds, the Ornish followers lost 4.8 pounds and women on the Zone lost 3.5 pounds, on average. In all four groups, however, some participants lost up to 30 pounds.

Nå er jo denne studien basert på innrapporteringer, så man har ikke den fulle mulighet til å kontrollere alt alle kvinnene i respektive grupper spiste, selv om de ble fulgt tett opp. Men som du også nevner, blodprøvene slo også best ut hos Atkins-gruppen. Alle kvinnene var overvektige, men unge og friske.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 09:26   #11
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Dette får jeg liksom ikke til å stemme. Alle jeg kjenner som slanker seg på den måten trøkker innpå med brød, knekkebrød, frukt, sukkeryoghurt og andre ting som heller inneholder karbohydrater enn proteiner og fett.. Klart det blir jo litt mindre av alt, men likevel da..

Selv slanka jeg meg 20 kilo KUN med inntak av is, kaker, loff, hvetebakst og sånne herligheter når jeg var 18 år. Passet på kaloriene ved å trene som en gærning, men det var ikke mye annet enn karbohydrater jeg fikk i meg den gangen. I form av sukker og hvetemel helst

Men vi er jo forskjellige da. Det hadde neppe gått nå.

Da produsere nok ikke kroppen din så store insunlin mengder.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 17:21   #12
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Det var vel gjort en studie på det, der de fulgte en gruppe mennesker på lavkarbo, og en gruppe på lavkalori. Vekttapet var likt, men forskjellen lå i kolestrolverdiene. De på lavkarbo hadde finere kolestrol.

Lavkarbogruppen spiste ketogent de første 3 mnd av studien, og deretter økte der karbohydratinntaket uke for uke intil vekten stabiliserte seg. Lavfettgruppen holdt samme kosthold hele veien.

Lavkarbogruppen hadde ubegrenset inntak (ad libitum) av fett og protein, mens lavfettgruppen hadde kalorirestriksjon til 1200-1800kcal/dag.

Etter 3 og 6 mnd hadde lavkarbogruppen gått ned mest i vekt, men etter dette tok lavkalorigruppen igjen og etter 2 år var resultatet likt. Dette kan henge sammen med økningen i karbohydratinntak i lavkarbogruppen. Samtidig forbedret lavkarbogruppen sine blodlipidnivåer i løpet av de 2 årene signifikant mer enn lavkalorigruppen gjorde!

Hele studien kan leses her: http://www.annals.org/content/153/3/147.full.pdf+html

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 17:31   #13
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

For min del fungerer det utmerket med lavkarbo. Ikke bare går jeg fint ned i vekt, men jeg slipper også å være sulten døgnet rundt slik jeg blir på lavkalori

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 21:06   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Har alltid gått ned på lavkalori - men popper opp igjen fordi jeg orker ikke spise så magert og være så mye sulten... HELT til 2009 - da gikk jeg OPP 2 kilo i fettmasse etter 3mnd på 1600 kalorier og masse trening...

Lavkarbo 4-ever!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 22:02   #15
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Jeg blogget om dette for en stund siden. Det er det innlegget jeg har som oftest får treff på google. Min kropp har det mye bedre med lavkarbo. Jeg spiser samme mengde kalorier nå som på lavkalori, men har nå gått ned 27 kg på et år. På 8 uker med GR gikk jeg ned 1 kg. To uker med spysyka tok to Hadde da prøvd mange ganger med GR på egenhånd. Det hjalp ikke, jeg gikk bare opp. Om noen er interessert er dette blogginnlegget mitt: http://matvraksblogg.blogspot.com/20...-lavkarbo.html

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 22:07   #16
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Ja når jeg har gått på lavkaloridietter tidligere er en alltid sulten og uvel...mens nå på lavkarbo kan en spise seg mett og god og kroppen fungerer mye bedre

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 22:11   #17
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Lavkarbogruppen spiste ketogent de første 3 mnd av studien, og deretter økte der karbohydratinntaket uke for uke intil vekten stabiliserte seg. Lavfettgruppen holdt samme kosthold hele veien.

Lavkarbogruppen hadde ubegrenset inntak (ad libitum) av fett og protein, mens lavfettgruppen hadde kalorirestriksjon til 1200-1800kcal/dag.

Etter 3 og 6 mnd hadde lavkarbogruppen gått ned mest i vekt, men etter dette tok lavkalorigruppen igjen og etter 2 år var resultatet likt. Dette kan henge sammen med økningen i karbohydratinntak i lavkarbogruppen. Samtidig forbedret lavkarbogruppen sine blodlipidnivåer i løpet av de 2 årene signifikant mer enn lavkalorigruppen gjorde!

Hele studien kan leses her: http://www.annals.org/content/153/3/147.full.pdf+html

Jepp, der var den ja

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 07:28   #18
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Ikke glem at man automatisk øker fettforbruket når man holder et kaloriunderskudd, dvs. man forberenner kroppens lagre av mettet fett..

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 10:22   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Ikke glem at man automatisk øker fettforbruket når man holder et kaloriunderskudd, dvs. man forberenner kroppens lagre av mettet fett..

Ikke uansett vel? Jeg har gått på pulverkur (i mitt tidligere liv) som lå på 800 kalorier hver dag i flere uker og ikke gått ned et gram - så der trigget det bare sparemodusen... jeg tror vi er forskjellige der - så lite mat jeg spiser innimellom burde jeg vært radmager...noen har kjapp overgang til fettforbrenning ved mindre matinntak - andre ikke.

Espen Rostrup hadde et interessant innlegg om økning av fettforbrenning i forbindelsen med lavkarbo og lavkalori og trening. Begge grupper inntok like mye kalorier - men fettforbrenningen økte enormt mye mer for de som spiste lavkarbo enn lavkalori

Link her til innlegget.
Deltakerne hadde snitt-BMI på over 30, og en del av konklusjonen lyder:

Sitat:

"Fettforbrenningen under trening gikk opp 36 % i lavkarbogruppen og ned 5,5% i lavfett-høykarbogruppen etter 8 uker. Man forbrenner med andre ord mer fett når man trener på lavkarbo-diett enn på lavfett-høykarbo-diett."

nytt poeng til lavkarbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 14:04   #20
Ego
Medlem
 
Ego sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 51
Ego er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Jeg har lest en eller anne plass: (husker dessverre ikke hvor, så har ingen kilde..): Ved undersøkelse av vekttap ved ulike slankemetoder, var det totale vekttapet etter noen år relativt likt uavhengig av hvilken metode som fulgtes. De som gikk på lavkarbo tok mer av seg i starten, men totalen var altså lik etter noen år.

__________________
Mine mål på veien:

Ego er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 14:06   #21
Ego
Medlem
 
Ego sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 51
Ego er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Ser at det kanskje var denne studien som nevnes i tråden ovenfor?

__________________
Mine mål på veien:

Ego er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 14:21   #22
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Men hvem beholder vekttapet i lengden, på en sunn måte?
Jeg tror på lavkarbo, det er jo derfor vi får jo jo slanking pga lavkaloridiettene.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 13:25   #23
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Det er også gjort studier som viser at selv om to grupper har tilnærmet likt vekttap på lavkalori og lavkarbo, så har lavkarbogruppa minst tap av "lean body mass" (også kjent som muskler). Jeg veit at for min del er det en veldig viktig forskjell. Jeg vil ikke tære på musklene for å gå ned i vekt.

Dessverre husker jeg ikke kilden her nå.... men om jeg skal gjette så står det referert til studien i Taube.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 13:44   #24
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Det er også gjort studier som viser at selv om to grupper har tilnærmet likt vekttap på lavkalori og lavkarbo, så har lavkarbogruppa minst tap av "lean body mass" (også kjent som muskler). Jeg veit at for min del er det en veldig viktig forskjell. Jeg vil ikke tære på musklene for å gå ned i vekt.

Dessverre husker jeg ikke kilden her nå.... men om jeg skal gjette så står det referert til studien i Taube.

Det du sier her er veldig viktig, og det er jo fettet vi vil ha bort. For hver gang man tar en lavkaloridiett så mister man mer muskler, og går opp igjen og det blir da fett. Slik blir det mer fett og mindre muskler for hver gang man slanker seg på lavkalori. Men jeg har heller ikke noen link, men dette har jeg da lest ofte nok.
Går nå hos en lege og får målt om det er fett eller muskler jeg går ned, og det er fett. Takk til lavkarbo.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 14:00   #25
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs lavkalori

Vet du hva, dette tror jeg er utrolig individuelt.

Jeg kan jo snakke av egen erfaring.. Jeg har hatt spiseforstyrrelser over halve livet mitt, å kan vel egentlig si at begge dietter fungerer, på hver sin måte, med hver sine negative sider. Er kanskje litt personlig, men jeg velger å dele

På lavkalori fokuserer jeg bare på mat hele tiden, jeg lagde ofte mat til andre, leste masse oppskrifter, så på alle matlagnings programmer på tv. Det blir en så psykisk pressene tilstand... På ett år på lavkalori (noe som endte i anoreksia) gikk jeg fra nesten 100 kilo helt ned til 38 kg! Men da slo alle helse instanser alarm, å med en gang jeg fikk i meg næring, skjøt vekten min i taket igjen! I løpet av svært kort tid veide jeg over 60 kg igjen, fordi at kroppen suger til seg alt av næring den kan få.... Jeg har ødelagt min egen metabolisme, men ja, så lenge man holder seg til streng lavkalori, kan jeg jo ikke si annet enn at det fungerer, men man må i blant betale dyrt for det, som jeg gjorde. Jeg har forsøkt mange lavkalori kurer etterpå, men har gått ned 5 kilo, å lagt på meg 8 igjen, som gjorde at jeg faktisk havnet på nesten 100 kilo igjen...

Lavkarbo er en helt annen tilstand, i steden for å ikke spise, skal man "spise seg slank", for noen fungerer det, for andre fungerer det ikke i det hele tatt. Jeg har to bekjente som har gått ned MANGE kilo på lavkarbo. Ei har hittil gått ned 25 kilo siden nyttår, å ei har gått ned 40 kilo på 4 måneder! Mens jeg også har bekjente som har erfart at "dette overhodet ikke er noe for dem", ikke gått ned noe særlig etter langvarig forsøk, å gitt opp. På lavkarbo har jeg selv gått ned nesten 15 kilo, å jeg tenker ikke så mye på mat som jeg gjorde på lavkalori, noe somer kjempe positivt! Gubben har gått ned over 20 kilo, å er så godt som normal vektig. Men, medaljen har en bakside. Både jeg og min forlovede er veldig glad i mat, han er baker og konditor, å syns det er tøft med det yrket han har, det skjønner jeg veldig godt! I mitt eget tilfelle er jeg en stor tilhenger av frukt, jeg elsker brød og pasta, å kunne basert hele kostholdet mitt på det, å ja, det er noe jeg savner masse!! Jeg tror lavkarbo er en bedre, å mer varig løsning for oss her hjemme, mens for andre vet jeg at det er helt utenkelig å leve sånn...

Det viktigste er at vi som personer, lever slik som er best for den hver enkelte. At vi har det bra i vårt eget skinn, er fornøyde med de valgene vi tar, å ikke banker opp oss selv mentalt om vi en gang i mellom faller av lasset

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w1Lm5H8/]
Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo OG lavkalori? Anos Lavkarbo generelt 4 12-04-11 23:50
Fra lavkalori til lavkarbo Buzz Andre dietter 3 23-01-11 10:06
Går jeg ned pga lavkalori eller lavkarbo? mamman til luca Ketolysekuren 11 08-06-10 10:43
Lavkarbo og lavkalori Therese Lavkarbo generelt 10 07-11-09 16:36
Lavkarbo vs lavkalori sara Lavkarbo generelt 12 02-05-09 21:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no