Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

"Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-07-13, 14:47   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

"Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Svar til gårsdagens VG-oppslag her:

http://www.lillemaane.no/nyhet/154/


"Farvel lavkarbo!", skriver VG lørdag 6. juli, og erklærer at folk nå vil ha naturlig mat.

INNLEGG:
VG er raske på labben, og erklærer "farvel til lavkarbo" i avisen lørdag 6. juli, mens de påpeker at "nå kommer naturlig mat". Så hva er egentlig forskjellen? Ganske liten. Lavkarbobevegelsen fikk kraft nettopp fordi et lavkarbokosthold gjør mange syke folk friske, spesielt overvektige og diabetikere. Pressen kunne en periode knapt skrive nok om lavkarbo, og det ble til en "kur med bacon og egg". Tabloidiseringen kunne neppe gått lenger. Men med den folkebevgelsen og kraften som lavkarbomiljøet- og forkjemperne forfektet, så kan man nå noen år senere se flere fantastiske endringer: folk spiser ekte, naturlig smør som aldri før, og er skeptiske til kjemiske produkter som margarin; sukkerforbuket fortsetter å synke; fettfobien er på hell; interessen for hel, lokal, ren og naturlig mat øker. Alt dette er bare positivt.

Det skal godt gjøres å få naturlig, skikkelig mat til å bli "høykarbo". Kampen for skikkelig mat fortsetter, og det er mange slag som gjenstår. I Kostreform for bedre helse har vi jobbet for bedre mat siden 2007, og vi innser at kampen blir lang - for politikerne er skrekkelig paralysert på sidelinjen. Sukkerforbruket, til tross for at det går litt ned, er fremdeles alt for høyt. Tilgangen på sukker- og søppelmat er ubegrenset og uten noen som helst regulering eller kontroll, og selv om stadig flere interesserer seg for skikkelig mat slik VG skriver, så er det alt for mange som lever av søppelmat og som forvirres av alle meninger som er der ute om karbohydrater, fett osv., eller som rett og slett ikke bryr seg.

Resultatet er et økende antall diabetikere, overvektige og pasienter med kostholds- og livsstilsrelaterte sykdommer. Ettersom politikerne ikke klarer å engasjere seg, så forsøker Kostreform å favne bredere i kampen for naturlig, skikkelig mat.

Jan Mesicek, Kostreform for bedre helse, Oslo & Akershus
Forlagssjef i Forlaget Lille Måne

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 16:17   #2
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Ikke rart at VG motarbeider lavkarbo, vektklubben er tross alt deres "nest største inntektskilde"
http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...orste-inntekt/

Men uansett er den store gevinsten ved lavkarbo at man spiser i hovedsak naturlig mat.

Selv er jeg på ferie og bor hos fettskremte slektninger, så her går det i vanlig norsk mat, dvs. Lettmargarin, ekstra skummet melk, mye potet og det som verre er

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 21:29   #3
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Stå på Jan!

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 23:52   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Jeg så den forsiden, og lurte på om jeg skylle le hysterisk eller knekke sammen i krampegråt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 00:13   #5
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Disse "lavkarbomotstanderne" ser heldigvis ut til å tape terreng og blir derav mer og mer desperate.
Det vil nok komme flere og flere lignende og kraftigere angrep vil jeg tro.

Bare så synd at så mange vanlige folk svelger slik propaganda med hud og hår, og at mange vil bli syke og/eller dø før ting virkelig snur.
Alt man kan gjøre er vel å vise til fakta, og opplyse folk.

Jeg kjenner det går innpå meg her jeg sitter hos min onkel som er overvektig, har vonde knær og diabetes, men blåser av lavkarbo, for i følge VG "er jo ikke det sundt i det hele tatt, faktisk er det farlig for hjertet"

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 12:10   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Så overskriften da vi sto i kø på Smartclub lørdag.
Lo godt og fortalte datteren med høy stemme hva jeg syns om at VG med sin vektklubb og deres økonomiske grunn til å rakke ned på lavkarbo. Sa høyt og tydelig at det er jo ren mat laget fra grunnen som ER lavkarbo!
Datteren holdt på å le seg i hjel da mange rundt oss spisset ørene og fulgte godt med på hva jeg sa!
Godt hun er vant til at mamma blir litt vel engasjert noen ganger!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 12:56   #7
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Vittig!
Jeg sa akkurat det samme i min nærbutikk på lørdagen - det er jo lavkarbo som ER sunn og ren mat!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 00:04   #8
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Håper virkelig uttalelsene deres får mange gode ringvirkninger, Kitt og Festina lente!
Herlig!!

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 13:42   #9
bettylue
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
bettylue er på en erverdig vei

Sv: "Farvel lavkarbo" -vektklubb-VG slår til igjen

Så Bra Kitt! Til deg Jan, Kostreform gjør en kjempejobb! Jeg skriver masteroppgave om kosten vår her til lands, hvor den kommer fra og hvorfor vi har de kostråd vi har i dag. Hva gjorde kosten vår mulig i å oppstå historisk (tradisjonelle kostråd). Hvem bestemmer hva som er sunt og hvorfor, politisk, kulturelt, evolusjonsmessig mm. Og ikke minst hvorfor det er så sprikende meninger. Veldig spennende studie.

Jeg vil oppfordre alle lavkarbotilhengere her inne til å bli medlem av Kostreform, se nettsidene deres og legg til på Facebook for å følge med på hva de legger ut, mye spennende! Jo flere jo større påvirkningskraft
Videre er Helsemagasinet VOF- vitenskap og fornuft et veldig bra magasin for den som er interessert i ernæring, forskning, ulike alternative behandlinger for å nevne noe. Mye spennende lesning. De har også nettside. Absolutt verdt å ta en kikk. Og ja, ta til motmæle når det trengs! Stå på folkens Håper det er lov å fremme vitenskaplige fora som disse her inne...

bettylue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar

Emneord
vg


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! Hvordan komme i gang igjen etter en laang "sprekk"? henriettelavkarbo Spørsmål og svar 2 25-10-11 21:49
Kombinasjonen "fest" og "lavkarbo"? hailtothethief Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 17-03-11 08:59
Jeg har vært "borte" en stund og trenger piff for å starte igjen over nyttår! Pocahontas Ketolysekuren 27 07-01-10 10:44
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 11:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no