Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Angående Stevia

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-04, 22:46   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Angående Stevia

I endel oppskrifter står det at du skal ha i stevia.

Stevia er en urt som opprinnelig kommer fra Mellom Amerika, der bruker de den svært mye. Den ble introdusert på matvare markedet i USA, men den ble stanset fordi den tok enorme markedsandeler fra de som framstiller kunstige søtstoffer. Den er nå i den vestlige verden ikke tillatt brukt i næringsmiddelproduksjon. I Japan får man CokaCola Light med stevia...

Når en skal kjøpe Stevia er det viktig å vite at Stevia produktene som selges ikke alltid smaker likt selv om de heter det samme...

Jeg har smakt dråpene; de synes JEG at smakte ganske fælt.

Når vi kjøpte vår boks med stevia hadde de 3 forskjellige i hyllen på helsekosten. En mørk flaske med gul lapp, også dråper fra KAL og pulver fra KAL. Vi fikk lese på alle 3, og der sto det med liten skrift på boksen med pulver: "Ingen Bi-smak". Valget var lett!

Jeg anbefaler Stevia i Pulverform fra KAL - Du har ikke smakt Stevia før du har smakt denne! Om du er vant til å kjøpe 10kg pakker med sukker fra Europris så vil du nok synes at en slik boks er ganske dyr, men den varer leeeeeeeeeenge!

En liten Advarsel:
Stevia er veldig mye søtere enn sukker - opp til 400 ganger søtere tror jeg. Så pass på å ikke ha for mye i, da kan det få en ubehagelig oversøtet smak.

Et tips:
Få noen du kjenner til å ta en en måleskje på tungen...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 10-01-04, 01:16   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

vil bare legge til noe:

noen har sikkert hørt at Stevia er forbudt i enkelte land (det er det ikke tror jeg) pga at det kan skade forplantningsorganene til menneskene. dette får jeg høre i helsekosten dagen lang når jeg er på jobb. folk er redde og tror stevia er farlig.

jeg vil komme med en oppklaring til dette:

i en undersøkelse ble det gitt enorme mengder stevia til rotter. da snakker jeg om ENORME mengder. dette viste deg å skade forplantningsorganene deres, de ble sterile av det.
derfor gikk "forskerne" (ja jeg skrive det med "" fordi dette er så useriøst som det kan få blitt) ut og sa at stevia var farlig for mennesker. media fikk fatt i det, som vanlig , og saken ble veldig blåst opp.

sannheten er at vi mennesker aldri i HAVET vil komme opp i så store doser, om vi så spiser stevia dagen lang. dessuten er ikke mennesker like rotter. vi reagerer annerledes på ting.

så: STEVIA ER HELT TRYGT OG ET KJEMPESUNT PRODUKT!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-01-04, 11:14   #3
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Da skal jeg prøve Stevia fra KAL,mange år siden jeg kjøpte min første boks med stevia og herregud så vondt og kvalmt det smakte. Skikkelig Anissmak. Drakk for mye pernod som 16 åring og selv 20 år har ikke hjulpet den avsmaken...

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 10-01-04, 12:57   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

derfor gikk "forskerne" (ja jeg skrive det med "" fordi dette er så useriøst som det kan få blitt) ut og sa at stevia var farlig for mennesker. media fikk fatt i det, som vanlig , og saken ble veldig blåst opp.

Hvem lønnet disse forskerne da?
Får ikke håpe de prøver å gi rottene samme dose med aspatam!

Når man skal forby et naturlig produkt så trenger en slik forskning. Og hva gjør man ikke for å redde milliardindustriene som fremstiller kjemiske stoffer?

Synd at det fungerer slik....

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 10-01-04, 13:54   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Hvem lønnet disse forskerne da?

hmm skal ikke se bort fra at det var sukkerindustrien

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 13:18   #6
Heidisen
Medlem
 
Heidisen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 52
Heidisen er ny på veien

aspartam og acesulfam k er jo kreftfremkallende...

men i STORE doser. må drikke ca 20L lightbrus pr dag for at det skal ha utslag. så den pakka m tyggis folk får i seg i løpet av en uke eller litt suketter i teen har vel ikke samme effekten gitt...

man kan dø av for store mengder av masse rart som feks kaffe...

__________________




Heidisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins / egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 19:45   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Heidisen

aspartam og acesulfam k er jo kreftfremkallende...

men i STORE doser. må drikke ca 20L lightbrus pr dag for at det skal ha utslag. så den pakka m tyggis folk får i seg i løpet av en uke eller litt suketter i teen har vel ikke samme effekten gitt...

man kan dø av for store mengder av masse rart som feks kaffe...

20L er vel for å være sikker på at en får kreft det...

Og mange elver små gjør en stor Å, så derfor vil det uansett være lurt å unngå det. Finnes ingen fysiologisk grunn til å spise kunstige søtstoff ihvertfall.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 16:30   #8
Soelli
Juniormedlem
 
Soelli sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 70
Innlegg: 32
Soelli har en fantastisk aura rundt segSoelli har en fantastisk aura rundt seg

Jeg var innom helsekostbutikken i forrige uke for å kjøpe Stevia, men fikk beskjed om at det var forbudt å selge dette.
Noe som kan brukes istedenfor dette?

__________________

Jippi Vekta mi er på rett vei..... nedover.... gram for gram
Soelli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Begynte med Atkins - Senere over på Ketolyse-kuren Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 16:41   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hm.. vet ikke om Stevia er forbudt jeg.. men tenkte på.. Splenda kommer nå snart, sant?

Hva er greiest/billigst/best/sunnest av Stevia og Splenda? Forutsatt at Stevia ikke er forbudt, og at Splenda kommer snart?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 18:23   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hvis du går på Atkins kost og ikke får tak i Stevia og Splenda ikke her kommet enda, - da er Natreen et alternativ. Det finnes i alle dagligvarebutikker. Stort glass med blå kork (pulver) + liten flaske blå spiss kork (flytende). De brukes forskjellig - les på pakka !

Jeg liker best Splenda og bestilte første gangen fra Atkins.com.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-05, 18:31   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Hvis du går på Atkins kost og ikke får tak i Stevia og Splenda ikke her kommet enda, - da er Natreen et alternativ. Det finnes i alle dagligvarebutikker. Stort glass med blå kork (pulver) + liten flaske blå spiss kork (flytende). De brukes forskjellig - les på pakka !

Jeg liker best Splenda og bestilte første gangen fra Atkins.com.

Japp, bruker flytende natreen i smoothiesene mine Men tenkte mere på pulver-form, har ikke sett natreen i pulver hos noen av butikkene her, men får lete litt mere, da

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no