Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Angående C-vitaminer

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-10, 02:23   #26
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Angående C-vitaminer

Sitat:

Jernet i spinat kan kroppen ikke bruke fordi spinat inneholder store mengder oxalicacid, en syre som når den kokes hindrer bla opptak av kalsium, danner stener i nyrer og hindrer opptak av jern. Samme som i rabarbera, kaffe og sjokolade.

Hmmm ... dette stemmer da vel ikke? Det er spinat man ikke skal spise for mye av fordi den inneholder oksalsyre. Når den er kokt eller forvellet er det ikke noe problem å spise spinat, så vidt jeg vet.

Fra frukt.no:

Sitat:

Rå spinat inneholder mye oksalsyre. Oksalsyre er en "kalktyv", og det er av samme grunn vi anbefaler å gi et glass melk til barn som spiser rabarbra og som også inneholder mye oksalsyre. Oksalsyre kan også gi litt forstyrret fordøyelse, derfor anbefaler vi å forvelle spinatbladene litt på forhånd og slå ut kokevannet. Da vil en del av denne syren forsvinne. Men det er ikke skadelig å spise rå spinat i en salatbolle av og til.

Ellers; anemi kan også skyldes kobbermangel, som bare vil bli verre av å ta jerntilskudd fordi jern og kobber er antagonister. Så blir du ikke bedre med jerntilskudd er det noe å være obs på. Det kan eventuelt være du trenger begge deler.


Sist redigert av Huldr : 17-11-10 kl 02:53.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 09:25   #27
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Angående C-vitaminer

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Rå spinat inneholder mye oksalsyre. Oksalsyre er en "kalktyv", og det er av samme grunn vi anbefaler å gi et glass melk til barn som spiser rabarbra og som også inneholder mye oksalsyre. Oksalsyre kan også gi litt forstyrret fordøyelse, derfor anbefaler vi å forvelle spinatbladene litt på forhånd og slå ut kokevannet.

Da vil en del av denne syren forsvinne.

Men det er ikke skadelig å spise rå spinat i en salatbolle av og til..

Så, selv om du koker, og slår av vannet, så vil den inneholde syren.
Og er du anemisk, så trekker den ut enda mer jern.

Det er fryktelig lett å bli anemisk om man har tendensen. Jeg må bare hoppe over 1-2mnd med Aminojern tablettene mine, så får jeg problemer.

bedre å spise jern enn å lide.

Takk for infor om cobber, visste ikke dette.
hva mat inneholder cobber? (Cu)

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må jeg ta vitaminer? solamito Generell diskusjon 0 02-02-10 13:28
ang vitaminer Vimpane Ketolysekuren 1 06-01-10 06:51
Vitaminer? Hette Mer enn 30 kg overvekt 12 16-08-09 22:06
Vitaminer? Ingo Kosttilskudd 4 06-01-05 07:02
Vitaminer Gir Lavkarbo generelt 3 17-11-04 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no