Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

atkins????

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-05, 14:26   #1
pysa
Ubekreftet Medlem
 
pysa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Telemark
Alder: 47
Innlegg: 104
pysa er ny på veien

atkins????

Noen som kan forklare dette for meg?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104161

sitat: Dr. Atkins-dietten kan vi aldri anbefale for noen. Det er udiskutabelt at et kosthold med så mye mettet fett, over tid vil øke fettinnholdet i blodet. Det igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, selv om man går ned i vekt.

Jeg vingler mellom atkins og fedon.... og blir litt satt ut når jeg leser dette....

__________________
PYSA









pysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 14:34   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

*venter spent på Nilles svar*

  Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 15:14   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Konklusjonen er snål. For når en ser på blodprøvene så er de bra de, og det til tross for at dama ikke fulgte anbefalingene. På atkins vil det gode kolesterolet øke, og det skadelige synke - da blir måling av totalkolesterol meningsløst.

Og Atkins anbefaler ikke "SÅ store mengder" mettet fett. Faktisk så viser det seg at kosthold med radikalt mer mettet fett enn atkins har positiv innvirkning på hjerte-kar. (Kwasinewsky)

*bjeff* til VG

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 15:18   #4
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Du bør lese Atkins boka. Han har flere ganger imøtegått akkurat denne typen kritikk. Metoden hans har vært grundig studert og kritisert. Det er en diett som bryter med den alminnelige oppfatningen at det aller viktigste for å gå ned i vekt og ha god helse er å spise lite kalorier. Mat med mye karbohydrater har færre kalorier enn samme vekt mat med mye fett: fettet er en mer effektiv pakking av kaloriene. Derfor er den tradisjonelle slankekosten fettfattig, men rik på frukt, grønnsaker, ris og annet som er fullt av karbohydrater.

Mange som vurderer og kritiserer Atkins dietten kritiserer induksjonsfasen, og kommer aldri så langt som til å lese om vedlikeholdsfasen. Induksjonsfasen er en ganske ekstrem diett, og det er ikke uten videre anbefalt å leve med denne i mer enn en avgrenset periode. Dette er Atkins veldig tydelig på. Vedlikeholdsfasen er imidlertid til forveksling lik et skikkelig sunt kosthold anbefalt fra Statens Ernæringsråd. Dette velger kritikerne å overse.

Mange av Atkins' pasienter, som dietten er utviklet for, har allerede alle livsstilssykdommene VG advarer mot her. Atkins kunne påvise en bedring av symptomene, samtidig som pasientene gikk ned i vekt, når de fulgte hans diettplan. Men det er verdt å merke seg at Atkins utviklet denne dietten for svært overvektige mennesker, som allerede hadde store plager og vansker med å kontrollere matinntaket. Erfaringen viser at den ikke er så effektiv for allerede relativt slanke mennesker. Det er altså ikke noen spesiell grunn til at et slankt menneske uten helseplager skal starte på induksjonen, og spise mer ensidig enn det allerede gjør. I slike tilfelle er det nok bedre å forbli på et alminnelig sunt variert kosthold enn å bytte over til Atkins induksjon.

Hva du bør velge av Fedon og Atkins? Det er noe du må bestemme deg for selv: helt avhengig av hvilke tidligere erfaringer du har, hvilken type mat du liker, og hva du tenker om de ulike diettene.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 20:21   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av pysa

Noen som kan forklare dette for meg?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104161

sitat: Dr. Atkins-dietten kan vi aldri anbefale for noen. Det er udiskutabelt at et kosthold med så mye mettet fett, over tid vil øke fettinnholdet i blodet. Det igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, selv om man går ned i vekt.

Jeg vingler mellom atkins og fedon.... og blir litt satt ut når jeg leser dette....

Jeg reagerte på den der ja. Tror nok legen, HVIS han i det hele tatt har lest Atkins, nok har lest en eldre versjon av boka. Atkins presiserer at en ikke skal være redd for fett, men at meierivarer som fløte, rømnme, majones etc., - bør begrenses. Det står også klart at en skal være på vakt mot mettet fett. Men siden den norske oversettelsen av boka bygger opå 1992 utgaven av originalen er det vel ikke så rart at de som ikke har fulgt med på nyere forskning uttaler seg mot bedre vitende:

Opprinnelig lagt inn av Atkins.com - utdrag

Fett er den mekanismen som gjør at karbo-kontrollert vekttap virker. Når du følger Atkins, er fett din venn. Ikke bare fordi det er mettende, men også fordi det minsker strømmen av glukose ut i blodet ditt. Ved å moderere blodsukkersvingninger, reduserer fett trangen til karbohydrater. Sunt fett kombinert med karbo-kontrollert inntak øker forbrenningen av lagret kroppsfett. Når kroppen din primært bruker fett i stedet for glukose til drivstoff, kalles stoffskifteprosessen lipolyse. Fettet du spiser bør imidlertid være godt fett. Naturlig sunt fett finnes i oliven og olivenolje, frø, nøtter, frøolje, nøtteolje, nøttesmør, avokado, fet fisk slik som laks, sardiner og makrell og smør. Studier i Atkins Ernæringsprogram har vist at mettet fett fra kjøtt, smør og kokosolje generelt ikke utgjør en helsemessige risiko, så lenge du ikke konsumerer overdrevne mengder karbohydrater.

De typer fett du bør unngå, er kjemisk behandlede hydrogenerte oljer, som margarin og vegetabilsk matfett. Se etter pressede eller kaldpressede oljer og lagre dem på et mørkt, kaldt sted for å unngå at de blir harske eller at de oksiderer. Pass også på at du ikke lar oljen brenne eller begynne å ryke når du lager maten. De som prøver å lage en versjon av Atkins med lite fett finner at de blir sultne, og de vil dessuten ikke klare å oppnå det samme vekttapet som de som konsumerer sunt fett.


Nå har Atkins i løpet av sin karriere behandlet omtrent 70.000 pasienter. Og har VAR jo hjertespesialist. Det er uhyre merkelig at han i et land som USA ikke har blitt saksøkt om "dietten" han ga sine pasienter var så skadelig at de ble sykere av den......

Bortsett fra Dag Viljen Polezynski er det få ernæringskyndige leger/professorer som har satt seg ikke i hva Atkins dreier seg om.

Muskat forklarte det med mengde fett/når i prosessen veldig godt....

Du skal ikke tro alt som står i avisa !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-04-05, 08:46   #6
pysa
Ubekreftet Medlem
 
pysa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Telemark
Alder: 47
Innlegg: 104
pysa er ny på veien

He he... takk for svar. Nei jeg tror ikke på alt som står i avisa... og fedon og atkins er jo like i tankegangen på at man må ha riktig fett for å gå ned i vekt. Det som forundrer meg er at leger ikke setter seg inn i diettene når de skal vurdere dem.... dårlig!

__________________
PYSA









pysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no