Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 15:37   #1
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Vi hører mye om partystoppere her på forumet, og alle leter vi vel etter en forklaring når vekta ikke går den veien vi vil den skal gå.

Nøtter, sørstoff, melkeprodukter, you name it. Det finnes mange matvarer som av en eller annen grunn hindrer vekttap for noen av oss, men hvordan virker de?

Jeg er rett og slett ikke fornøyd med å vite at mange opplever f.eks ost som en partystopper, for jeg trenger å forstå hva som skjer i kroppen min for å kunne gjøre noe med de problema jeg evt lager for meg sjøl.

Så jeg lurer:
Hva er det som gjør at matvare a, b og c er såkalte partystoppere (for noen)?
Gjør de at vi ramler ut av ketose?
Hindrer de fettnedbryting? Omdannes de til karber?

Jeg tror det er mye enklere å identifisere vår personlige "problemmat" om vi skjønner hva som gjør at den hindrer vektnedgang. Dessuten er jeg født nysgjerrig. Jeg tror aldri jeg passerte "Hvorfor det-stadiet", og glad er jeg i grunnen for det

Jeg har søkt på forumet, både foran og bak, men finner ikke tråder/kilder som forklarer partystopperne. -Men desto flere som ramser dem opp.

Så jeg spør: Hva er det som gjør at noen matvarer hindrer vektnedgang hos enkelte mennesker?
Har disse partystopperne noen fellesnevnere?

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:51   #2
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

jammen ett godt spm.
får håpe det er noen her inne som kan klare å forklare.

jeg har egentlig bare tenkt at noen kropper tar det opp som karbohydrater mens andre ikke.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:02   #3
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Jeg antar at det har noe med hvordan vi individuelt reagerer på ulike matvarer. Jeg er ikke der ennå at jeg har prøvd det ut sjøl, har tenkt å gi kroppen de 6 til 8 ukene det visstnok tar for å venne seg til et, i det vesentlige, nytt kosthold. Dersom jeg synes det går tregt da, må jeg begynne å plukke vekk ting som andre erfaringsmessig mener kan hindre vektnedgang. F. eks for mye ost og fløte. Jeg tror det kan dreise seg om å se på forholdet fettinnhold og karboinnhold i ulike matvarer. Men jeg vet ikke...

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 19:24   #4
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Vi hører mye om partystoppere her på forumet, og alle leter vi vel etter en forklaring når vekta ikke går den veien vi vil den skal gå.

Nøtter, sørstoff, melkeprodukter, you name it. Det finnes mange matvarer som av en eller annen grunn hindrer vekttap for noen av oss, men hvordan virker de?

Jeg er rett og slett ikke fornøyd med å vite at mange opplever f.eks ost som en partystopper, for jeg trenger å forstå hva som skjer i kroppen min for å kunne gjøre noe med de problema jeg evt lager for meg sjøl.

Så jeg lurer:
Hva er det som gjør at matvare a, b og c er såkalte partystoppere (for noen)?
Gjør de at vi ramler ut av ketose?
Hindrer de fettnedbryting? Omdannes de til karber?

Jeg tror det er mye enklere å identifisere vår personlige "problemmat" om vi skjønner hva som gjør at den hindrer vektnedgang. Dessuten er jeg født nysgjerrig. Jeg tror aldri jeg passerte "Hvorfor det-stadiet", og glad er jeg i grunnen for det

Jeg har søkt på forumet, både foran og bak, men finner ikke tråder/kilder som forklarer partystopperne. -Men desto flere som ramser dem opp.

Så jeg spør: Hva er det som gjør at noen matvarer hindrer vektnedgang hos enkelte mennesker?
Har disse partystopperne noen fellesnevnere?

Jeg tror det er alt for lett å henge seg opp i det andre ser på som party stoppere, fordi det er ikke sikkert at du reagerer på noe som helst av det. Om man skulle kuttet ut alt som KAN være party stoppere, hva har man igjen da? Kjøtt og egg? Det er ikke veldig mye. Her i huset unner vi oss litt lett brus (pepsi max) inni mellom, å vi har litt søtning i krem inni mellom. Vi spiser selvfølgelig også meieri produkter... Jeg tror rett oss slett party stoppere fungerer slik fordi at vi er bygd forskjellig, å at ingen kropper kan reagere helt likt. Vi forbrenner på forskjellige måter, har forskjellige blodtyper osv... Skulle jeg fulgt blodtype dietten skulle jeg spist masse meiere produkter, kanskje det vil si at jeg kan spise mye meieri produkter på denne dietten også? Jeg vet jo ikke sikkert, men det virker jo logisk

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 19:30   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Jeg har fortsatt ikke hørt, eller lest, noen god forklaring på hvorfor enkelte varer kan være partystopper hos enkelte.

For å gjøre det enda mer komplisert kan man ha spist/drukket den varen lenge og hatt en fin nedgang. Så stopper det helt opp og man blir stående på et platå i uker og måneder. Man forsøker å kutte ut feks meieriprodukter og vektnedgangen fortsetter. Eller nøttene. Eller den kunstige søtningen. Eller tomatene....

Kroppen er en pussig sak!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 20:08   #6
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Det hadde vært så greit, om vi visste at matvare A kan gi blodsukkerstigning og dermed fyre opp insulinproduksjonen, eller at matvare B inneholder noe som kan bremse fettforbrenninga. Kanskje virker det som matvare C er en partystopper, mens den egentlig hjelper å bygge muskler, men vet vi ikke, så vet vi ikke.

Jeg er ikke spesielt opptatt av partystoppere sjøl. Jeg går ned i vekt, sakte, men sikkert, og måla krymper desto mer. -men jeg lurer nå likevel da

Sjøl spiser jeg det meste som er lov, og unner meg litt anna en sjelden gang. Ketosen er stødig den

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 20:46   #7
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Jeg blir mer og mer stressa i forhold til de såkalte partystopperne enda jeg lovte meg selv at jeg skulle gi dette tid. Og det irriterer meg at jeg blir forstyrra av dette. Veiedag i dag etter 5 uker på ketolysekuren, opp 800 g sist uke !!! Jeg lever strikt. Nå skal det jo sies at jeg har gått ned 11 cm sist uke (begynte å måle meg for en uke siden), men vekta blir en fiks idé.. Jeg har systematisert treninga mi de siste to ukene og regner med at det er en årsak. Men æsj... følelsen i kveld er litt kjip. Skal gi meg selv ei uke til før jeg begynner å luke blant de antatte partystopperne...

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 20:52   #8
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 48
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Jeg tipper det er ulike grunner med de ulike såkallte *partystopperne*...

F.eks vil nok fløte, ost og nøtter øke det totale kcal-inntaket i løpet av dagen...og Pepsi Max og søtningsmidler lure kroppen til å tro at man får mer karbohydrater osv...

Det høres i alle fall logisk ut i hodet mitt...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 01:00   #9
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

I utgangspunktet tror jeg ikke på partystoppere med mindre noen kan forklare hvorfor. At diverse oster kan være en partystopper har sin naturlige forklaring i at melkeprotein øker insulinproduksjonen (i større grad hos de som er insulinresistente). Fløte har ikke mye melkeprotein, og er muligens en partystopper fordi det er lett å overspise på fløte. Jeg synes i allefall fløte smaker friskt og godt, og kan spise mye hjemmelaget is uten å bli kvalm, da blir det fort mange kalorier.

En annen forklaring på partystoppere kan være at folk spiser altfor mye, eller altfor lite. OM man spiser mer enn kroppens energibehov er, vil man ikke gå ned i vekt. Spiser du altfor lite, merker kroppen at det er lite mat, og vil følgelig forsøke å spare så mye energi som mulig.

Angående partystopperne på grønnsakssiden (Velger å kalle tomat for grønnsak, men det er en annen diskusjon.), så er jeg langt mer i tvil. Tenkt deg at du har gått noen uker uten å gå ned i vekt, så kutter du ut tomatene, og vekten begynner å gå nedover igjen. Har du da et bevis for at det var tomatene som hadde skylden i manglende vektnedgang? Nei! Det kan være utrolig mange grunner til at man ikke har gått ned i vekt, og utrolig mange grunner til du begynte å gå ned i vekt igjen. Det er altfor mange variabler til at man kan si noe sikkert uten en plausibel forklaring. Mange av forklaringene på partystoppere er basert på egne erfaringer, som dessverre ikke kan sies å imøtekomme krav for god forskning.

I utgangspunktet så tror jeg ikke at en liten uskyldig matvare kan være hovedårsaken til manglende vektnedgang. Tomater inneholder riktignok litt karbohydrater, særlig om man spiser litt mange av de. Dette sammen med at man spiser litt for mange andre grønnsaker med et litt høyere karbohydratinnhold kan igjen lede til at man spiser for mange karbohydrater, som igjen kan være en sannsynlig forklaring på at vekt stopper opp.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:21   #10
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Jeg tror så absolutt du er inne på noe, Alkaseltzers. Partystopperne er kanskje ikke mat som hindrer vektnedgang, men mat det er lett å spise for mye av?

At melkeprotein øker insulinproduksjonen visste jeg faktisk ikke, men det er i alle fall en god forklaring på hvorfor det kan være lurt å prøve ei melkepredusert periode om det butter.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:54   #11
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Partystoppere - Hvordan virker de egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

I utgangspunktet tror jeg ikke på partystoppere med mindre noen kan forklare hvorfor. At diverse oster kan være en partystopper har sin naturlige forklaring i at melkeprotein øker insulinproduksjonen (i større grad hos de som er insulinresistente). Fløte har ikke mye melkeprotein, og er muligens en partystopper fordi det er lett å overspise på fløte. Jeg synes i allefall fløte smaker friskt og godt, og kan spise mye hjemmelaget is uten å bli kvalm, da blir det fort mange kalorier.

En annen forklaring på partystoppere kan være at folk spiser altfor mye, eller altfor lite. OM man spiser mer enn kroppens energibehov er, vil man ikke gå ned i vekt. Spiser du altfor lite, merker kroppen at det er lite mat, og vil følgelig forsøke å spare så mye energi som mulig.

Angående partystopperne på grønnsakssiden (Velger å kalle tomat for grønnsak, men det er en annen diskusjon.), så er jeg langt mer i tvil. Tenkt deg at du har gått noen uker uten å gå ned i vekt, så kutter du ut tomatene, og vekten begynner å gå nedover igjen. Har du da et bevis for at det var tomatene som hadde skylden i manglende vektnedgang? Nei! Det kan være utrolig mange grunner til at man ikke har gått ned i vekt, og utrolig mange grunner til du begynte å gå ned i vekt igjen. Det er altfor mange variabler til at man kan si noe sikkert uten en plausibel forklaring. Mange av forklaringene på partystoppere er basert på egne erfaringer, som dessverre ikke kan sies å imøtekomme krav for god forskning.

I utgangspunktet så tror jeg ikke at en liten uskyldig matvare kan være hovedårsaken til manglende vektnedgang. Tomater inneholder riktignok litt karbohydrater, særlig om man spiser litt mange av de. Dette sammen med at man spiser litt for mange andre grønnsaker med et litt høyere karbohydratinnhold kan igjen lede til at man spiser for mange karbohydrater, som igjen kan være en sannsynlig forklaring på at vekt stopper opp.

Dette må jeg si hørtes svært fornuftig ut. Men allikevel er det noe som da ikke helt stemmer. Om du går på ketolyse skal du ha i deg mellom 150 og 200 gram fett om dagen. Det er en relativt stor mengde. Jeg tror, å dette er KUN min mening, at om vekten butter kan det komme av flere årsaker. Den ene er medisinsk, om du er i dårlig form, går på bestemte medisiner, osv, vil kroppen ha inni mellom få problemer med metabolismen. En annen årsak er psykisk, om man stresser med å gå ned i vekt, å tankene kun går mot det holde, vil man aldri gå ned i vekt, der kan jeg også snakke av egen erfaring. Å den mest naturlige årsaken tror jeg faktisk er så enkelt som for høyt karbohydrat inntak. Vi må også tenke på at kroppene våres er svært forskjellige, vi har forskjellig aktivitets niva, forskjellig metabolisme, forskjellige leververdier, osv.

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Svar

Emneord
forklaring, partystoppere, problemer med ketosen


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan virker dette? thveld@yahoo.no Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 14-08-10 22:18
Hvordan søker jeg egentlig? purple Spørsmål og svar 5 28-02-10 14:34
Hvordan virker iskrem-maskiner? kamp Spørsmål og svar 1 25-10-09 16:00
Pes (hvordan få andre til å forstå at ketolyse virker?) Regan Ketolysekuren 11 07-01-09 10:02
Hvordan går det egentlig? rdalen Spis deg ned i vekt med Skaldeman 15 30-03-06 08:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no