Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Loppefrø/linfrø?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-09, 14:57   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Loppefrø/linfrø?

Jeg ser at man ikke skal ha frø under induksjon - gjelder dette også loppefrø og linfrø ?

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 13:53   #2
Shrinking Line
Medlem
 
Shrinking Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Østerrike
Innlegg: 277
Shrinking Line er ny på veien

Sv: Loppefrø/linfrø?

Dette lurer jeg og på, spesielt linfrø. Noen som vet?

__________________
The Shrinking Line





Shrinking Line er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 15:32   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Loppefrø/linfrø?

Dette har jeg aldri tenkt på, men det står ikke på lovliglisten, og skal vel ikke innføres før i uke tre på vedvarende, egentlig. Loppefrø aner jeg ingenting om, men linfrø har jo ingen karbohydrater, kun kostfiber.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 20:39   #4
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Loppefrø/linfrø?

Mener å huske at jeg leste et sted på Atkins-sidene om at dersom man fikk treg mage kunne man tilsette et par ss linfrø om dagen. Finner det ikke akkurat nå. Men det er jo mulig det var en av de tingene man skulle vente med de to første ukene av induksjonen. Er ganske sikker på at det er OK når man er over de to ukene, selv om man fortsetter på induksjon-karbenivået. Skal si i fra om jeg kommer over det igjen.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 11:18   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Loppefrø/linfrø?

Eneste jeg vet er at frø tillates i uke tre på vedlikehold, det vil si fem uker etter oppstart. Men igjen da, det finnes jo ikke kh i linfrø, men det betyr ikke at det ikke kan være en partystopper likevel.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 22:29   #6
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Loppefrø/linfrø?

Okei, nå fant jeg det jeg mente å ha lest, i boka "The All-New Atkins Advantage". Dette er en ny bok (copyright 2007) som har laget et 12-ukers program av Atkins ordinære diett. Det er egentlig det samme som øvrig i Atkins, men de har laget et treningsprogram i tillegg. (Ikke veldig nyttig om man har lest alt annet av Atkins, men men.)

Og poenget er: under induksjon står linfrø og loppefrø listet som et kosttilskudd for å øke fibermengden i kosten, minst 2 ss hver dag.

Det står der at de anbefaler alle som følger Atkins å ta et fibertilskudd fordi mange av de matvarer som har høyt fiberinnhold er ikke tillatt på Atkins under vekttap-fasene (stivelsesholdige grønnsaker, hele korn etc).

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 22:39   #7
Shrinking Line
Medlem
 
Shrinking Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Østerrike
Innlegg: 277
Shrinking Line er ny på veien

Sv: Loppefrø/linfrø?

Tusen takk for svar, da ble man litt klokere.

__________________
The Shrinking Line





Shrinking Line er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 11:27   #8
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Loppefrø/linfrø?

Takker for svar-kjekt å vite -er mye nytt å sette sg inn i her for en relativet nybegynner i dette faget

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 11:44   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Loppefrø/linfrø?

Loppefrø = Psylliumfrøskall = Fiberhusk og det er vel så vidt jeg vet lovlig under induksjonen

Edit: og nå så jeg at frkprym har kommet med et skikkelig svar allerede. Lønner seg å lese med øynene oppe

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 20:38   #10
Tilla
Juniormedlem
 
Tilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 66
Innlegg: 15
Tilla er på en erverdig vei

Sv: Loppefrø/linfrø?

Jeg har to typer linfrø i mitt kjøkkenskap: på den ene som er HELE frø som jeg har kjøpt på Ica står det karbohydrat 34 g. - Den andre er KNUST frø merket gogreen og der står karbohydratinnholdet 0 g. Kostfiber er h.h.v. 25g/28g. Hvilken er best å bruke og hvorfor?
Jeg våger å stille dette spørsmålet her - er ny - så hvis jeg beveger meg inn på denne tråden "ulovlig" er det fint om dere sier i fra. Er litt vanskelig å helt skjønne systemet her - men det går seg jo til merker jeg.

Tilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 20:51   #11
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Loppefrø/linfrø?

Mener forklaringa på det er at det er kostfiber som kroppen ikke tar opp, så begge kan brukes

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 22:17   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Loppefrø/linfrø?

Jepp, linfrø har omtrent null kh, kh-ene er kostfiber. Veldig dumt og rart at det skal stå så forskjellig, men det er tydeligvis typisk for akkurat denne matvaren, enn om fiber skal være trukket fra på matvarer i Norge.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 22:52   #13
Pinne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Innlegg: 29
Pinne er på en erverdig vei

Sv: Loppefrø/linfrø?

Hvis du med loppefrø mener Fiberhusk, så er det loppefrøskall, og dermed ikke frøet i seg selv.

Pinne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 22:55   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Loppefrø/linfrø?

Opprinnelig lagt inn av Pinne, her.

Hvis du med loppefrø mener Fiberhusk, så er det loppefrøskall, og dermed ikke frøet i seg selv.

Ja, det stemmer. Fiberhusk er jo psylliumsfrøskall. Men loppefrø er også mageregulerende. Fiberhusk er jo også til bakverk, så det er kanskje derfor det bare er det som brukes i fiberhusken.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 00:08   #15
Tilla
Juniormedlem
 
Tilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 66
Innlegg: 15
Tilla er på en erverdig vei

Sv: Loppefrø/linfrø?

Takk til Charlott og Photobscura for greie og forståelige svar !

Tilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:17   #16
Pinne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Innlegg: 29
Pinne er på en erverdig vei

Sv: Loppefrø/linfrø?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, det stemmer. Fiberhusk er jo psylliumsfrøskall. Men loppefrø er også mageregulerende. Fiberhusk er jo også til bakverk, så det er kanskje derfor det bare er det som brukes i fiberhusken.

Aha, jeg visste ikke at selve frøene også spises.

Pinne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 10:11   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Loppefrø/linfrø?

Opprinnelig lagt inn av Pinne, her.

Aha, jeg visste ikke at selve frøene også spises.

Ja, etter mye søking og leting så er det i grunn det jeg kommer fram til .
Og nå har jeg også lært meg noe nytt: hele loppefrø er visstnok noe man også anbefaler til hester med dårlig mage

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forskjell på linfrø og linfrø? Human Ketolysekuren 21 30-03-11 19:30
Linfrø meksiko Fase I 1 25-03-09 17:35
Linfrø trudern Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 21-03-09 11:19
Linfrø GKS Ketolysekuren 3 22-01-09 21:43
Linfrø neitakktilsukker Ketolysekuren 7 03-04-08 19:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no