Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Animalsk stivelse?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-07-07, 23:28   #1
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien

Animalsk stivelse?

Jeg ønsker å kopiere en forholdsvis enkel dessert som inneholder kun 3-4 gram karbo. Det er et ferdigprodukt som er litt vanskelig å få tak i, derfor hadde det vært bra å lage det selv.
På innholdfortegnelsen står det bl.a. "animalsk stivelse". En går da vel ikke på Rema å leter etter produktet "animalsk stivelse".
Er det noen der ute som vet hva dette er?

__________________


Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 23:47   #2
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Animalsk stivelse??

Har ingen aning men:
For stivelse kan du bruke gelatin eller johannesbrødkjernemel, sistnevnte fåes på helsekost.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 23:51   #3
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien

Sv: Animalsk stivelse??

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Har ingen aning men:
For stivelse kan du bruke gelatin eller johannesbrødkjernemel, sistnevnte fåes på helsekost.

Ja da får jeg prøve meg frem. Får prøve johannes... (himmel for et langt navn på det melet). Johannes får være den animale delen da

__________________


Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 00:25   #4
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Animalsk stivelse??

Animalsk stivelse er det samme som glykogen. Vet ikke noen ingredienser som kan tilsvare det! Animalsk stivelse er jo en type karbohydrat (en polysakkarid) som lagres i leveren og i musklene...

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 02:04   #5
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 51
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Animalsk stivelse??

Hei. Er ikke gelatin animalsk stivelse da? Det er jo laget av gris.... Så jeg ville brukt det. Johannesbrødkjernemel er jo ikke stivelse akkurat...

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 02:08   #6
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 51
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Animalsk stivelse??

Nå blir jeg jo litt nyskjerrig... hva skal du lage??? Noe du kan dele med oss? Ellers kan jeg tipse deg om oppskriften på min creme brulee som inneholder ca 3 gram karbs pr porsjon....Du finner den under oppskrifter...

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 02:23   #7
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien

Sv: Animalsk stivelse??

Hehe, får jeg den til skal jeg absolutt dele!
Det er en kjempegod dessert fra spisdegslank.no, men jeg må finne ut hvordan jeg får laget noe tilsvarende først. Det blir dyrt og langt for meg å reise å hente de varene der oppe.
Jeg har sett oppskriften på creme brulee og den står på lista mi over ting jeg skal prøve. Jeg må få tak i ingrediensene og former først.

__________________


Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 07:09   #8
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Animalsk stivelse??

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

Hei. Er ikke gelatin animalsk stivelse da? Det er jo laget av gris.... Så jeg ville brukt det. Johannesbrødkjernemel er jo ikke stivelse akkurat...

Poenget er at det fungerer som det!

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 03:23   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Animalsk stivelse?

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

Hei. Er ikke gelatin animalsk stivelse da? Det er jo laget av gris.... Så jeg ville brukt det. Johannesbrødkjernemel er jo ikke stivelse akkurat...

Det er faktisk det selv omd et ikke er det likevel. Johannesbrødkjernemelet er faktisk et karbohydrat. Men ikke et som påvirker blodsukkerert. Vanskelig å forklare. Men jeg håper det ikke skremmer noen fra å bruke det, for det har stivelseeffekt, uten å påvirke kroppen som vanlig stivelse (som det er i hvetemel f.eks) og det er et karbohydrat uten å ha karbohydrater i seg. Forstå det den som kan...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 03:29   #10
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 51
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien
Wink

Sv: Animalsk stivelse?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er faktisk det selv omd et ikke er det likevel. Johannesbrødkjernemelet er faktisk et karbohydrat. Men ikke et som påvirker blodsukkerert. Vanskelig å forklare. ...

Jada, jeg er enig der og har fått med meg det. Jeg bare tenkte at hvis man skal lage noe geleaktig eller fromasje-aktig eller noe sånt, så ville jeg brukt gelatin. Hvis jeg skulle lagd gele av funsaft feks, så ville jeg aldri funnet på å ha JB oppi!! Syns det virker litt rart.....men jeg har jo aldri prøvd, da..!!

Nei, nå har klokka blitt altfor mye ...igjen!!! Jeg har spilt Monopol med sønnen min (10 år!!) og vi var ikke ferdi før kl 01.00 og så tenkte jeg bare å kikke litt her først, og vips...så har det gått 1,5 time!!! Merkelig greier det der...

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 09:09   #11
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Animalsk stivelse?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er faktisk det selv omd et ikke er det likevel. Johannesbrødkjernemelet er faktisk et karbohydrat. Men ikke et som påvirker blodsukkerert. Vanskelig å forklare. Men jeg håper det ikke skremmer noen fra å bruke det, for det har stivelseeffekt, uten å påvirke kroppen som vanlig stivelse (som det er i hvetemel f.eks) og det er et karbohydrat uten å ha karbohydrater i seg. Forstå det den som kan...

Ikke det at jeg har undersøkt dette, men jeg tipper at det er et karbohydrat som ikke kroppen kan fordøye. Sånn som fiber og sukkeralkoholer.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 08:08   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Animalsk stivelse?

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Ikke det at jeg har undersøkt dette, men jeg tipper at det er et karbohydrat som ikke kroppen kan fordøye. Sånn som fiber og sukkeralkoholer.

Sounds fornuftig!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Resistent stivelse, hi maize, med mere ... Borealis Kosttilskudd 7 27-11-07 11:41
Resistent Stivelse; Poteter? Ja takk! JEDI Lavkarbo generelt 25 05-06-06 15:13
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 12:50
banan, et bevis på at stivelse ikke er bra.. Helene Lavkarbo generelt 3 04-01-06 19:58
Nærsynt av stivelse? Neptun-86 Lavkarbo generelt 11 28-03-04 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no