Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-10, 15:41   #1
MiniMe74
Medlem
 
MiniMe74 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 59
MiniMe74 er på en erverdig vei

Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Etter fire uker føler jeg meg fortsatt ganske ny i "lavkarbo-gamet", men har nå endelig skjønt at jeg bør få i meg mer fett enn jeg gjør nå.
Frem til nå har de største fettkildene mine vært via meieriprodukter, men jeg har skjønt via forumet at det kanskje ikke er det beste fettkildene?

Spiser også endel bacon, men er det noen som kan gi meg noen flere tips på hvilke produkter dere spiser for å få i dere nok fett?

Setter kjempe stor pris på svar!

__________________

MiniMe74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 15:44   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?

Cocosa er genialt! Laks, ørret, makrell, ribbe, flesk, skinkestek, entrecote, nakkekotelett og myyyyyyye smør feks?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 15:47   #3
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?

Opprinnelig lagt inn av MiniMe74, her.

Etter fire uker føler jeg meg fortsatt ganske ny i "lavkarbo-gamet", men har nå endelig skjønt at jeg bør få i meg mer fett enn jeg gjør nå.
Frem til nå har de største fettkildene mine vært via meieriprodukter, men jeg har skjønt via forumet at det kanskje ikke er det beste fettkildene?

Spiser også endel bacon, men er det noen som kan gi meg noen flere tips på hvilke produkter dere spiser for å få i dere nok fett?

Setter kjempe stor pris på svar!

Kjøtt med synlig fett (svinekoteletter), fet fisk (røkt eller stekt laks for eksempel), kjøttdeig (den billigste du finner er som oftest den feteste), olje over grønnsaker/salater. Godt med smør der du kan. Et av de beste tipsene jeg fikk var å lage eggerøre med masse smør (25 gram eller så). Jeg merker ikke smøret og holder meg mett leeeenge

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 15:56   #4
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?

Hei

Ser du får gode tips over her Jeg vil bare advare deg jeg. Om kroppen din ikke er vant til så mye fett - bør en gradvis tilvenning påregnes. Hvis ikke kan du bli veldig kvalm og uvel *erfart*

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 15:58   #5
MiniMe74
Medlem
 
MiniMe74 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 59
MiniMe74 er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?

Takk for tips!
Hvordan bruker dere Cocosa? Har prøvd den i kaffen, men synes ikke det var spesielt godt, men jeg får kanskje "give it a second go" .

Er det noen som har opplevd at fisk smaker mer markant fisk etter at dere begynte på ketolyse eller lavkarbo? Sliter nemlig med at fisk rett og slett ikke er fristende etter at jeg kom i ketolyse. Er det bare innbilling eller blir smaksløkene forandret????

__________________

MiniMe74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 16:18   #6
solamito
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 22
solamito er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?

Jeg har opplevd at fisk ikke smaker så godt lenger.
Og på lørdag synes jeg ikke engang at det var godt med rødvin!!! Det er jo utrolig rart, fordi jeg bestandig har hatt lyst på det...
Det skjer vel noe med kroppen, og da gjør det seg kanskje sånne rare utslag.
Ellers går vektnedgangen veldig rolig her - under 2 kg på 5 uker, men ting tar vel tid når man ikke har så mye og bare skal gå ned 5 kilo.

solamito er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 16:21   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?

Har du den grønne Cocosa`n? Den med kokossmak?
Jeg synes den er helt nyyydelig i kaffen sammen med ørlite kanel og en dæsj fløte, har du forsøkt den varianten? Hender også jeg bare spiser en skje med ren cocosa om fettinntaket har vært litt lavt en dag og jeg er "fysen"

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 17:49   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fettholdige mat spiser dere for å få i dere nok fett?

Opprinnelig lagt inn av MiniMe74, her.


Er det noen som har opplevd at fisk smaker mer markant fisk etter at dere begynte på ketolyse eller lavkarbo? Sliter nemlig med at fisk rett og slett ikke er fristende etter at jeg kom i ketolyse. Er det bare innbilling eller blir smaksløkene forandret????


Det har jeg også opplevd.. Synes laks smaker tran på høyt nivå.
Trist.. det er jo så gooodt.

Smaksløkene forandrer seg ganske mye etterhvert På godt og vondt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 00:18   #9
Geomac
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7
Geomac er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Avocado er kjempegodt i salat eller som guacemole eller spist rett fra skallet! noen Rimi butilker seger avocado i kilosnett med 8-10 stk for ca. 40kr, mye billigere en store avocado i enkelt eller dobbeltpakning. Spiser 1-2 pr dag + olje på salaten, masse smør og litt cocosa eller fløte i kaffen.

Geomac er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:36   #10
MiniMe74
Medlem
 
MiniMe74 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 59
MiniMe74 er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Ja, avocado er jo bare super godt! Spiser endel avocado med med rekesalat laget med litt majo, rømme, purre og masse krydder. Får skikkelig "flash-back" til den gode gamle 80-talls foretten

__________________

MiniMe74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:42   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Smør, cocosa, kokosmelk, rømme og fløte( rømme og fløte i mindre grad). Mesteparten av fettet kommer fra smør og cocosa.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 18:36   #12
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Majones

Det finnes knapt en ting man ikke kan ha majones på.

Selv om kjøpemajonesen kanskje ikke er laget av de sunneste oljene. Går jo an å lage majonesen selv da.

__________________
¯`·.žž.·Ž¯`·.žž.·Ž¯`·.žž.·Ž¯`·.žž.·Ž¯`·.ž ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:57   #13
Tribal
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Troms.
Alder: 47
Innlegg: 132
Tribal er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Kjøpte en hel ribbe etter jul å skjærte opp i grillskiver..jett om det ble masse.Å jeg går alltid ned når eg har spist dette,å kan nå spise med svoren og alt fettet på Å så godt når det er sprøstekt svor..

__________________
Tribal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 21:05   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Majones

Det finnes knapt en ting man ikke kan ha majones på.

Og så digg å slippe å ha det på maten i smug, og gjemme det under pålegget!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 21:10   #15
kiwo
Medlem
 
kiwo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 50
kiwo er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

dumt spørsmål, men hva er cocosa?

__________________


kiwo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 21:17   #16
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Jeg synes ikke det er problematisk å spise nok fett når jeg kan pøse på med ost og rømme og fløte, men når jeg prøver å kutte meieriprodukter periodevis blir det litt vanskeligere - mye majones, bearnaise og cocosa-tekopper, da.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 21:39   #17
MiniMe74
Medlem
 
MiniMe74 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 59
MiniMe74 er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Jeg synes også at det ble veldig mye vanskeligere å få i meg nok fett når jeg kutter ned på meieriproduktene.

Er det noen som bruker cocosa i noe annet enn i te eller kaffe med hell?

__________________

MiniMe74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 14:57   #18
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Opprinnelig lagt inn av kiwo, her.

dumt spørsmål, men hva er cocosa?

Ikke dumt spørsmål hvis du ikke har vært borti det før. Cocosa er kokosfett man får kjøpt på glass. Finnes i to varianter, en med kokossmak og en uten smak som er bergnet på steking. Fås blant annet på helsekost.

Sjekk flg link:
http://www.mamut.net/soma1/subdet6.htm

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 22:25   #19
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Jeg synes det er kjempegodt å blande cocosa i salat. Men er lurt å blande i like før man spiser og ikke setter det i kjøleskapet, for da stivner den og da blir salaten ikke spesiellt godt...

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 22:42   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Opprinnelig lagt inn av GKS, her.

Jeg synes det er kjempegodt å blande cocosa i salat. Men er lurt å blande i like før man spiser og ikke setter det i kjøleskapet, for da stivner den og da blir salaten ikke spesiellt godt...

Jeg vet vi har det kjølig på kjøkkenet, men cocsa er vel fast form om man har den over salaten? MIn er så hard at jeg skraper hardt med skje for å karre ut litt... Kunne ikke tenke meg å ha de klumpene på salaten altså..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:19   #21
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Cocosa blir flytende ved 24 grader, så da er det nok for kjølig på kjøkkenet.

Jeg bruker cocosa i smoothies - men det er mest til ungene nå. Må finne en *god* lavkarbo smoothie til meg selv..

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:57   #22
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Jeg får nok veldig mye fett fra meieriprodukter som ost. Men jeg spiser også en del avocado, og det er jo så godt! Sammen med skinke eller spekemat, sammen med egg... i salat... Jeg som ikke likte avocado før kan spise en halv avocado som et eget måltid

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 15:13   #23
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Kommer egentlig på at jeg ikke har smakt avakado jeg....bortsett fra som guakamole.... kanskje jeg skal prøve det

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 17:31   #24
rhb
Juniormedlem
 
rhb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Ullensaker
Innlegg: 28
rhb er på en erverdig vei

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Jeg bruker mye kaldpresset olivenolje og rapsolje i maten. For meg er det bedre enn alt melkefettet.
Lag majones av olivenolje, ha i en "dæsj" med rømme, litt chili og litt hvitløk. det blir sundt og godt
Ikke orker jeg å tygge i flesk må bare skjære det bort.

rhb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 17:55   #25
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

Jeg bruker mye meierismør og fett fra kjøtt f.eks. ribbe og nakkekoteletter. Bruker alltid alt av stekefett til saus, eller bare heller over maten. Ellers går det en del rømme og fete oster. Cocosa-konfekt en gang i blant. Fløte i kaffen MÅ jeg ha - har blitt helt avhengig.

Rød fisk (laks og ørret) klarer jeg ikke lenger. Det vokser i munnen. Men saltvannsfisk i en god tomat/fløtesaus med ost over er en slager her i huset.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke pølser fra Idsøe er gode, og hva spiser dere som tilbehør? miss_chica Spørsmål om matvarer og oppskrifter 23 22-02-10 18:56
Kan jeg få tips til hva dere spiser som inneholder fett? Vimpane Ketolysekuren 7 07-02-09 12:21
Dere med barn! Spiser ungene det samme som dere gjør? Polarlys Spørsmål og svar 10 07-08-08 14:54
Hva spiser dere når dere skal kose dere? Lisekir Dr Lindbergs 11 24-04-08 10:08
Hvor mye fett spiser dere til hvert måltid? nita58 Ketolysekuren 22 15-06-07 11:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no