Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Stemmer dette?

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-12, 11:44   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Stemmer dette?

http://www.forskning.no/artikler/2009/september/230204

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 12:10   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Stemmer dette?

Jeg forstår ikke helt artikkelen her, men skjønner såpass at det er et argumet for å unngå mettet fett, og at det har noe å si for insulinresistensen.
Jeg var veldig insulinresistent og hadde (det har jeg vel fortsatt) PCOS. C-peptdnivået var på 1200 sånn ca. Jeg la om kostholdet i tråd med Eurodietten i samråd med lege Hetland på Fedon-klinikken i Bergen. Jeg begynte i fase 3, og brukte ingen av ED-produktene. Fulgte bare kostholdsrådene. Her er man forsiktig med metted fett. Dette begynner å bli mange år siden, og jeg lever nå på generell lavkarbo, men er fortsatt forsiktig med mettet fett (men bruker mer smør nå enn før f eks). Poenget er at ved sist målin av C-peptid nivået var det på 430! Hvis jeg forstår artikkelen korrekt, ville jeg ikke hatt samme resultat om jeg hadde spist mye mettet fett. Er ikke det noe merkelig?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 12:49   #3
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Stemmer dette?

Tror jeg har lest at nyere studier på mennesker viser at dette kun gjelder for noen mennesker. Disse vil i så fall ha lettere å legge på seg av kost rik på mettet fett enn andre. Har ingen link og gidder ikke lete heller.

Tror ikke dette gjelder for meg. Jeg holder meg lengre mett og fornøyd med fete enn lettere meieriprodukter.

__________________


gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 13:09   #4
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Stemmer dette?

Jeg blir betydelig raskere mett med fett (inklduert mettet, helt klart) enn annen mat, så jeg spiser mindre mat med fettrik kost.

Alle jeg vet om som kan finne på å spise veldig mye, gjør det typisk på bakst eller noe annet med sukker og stivelse (hvetemel).

Det finnes tilsvarende studier på at sukker får folk til å overspise.

Så, vel, jeg er skeptisk til studien. Det er forskjell på forskning.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 13:15   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stemmer dette?

Denne studien er det snakket om hos Peter på Hyperlipid. Når det jgelder hans analyser av biokjemien bak slike resultater så stoler jeg på dem... men jeg skjønner dem ikke alltid. Det gjelder den posten han har om den studien som det snakkes om her.

http://high-fat-nutrition.blogspot.n...mitoleate.html

Men leser man kommentarene nedover så kan det virke som at konklusjonen ikke er så rett fram som den første studien antyder iallfall...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 07:53   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Stemmer dette?

Nei, dette stemmer ikke for meg, og tendensen rent empirisk av hva jeg leser her inne, så er det helt motsatt.
Dessuten så synes jeg det hele faller på sin egen urimelighet når man ser illustrasjonsbildet, samt denne setningen: "Fortsatt sulten etter en stor hamburger og en dessert av softis?" Hamburger serveres stort sett med hvitt brød, og softis er det masse sukker i.
Jeg vet ikke hvordan disse resultatene er blitt til, hva de har brukt i forsøkene, men dersom setningen over i det hele tatt har noen relevans til forskningen, så er det ikke sikkert at resultatet egentlig sier noe om denne omtalte fettsyren i det hele tatt, men sammensetningen av næringsstoffer?! Ikke vet jeg ... Det eneste jeg klarer å overspise på av høyfettmat er meieriprodukter. Men så er jeg intolerant, også. Klassisk symptom, dessverre.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 10:04   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stemmer dette?

... og det jeg tror jeg har fått ut av biokjemien til Peter med bloggen Hyperlipid er at flerumettet fett virkelig er umettende (også for magemålet), mens mettet fett virker mer "mettende"... for de fleste, men at det finnes genetiske unntak. Men som sagt... jeg sliter med biokjemien bak det han skriver - den ligger på et altfor høyt nivå for meg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stemmer dette da? (fra lommelegen) Carinus Ketolysekuren 12 16-01-09 12:57
Stemmer dette da? Babalotta Ketolysekuren 3 13-08-07 22:39
Stemmer dette? Sanko Spørsmål og svar 3 29-01-07 14:54
Stemmer dette ? marchus Lavkarbo generelt 2 24-03-06 12:35
Stemmer dette? Beatemor Lavkarbo generelt 3 02-06-05 10:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no