Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Fysisk syk av lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-10, 06:17   #1
Carbs
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 1
Carbs er på en erverdig vei

Fysisk syk av lavkarbo

Har i 2 år levd på mindre karbohydrater enn tidligere. Det vil i grove trekk si fedon brød, masse masse grønsaker og unngått poteter, pasta og ris. Gikk ned noen kilo i begynnelsen, og har deretter vært nokså stabil. Har nå prøvd helt lavkarbo, men etter dag 8 med ferdigmat fra spisdegslank.no måtte jeg kaste inn hånkledet.... Etter få dager merket jeg høy hvilpuls, men følte meg ok, deretter ble jeg mer og mer slapp og mistet etterhvert matlysten. Dag 8 kom jeg meg såvidt gjennom dagen og hjem fra jobb. Hadde ingen krefter, fikk ikke i meg mat, klarte ikke sove og følte meg bare helt elendig. Drakk imidlertid litervis alle disse dagene, jeg som aldri drikker stort. Hadde intens hodepine som ikke ga seg med hverken væske eller maksdose av paracer og Ibux.

Min vei ut av dette ble langsomme karbohydrater - Crusli 4 nøtter med surmelk og etterhvert fedonbrød.

Inntil dette skjedde følte jeg at maten var bra, jeg spiste masse, klarte meg fint uten andre ting. Hun som anbefalte meg dette fikk masse energi, men jeg falt helt sammen. Orker ikke tanken på dette igjen, men er jo overbevist om at mindre karber er veien til et sunt liv...

Noen som har noen tanker om dette?

Carbs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank, Thor Foseid Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:34   #2
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Hei
De symptomene du beskriver høres akkurat ut som det de aller fleste opplever når kroppen er i en adaptiv fase. Det tar noe tid å få "stilt" om det biokjemiske maskineriet. Det er selvsagt en forutsetning at du ikke har annen underliggende sykdom. Jeg er selv en aktiv person og når jeg la om kostholdet følte jeg meg helt elendig i flere uker med akkurat de samme symptomene som du beskriver men så skjedde det et eller annet og kroppen ble skikkelig turboladet Når det er sagt:Alle mennesker er forskjellige og det er ikke sånn at en type kosthold passer for alle, men jeg ville ha gitt det mer tid for å se om syptomene forsvinner etterhvert. Lykke til!

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 11:05   #3
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Det finnes mange muligheter innenfor lavkarbo, utenom spis deg slank da.
For meg høres det ut som du har fått altfor lite mat, det er det flere som har prøvd spis deg slank som har opplevd. Og fått akkurat de samme symptomene som deg. Det er bla lite fett i de måltidene, har jeg hørt, det kan like gjerne være det du har blitt dårlig av, som lavkarbo i seg selv.
Så jeg ville prøvd et annet opplegg, hvor du lager maten selv og spiser mer fett bla. Lykke til uansett hva du gjør.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 11:14   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Den første uka eller ås kan være beintøff. Men om det ikke gir seg, så prøv med litt mere mat, prosjonene fra Spis deg slank er jo små og det kan jo hene at det er for lite mat for deg.

Noen tips for å piffe opp maten litt for mere energi er feks å ha et par-tre spiseskjeer cottage cheese og en spiseskjed smør på grøten, litt piska krem på pannekakene, litt ekstra ost på omelettene,cottage cheese på vaflene, et ekstra kokt egg nå og da. Det er jo ganske stor omstilling å plutselig psise under 1000kalorier i døgnet.. Og det kan lette på å spise litt mere og kanskje heller ta bort noe mat etterhvert.

Og lavkarbo er jo mere enn spis deg slank, du har jo feks Ketolyse, Fedon Lindberg, South Beach osv. Men liker du opplegget og maten på spis deg slank, så hold ut litt til, men kanskje prøve litt mere mat Jeg likte dessverre ikke maten og syntes det ikke ble nok ferske grønnsaker, ellers er opplegget veldig lettvint. Enkelt når du skal bort og bare ta med noe enkelt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 13:55   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Hei,
Overgangen til ketose er en krevende prosess for kroppen og det du skriver er en ganske vanlig beskrivelse av de første ukene i ketose. Det kan ta kroppen opp til fire uker for å oppnå optimal fettforbrenning. De aller fleste føler seg bedre igjen etter noen dager men noen opplevr ubehag i opptil 2 uker. Når det er sagt så vil jeg også påpeke at spisdegslank.no innholder mindre fett en ketogene dietter som Ketolyse og Skaldemann og vi har hørt også tidligere at en del føler derfor at de mangler energi.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 15:06   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Det er som de andre sier, helt normalt og det skyldes overgangen til ketose. Hold ut og det blir mye bedre etter noen dager. Pøs på med vann.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 18:34   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Jeg hadde også et par tøffe uker istarten på spisdegslank, med hodepine, totalt mangel på matlyst, trøtt som fy - HELT umulig å holde en tankerekke lenge nok til å få noe fornuftig utav den osv. Det går heldigvis over!! Jeg har nå holdt på i 7 uker (går ned ca en kg i uka) og begynt å lage måltidene selv (og fryser ned så jeg kan bare plukke og ta med til lunsj )

Hvis du ikke allerede har vært hos legen for å sjekke status - gjør det først. Ta en utvidet blodprøve slik at du er sikker på at du ikke mangler noe.
Hvis du ikke tar vitaminer i tillegg til spisdegslank - bestill snarest magnesium, krom og selen. (Kan også bestilles hos www.ketolyse.no) og få i deg vitaminer hver dag.
Trener du i tillegg nå? I såfall, hold an et par uker til kroppen din er litt mer tilvendt mindre karbo.

Er alt ok - er rådet - HOLD UT! Det går over! Holder du deg til lavkarbo-reglene spis ekstra mat utenom.

Dette klarer du!


Sist redigert av Nerthus : 13-06-10 kl 13:17.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 20:58   #8
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Slenger meg med de andre, jeg hadde det også slik en periode.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 21:14   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Jeg har prøvd ketose med karber i 15-20 varianten flere ganger. Jeg ble skikkelig dårlig hver gang og det gikk ikke over. Jeg fikk tunnellsyn og var på tur til å besvime. Løsningen ble karber opptil 50 gram og da viste det seg at jeg fremdeles er i ketose! Så nå ligger jeg på ca 50 gram. Alt under 20 gram er omtrent det samme for meg som å være en kronisk blanding av full og influensasyk.Jeg kan sikkert gå ned til 40, men alt under det reduserer livskvaliteten såpass mye at det gidder jeg ikke. Dette tror jeg er individuelle saker, så man må bare prøve seg frem.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 22:58   #10
GHB
Nytt Medlem
 
GHB sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 7
GHB er på en erverdig vei

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Jeg tåler ikke soya, noe mange av rettene inneholder. Sukrin tåler jeg heller ikke. Kanskje du reagerer på noen ingredienser? Ellers har jeg en venninne som ikke kan gå på lavkarbo for lenge. Da blir hun deprimert og mister hår - underlig nok. Dette inntreffer gjerne etter 10-15 kg vektnedgang.

GHB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbomix. Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 09:15   #11
Cec1973
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 139
Cec1973 er på en erverdig vei

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Jeg fikk de samme symptomene som deg og fant ut at jeg måtte øke ant. kh til mellom 50 og 60. Jeg har ikke sjekket om jeg er i ketose, men jeg har gått ned 1,2 kilo på 7 dager (skal ikke ned mer enn 5-7 og har en BMI på rundt 25), så det funker ihvertfall for meg. For meg har det også hjulpet å spise mer fett når jeg får anfall av svimmelhet og skjelvinger. Jeg tror jeg ville økt ant. kh. litt for å få det bedre. Som Kanutten sa, livskvalitet er viktig!

Cec xxx

Cec1973 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja.... Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 09:41   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av GHB, her.

Ellers har jeg en venninne som ikke kan gå på lavkarbo for lenge. Da blir hun deprimert og mister hår - underlig nok. Dette inntreffer gjerne etter 10-15 kg vektnedgang.

Uten at jeg vet noe om venninna di, så vet jeg i hvert fall at det slettes ikke er uvanlig å miste hår under vektnedgang, uansett metode. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke. Da jeg gikk ned søtten kg for noen år siden (på lavkarbo) så ble jeg alvorlig tynn i håret, som jeg i grunn ikke hadde alt for mye av fra før på grunn av PCOS/hypothyerose, men det ser ut til å ha stabilisert seg, og håret er like tykt (eller tynt) som før vektnedgangen .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 06:18   #13
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Uten at jeg vet noe om venninna di, så vet jeg i hvert fall at det slettes ikke er uvanlig å miste hår under vektnedgang, uansett metode. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke. Da jeg gikk ned søtten kg for noen år siden (på lavkarbo) så ble jeg alvorlig tynn i håret, som jeg i grunn ikke hadde alt for mye av fra før på grunn av PCOS/hypothyerose, men det ser ut til å ha stabilisert seg, og håret er like tykt (eller tynt) som før vektnedgangen .

Har du noen gang forsøkt noen form for tilskudd? For å få tykkere eller "finere" hår?
Spør fordi jeg selv har veldig tynt og slitt hår (krølltopp), og vil så gjerne ha litt mer hår på toppen Tar ekstra b vitamin, som har stansa håravfallet i det minste, men kan ikke se at det har gjort så mye mer enn det...

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 08:30   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lille_Venn, her.

Har du noen gang forsøkt noen form for tilskudd? For å få tykkere eller "finere" hår?
Spør fordi jeg selv har veldig tynt og slitt hår (krølltopp), og vil så gjerne ha litt mer hår på toppen Tar ekstra b vitamin, som har stansa håravfallet i det minste, men kan ikke se at det har gjort så mye mer enn det...

Jeg har prøvd ''det meste''; arcon (tabletter mot hormonelt hårtap), sterke svenske b-vitaminer, ølgjær, grow (shampoo), malt, hodebunnsmassasje og hodestående (haha, jeg tuller ikke, det skulle visst øke blodsirkulasjonen til hårsekkene, massasje gjør jeg litt fortsatt, for det er rett og slett behagelig ). Kan i grunn ikke si noe har fungert. Det nærmeste jeg kommer er Nisim som er en form for rensessystem (shampoo og balsam), den førte til at jeg mista mindre hår, og effekten har ikke opphørt selv om det er et år siden jeg brukte den.
Nå går jeg på yasmin p-piller, og håper det vil stabilisere de hormonene som mest sannsynlig forårsaket hårtapet i første hånd. Jeg hadde nemlig ganske tjukt hår fram til tjueårene ... .
Ja, og i tillegg tar jeg noe vitamingreier som heter hårkontroll. Det er en del b-vitamin og sånn i. Jeg har bare tatt det i to måneder, så jeg vet ikke om det funker, men jeg tror det får det til å vokse litt fortere. Men tykkelsen, den er nok på grunn av hormonelle sykdommer, gitt. Det er en stor grad av selvbevissthet rundt dette med håret, og det plager meg tidvis, selv om det nok er mest jeg som legger merke til det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 13:19   #15
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Ok
Var egentlig et sånn svar jeg regnte med, men man vil jo så gjerne ha mirakelkurer for både det ene og det andre
Jeg er også veldig selvbevisst når det gjelder håret... Er jo det som rammer inn ansiktet, og man vil jo gjerne ha en fin ramme

__________________


lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-06-10, 13:29   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fysisk syk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lille_Venn, her.

Ok
Var egentlig et sånn svar jeg regnte med, men man vil jo så gjerne ha mirakelkurer for både det ene og det andre
Jeg er også veldig selvbevisst når det gjelder håret... Er jo det som rammer inn ansiktet, og man vil jo gjerne ha en fin ramme

Ja, ikke sant. Jeg valgte til slutt å klippe det nesten femten cm, til midt på halsen omtrent, og så slutta jeg å farge det rødt, og avfarga det til slutt, sånn at jeg mer eller mindre har min egen hårfarge, bare det at jeg ikke har mørkt hår med lys blond ettervekst gjør at det ser minst dobbelt så tjukt ut, så får jeg håpe at det blir tykkere igjen, sånn at jeg kan spare til lengre og kanskje klippe en kul rockabilly-lugg etterhvert .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fysisk aktivitet for type A smosje Type A 7 02-06-10 10:55
Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet Pinne Lavkarbo generelt 5 05-04-09 21:57
Føler ingen fysisk forskjell i ketosen... elian Induksjonen 1 26-07-04 15:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no