Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Opp en kilo i introduksjonsfasen

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-06-06, 21:25   #1
ThomasEdison
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 3
ThomasEdison er på en erverdig vei

Opp en kilo i introduksjonsfasen

Er snart ferdig med andre uka av introduksjonsfasen, og så langt viser vekta en oppgang (!) på 1 kilo, og målebåndet fortsatt samme mål. Noen som har tips!?

Her mat for en dag:
Frokost: ca 140 gram salat (Isberg, gulrot og rødkål), 125 gram strandaskinke, 140 gram feta ost med rapsolje, oregano, basilikum
Lunsj: 100 gram isberg salat, 200 gram biffstrimler, 3 egg, 20 gram vita smør
Etter-lunsj: 70 gram parmaskinke (uten sukker), 130 gram salat (isberg, gulrot og rødkål), 75 gram rømme
Middag: 100 gram biff, 2 egg, 20 gram vita smør, 20 gram jarlsberg ost
Kveldsmat: 2 egg, 150 gram laks, 20 gram vita smør
2 Advantage bar 2 net carbs

Er i BMI gruppa normal (0,5 BMI til jeg er i gruppa overvektig), og ønsker å bli kvitt kulemagen.

2,5 - 3 liter vann pr. dag. Ketose teststripene viser vanligvis middels lilla farge.


Hva gjør jeg feil?

ThomasEdison er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-06-06, 23:02   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Opp en kilo i introduksjonsfasen

Velkommen hit, Thomas.
Jeg skal la noen av "ekspertene" svare deg skikkelig, men lurer på en ting; hvorfor bruker du VITA smør, som forøvrig ikke er smør i det hele tatt men margarin? Margarin unngås som pesten av alle oss her på lavkarbo hehe.
Det sunneste og beste er smør, altså meierismør.

Forøvrig er det mange årsaker til at man går OPP i vekt på lavkarbo. Noen får mer muskelmasse, ja selv uten å trene (pga mye proteiner og fett, noe som får kroppen i balanse), noen tåler ikke søtstoffer som finnes i feks. Advantage-bars, lettbrus osv, noen spiser for lite, noen spiser for mye osv. Jeg ville iallefall i første omgang kuttet totalt ut alle kunstige søtningsmidler og se om det funker.

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-06-06, 23:06   #3
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Opp en kilo i introduksjonsfasen

hiver meg på iset sitt svar jeg, men vil og tilføye, det finnes flere andre lavkarbo vennlige grønnsaker enn gulrot. eks brokkoli og blomkål.

lurt å velge maten sin omhu

velkommen hit.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-06-06, 23:09   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Opp en kilo i introduksjonsfasen

Opprinnelig lagt inn av ThomasEdison

Er snart ferdig med andre uka av introduksjonsfasen, og så langt viser vekta en oppgang (!) på 1 kilo, og målebåndet fortsatt samme mål. Noen som har tips!?

Her mat for en dag:
Frokost: ca 140 gram salat (Isberg, gulrot og rødkål), 125 gram strandaskinke, 140 gram feta ost med rapsolje, oregano, basilikum
Lunsj: 100 gram isberg salat, 200 gram biffstrimler, 3 egg, 20 gram vita smør
Etter-lunsj: 70 gram parmaskinke (uten sukker), 130 gram salat (isberg, gulrot og rødkål), 75 gram rømme
Middag: 100 gram biff, 2 egg, 20 gram vita smør, 20 gram jarlsberg ost
Kveldsmat: 2 egg, 150 gram laks, 20 gram vita smør
2 Advantage bar 2 net carbs

Er i BMI gruppa normal (0,5 BMI til jeg er i gruppa overvektig), og ønsker å bli kvitt kulemagen.

2,5 - 3 liter vann pr. dag. Ketose teststripene viser vanligvis middels lilla farge.


Hva gjør jeg feil?

Først og fremst vil jeg anbefale deg å lese boka. Og har du lest den bør du absolutt lese den en gang til. Om du har den norske utgaven (som er full av feil og utdatert så det holder) kan du supplere med infoen her:
Reglene for induksjonen
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Har aldri hørt om noen som legger på seg i Induksjonsfasen - om de gjør den slik den skal gjøres, altså følger reglene, og det gjør du nok dessverre ikke. Det første som slår meg er at du spsier veldig mye av det du spisr. Det behøver ikke å bety noe, om du spiser riktig sammensatte måltider. Du har overdose av grønnsaker på de første måltidene og ingenting på de siste. Og det er feil grønnsaker.

Gulrot står IKKE på tillatte matvarelista og har masse karber 6,7 karber pr 100 gram. Også høy GI.
Rødkål står heller ikke på lista og har 4.5 karber pr 100 gram. Isberg salat er greitt nok, men har ingen næring, mest vann.

Litt mer variasjon i type grønnsaker hadde også gjort seg. Dess grønnere dess bedre. Hold deg til grønnsaker som vokser over bakken. De har mindre karber og lavere GI enn rotgrønnsaker. Bytt ut issalaten med andre mer næringsrike salattyper. Grønnsaksdisken her et enormt utvalg. Til varm mat kan brokkoli og blomkål varieres i de uendelige. I den ene enden av skalaen som mos og i den andre kun som forvellet eller smørdampet.

Du kan spise 230-340 gram "lovlige" grønnsaker pr dag. Du spiser 380 og 2/3 av dem står ikke på lista over tillate grønnsaker.

Smøret du spiser skal jeg ikke uttale meg om - det har neppe noe med stillstanden å gjløre - men det er kun meierismør som anbefales på lavkarbo.

Stranda skinke er forsåvidt OK, men i begrensede mengder på grunn av saltinnhold. Salt binder vann i kroppen. Det samme gjør parmaskinke. Spiser du tilsammen 195/200 gram med slike skinker hver dag kan du få et "vannproblem". Prøv å spise mindre av salt mat.

Mange opplever at ost stopper vekttap. Det er begreset hvor mye ost du kan spise på induksjon, nettop av den grunn. Du spiser 140 gram feta og 20 gram jarlsberg. 160 gram til dagen altså. Grensen på Induksjon er 75-100 gram ost. I tillegg 75 fram rømme. Anbefalt mengde rømme er 30ml (cas. 2 ss) - altså dobelt så mye som anbefalt.

Og Advantage barer er kjent som partystoppere. Selv om det står på dem at de er godkjent for Induksjonsfasen kan bare det å spise to hver dag være årsaken til at legger på deg. Det er en kjent sak i lavkarbo verdenen at de hemmer vekttap. Om mulig bør du absolutt kutte dem helt ut.

Jeg har ikke regnet ut hvor mye karber du spiser pr dag her, men jeg mener du ligger godt over 20 gram iallefall.

Skal ta en rask summering og komme tilbake med det....

Nå ble dette visst veldig negativt ser jeg, men det ER ikke store endringene du behøver å gjøre. Stå på videre du. Du fikser de små endringene så lett som bare det. Stikkordet er porsjonskontroll !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-06-06, 23:21   #5
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Opp en kilo i introduksjonsfasen

Hør på Nille.. Hu er Aktinseksperten her på forumet og har gjort Aktins lengre enn de fleste. Hu har skikkelig peiling altså.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 15:11   #6
ThomasEdison
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 3
ThomasEdison er på en erverdig vei

Sv: Opp en kilo i introduksjonsfasen

Takk for svar, jeg tar Nille sine råd til følge og dropper salat, salt, ost, rømme og advantage barene.

Jeg har lest de første 9 kapitlene (som omhandler 14 dagers introduksjonsfasen) i den norske oversettelsen flere ganger, men ser jo at jeg har bommet på gulrot og rødkål (ferdigsalat).

Smør, rømme og ost la jeg til bare for å få opp fettprosenten. Hvordan skal jeg få den opp nå, dersom jeg trenger det?

ThomasEdison er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 16:05   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Opp en kilo i introduksjonsfasen

Opprinnelig lagt inn av ThomasEdison

Takk for svar, jeg tar Nille sine råd til følge og dropper salat, salt, ost, rømme og advantage barene.

Jeg har lest de første 9 kapitlene (som omhandler 14 dagers introduksjonsfasen) i den norske oversettelsen flere ganger, men ser jo at jeg har bommet på gulrot og rødkål (ferdigsalat).

Smør, rømme og ost la jeg til bare for å få opp fettprosenten. Hvordan skal jeg få den opp nå, dersom jeg trenger det?

Fortsett med salat, for all del, men kanskje en annen blanding ? Om du bruker ferdigsalat er "favorittsalat" - den med mest variasjon i. Prøv den du. Du behøver ikke kutte ut salt heller, bare en kort periode for å se om det hjelper og ellers bare kutte ned kanskje - til en eller to ganger pr uke (rett etter veiedag ! ). Cluet er ikke å kutte UT alt men NED !

Men om du velger å droppe disse tingene kan du legge de til igjen om en uke eller to, en hver uke, så du finner ut av hvilke av dem som stopper deg ?

Smør og oljer (så lange de er kaldpressede) er helt greitt. Prøv meierismør isteden for den margarinen du bruker f.eks.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-06-06, 19:23   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Opp en kilo i introduksjonsfasen

Ja, smør er jo bare bra, men kun meierismør, IKKE margariner (som feks. Vita - kun SMØR er smør).

Håper du finner utav hva som passer for din kropp, det kan være et styr men det er verdt det.

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noe er galt.. Går opp i vekt. Fjonken Spørsmål og svar 9 15-02-06 19:42
Hvordan skal man unngå å gå opp i vekt etterman har gått på "heksepulver" Tidligere bruker Lavkarbo generelt 5 30-11-04 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no