Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Psykisk ustabil ved lite karbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-13, 14:37   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Psykisk ustabil ved lite karbo

Er det flere som blir psykisk ustabil av å gå for lavt i karbo?
Jeg blir... veldig.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 15:40   #2
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Tvert i mot, jeg blir mer harmonisk.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 17:32   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Opplever ikke det, ikke nå i hvert fall. Jeg var nok ganske gretten og på hugget mens søtsuget herja den første uka eller to, men det er jo lenge siden nå. Jeg er i grunn langt jevnere i humøret enn jeg var før. Kan jeg spørre om du kan utdype hva du mener med psykisk ustabil?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:57   #4
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Jeg blir definitiv det av for lite kalorier..., men lavkarbo (etter sukkersugfasen er forbi) gjør meg også mer stabil psykisk.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:23   #5
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Kan huske jeg var veldig ustabil en periode jeg tullet mye med kostholdet, altså gikk ut av og inn i ketose ofte...

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:33   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Tvert i mot, jeg blir mer harmonisk.

Samme her. Men de som er imot lavkarbo påstår jo at det fører til depresjon osv... Sikkert ikke helt ukjent fenomen da.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 01:49   #7
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Jeg har hørt om depresjon og mer alvorlige psykiske tilstander, men er usikker på om det nødvendigvis har med lavkarbo-kostholdet å gjøre.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 13:01   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Tror serotinin øker ved karbo-inntak.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 14:47   #9
monima
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 39
Innlegg: 21
monima er på en erverdig vei

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Jeg er litt sånn,ikke direkte deprimert mer uengasjert, og litt letargisk kanskje. Men da har jeg jo hatt problemer med det før,men virker litt verre akkurat nå. Lurer på å øke karbene mine litt egentlig. Fikk i meg karber i gå og idag føler jeg meg mye bedre.

__________________




monima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 16:03   #10
Gabi
Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 94
Gabi er ny på veien

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Jeg har en depresjonsdiagnose, og jeg har aldri følt meg bedre enn etter at jeg begynte på ketolyse. Merkelig at det skal være sånn forskjell?

__________________


Gabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 18:07   #11
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Jeg blir bedre psykisk når jeg spiser lavkarbo

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 18:16   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Det er ikke noe merkelig med at noen får det verre psykisk med veldig lavt karbohydrat. Like lite rart som at noen blir bedre.

Fedon Lindberg bl.a anbefaler at depressive mennesker spiser litt karbohydrat til hvert måltid, for å holde seratoninnivået oppe igjennom dagen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-13, 02:17   #13
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Opplever ikke det, ikke nå i hvert fall. Jeg var nok ganske gretten og på hugget mens søtsuget herja den første uka eller to, men det er jo lenge siden nå. Jeg er i grunn langt jevnere i humøret enn jeg var før. Kan jeg spørre om du kan utdype hva du mener med psykisk ustabil?

Det kan jo kanskje være hvis kroppen går inn og ut av ketose da. Det er jo en mulighet.
Når jeg går på lavkarbo så er humøret stabilt og alt er supert. La meg få presisere at jeg aldri har hatt angst - depresjon problematikk.
Så for meg er dette ganske rart og litt ekkelt. Når jeg går helt ned på karbo så får jeg gråten i halsen og ser ganske mørkt på alt. Det er så forferdelig for alt er bare trist. Øker jeg litt på karbo så forsvinner det. Og jeg kan heller ikke skylde på den 'uken' i mnd heller.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 01-07-13, 10:10   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Det kan jo kanskje være hvis kroppen går inn og ut av ketose da. Det er jo en mulighet.
Når jeg går på lavkarbo så er humøret stabilt og alt er supert. La meg få presisere at jeg aldri har hatt angst - depresjon problematikk.
Så for meg er dette ganske rart og litt ekkelt. Når jeg går helt ned på karbo så får jeg gråten i halsen og ser ganske mørkt på alt. Det er så forferdelig for alt er bare trist. Øker jeg litt på karbo så forsvinner det. Og jeg kan heller ikke skylde på den 'uken' i mnd heller.

Hvis det er så ille så synes jeg du skal legge deg på et nivå hvor du ikke er i ketose. Typ 50-70 gram kh om dagen. Sånn skal du ikke behøve å gå, altså! Ketose er jo ikke det riktige for absolutt alle heller!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-07-13, 13:40   #15
Storemy
Juniormedlem
 
Storemy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 44
Storemy har en fantastisk aura rundt segStoremy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Det er nok serotonin som blir litt lavt, ja, med lite karbohydrater. Det står mye om serotonin på nettet, så det går an å lese seg opp og prøve seg litt fram. Det økes av dagslys og solskinn, det økes av trening, holde en døgnrytme med nok søvn, og av kosthold. Og noen noen kan ha nytte av medisin. Forstadiet til serotonin er aminosyra tryptofan, som finnes i det meste av proteinholdig mat. Kanskje bytte litt på matvarene du bruker oftest, f.eks velge kalkun istedet for svin? Kvinnetrening.no har en tabell over tryptofaninnholdet i matvarer.

Storemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse vanligvis, nå 50-70 gr karbo.. Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 00:34   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Du sier det hjelper når du øker på karbene. Hvilket nivå ligger du på? Hvor lenge venter du får du øker? Får du nok fett?
Det høres ut som avgiftningsfasen, den kan jo vare i et par uker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 16:31   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Sikker på at du ikke har søvnmangel, eller bare føler deg dårlig i tilpasningsfasen? Jeg får jevnere humør av lavkarbo. Da jeg inntok en del blåbær et par dager til frokost merket jeg at energinivået spratt i været av all karbo'n. (Er bare vant til grønnsaker som karbokilde.) Rart å føle seg propell når jeg ikke er vant til det.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 22:51   #18
Nikitaspin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Hvor: Thailand
Innlegg: 5
Nikitaspin er på en erverdig vei

Sv: Psykisk ustabil ved lite karbo

Jeg ble deprimert i begynnelsen da jeg gikk på ketogen diett. Har nå funnet at moderat lavkarbo er best for meg, spiser 50-80 g karbohydrater om dagen, men kun langsomme karbohydrater samt litt frukt.

Nikitaspin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF moderat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For lite karbo milla84 Generell diskusjon 14 12-05-12 14:37
Får i meg for lite karbo ... MaritR Ketolysekuren 8 25-09-10 11:02
For lite karbo? Dippsey Atkins kosthold 12 01-05-08 13:09
For lite karbo? kix Ketolysekuren 9 08-03-08 00:49
For lite karbo? Eliram Ketolysekuren 6 19-08-07 20:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no