Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

4x4 intervalltrening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-07, 14:50   #51
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Trening og livslengde

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det ultimate for livslengde og kvalitet er trolig noen fine fjellturer. Jogging er en form for selvpining oppfunnet på 70-tallet for de som er for late til å løpe og som heller vil humpe litt opp og ned langs landeveien mens de driver sakte fremover for å vise at de i alle fall ikke går. Litt flåsete sagt, kanskje, men jeg mener det. Og så er faktisk løping mindre hardt på knærne enn hva jogging er, noe som videre styrker min tro på at jogging er en unaturlig form for selvpining - osv. GÅ ... eller LØP. Men ikke pin deg med en mellomting som egentlig ikke tilbyr noe som er "mellom".

, Jeg gågger for å engang klare å løpe, jeg ser frem til å engang klare å nyte fjellturene og ikke være konstant korpustet, svett og generelt peist.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 15:17   #52
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: 4x4 intervalltrening

OK, men ... sa jeg at knærne mine var ødelagt av jogging? Jeg har utviklet en del motforestillinger mot jogging siden dengang. Det ultimate er en Concept-2 romaskin. Jeg brenner lett 700-1000 kcal/time over lengre tid med den. Det er denslags kaloriforbrenning du kun får dersom du gågger veldig, veldig fort. Og ved intervalltrening tipper jeg tidvis oppafor 2000-tallet, og jeg er ikke som noen superatlet på Concept-2 å regne.

Sa jeg at jogging ødelegger knær? Fjellturen blir temmelig kjip om du må legge igjen knærne hjemme. Så gjør aerob trening, men ... om du følger mitt råd ... ikke jogg! De eneste knevrækerne som er verre er disse greiene de har på helsestudio hvor du "jogger på skinner". Vanskelig å beskrive faenskapen bedre, men du kjenner den igjen når du ser den.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 15:41   #53
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

I en liten periode så var jeg opptatt av å få maks forbrenning under trening, så da rodde jeg. Jeg mener dog at det ikke var god nok kondisjonstrening. Kansje mest pga.latskap siden jeg så at jeg forbrente mere med roing på ganske lav intensitet enn med jogging/gåing på ganske høy intensitet(til meg å være). I tillegg ble jeg lei av å ro og jeg tror ikke intens roing og intens styrketrening er en god kombinasjon.

Knær, ja siden jeg allerede har slitasjegikt så lover jeg å være forsiktig med knærne, Jeg tror ikke du skal være bekymret for at jeg jogger for mye. akkurat nå holder jeg meg til hurtig gange, men når det blir mer vår i luften så blir det tilbake til 4x4 der dragene er det som andre kaller for jogging. Å jogge lenge blir nok aldri aktuelt for meg. Jeg hater jogging, men det er nødvendig for å en dag kunne løpe (mer enn 100 meter).

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:36   #54
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Vi burde lage en bok eller film:
"Valerina Blåbærina og Kong Antioksidantus bekjemper den slemme Grev Radicalus og hans hær av de Frie Radikalere - slaget om kroppen - et drama i 3 akter".

De frie radikalers negativitet kan også være oppskrytt for å selge antioksidanter på boks. Hva ville forskningen få av midler om den ikke skremte og kom med "nyvinninger"?

*
Vel, fra halvseriøs spøk til alvor.

I østerlandsk filosofi, slik som original yoga, mener jo en del retninger i alle fall at man har fått tildelt så så mye pust og hjerteslag. Derfor gjelder det å spare på det. Dyktige yogis skal jo etter sigende kunne stanse og starte hjerteslagene med egen vilje. Ganske annerledes enn 4*4! Litt av Begod's utsagn om å leve raskere / saktere i den gamle østerlandske filosofien.


Vitenskapen løser aldri gåten om hvorfor vi eldes og dør. Ikke i nærheten en gang. Med løse menes å forstå og rette på.


Photobscura:
Når du er i svømmehallen kan du jo løpe i vannet. Det krever energi og er slik sett effektivt - og veldig skånsomt! Fint for økter om du vil ha opp pulsen skikkelig i blant. Sikker på at dy lykkes med den innstillingen du har.

Solan:
Kanskje J Fixx hadde dødd tidligere om han ikke hadde jogget? Hvem vet!
Du snakket om kaloriforbruk og ganske høye tall. Hvordan er anklene dine? Brede, snittlige eller smale?

Begod:
Har du mulighet til å jogge / løpe i skog mark - er det fordel mot asfalt.
Noen får problemer med knær, andre ikke.

Easy Weight Gainers - største muligheter - en trøst
Det å ha lett for å legge på seg er jo ikke morsomt, men mange av tidenes beste og lengstlevende toppidrettsfolk har hatt den "egenskapen". EWG er overlevere! Det betyr ikke at man må være "tykk".
Det er man heller ikke om man spiser den for seg rette maten.

Kondis bedre enn kaloriforbruk
Kondis eller utholdenhet er viktigere enn kaloriforbruk. Kaloriforbruket utgjør lite av vektreduksjon om det er mange kilo. Men kondis og fitness gir jo så mye ellers.

Regnskapet om kalorier inn og ut - en av tidenes misforståelser eller bløffer?

  Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 20:48   #55
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

Sitat:

Begod:
Har du mulighet til å jogge / løpe i skog mark - er det fordel mot asfalt.
Noen får problemer med knær, andre ikke.

En av grunnene til at jeg vil vente på våren er for å kunne løpe /jogge/ gå i marka istedet for på asfalt.

Sitat:

Regnskapet om kalorier inn og ut - en av tidenes misforståelser eller bløffer?

Nesten rein bløff. Jeg syns Skaldeman treffer veldig med sin påstand om at han ikke har hørt om noen som har en ovn i magen. Dog er det ikke spesielt lurt å spise mer enn man forbrenner.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 21:00   #56
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Du snakket om kaloriforbruk og ganske høye tall. Hvordan er anklene dine? Brede, snittlige eller smale?

Godt spørsmål. Jeg tror jeg har tynne ankler, for leggene mine er relativt tynne. Men anklene mine har aldri vært noe problem, og jeg ville ha merket det under mine spenstige svaberg-traverser om de var det svake leddet. Kan for øvrig anbefale svaberg-traversering varmt. Litt opp, litt ned, litt gåing, litt løp, litt hopp og litt småklatring. Variert og gøy!

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 21:11   #57
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av Begod, her.

En av grunnene til at jeg vil vente på våren er for å kunne løpe /jogge/ gå i marka istedet for på asfalt.

Lurt - gode myke grusveier er også bra.


Opprinnelig lagt inn av Begod, her.

Nesten rein bløff. Jeg syns Skaldeman treffer veldig med sin påstand om at han ikke har hørt om noen som har en ovn i magen. Dog er det ikke spesielt lurt å spise mer enn man forbrenner.

Vi kunne lage en tråd på en gang man orker.......

  Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 13:37   #58
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

http://www.myorevolution.com/art_tre...sp?NyhetsID=23

Komentarer?

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 21:17   #59
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av Begod, her.

http://www.myorevolution.com/art_tre...sp?NyhetsID=23

Komentarer?

Interessant innlegg. Flere tester som støtter det, og nærmest selvsagt like mange som går i mot det.

Denne testen bukes i "reklameøyemed" av en side hvor vi ser spesielle kropper. Dette passer nok best for godt trente og som har som mål minst mulig fett på kroppen. Om dette er pent og naturlig vil jeg ikke si noe om.

For "godt overvektige" og vanlig trente viser det meste at faktisk lav til moderat intensitet er det mest effektive. Å skifte mellom forskjellig intensitet uansett er ikke dumt. Å holde høy intensitet hele tiden er dessuten vanskelig. Man trenger ikke å beskrive alt svart-hvitt.

Poenget blir alltid: hvorfor trener jeg og hva liker jeg.
Egentlig er dette litt av det jeg og Solan disputerte.

Å trene morgen og kveld er ikke for vanlig folk over tid.

  Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 22:28   #60
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

Hehe, løpe i vannet? Artig tips, det må jeg prøve.
Jeg har nettopp hoppet ut i den store avgjørelse om å gjøre universitetsstudent av meg til høsten, og da er det gratis å trene på domus atletica
Tror det kan bli noen svømmeturer, og laaange opphold i badstuen!
Inntil videre er jeg på full leting etter en ålreit badedrakt som ikke har ryggutringing ned til rompa, og lyskeskjæring opp til armhulene. Så blir det svømming utover våren inntil man kan bade i havet, jeg gleder meg!

Noen som vet noe pro-con om badstu, forresten? Man føler seg i alle fall INNMARI ren, og huden blir veldig klar og myk av det, noe som jo er en feminin kvalitet jeg kan like.

PS: jeg trener tantrisk yoga, det vil si en ganske gammel form, hvor øvelsene holdes og repeteres 8 sekunder a 8 ganger. jobber mye med pust, og jeg mediterer også når vindene i livet blåser som hardest.
Nå kan jeg holde pulsen nede ved f.eks litt gruelige ting, som å gå til tannlegen, ta en sprøyte, sånne ting ved å leve inn i inn- og utånding. En stor fordel.
Har også kvittet meg med det meste av ryggproblemer ved hjelp av yoga.
Yoga betyr for øvrig noe sånt som "stillinger som er behagelige over tid".
Det vil si at dersom man kjenner at noe gjør vondt, så skal man avslutte øvelsen, og heller hvile litt.
Ikke noe "no pain no gain" der i gården altså. Helt etter min smak. Det er jo også derfor jeg er lavkarber!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:03   #61
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Den eneste yoga-øvelsen jeg "orket" var denne:
http://www.santosha.com/asanas/suryanamaskar.html

  Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:20   #62
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Den eneste yoga-øvelsen jeg "orket" var denne:
http://www.santosha.com/asanas/suryanamaskar.html

Solhilsen er fin. Hender jeg tar denne på søndagene om formen tillater, på hverdagene rekker jeg stort sett lett solar oppvarming, og to øvelser, samt noen isomertiske øvelser for bryst og armer. Tar ca 10-15 min, avhenger av hvor mye jeg må hvile mellom øvelsene.
Solhilsen er såpass kompleks at dersom man utfører den tantrisk tar den 5-10 minutter.
Men det finnes "kortversjoner".
Steg sju er tilsvarende en av mine faste øvelser, "kobraen" -rett oversatt. Og så tar jeg mudra, halv lotus (eller hel for den ekstra myke) hendene på ryggen, og framoverbøy. Hadde et lite gjennombrudd her for et par uker siden da magen min faktisk hadde krympet såpass at jeg fikk hodet rett i gulvet, noe som var en umulighet før

Men du skal begynne veldig forsiktig med yoga, men det gjelder vel alt, husk på hva yoga betyr
Anbefales i alle fall mot ryggproblemer og stress!
Og så blir man ekstra bøyelig, det kan jo også settes pris på!

Nå skal jeg med en gang også si at jeg enda ikke er særlig avansert, til tross for at jeg har holdt på i to år, men min fysikk i den grad den er meget forbedret, er fortsatt ikke slim nok til å klare enkelte ting som går på balanse f.eks. Der er jeg litt vel fortung enda. Men gleder meg til å kunne avansere!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 21:20   #63
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Hehe, løpe i vannet? Artig tips, det må jeg prøve.
Jeg har nettopp hoppet ut i den store avgjørelse om å gjøre universitetsstudent av meg til høsten, og da er det gratis å trene på domus atletica
Tror det kan bli noen svømmeturer, og laaange opphold i badstuen!
Inntil videre er jeg på full leting etter en ålreit badedrakt som ikke har ryggutringing ned til rompa, og lyskeskjæring opp til armhulene. Så blir det svømming utover våren inntil man kan bade i havet, jeg gleder meg!

Jeg svømmer en del på Domus Athletica. Det er alltid noen som driver å løper i vannet! Først syns jeg det så litt rart ut, men etterhvert skjønte jeg hva de drev med!

Det er dessverre ikke gratis å trene der, men det koster bare 600 kroner i semesteret, og i forhold til hvilket tilbud de har, er det helt utrolig billig!

Og badstu - deilig! Vet ikke så mye om pros-cons, men huden blir hvertfall veldig fin etterpå, hvis jeg skrubber den etterpå.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 10:00   #64
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

Det koster altså penger. Men 600 i semesteret kommer jo ikke til å svi da, og så er det forsåvidt en ytterligere motivasjon når man faktisk har betalt for det.

Har ikke tatt badstu siden tenårene, og savner det.
Det eneste fjernt negative er at man kan bli litt tungpusta, ellers kan heller ikke jeg si å ha opplevd noe negativt ellers.

Har jo også hørt om disse trykkammerne som de lagde i gamle dager, som man kunne ha hodet stikkende ut, og så ble kroppen dampa, og dette skulle føre til vektnedgang. Haha... Var vel ikke så veeeeldig effektivt det der, om enn vanndrivende...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 22:32   #65
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: 4x4 intervalltrening

Heh, lurer på om jeg kanskje har sett en sånn på film. Ser jo morsomt ut da. Om det ikke er bra for noe annet så gir det hvertfall en latter til de som ser på...

Men nei, 600 kroner er seriøst veldig lite. Bare tenk på sats og elixia som koster nesten det samme i måneden. Jeg har vært støttemedlem der, og har også vært støttemedlem på athletica, så jeg vet hva forskjellen er! Dette semesteret har jeg vært aktiv medlem....

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 14:19   #66
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Exclamation

Min første erfaring med 4x4 intervalltrening...

Da har jeg også kasta meg på 4x4 konseptet.

Litt morsomt egentlig, for jeg gikk på skolen sammen med Ulrik Wisløff, som har vært med på å utarbeide det konseptet, så jeg skal huke tak i han neste gang jeg treffer han for å høre hva konklusjonen på undersøkelsen som dannet grunnlaget for dette treningskonseptet faktisk ble.

Jeg bruker spinningsykkel i første omgang på 4x4 systemet for å trene opp kropp og ledd, før jeg går over til tredemølle, og forhåpentligvis landeveien litt senere utover våren...

Kjørte følgende fordeling...

Beregnet Maxpuls:
220 - 39 = 181

Pulssoner:
- Oppvarming: 60-75% av maxpuls
- Intervalldrag: 90-95% av maxpuls
- Restitusjonsdrag: 60-75% av maxpuls
- Nedkjøring: 60-75% av maxpuls

Tidsforbruk:
- Oppvarming: 1 x 5 minutter
- Intervalldrag: 4 x 4 minutter
- Restitusjonsdrag: 3 x 3 minutter
- Nedkjøring: 1 x 5 minutter
- TOTALT : ca. 35 minutter

Etter pulsklokka fordelte treningen min seg slik:
- 90-95% av maxpuls: 4 x 2,5 minutter = 10 minutter totalt
- 75-85% av maxpuls: 4 x 1,5 minutter = ..6 minutter totalt
- 60-75% av maxpuls: 3 x 3,0 minutter = ..9 minutter totalt
...............................2 x 5,0 minutter = 10 minutter totalt

Fordeling mellom aerob/anaerob trening
Bare 10 minutter av en treningsøkt for meg etter dette prinsippet ligger i den øvre pulssonen på 90-95% av maxpuls. Totalt var hele 25 minutter av treningsøkten innenfor den nedre og middels høye pulssonen på 60-85% av maxpuls. Dette gir følgende grovfordeling;

- Anaerob treingsmengde: 28,6% av den totale treningsøkten
- Aerob Treningsmengde: 71,4% av den totale treningsøkten

Konklusjon:
Surhetsfølelsen i kroppen var svært liten, ikke det melkesyrekjøret jeg egentlig så for meg at det skulle bli, men det skyldes vel og at man trener etter pulsen, og ikke etter følelsen. Det værste av alt var at pusten ikke gikk som et lokomotiv heller, og det overrasket meg i og med at det er ca 4-5 år siden jeg trente aktivt sist... en god følelse.

Så en artikkel som omhandlet faren for overdreven surhet i kroppen, men ut fra den følelsen en sitter igjen med etter denne treningsmetoden, så tror jeg den dreier seg om mere ekstreme varianter av denne, som man finner blandt O-løpere og langrennsløpere på landslagsplan...

Tar i tillegg Torkil sine vitamintabletter, så både magnesium, kaium og kalsium blir tilført kroppen daglig, tror ikke minst det er en god sikring mot akkurat dette problemet, for oss som ikke ligger på de helt ekstreme variantene av intervalltrening...

PS
Har fått et treningssenter som nærmeste nabo, bare 60 meter fra leiligheten min, og de tar ikke mere enn rundt 275,- pr måned inkludert gratis veiledning ved behov... så nå har jeg ikke lenger noen unnskyldning for ikke å ta opp treningen igjen...
DS

.


Sist redigert av Ziggy : 29-03-07 kl 15:45.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 20:47   #67
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: 4x4 intervalltrening

Det er forresten ikke helt rett at maxpuls er 220-alder for alle og enhver. Da jeg gikk på videregående (og var i elendig form) kom jeg opp i 240 etter en løpetest på 1 km ... hvor jeg kom sist.

Senere i livet og i adskillig bedre form har jeg registrert opp i 199, selv om aldersformelen indikerte hundreogåttinoe, og faktisk holdt en jevn puls på det formelen sier er min "aldersmax" over en viss tidsperiode. Hardt, men ... og det med en hvilepuls på under 50, som visstnok er bra.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 21:16   #68
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det er forresten ikke helt rett at maxpuls er 220-alder for alle og enhver. Da jeg gikk på videregående (og var i elendig form) kom jeg opp i 240 etter en løpetest på 1 km ... hvor jeg kom sist.

Senere i livet og i adskillig bedre form har jeg registrert opp i 199, selv om aldersformelen indikerte hundreogåttinoe, og faktisk holdt en jevn puls på det formelen sier er min "aldersmax" over en viss tidsperiode. Hardt, men ... og det med en hvilepuls på under 50, som visstnok er bra.

Stemmer nok det, ja, for det som normalt ikke settes opp, er at det er 220 - alder +/- 15 slag pr. min. for voksne personer (McArdle, Katch & Katch, 1991). Hovedformelen er anslått å stemme for 60% av befolkningen, mens 40% faller utenfor denne ved enten å ha høyere, eller lavere makspuls.

Utover dette er det heller ikke uvanlig med en dagsvariasjon i makspuls på +/- 5 slag pr. minutt (McArdle, Katch & Katch, 1991).

Selv har jeg lagt inn 185 for neste gang, og skal holde meg der i 2-3 uker. Deretter skal jeg innom toppidrettssenteret og teste VOmax mv.

Tar ikke sjansen på å gjøre det nå, i og med at jeg har vært HELT inaktiv mhht. trening i rundt 4 år. Føler derfor at det er lurt å gi hjertet en viss belastningstrening før jeg måker på det jeg kan for å få testa meg...

.


Sist redigert av Ziggy : 29-03-07 kl 22:23.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 21:27   #69
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det er forresten ikke helt rett at maxpuls er 220-alder for alle og enhver. Da jeg gikk på videregående (og var i elendig form) kom jeg opp i 240 etter en løpetest på 1 km ... hvor jeg kom sist.

Senere i livet og i adskillig bedre form har jeg registrert opp i 199, selv om aldersformelen indikerte hundreogåttinoe, og faktisk holdt en jevn puls på det formelen sier er min "aldersmax" over en viss tidsperiode. Hardt, men ... og det med en hvilepuls på under 50, som visstnok er bra.

220 minus alder = makspuls antas å være korrekt for 50-60 prosent av oss. En fransk toppsyklist som er midt i 20-årene har som makspuls 160.
Mens 60-åringer kan ha 190 - har det vist seg.

Det maksimale jeg selv har oppnådd de siste 3 årene er bare 163, noe lavere enn teorien, og det med Odin "i hælene"!!!

Da makspulsen kan være vanskelig å finne, vil jeg anbefale at man sjekker "ventilation threshold" som i praksis er paralell med laktatterskel.

Når pulsen slår hardt og man ikke kan snakke normalt ligger man der. Går man høyere blir man anaerob. Pulsmessig vil dette punktet faktisk kunne variere nærmest fra dag til dag, men slik kan man med pulsklokke finne knekkerspunktet og trene over / under det. Faktisk kan man også slik trene uten pulsklokke om man vil. The Good Old Method, som selv Lance Armstrong lot sin trening styres mye av.....

I dag syklet jeg litt sammen med en 46-åring som har litt "harehjerte" -
pulsen kunne gå fra 150 til 240 sånn helt plutselig. Noen minutters hvile fikk den ned igjen. Det skyldes en "ledningsfeil" ved hjertet og behandles, om man behandler det, ved å svi vekk "ledningen".

Lykke til med treningen.

ps: Odin - en stor feit rottweiler. Men nå er den innegjerdet av en seriøs eier - tross alt.


Sist redigert av slaskalainen : 29-03-07 kl 21:40. Årsak: forklaring på Odin
  Svar med sitat
Gammel 02-04-07, 10:50   #70
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

Vel, noen av svarene fra UW er kanskje litt lettvinte, men her er poenget hva som svarees på spørsmålet om

alle kan trene intervalltrening.....

godt at man også her i landet begynner å vise ansvar a la Bass/Tabata/Tremblay

http://www.holmestrandsykkelklubb.no...icle&Key=20154

  Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 18:33   #71
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: 4x4 intervalltrening

For hvem det måtte være interessant + oppfyllelse av et løfte.

Fra innlegg av meg den 23.02.2007 – tid 20.31

Det brede trygge landevegen eller kamikaze nedover Trollstigen
Når man kommer over i det anaerobiske så slår man av sitt fettforbrennende system og går helt over på karbo. Når dette først er gjort, er denne fettforbrenningsmekanismen avslått bortimot 9 timer for de fleste av oss. Dette selv om man lar pulsen falle ned til aerobisk nivå igjen.

Ettersom jeg ikke har fått tilbakemelding fra kilden min på dette med fet skift

korrigeres denne setningen så lenge til:

Når dette først er gjort, er denne fettforbrenningsmekanismen avslått bortimot 9 timer for de fleste av oss. Det hevder i alle fall den tilhenviste linken her. Om dette er riktig og allment uansett om det for noen skulle være riktig for noen, vet jeg ikke.
Kilden, dvs. institusjonen bak linken, har ikke besvart e-post om dette sendt den 5.mars 2007.
http://www.triathletemag.com/Departments/Training/2005/story0853.htm

Rettelsene er lagt inn i det opprinnelige skrivet. Linken er også lagt inn der.

  Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 14:10   #72
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: 4x4 intervalltrening

interesant tråd..

amatør kommentar dette da.

Jeg har begynt å trene 4x4 intervall.. Siden jeg er så tung enda at knær får en alt for stor belasting ved jogging/løping.. så løper i vann Ser rart ut men du verden så effektivt.. stå med vann i brysthøyde, løp med høye kneløft og bruk armene godt i vannet samtidig. Får opp pulsen da ja..

eller så har jeg funnet meg en veldig lang og bratt bakke...går oppover i hurtig tempo i 4 min, ned igjen i roligere tempo i 2 min. Så opp igjen i 4 min.. Gjentar dette til sammen 4 ganger.. men litt tøff for knær nedover da men bedre enn å løpe hvertfall. og det har bedret kondisjonen min betraktelig..

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 14:46   #73
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: 4x4 intervalltrening

Høres perfekt ut, Nomma - flotte øvelser!

En veldig god ting er det at man etterhvert som form og lungekapasitet bedrer seg, så kan man f eks ta lengre, rolige skogs- og fjellturer med en helt annen opplevelse og utbytte enn før. Jeg tror litt på den vekslingen mellom intervalltrening og litt lengre, roligere turer som er omtalt i denne tråden.

Dersom du noen ganger trener innendørs så er ellipsemaskin skånsom og veldig bra til intervalltrening. Det samme kan sies om ergometersykkel og romaskin.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 13:05   #74
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: 4x4 intervalltrening

Ellipsemaskin ville jeg vært mer forsiktig med: Den låste bevegelsesbanen gjør at du lettere får slitasje i knærne, noe da også to venninner av meg har fått ved bruk av slik maskin. Den utgir seg for å være vennlig siden den er "low impact" (man støter aldri beina nedi underlaget), men den låste bevegelsesbanen kan som sagt føre til større slitasje. Jeg gjetter nå, men jeg tror en av grunnene til det er at den bevegelsesbanen er perfekt for "idealbeina", men skyver alle andre bein ut i posisjoner i løpet av bevegelsen der du får større trykk på kantene av leddene --- og dette skjer repetitivt.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 13:01   #75
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Intervalltreningens nytte: Brenne ekstra fett eller ekstra karbo?

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Når dette først er gjort, er denne fettforbrenningsmekanismen avslått bortimot 9 timer for de fleste av oss. Det hevder i alle fall den tilhenviste linken her. Om dette er riktig og allment uansett om det for noen skulle være riktig for noen, vet jeg ikke.

Dette hadde virkelig vært interessant å finne ut av. For om man brenner mer fett (slik C Bass hevder) etter intervalltrening, så blir intervalltrening et redskap for å brenne mer fett. Men om man istedet brenner mer karbohydrater (nesten utelukkende) etter intervalltrening, så betyr det at intervalltrening kan hjelpe oss med å kvitte oss med overskytende karbohydrater, noe som jo kan være svært nyttig om man har hivd innpå litt for mye iskrem eller verre, og helst vil stagge den galopperende insulineffekten og skadene overskytende karbohydrater i blodet ellers kan påføre oss.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no