Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Hvor starter pcos-ere?

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-09, 00:24   #1
Chi25
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Tigerstaden
Alder: 40
Innlegg: 6
Chi25 er på en erverdig vei

Hvor starter pcos-ere?

Hei hei

I dag starter jeg famlende på veien jeg skal gå for å finne tilbake til meg
Her er jeg helt ny og fullstendig grønn på kontrollert kosthold, men ser så mange hyggelige meldinger her inne, så jeg gleder meg til å ta fatt. Håper jeg blir aktiv og kjent med flere her inne etterhvert.

Fikk diagnosen PCOS for ca to måneder siden og det var ganske så slag i mellomgulvet, og frem til nå har jeg bare presset det videre ned i magen og ikke hatt overskudd til å ta tak i dette. Fullt opp med skole, jobb og vanlige dramahendelser i livet - som folk flest, er det vanskelig å begynne å snu. Nå nærmer deg seg semesteravslutning og juleferie hos svigers venter rett rundt hjørnet. Jeg har bestemt meg for å bruke ferien på å bygge opp litt på kunnskapsnivået og finne masse spennende retter som jeg kan prøve meg litt på - dette blir gøy

Har startet med å surfe rundt på tråder her inne og lest en god del på lindberg sin hjemmeside... Men hvor begynner jeg egentlig? På det nåværende tidspunkt kjenner jeg jo ikke kroppen godt nok til å vite hva som passer for meg og hvordan det er best å gå frem for å prøve og feile litt.. Så jeg tror jeg starter med å høre med dere andre som har pcos. Hva har fungert for dere og hva har absolutt IKKE fungert?

Chi25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 01:42   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor starter pcos `ere?

Hei,
Les og lær på forumet om de ulike lavkarbo retningene og velg deg en retning du føler du kan leve med. Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbo redusert kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Her finner du informasjon om de ulike lavkarbo retningene som er representert her på forumet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6 Bøkene kan du eventuelt låne på biblioteket. Husk at det er mye lettere for alle her inne å komme spesifikke råd og vink når man har valgt seg en bestemt lavkarbo retning.
Ikke så mye her ennå, men her er i alle fall ’ PCOS og karbohydratkontroll’ delen av forumet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80

Oppskriftsdelen finner du her: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45

Her er en liten genial liten innførings brosjyre vedrørende LCHF: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 11:57   #3
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor starter pcos-ere?

Opprinnelig lagt inn av Chi25, her.

Hei hei

I dag starter jeg famlende på veien jeg skal gå for å finne tilbake til meg
Her er jeg helt ny og fullstendig grønn på kontrollert kosthold, men ser så mange hyggelige meldinger her inne, så jeg gleder meg til å ta fatt. Håper jeg blir aktiv og kjent med flere her inne etterhvert.

Fikk diagnosen PCOS for ca to måneder siden og det var ganske så slag i mellomgulvet, og frem til nå har jeg bare presset det videre ned i magen og ikke hatt overskudd til å ta tak i dette. Fullt opp med skole, jobb og vanlige dramahendelser i livet - som folk flest, er det vanskelig å begynne å snu. Nå nærmer deg seg semesteravslutning og juleferie hos svigers venter rett rundt hjørnet. Jeg har bestemt meg for å bruke ferien på å bygge opp litt på kunnskapsnivået og finne masse spennende retter som jeg kan prøve meg litt på - dette blir gøy

Har startet med å surfe rundt på tråder her inne og lest en god del på lindberg sin hjemmeside... Men hvor begynner jeg egentlig? På det nåværende tidspunkt kjenner jeg jo ikke kroppen godt nok til å vite hva som passer for meg og hvordan det er best å gå frem for å prøve og feile litt.. Så jeg tror jeg starter med å høre med dere andre som har pcos. Hva har fungert for dere og hva har absolutt IKKE fungert?

Velkommen hit

For det første, ikke la beskjeden om at du har pcos tynge deg ned. Det kan oppleves som urettferdig og svært negativt med en gang, men det finnes håp. I motsetning til veldig mange andre diagnoser om ikke er reversible, er det mulig å spise seg helt symptomfri fra pcos.For min egen del var det å få pcos en liten vekker som gjorde at jeg fikk et sunnere og bedre og lettere liv. Jeg hadde neppe fått det sparket bak til å endre livsstil hadde jeg ikke fått pcos. Men selvsagt, jeg skulle jo ikke ønske at jeg hadde det.

Jeg var en uhelbredelig godtoman, så det jeg startet med var å kutte ut brus (cola) og erstatte det med pepsi max og kutte ut mengdene med godteri i uken. Videre måtte jeg begynne å spise frokost og flere måltider utover dagen. Så har jeg bare tatt det gradvis. For meg funker et egenkomponert kosthold best hvor jeg spiser mye fett og proteiner og forsøker å la karbohydratene komme fra sunne kilder som grønnsaker. Jeg skeier litt ut i helgene, det funker greit for meg. Og er jeg i selskap spiser jeg et kakestykke osv.

Det som ikke har funger for meg, er det sukkerfrie brusen. Magefettet ville ikke slippe da jeg tviholdt på. Da jeg sluttet helt og gikk over til vann som tørstedrikk, gikk jeg ned 5 kilo på kort tid.

Bare fortsett å spørre om det er ting du lurer på, og bruk forumet aktivt. Det finnes masse flotte oppskrifter her inne og gode råd.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 14:48   #4
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvor starter pcos-ere?

Det er sikkert mange som kan spise seg symptomfri fra pcos. Men det er også mange som ikke kan det. Det betyr ikke at lavkarbo ikke er gunstig, både ifht vektreduksjon eller helse generelt, men pcos kan ha ulike årsaker, og også ulike symptomer, og det er dermed ikke gitt at det som fungerer for noen, fungerer for alle. Husk at ikke alle med pcos er overvektige eller insulinresistente. Jeg synes det er verdt å nevne det: et riktig sammensatt kosthold med moderat inntak av riktige kh har som oftest gunstig effekt på de fleste, og i særlig grad de som har hormonelle forstyrrelser, men det er ikke slik at alle med pcos kan bli helt symptomfri ved bare å spise riktig. Emm er pcos-problematikken (årsak/virkning/behandling) fra medisinsk hold sterkt forenklet og ensporet. Jeg irriterer meg over det, så derfor dette lille utropet

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 20:49   #5
Chi25
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Tigerstaden
Alder: 40
Innlegg: 6
Chi25 er på en erverdig vei

Sv: Hvor starter pcos-ere?

Takk for god tilbakemelding. Fint å se at det er mennesker som fremdeles orker å dele selv om mange spørsmål gjentar seg til det uendelige ettersom det popper inn mennesker her hele tiden.

Sakte men sikkert jobber jeg med å finne frem i denne jungelen, og selv med den bestemmelsevegringen jeg lider av i disse dager, har jeg bestemt meg for å gå for Lindberg.. wæææ - avgjørelse tatt Så jeg har lest litt på hjemmesiden hans og det er flere artikler om pcos og kosthold som var fine å lese. Noen steder nevner han ketolyse, men han går ikke inn på det. Har tittet litt på her på lavkarbo, men finner ikke noe spesifikt om det og pcos. Det er jo i hovedsak på Atkins her inne at det står om ketolyse og da ser det ut som folk skal gjøre dette over et ganske langt tidsrom. mens når jeg leser på lindberg sin hjemmeside får jeg inntrykk av at han mener man skal starte med ketolyse for en veldig kort periode for så å spise kost med litt karbiser i.
Noen her som har noen teorier om dette? Kan det være smart å kjøre på null-karbohydrater i starten?

Som Nike nevner i svaret sitt, er ikke alle overvektig med pcos. selv veier jeg 60 kg og anser ikke mg selv som stor. Men det siste halve året har vekten konstant gått oppover selv om jg spiser "sunt" og beveger meg. Tror derfor at det er på tide og snu litt på tilværelsen før det går for langt.
Har et håp om at kostholdomleggelse kan slå positivt ut på pcos og flere av dens mulige bivirkninger, selv om mye av det er vanskelig å måle i spesifikke ting.

Chi25 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:28   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor starter pcos-ere?

Jeg går utfra det er ketose han henviser til. Og som Atkins henviser til. Ketolyse er et merkenavn på et slankeprogram/kosthold basert på ketose.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 19:05   #7
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor starter pcos-ere?

Opprinnelig lagt inn av Chi25, her.

mens når jeg leser på lindberg sin hjemmeside får jeg inntrykk av at han mener man skal starte med ketolyse for en veldig kort periode for så å spise kost med litt karbiser i.
Noen her som har noen teorier om dette? Kan det være smart å kjøre på null-karbohydrater i starten?

Som Nike nevner i svaret sitt, er ikke alle overvektig med pcos. selv veier jeg 60 kg og anser ikke mg selv som stor. Men det siste halve året har vekten konstant gått oppover selv om jg spiser "sunt" og beveger meg. Tror derfor at det er på tide og snu litt på tilværelsen før det går for langt.
Har et håp om at kostholdomleggelse kan slå positivt ut på pcos og flere av dens mulige bivirkninger, selv om mye av det er vanskelig å måle i spesifikke ting.

Det jeg opplever at endel gjør er å kjøre på Atkins eller Ketolyse i starten og så gå over til Lindberg etterhvert når de ønsker å spise mer karbohydrater. Jeg kan ikke veldig mye om de førstnevnte kostholdsfilosofiene, men utfra det jeg har lest er det ulike faser hvor man i starten begynner med minimalt med karber og så øker på etterhvert.

Selv har jeg eksperimentert meg litt fram til hva som passer for meg. Noen tåler ikke søtstoffer, andre kan spise mye av det. Det er mange småting som er individuelle fra person til person. Men de gangene jeg virkelig vil se resultater kutter jeg kraftig ned på karbene og det funker hver gang.

Det er mange som merker gode effekter på pcos etter et kosthold med lavkarbo. Selv har jeg klart å normalisere syklusene mine. Har ikke hatt hverken eggløsning eller mensen på normal måte over 6 år. De siste 3 årene har jeg brukt p-piller som behandling, men kuttet dem ut for litt over en uke siden og i går gikk jeg faktisk eggløsning Jeg er overbevist om at det skyldes kostholdet. Mange melder også om mindre kviser, de går lettere ned i vekt, får mer energi osv osv.

Ellers beklager jeg at jeg var for generaliserende i det ene innlegget mitt. Selvsagt er ikke alle pcos'ere overvektige, på samme måte som ikke alle har cyster på eggstokkene osv osv. Mamma har pcos og hun har alltid vært syltynn enda hun lever på et lavkalori kosthold med minimalt med fett.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny her - starter i dag! *Ulrikke* Mer enn 30 kg overvekt 14 08-06-09 22:34
Hvor starter jeg? mette_moj Lavkarbo generelt 1 02-03-09 12:44
Hvor og hva starter jeg med? Gulleline Spørsmål og svar 7 06-07-08 10:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no