Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

En meget god og informativ artikkel om PCOS

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-05, 14:38   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

En meget god og informativ artikkel om PCOS

http://pub.tv2.no/nettavisen/spray/h...icle301880.ece

  Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 03:26   #2
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

finner ikke den artikkelen jeg - kan du ikke poste den i sin helhet her inne?

Men er det slik å forstå at man nødvendigvis har PCOS hvis man har insulinresistens eller trenger man ikke å ha det, men bare kan ha insulinresistens?

Har aldri hørt om PCOS før.... legen min nevnte heller ikke noe om det.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 08:25   #3
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Nei, klart du kan ha insulin-resistens alene. PCOS er en kvinnelig hormonforstyrrelse, og insulin-resistens har jo menn også; ja det er vel vanligst hos menn etter hva jeg har forstått??

__________________



Sist redigert av gilbertine : 26-05-07 kl 08:32.
gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 15:04   #4
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Det vet jeg ingenting om - om det er vanlig blant men med insulinresistens, men det er jo ikke overraskende om det er det

Men nå er nå jeg jente/ dame da så ;D men bortsett fra at insulinet mitt ikke vil funke som det skal tror jeg ikke det er noe galt med hormonenen mine ellers

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 16:18   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

For å si det enkelt så er pcos en sykdom som gjør at du produserer for mye mannlig kjønnshormon, men også for mye kvinnelig. Det hemmer modninga av egg i eggestokken, og danner hulrom som da blir til cyster. Det er der man som regel oppdager det først, altså ved cystene.
De vanligste symptomene på pcos er at man kan gå androgyne trekk, (økt hårvekst f.eks) overvekt (særlig rundt magen og midja) og insulinresistens.
Jeg ha også insulinresistens, eller jeg er symptomfri nå etter lengre tid på lavkarbo, men jeg har ikke pcos. Så selv om det er et symptom av pcos'en så er det også en alenestående lidelse.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 18:00   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er der man som regel oppdager det først, altså ved cystene.

Nja, som regel oppdages det vel pga mangel på regelmessig menstruasjon, enten at den uteblir helt, eller vedvarer i lange perioder uten stopp. Eller veksler mellom begge.
Eller man kan oppdage det når man forsøker å bli gravid, altså ved problemer med å unnfange.

Og man kan ha PCO/PCOS uten å være overvektig.
Man regner med at cva 5 prosent av alle voksne kvinner i norge har PCOS, siden det er en skjult lidelse som mange ikke engang oppdager selv.
Og det er arvelig.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 22:14   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Ble utreda for det selv en gang i tiden, det og noe som heter cushing, GRUNDIG, og slitsomt. Jeg hadde ingen av delene. Trasig på ett vis, fordi jeg trodde at jeg endelig hadde et svar på ting.
Men det er i hovedsak der jeg har min kunnskap om temaet fra...
Det jeg mener med cystene er at det er ett av de sikreste tegnene når man blir undersøkt. Om man har cushing, så kan dette også kjennetegnes med en godartet svulst på hypofysen. Ellers er sykdommene til forveksling like.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 00:14   #8
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

phu - da er jeg nok trygg hehe. Ikke noe androgene trekk her i gården - bortsett fra en plagsom mage hehe- ingen uønsket hårvekst ( trenger ikke å babere verken armhuler eller legger en gang) og mensen kan jeg nærmest stille klokken etter for å sette det litt på spissen.
Det var godt....holder mer enn nok med insulinresistens

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 01:35   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Man kan visst også finne det ut gjennom blodprøver, så ettersom du allerede er godt "etterforsket", så ville de nok kanskje ha funnet det ut. Men det er kjempevanlig blant overvektige å ha insulinresistens, altså. Jeg fant det ut tilfeldig, og hadde trigget det egentlig siden jeg ble sammen med kjæresten min og arvet vanene hans.
Det er mye diabetes i familien, så det skulle ikke mye mer enn litt generell overvekt, som ble til enda litt mer og enda litt mer overvekt, så var jeg der. Men nå er jeg symptomfri, hurra og bank i bordet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 02:58   #10
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

min insulinresistens stammer nok helt tilbake til jeg var liten da det ble oppdaget at jeg hadde nedsatt glukosetoleranse, men etter noen år "vokste" jeg det av meg liksom - or so i thought - og fikk aldri noe ordentlig oppfølging veren av lege hjemme eller andre steder.....og som årene har gått så har uforsiktighet med kosthold og uvitenhet om at jeg hadde dette problemet helt sikkert gradvis forrverret tildstanden, men heldigvis ble det opp daget forhåpentligvis tidsnok til an noe kan gjøres med det og det bare pga. at jeg var lei av å ha en mage som ikke tod til resten av kroppen og til stadighet ble mobbet o.l. Hadde sett meg lei på det og følte at tiden var inne for å gjøre noe, men av vanlig lege var det ingen hjelp og få og ellers var det bare kommentarer som " ja, men det gjelder bare å bli litt mer disiplinert og trene mer!" :P
- noe som nå da viser seg at uansett antakeligvis ikke hadde vært nok.

Så jeg gikk opprinnelig til en kosmetisk klinikk for å høre hva de kunne hjelpe meg med ifht problemområdet mitt og det kunne de selvsagt gjøre noe med, men anbefalte meg legen jeg går til nå og å få utredet om det var en dypereliggende grunn til at alt "samlet seg" på magen uansett hvior "flink " og fysisk aktiv jeg var. Og nå har jeg altså fått svaret...

Er glad for det, men syns også det er vanskelig å se for seg hvordan livet mitt blir videre med dette her. Akkurat i dag er det veldig tøft iaf. føler at alt er fryktelig urettferdig og at ting bare er trist og leit hva mat angår.....

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 23:32   #11
øyertbærto
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 7
øyertbærto er på en erverdig vei

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Det jeg mener med cystene er at det er ett av de sikreste tegnene når man blir undersøkt.

Sitter her med en artikkel skrevet av Fedon Lindberg foran meg. Det han har skriver om PCOS er at det har navnet sitt etter disse cystene, men man trenger ikke ha cyster hele tiden. Tilstanden kan utvikle cyster på et tidspunkt i livet.
Så man kan altså ha alle andre symptomer foruten om cyster, men likevel ha PCOS.

øyertbærto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I tvil......men lavkarbo e bra førr PCOS Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 18:20   #12
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

er så lei av pco. mensen 5 uka på rad nå.-.

__________________
do you believe?
Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 18:53   #13
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Vil et kosthold lavt på karbohydrater hjelpe til for å blitt kvitt PCO? Hvor lite karbohydrater bør man spise for å få denne virkningen?

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 17:21   #14
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Jeg har kuttet ut potet, pasta, ris, mel, gjær, sukker osv. Og jg fikk en god virkning etter bare en uke! Så det virker Men jg tror ikke du blir kvitt Pco/pcos. symptomene på det vil vel komme tilbake om du går tilbake til den gamle livsstilen? Det er iaff sånn jg forsto det.. men jg er ganske ny her - så jeg vet ikke så veldig mye om det.

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 17:30   #15
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Nei, jeg vet heller ikke så mye, derfor jeg spør :P så du tror at symptomene vil komme tilbake hvis man går tilbake til å spise mer karbohydrater etter en periode på lavkarbo? Det kan godt stemme (jeg vet ikke), men da er det vel best å holde seg til lavkarbo-

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 18:49   #16
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Ja, jeg tror det.. det er iallefall det jeg har forstått utifra det jeg har lest flere steder. Så jeg har tatt et valg om å leve med lite karbohydrater resten av livet. Har ei venninde som har spist lavkarbo en stund, og som ble kvitt alle cystene. (Hun var nettop å sjekka d) Men hun mente de ville komme tilbake hvis hun gikk tilbake til et kosthold med mye karbohydrater.

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 19:57   #17
Nahla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 30
Nahla er på en erverdig vei

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Det kan sikkert stemme, homeopaten som jeg var hos sa at cystene "levde av sukker/karbohydrater". Dette var en enkel måte å forklare det hele på, men jeg tror også at det kan stemme

Nahla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 00:01   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En meget god og informativ artikkel om PCOS

Det er jo ikke naturlig å spise sukker, og PCO/PCOS er jo ikke en naturlig tilstand. Så, det henger tett sammen

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 14:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no