Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Gravid, hva nå?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-11-10, 14:38   #1
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Gravid, hva nå?

Jeg har blitt gravid og er veldig lykkelig for det! Men, i forrige graviditet gikk jeg opp 30 kg, og jeg tok av alt igjen ved hjelp av lavkarbo.
Nå kjenner jeg desverre at jeg er på vei "utfor" igjen, er bare halveis i graviditeten og har gått opp 10 kg! Og jeg som lovte meg selv at jeg ikke skulle gjøre samme feilen igjen! Men så ble jeg sykemeldt pga bekkenløsning, og nå sitter jeg her da, på karbokjøret, propper i meg alskens SØPPEL og kjenner meg rett og slett avhengig igjen. Det eneste som kan redde meg er lavkarbo, det er jeg sikker på, men jeg er redd for å gjøre noe feil i forhold til babyen,,,,,men det kan vel uansett ikke være værre enn å spise sukker og hvitt mel dagen lang??
Noen som har erfaringer? Jeg tenker at det kan være lurt å legge seg på en Fedon variant, men jeg synes det er vanskelig å spise såpass magert hvis jeg skal spise lavkarbo. Dessuten så føler jeg at den ikke er streng nok, at karbosuget mitt ikke vil forsvinne... Men nå høres det jo ut som om jeg har gitt opp før jeg har prøvd

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:13   #2
Belseblubb
Medlem
 
Belseblubb sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 212
Belseblubb er en juvelBelseblubb er en juvelBelseblubb er en juvel

Sv: Gravid, hva nå?

Hei!

Jeg er også gravid, 13+4 eller hvordan det er man regner.. Ikke helt inne i det her ennå.. =)

Er også kjempelykkelig over å vente barn, men har fått en utrolig appetitt, og har gått mye i HØYkarbo frem til nå. Har vært litt av og på lavkoarboen det siste året, etter at jeg hadde nådd vekten jeg ønsket. Men jeg har gått opp ca 5 kg allerede, og mener å ha lest at du ikke skal opp mer enn ca 2 kg de fire første md.. Føler jeg må stramme inn litt før det går skikkelig skeis.. Har en venninne som gikk opp 32 kg under sitt svangerskap, og er ikke int i det samme.. Ønsker heller ikke en nyfødt som er foret med sukker gjennom et helt svangerskap..

Synes selv det er fryktelig vanskelig å kjøre mer moderate opplegg.. Er et enten-eller menneske.. Er vel derfor lavkarbo har funket så bra for meg. Man bare MÅ ligge unna visse matvarer, i stedet for å måtte begrese inntaket av brød, sjokolade og pottis..

Vel, mange ord uten å ha kommet noe lenger.. Men jeg lurer også fælt på dette her. Husker å ha lest litt om dette for et par år siden. At det ikke er bevist at det kan være skadelig for fosteret, men at det er forsket for lite på det til at man tørr å anbefale lavkarbo til gravide. Men jeg mener og det må være mye bedre å spise lavkarbo enn å sitte og stappe innpå med sjokolade, boller og annet djevelskap.. Får jo bare sug etter mer hele tiden..

Hvis noen har erfaring med lavkarbo og graviditet, er vi i alle fall minst to stykker her inne som gjerne tar imot info.. =D

__________________
Her skal man få en fin, stor mage i månedene fremover, men prøver å unngå unødvendig vektoppgang med lavkarbo.

Min journal
Belseblubb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:21   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid, hva nå?

Jeg fulgte Lindberg når jeg var gravid.. Sier ikke det var lett å holde meg til det akkurat, for det er ikke lett å kontrollere vekta når man er i den tilstanden. Et par dager med uforsiktighet så raser man jo opp fem kilo
Bytt ut brød med knekkebrød, spis masse grønnsaker og minst mulig godteri, så er man nok godt på vei

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 16:35   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Gravid, hva nå?

Sofie Hexebergs råd for gravide er å spise litt mer karbo hver mnd, slik at man ved svangerskapets slutt spiser 100 gram karbo/dag.
Man skal da øke med 5 gram karbo hver graviditetsmnd.

Hvis man da skal spise 100 gram mot slutten, så er det jo bare å regne seg bakover.

Starte med 55 gram karbo når man akkurat har blitt gravid, og så legge til 5 gram karbo/dag etter en mnd osv....man havner da på 100 gram karbo/dag den siste mnd.

Men, andre har andre meninger, og f.eks Annika Dahlqvist ligger noe lavare på karbomengden...tror hun sier 60-70 gram karbo/dag, for man behøver/bør ikke tenke på slanking når man er gravid.....MED MINDRE man legger kraftig på seg i svansgerskapet, eller får svangerskapsdiabetes, da gjelder strikt/striktere lavkarbo, sier Annika.

Husk, ditt blodsukker får også barnet.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 22:06   #5
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Gravid, hva nå?

Tusen takk for svar alle sammen, og gratulerer til deg også Belseblubb Det er koooselig med baby i magen, men jeg bruker det desverre som en unnskyldning til å la meg selv legge på meg aaaltfor mye!
Jeg håper at jeg kan bremse vektoppgangen iallefall, med moderat lavkarbo. Men det er ikke lett, suget forsvinner ikke like bra som på ketolyse gitt! Bare jeg slipper å legge på meg 30 kilo, slik som sist, det holder lenge med 20 ja!

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 23:09   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Gravid, hva nå?

Jeg telte ikke karbohydrater, men forsøkte å spise lav GI mat (altså fedon). Jeg prøvde hele tiden å tenke på stabilt blodsukker, og da slapp jeg også unna disse underlige matkickene som endel får.
Jeg trente også endel yoga under svangerskapet, noe som kanskje hjalp på at jeg ikke la på meg så mye?
Håper du klarer å stabilisere inntak av karbohydrater. Jeg tenkte at jeg endelig hadde fått av meg flestket, så skulle det IKKE på igjen, noe jeg har klart sålangt (snuppa er 15 mnd).

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid! breeze Ketolysekuren 12 02-03-11 16:06
Gravid - hva nå? Oslofia Lavkarbo generelt 9 25-03-10 08:32
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 21:16
Gravid tess81 Generell diskusjon 32 12-02-08 00:08
Gravid!! MonicaA Barns kosthold 4 07-11-07 22:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no