Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-04, 00:07   #1
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs
Question

Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?


Har nettopp mottatt en flaske Polarolje (selolje). Den skal være enda bedre enn fiskeolje.
Oljen er testet ut ved Haukeland sykehus, Bergen med svært godt resultat både mot bl.a. leddsmerter, psoriasis,forhøyet blodtrykk og kolesterol.
Hadde vært greit å høre om noen av dere har erfaring med oljen.

Les mer på www.polargodt.no/fakta.htm

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 08:47   #2
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Har prøvd Selolje, smaken var så ille at jeg blir ikke å prøve det fler ganger.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 09:22   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Det første som slår meg er at selen er høyere oppe i næringskjeden enn fisk er - og derfor har mer miljøgifter som dioksin og PCB i spekket. Vet du noe om hvor godt renset denne oljen er?

Hvis den er helt fri for miljøgifter er den sikkert like bra som fiskeolje, eller bedre, siden fiskeolje ikke hjelper mot hudlidelser (ihvertfall ikke for meg). Kanskje fettsyrene i sel har en sammensetning som passer bedre for oss mennesker også, siden vi er pattedyr..? Bare filosoferer litt jeg

Men smaken er jo et element å ta med i betraktning da

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 09:56   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Tran er uansett ut, den er laget av torske lever. Leveren er som sikkert mange vet den delen av kroppen som renser blodet for blant annet miljøgifter. Grundig renset sier Møller - men hvordan gjør de det da???

Pikasol og Eskimo3, og sikkert noen fler, er fiskeoljer presset av fiskekjøttet, og derfor mye renere fiskeoljer.

Du viser til undersøkelsen på Haukeland, de valgte selolje fordi det var den mest konsentrerte Omega3 tilskuddet de fant. Tilskuddet ble gitt til forsøkspersonene med sonde fordi det var umulig å få noen av dem til å svelge de mengdene som skulle til i forsøket...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 00:21   #5
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Takk til dere alle!
Ser at dere har forskjellig erfaringer/opplysninger om selolje. Polaroljen(seloljen) som jeg har fått smaker mindre enn vanlig Møllers tran, så den er slett ikke vanskelig å ta. Det er en ren raffinert selolje fra ung Grønlandssel. Ung grønlandssel inneholder også i utgangspunktet minst av de farlige miljøgiftene. Håper og tror derfor at det er ubetydelig av disse giftene igjen i oljen. Seloljen inneholder ikke bare mest konsentrert Omega3, men også DPA som ikke fins i fiskeolje. Dette er et stoff som bl. annet finnes i morsmelk. Hva så det måtte bety vet jeg ikke, men det er sikkert bra i alle fall.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 00:29   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hm.. dette hørtes spennende ut.. hvor kjøper du denne seloljen, hvor mye koster den og hvor mye er det i flaska?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 01:04   #7
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Hm.. dette hørtes spennende ut.. hvor kjøper du denne seloljen, hvor mye koster den og hvor mye er det i flaska?

Hei Mofedilla!

Det er 5 dl i hver flaske og koster kr. 200.- pr flaske + ev. porto.

Her kjøper du Polarolje: POLARGODT AS
6070 TJØRVÅG
Tlf. 70 08 42 62



__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 01:20   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Hei Mofedilla!

Det er 5 dl i hver flaske og koster kr. 200.- pr flaske + ev. porto.

Her kjøper du Polarolje: POLARGODT AS
6070 TJØRVÅG
Tlf. 70 08 42 62



Å herre min jeeeesus... det var dyrt!!

Når jeg blir millionær.. DA kan jeg kjøpe det..

Men takk for info, uansett

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 18:00   #9
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs


Er ikke akkurat millionær jeg heller, Mofedilla!
Ja det er dyrt, men den varer jo lenge. Skal bruke 2 ss de første 10 dagene,- siden bare 1 ss.
Den første flasken fikk jeg forresten, så jeg har ikke gått konk enda!
Vet ikke hva du bruker av tran og omega3,- men det er jo ikke billig det heller. For min del tror jeg nesten det blir hipp som happ! Håper selvsagt bare på at virkningen er bedre.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 20:58   #10
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Så spennende! Du må fortelle oss hvordan det går - om du merker noen forskjell når du har brukt det ei stund.

Hmm, 5 dl er jo ei ganske stor flaske. "Mine" kostholdsguruer anbefaler sterkt å kjøpe de minste flaskene/boksene man kan få tak i av Omega-3-holdige varer, så man får brukt dem opp før de begynner å harskne. Dyrere, men sikkert lurt. Et tips fra samme kilde for de som foretrekker kapsler, er å bite hull i kapslene hver søndag for å sjekke at de er ferske ennå.

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 25-02-05, 02:12   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sitter og leser i Mat&Helse (02/05), og der er en reklame for selolje.

Mye av det som står i reklamen er fra www.selolje.no :

Opprinnelig lagt inn av siden


Arctic Omega-3 Selolje
Direkte fra ishavet - 100% naturprodukt
Arctic Omega-3 selolje inneholder de tre viktigste langkjedete n-3 (Omega-3) fettsyrer EPA, DHA og DPA. Produkter med disse fettsyrene er nå blant de mest betydningsfulle og hurtigst voksende kosttilskudd på markedet i dag. Rent naturprodukt.

Om selolje:



  • Opptil 10 ganger høyere verdier av essensielle fettsyrer enn fiskeolje
  • Gunstig sammensetning av fettsyrer
  • Godt for ømme og stive ledd

  • Lett blodtrykk- og kolesterolsenkende (har også gunstig effekt på triglyseridnivået i blodet)
  • Gunstig ved tørr hud og mild psoriasis
Arctic Omega-3 selolje er utvunnet fra grønlandsel, som ikke står på listen over truede dyrearter. Kapslene er testet for dioksiner og pcb, og tilfredsstiller EU sine kvalitetskrav.



Arctic Omega-3 Selolje inneholder Omega-3 som i tillegg kan virke:

  • Mot lett nedtrykthet
  • Positivt på konsentrasjonen
  • Redusere lette menstruasjonssmerter
Arctic Omega-3 selolje blir benyttet til studier ved Haukeland Universitetssykehus (som kosttilskudd), og er den reneste seloljen tilgjengelig på markedet.



Arctic Omega-3 Selolje tilfredsstiller fullt ut de krav som myndighetene stiller når det gjelder grenseverdier for miljøgifter og er godkjent av Mattilsynet.



Opprinnelig lagt inn av nettsiden


Næringsinnhold Arctic Omega-3 Selolje

pr. 100 gram

Omega-3 fettsyrer totalt 22 gram
- herav dokosaheksaensyre (DHA) 8,4 gram
- herav eikosapentaensyre (EPA) 7,5 gram
- herav dokosapentaensyre (DPA) 4,0 gram




Pr. kapsel
Omega-3: 104 mg (EPA,DHA og DPA)
Omega-6: 15mg
Naturlig tokoferol (Vitamin E) 18,2 mg




Ingredienser
Omega-3 og -6 fra Selolje, gelatin, glyserol og rent vann.
Tokoferol (som antioksidant)




Pr. boks
120 kapsler a 520 mg

Kolesterol
Mens enkelte fiskeoljer inneholder fra 0,6 - 1,7% kolesterol, inneholder Arctic Omega-3 selolje mindre enn 0,1% !




Inntak

2-4 kapsler 1 til 2 ganger pr. dag


Opprinnelig lagt inn av nettsiden


Mattilsynet test av marine oljer


I mai 2002 foretok SNT (nå Mattilsynet) test av dioksiner i 15 marine oljer.
Arctic Omega-3 Selolje ble testet i mars 2003.

I Mattilsynet sin test hadde oljen med lavest dioksininnhold en verdi på 0,45 pg TEQ/g.


Artcic Omega-3 selolje ble testet i mars 2003 ved Wellington Laboratories i Ontario, Canada. Dette er et sertifisert laboratorie. Testen ble utført i henhold til EU sine spesifikasjoner, og er godkjent av Mattilsynet.

Arctic Omega-3 Selolje inneholdt dioksinverdi på kun 0,137 pg TEQ/g.
Dette er over 14 ganger bedre enn kravet til Mattilsynet som for Dioksiner er 2,0 pg TEQ/g.


Det jobbes også med nye krav i Norge og EU som vil sette grenser i forholdet mellom Dioksiner og Dioksinlignende PCB. Disse er forventet lansert i slutten av 2004/begynnelsen av 2005. Kravene som EU og norske myndigheter der vil stille, ligger an til å bli 2,0 pg TEQ/g.
- Arctic Omega-3 Selolje inneholdt et forhold mellom Dioksiner og Dioksinlignende PCB på 0,627 pg TEQ/g.

Dette gjør at Arctic Omega-3 Selolje er den reneste seloljen tilgjengelig på markedet.





---


Lurer jammen på om jeg skal prøve en boks..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-02-05, 02:35   #12
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Sitter og leser i Mat&Helse (02/05), og der er en reklame for selolje.
Mye av det som står i reklamen er fra www.selolje.no :
Lurer jammen på om jeg skal prøve en boks..

Ja, jeg synes du skal prøve selolje Mofe, men jeg vil anbefale Polaroljen. Den virker veldig godt og er grei å ta.
Jeg har alt brukt den en tid, og merker stor forskjell på "gikta". Er mye mykere og har mindre smerter i ledd og muskler. Har også hørt fra andre at det hjelper ved fibromyalgi og slitasjegikt i hofter.

Sitat:

Så spennende! Du må fortelle oss hvordan det går - om du merker noen forskjell når du har brukt det ei stund.

Hmm, 5 dl er jo ei ganske stor flaske. "Mine" kostholdsguruer anbefaler sterkt å kjøpe de minste flaskene/boksene man kan få tak i av Omega-3-holdige varer, så man får brukt dem opp før de begynner å harskne. Dyrere, men sikkert lurt. Et tips fra samme kilde for de som foretrekker kapsler, er å bite hull i kapslene hver søndag for å sjekke at de er ferske ennå.

Ulex

Så vidt jeg har sett er der ikke mindre flasker enn 5 dl, men oljen harskner ikke hvis du bruker den hver dag (1ss).

www.polargodt.no/fakta.htm



---

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 25-02-05, 02:40   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Ja, jeg synes du skal prøve selolje Mofe, men jeg vil anbefale Polaroljen. Den virker veldig godt og er grei å ta.
Jeg har alt brukt den en tid, og merker stor forskjell på "gikta". Er mye mykere og har mindre smerter i ledd og muskler. Har også hørt fra andre at det hjelper ved fibromyalgi og slitasjegikt i hofter.

---

Hvor lenge holder en slik 5 dl-flaske?

Ser at Polaroljen inneholder 2% mere omega3 enn den jeg "anbefalte".. Men hadde vært spennende å sett en test av disse to - hvor de ble satt opp mot hverandre, både når det gjelder pris og andre ting.. som f.eks gift-innhold.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-02-05, 23:23   #14
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hvor lenge holder en slik 5 dl-flaske?

Ser at Polaroljen inneholder 2% mere omega3 enn den jeg "anbefalte".. Men hadde vært spennende å sett en test av disse to - hvor de ble satt opp mot hverandre, både når det gjelder pris og andre ting.. som f.eks gift-innhold.


Hei Mofe!
Den første flasken holder i litt under en måned, - senere holder den i litt over 1 måned. Høres litt rart ut kanskje, men grunnen er at en skal ta 2ss(30 ml) de første 10 dagene,- senere bare 1 (15ml).
Prisen på olje og kapsler blir ca. lik hvis du tar 8 kapsler hver dag eller 15 ml olje. (Det anbefales 2-4 tbl, 1-2 ganger daglig).
Etter det jeg kan se er begge produkten utviklet i samarbeide med Haukeland Sykehus, og burde ha samme giftinnhold,- men dette er det sikkert alt gjort undersøkelse på.
360 kapsler koster kr.310,-

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 26-02-05, 18:42   #15
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg tar selolje kapsler - har gjort det litt over ei uke, og tror allerede at det virker på huda. Jeg har hatt utslett i årevis, og de var i ferd med å blomstre opp igjen akkurat når jeg begynte med seloljen. Nå er de vekke

Kan dessverre ikke si noe særlig om de andre effektene enda. Men jeg tåler ikke tran, reagerer veldig dårlig på fiskeolje og fiskefett. Seloljen derimot har jeg ingen problemer med. Et fint alternativ for meg altså.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 16:09   #16
egon
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 2
egon er ny på veien

Selolje i kapsler

Jeg kjøper selolje i kapsler hos www.ej-shop.no
Billig og dokumentert kvalitet. Kanadisk produsert.

egon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 14-04-05, 16:35   #17
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Ups ja,jeg viste ikke at det allerede var en tråd på selolje jeg, men jeg har nå bestilt kapsler da jeg ikke klarer å svelge olje uten å brekke meg.

Bestilt herfra da: http://www.selolje.com/

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 11:54   #18
Mammamiia
Medlem
 
Mammamiia sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Kapp
Innlegg: 144
Mammamiia er på en erverdig vei

Sv: Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?

Hmm.... sparker litt liv i en urgammel tråd her.

Jeg er blitt anbefalt Polarolje mot leddsmerter. Og siden tråden er så gammel så tenkte jeg at noen kanskje har høstet litt erfaringer (langtids) av produktet? Vurderer å kjøpe det nemlig...

__________________
Ned 5 til St.Hans....:


Mammamiia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Ketolyse til egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 00:39   #19
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Sv: Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?

Heisann!
Jeg stusset litt på dette med at seloljen kommer fra "ung Grønlandssel". Ganske unge seler er jo som kjent strengt forbudt å drive fangst på, så hvordan får de oljen ut av en levende sel, tro?? Ellers så er denne selen litt eldre enn ung (dvs voksen) og derfor mer fyllt med giftstoffer som må fjernes kjemisk.

Nåvel - Grønlandsisen og havene der oppe er heldigvis ikke de mest forurensede, spesielt ikke etter EU har kommet med kraftige restriksjoner på utslippene til selgarveriene på Grønland.

Jeg var en tur på Grønland for et par uker siden, og var bl.a. i møte med representanter for selfangsten på Grønland. Grønlandssel fanges hovedsaklig pga skinnindustrien og sekundært blir kjøttet benyttet til mat for fangerne og deres familier. Det har ikke vært noen tradisjon på å benytte selen til andre formål. Men, det ble opprettet en fabrikk på begynnelsen av 2000-tallet som skulle sørge for at seloljen ble utvunnet og solgt som Omega 3. Men de har gått konkurs etter et eierskifte, jeg mener det var for ca et år tilbake. Så vidt jeg vet, drives det ikke produksjon av Omega 3 på Grønland lenger. Så tråden om selolje fra Grønland hadde nok en kortvarig aktualitet (jeg ser Gamla skrev innlegget sitt i 2004).

Selolje fra Canada er ikke helt politisk korrekt, tror jeg? Produkter som stammer fra kanadisk selfangst er forbudt å selge i hele EU/EØS, er det ikke det?

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 13:43   #20
Kine87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 41
Kine87 er på en erverdig vei

Sv: Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?

Til mammamia : Jeg ville heller forsøkt Eskimo3 og biolife inflammin. Funker supert Forresten, vet du hvorfor du har vonde ledd?

__________________





Kine87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 15:26   #21
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?

Ja du sier noe, Smosje. Jeg vil ikke at sel skal drepes for at jeg skal få i meg en spesiell type olje.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 19:41   #22
NK
Juniormedlem
 
NK sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 54
Innlegg: 37
NK er ny på veien

Sv: Ut med Møllers tran og fiskeoljer!?

Opprinnelig lagt inn av smosje, her.

Heisann!
Jeg stusset litt på dette med at seloljen kommer fra "ung Grønlandssel". Ganske unge seler er jo som kjent strengt forbudt å drive fangst på, så hvordan får de oljen ut av en levende sel, tro??

En annen ting som kanskje er verdt å vurdere er at selolje nå er forbudt i fler og fler land, det er snart bare Norge igjen som selger denne oljen og det finnes jo bedre alternativer så den vil vel forsvinne etterhvert også.

NK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kostholdsfilosofi: Mørk sjokolade + rødvin Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no