Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Metformin

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-09-06, 00:51   #1
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Metformin

Heihei! Er ny her, og trenger svar på et par spørsmål!
Har nylig fått hjelp av legen til å behandle pcos, men fikk høre at jeg ikke skulle ha metformin. Har klart å gå ned 10 kilo siden juni ved hjelp av kost og trening, men trenger å gå ned minst 10 kilo til pga høyt blodtrykk. Håper å kunne reversere pcos'en ved å gå ned endel i vekt. Får kun de som har insulinresistens eller de som vil bli gravide metformin?
Har lest at det hjelper til å gå ned i vekt, men hjelper det på andre ting ved pcos også? Feks humørsvingninger, tretthet, konsentrasjonsvansker osv?
Har vært sykemeldt en god stund og er så lei - er skikkelig klar for å bli bedre! Alle tips og råd mottas med takk

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 07:48   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metformin

Får du muligheten til å bruke metformin så slår du til. Metformin hjelper mot PCOS enten du har barneønske eller ikke. Hverdagen min blir bedre når jeg tar metformin (hvis jeg ikke spiser lavkarbo, som gir samme effekten.)

  Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 10:21   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Jeg har i følge glucosebelastningen ikke insulinressistens, men da spiste jeg lavkarbo i mnd før testen da...

Jeg har allikevell fått metformin, og prøver å ta de, men det er mere bivirkninger enn effekt av de for min del, så nå har jeg hatt en lengre pause.

Føler ikke jeg har fått så mye hjelp av metformin

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 12:08   #4
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Tusen takk for kjapt svar begge to!
Har også gått på lavkarbo en stund (men ikke så dedikert som nå). For ca 4 år siden fikk jeg beskjed om at jeg var insulinresistent, men da jeg tok testen om igjen i sommer så var jeg ikke det lenger. Kan jeg ha "spist det" bort?
Er det mulig å være litt mer spesifikk om hvordan metforminen virker på dere?

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 12:53   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metformin

For meg virker metforminen sånn at jeg ikke får så lyst på søtsaker, både ved å stabilisere blodsukkeret og ved å gi ubehag hvis jeg spiser for mye søtt. Da får jeg veldig løs mage, og mye smerter i tillegg. Jeg blir jevnere i humøret, og legger ikke så lett på meg/går ned fortere.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 12:54   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Enid

Tusen takk for kjapt svar begge to!
Har også gått på lavkarbo en stund (men ikke så dedikert som nå). For ca 4 år siden fikk jeg beskjed om at jeg var insulinresistent, men da jeg tok testen om igjen i sommer så var jeg ikke det lenger. Kan jeg ha "spist det" bort?
Er det mulig å være litt mer spesifikk om hvordan metforminen virker på dere?

Har du spist lavkarbo, så har du nok "ødelagt" testen slik som jeg også gjorde... det er nemlig viktig å spise en del karbohydrater de siste tre dager før en slik test, for å få vite om du er insulinressistent eller ikke. Spiser du lavkarbo, blir det som å teste seg etter å ha tat tmetformin.

På meg så virker metformin slik at jeg får mere stabilt blodsukker, dårligere matlyst, mindre cravings etter karbohydrater, bedre søvn og bedre humør. (nå er jeg ikke så plaget med dårlig humør egentlig da men...)

Men jeg blir fryktelig kvalm, og kaster opp en del av de. I starten fikk jeg disse bivirkningene når jeg var opp i full dose (3x850 mg) men nå får jeg de altså ved å ta kun en dose pr dag også...

men jeg skal gjøre et forsøk på å starte opp igjen da.

dete r veldig lurt å trappe opp denne type medikament for å hindre en del bivirkninger

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 13:07   #7
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Tusen takk, dette motiverer meg virkelig til å prøve å få metformin! Stakkars deg, Jeef-micro, de bivirkningene hørtes ikke særlig greie ut...
Er ofte langt nede, så hadde håpet at metforminen kanskje kunne hjelpe til å stoppe de svingningene... og om det er som dere sier så kan det jo nesten høres slik ut!
Skal til en hormonspesialist og få en utredning, så håper at han kanskje vil gi meg metformin. Er så klar for at noe skal skje nå, kjempelei av å være sykemeldt...

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 13:11   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metformin

Bare pass på at du tar B-vitaminer samtidig hvis du får metformin. Den hemmer nemlig opptaket, og kan gjøre deg slapp og tiltaksløs.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 13:38   #9
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

ok, skjønner!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 14:46   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Jeg må bare poengtere at metformin IKKE er et medikament beregnet på humørsvigninger, men på blodsukret... Det med bedre humør er en bivirkning og ikke noe alle får...

Mulig du får metformin av legen din, men det kan hende det er andre medikamenter du bør ha i steden

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 16:23   #11
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg må bare poengtere at metformin IKKE er et medikament beregnet på humørsvigninger, men på blodsukret... Det med bedre humør er en bivirkning og ikke noe alle får...

Mulig du får metformin av legen din, men det kan hende det er andre medikamenter du bør ha i steden

Joda, er fullt klar over dette. Har prøvd alt som er av antidepressiva i ti år, uten at noe funker fullt og helt. Så har liksom et lite håp om at en slags "bivirkning" av metforminen/vektminskingen kan være at humør, energi, hukommelse, konsentrasjon og motivasjon kan holde seg litt mer stabilt!
Har allerede merket stor forskjell før og etter sommeren: Etter at jeg begynte på blodtrykksmedisinen og tok lavkarbo-livsstilen på alvor er jeg mindre trøtt, trenger mindre hvile, er mindre nedfor, har færre svingninger, og føler meg mye klarere i hodet. Men har ennå en vei å gå!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 16:27   #12
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Enid

Joda, er fullt klar over dette. Har prøvd alt som er av antidepressiva i ti år, uten at noe funker fullt og helt. Så har liksom et lite håp om at en slags "bivirkning" av metforminen/vektminskingen kan være at humør, energi, hukommelse, konsentrasjon og motivasjon kan holde seg litt mer stabilt!
Har allerede merket stor forskjell før og etter sommeren: Etter at jeg begynte på blodtrykksmedisinen og tok lavkarbo-livsstilen på alvor er jeg mindre trøtt, trenger mindre hvile, er mindre nedfor, har færre svingninger, og føler meg mye klarere i hodet. Men har ennå en vei å gå!

eh... jeg tror du vil ha bedre effekt av antidepressiva enn metformmin på akkurat dette området... ikke for å ta fra deg håpet men...

men du får i allefall stabilere blodsukker med metformin, så jeg håper du har effekt av det på en eller annen måte uansett...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 16:33   #13
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

eh... jeg tror du vil ha bedre effekt av antidepressiva enn metformmin på akkurat dette området... ikke for å ta fra deg håpet men...

men du får i allefall stabilere blodsukker med metformin, så jeg håper du har effekt av det på en eller annen måte uansett...

Joa, høres jo slik ut, men hadde ALDRI trodd at kosten, treningen og stabilisering av blodsukkeret skulle bety så mye for det psykiske! Hadde noen sagt til meg i mai at jeg skulle være så mye bedre som jeg er nå så hadde jeg ikke trodd på dem. Og det uten hjelp av nye medisiner.
Og det er vel en sammenheng mellom pcos og depresjon? Så dersom pcos ofte reverseres ettersom man går ned i vekt, så er det vel ikke helt feil logikk å håpe på at humøret blir bedre også?

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 16:40   #14
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Enid

Joa, høres jo slik ut, men hadde ALDRI trodd at kosten, treningen og stabilisering av blodsukkeret skulle bety så mye for det psykiske! Hadde noen sagt til meg i mai at jeg skulle være så mye bedre som jeg er nå så hadde jeg ikke trodd på dem. Og det uten hjelp av nye medisiner.
Og det er vel en sammenheng mellom pcos og depresjon? Så dersom pcos ofte reverseres ettersom man går ned i vekt, så er det vel ikke helt feil logikk å håpe på at humøret blir bedre også?

Jeg har aldri lest noe annet sted enn her at depresjon/nedstemthet har en sammenheng med PCOS, men det er mulig at det stemmer...

men jeg tror også at generell overvekt og depresjon kan ha en sammenheng. Dette kan begrunnes med dårlig selvfølelse og selvbilde (og gjelder så klart ikke alle overvektige) Når man da går ned i vekt, så føler man at man mestrer noe, og selvtilitten øker, samtidig som man føler seg mere vel med kroppen sin, og går bedre inn i det bilde samfunnet gir av "den perfekte" viss du skjønner hva jeg mener her...

Lavkarbomat er jo hormonstabiliserende, og jeg får jo selv mensen hver 28 dag på lavkarbo. uten har jeg mensen kanskje en gang pr år...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 16:59   #15
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg har aldri lest noe annet sted enn her at depresjon/nedstemthet har en sammenheng med PCOS, men det er mulig at det stemmer...

men jeg tror også at generell overvekt og depresjon kan ha en sammenheng. Dette kan begrunnes med dårlig selvfølelse og selvbilde (og gjelder så klart ikke alle overvektige) Når man da går ned i vekt, så føler man at man mestrer noe, og selvtilitten øker, samtidig som man føler seg mere vel med kroppen sin, og går bedre inn i det bilde samfunnet gir av "den perfekte" viss du skjønner hva jeg mener her...

Jeg har lest det flere steder, og har også fått høre det av legen. Her står det også:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5816
Hormonbalansen er jo tett knyttet opp til psyken (se feks på gravide hvordan de får humørsvingninger).
Jeg har aldri vært preget av dårlig selvfølelse, og mener jeg ser ganske bra ut (faktisk)! Depresjonen min kommer nok annetsteds fra. Synes jo det er påfallende at jeg har prøvd flere medisiner de siste årene, og ingenting har virket. Så begynner jeg på lavkarbo, og etter et par måneder er alt betraktelig bedre! Dersom dette ikke er tilfeldig mener jeg jo at det er en super nyhet for folk som sliter med depresjon i forhold til pcos: Den kan faktisk bedres ved å legge om kostholdet!
Men det med følelsen av mestring når man går ned i vekt er noe jeg kjenner meg igjen i!
Og at andre kan få depresjoner av å ha pcos kan jeg jo skjønne - det kan være en tung lidelse å ha.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 17:07   #16
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Enid

Jeg har lest det flere steder, og har også fått høre det av legen. Her står det også:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5816
Hormonbalansen er jo tett knyttet opp til psyken (se feks på gravide hvordan de får humørsvingninger).
Jeg har aldri vært preget av dårlig selvfølelse, og mener jeg ser ganske bra ut (faktisk)! Depresjonen min kommer nok annetsteds fra. Synes jo det er påfallende at jeg har prøvd flere medisiner de siste årene, og ingenting har virket. Så begynner jeg på lavkarbo, og etter et par måneder er alt betraktelig bedre! Dersom dette ikke er tilfeldig mener jeg jo at det er en super nyhet for folk som sliter med depresjon i forhold til pcos: Den kan faktisk bedres ved å legge om kostholdet!
Men det med følelsen av mestring når man går ned i vekt er noe jeg kjenner meg igjen i!
Og at andre kan få depresjoner av å ha pcos kan jeg jo skjønne - det kan være en tung lidelse å ha.

mulig du har depresjoner som en følge av PCOS, og da er det jo logisk at hormonstabilisering (som her: lavkarbomat) fungerer bra... Men du bør også huske at metformin ikke vil ha så stor og tydelig effekt når du går på lavkarbomat som når du spiser "vanlig" nettopp pga at metformin og lavkarbomat har samme effekten på hormonene...

og nå vet jeg det kan virke som jeg prøver å kvele forhåpningene dine, men jeg vil bare at du skal være klar over at metformin ikke er noe vidundermiddel som virker mot "alt"

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 17:20   #17
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

mulig du har depresjoner som en følge av PCOS, og da er det jo logisk at hormonstabilisering (som her: lavkarbomat) fungerer bra... Men du bør også huske at metformin ikke vil ha så stor og tydelig effekt når du går på lavkarbomat som når du spiser "vanlig" nettopp pga at metformin og lavkarbomat har samme effekten på hormonene...

og nå vet jeg det kan virke som jeg prøver å kvele forhåpningene dine, men jeg vil bare at du skal være klar over at metformin ikke er noe vidundermiddel som virker mot "alt"

Hehe, neida, du tar ikke motet fra meg, men "maser" bare fordi jeg er smått desperat på å prøve alt som hjelper! Og da er det jo fint å høre hva andre har opplevd. Jeg har ikke lyst på medisin bare for medisinens skyld (er jo fint å klare seg uten piller, iallefall når de gir bivirkninger). Mulig at så mye lavkarbomaten og treningen hjelper nå, er så mye det noensinne kommer til å hjelpe, og at metforminen ikke gjør noe fra eller til. Men skal som sagt høre med denne hormonspesialisten - kanskje han vet!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 17:24   #18
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Enid

Hehe, neida, du tar ikke motet fra meg, men "maser" bare fordi jeg er smått desperat på å prøve alt som hjelper! Og da er det jo fint å høre hva andre har opplevd. Jeg har ikke lyst på medisin bare for medisinens skyld (er jo fint å klare seg uten piller, iallefall når de gir bivirkninger). Mulig at så mye lavkarbomaten og treningen hjelper nå, er så mye det noensinne kommer til å hjelpe, og at metforminen ikke gjør noe fra eller til. Men skal som sagt høre med denne hormonspesialisten - kanskje han vet!

hormonspesialister bøør vite en del om PCOS, siden det tross alt er en tilstand som går på hormonene

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 17:59   #19
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metformin

Vil også gjenta det Jeef sier her, at lavkarbomat har samme virkning som metformin. Jeg ville ha valgt en av delene, fordi samkjøring kan bli noe uggent. Husker jeg var kvalm konstant og klarte ikke å få i meg mat, særlig ikke proteiner.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 22:09   #20
Smurfine
Medlem
 
Smurfine sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 207
Smurfine er på en erverdig vei

Sv: Metformin

Her sto det masse info om metaformin. Noen som vet hvor stor dose jeg bør be om å få første gangen for at det skal gi virkning. Ser nok ut som jeg utviklet insulin resistanse når jeg gikk gravid, så da har jeg gått med det i 4 år nå, poden blir 4 i desember men utviklet jo svangerskapsforgiftning før jeg fikk han så allerede da kom det nok hos meg vil jeg tro.

__________________
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem
Smurfine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompanert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 22:17   #21
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Majo

Her sto det masse info om metaformin. Noen som vet hvor stor dose jeg bør be om å få første gangen for at det skal gi virkning. Ser nok ut som jeg utviklet insulin resistanse når jeg gikk gravid, så da har jeg gått med det i 4 år nå, poden blir 4 i desember men utviklet jo svangerskapsforgiftning før jeg fikk han så allerede da kom det nok hos meg vil jeg tro.

Jeg vet det er mulig å få svangerskapsdiabetes, så det var sikkert like før du utviklet det da vil jeg tro. Ta en prat med legen din, så får du helt sikkert metformin om legen har litt peiling. I tilegg bør du være flink å spise lavkarbomat, så du stabiliserer blodsukret ditt mest mulig naturlig.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 22:26   #22
Smurfine
Medlem
 
Smurfine sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 207
Smurfine er på en erverdig vei

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg vet det er mulig å få svangerskapsdiabetes, så det var sikkert like før du utviklet det da vil jeg tro. Ta en prat med legen din, så får du helt sikkert metformin om legen har litt peiling. I tilegg bør du være flink å spise lavkarbomat, så du stabiliserer blodsukret ditt mest mulig naturlig.

Tusen takk, det er det jeg håper jeg også. Ba om å få tbl allerede på mandag når jeg fikk vite at jeg hadde det men det ville han ikke. Sitter nå bare å klør etter å få begynt på den, men selvsagt jeg skal legge om kosholdet også. Allerde nå begynner jeg å prøve å tenke riktig å i morgen har jeg kjøpt inn bar å skal prøve en å ha en dag med llite raske karbo så får en se hvordand et går.

__________________
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem
Smurfine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompanert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 22:32   #23
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Smurfine

Tusen takk, det er det jeg håper jeg også. Ba om å få tbl allerede på mandag når jeg fikk vite at jeg hadde det men det ville han ikke. Sitter nå bare å klør etter å få begynt på den, men selvsagt jeg skal legge om kosholdet også. Allerde nå begynner jeg å prøve å tenke riktig å i morgen har jeg kjøpt inn bar å skal prøve en å ha en dag med llite raske karbo så får en se hvordand et går.

Det er bra... det er vvel ikke alle leger som vet like mye om dette... men som jeg har sagt lengre oppe her, så er ikke Metformin noe vidundermiddel... Du må ikke forvente å rase ned i vekt eller uten problem få stabilt blodsukker over natten...

Det er en del bivirkninger, og en del får de ganske kraftig..

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 22:41   #24
Smurfine
Medlem
 
Smurfine sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 207
Smurfine er på en erverdig vei

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Det er bra... det er vvel ikke alle leger som vet like mye om dette... men som jeg har sagt lengre oppe her, så er ikke Metformin noe vidundermiddel... Du må ikke forvente å rase ned i vekt eller uten problem få stabilt blodsukker over natten...

Det er en del bivirkninger, og en del får de ganske kraftig..

Jeg håper de er som et vindundermiddel for meg jeg da, .
Hva slags bivirkninger får man?

__________________
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem
Smurfine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompanert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 23:25   #25
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Ser det er endel snakk om humørsvingninger her.
Jeg har hatt tildels kraftige humørsvingninger, mye kraftigere enn jeg har inrømmet for omverdenen (og meg selv). Til tider tenkt endel på selvmord og ikke sett særlig mye mening i ting.
Men sist jeg var hos legen og tok blodprøver maglet jeg b-vitamin, og fikk beskjed om å begynne å ta folsyre. Var inne i en skikkelig dårlig periode på det tidspunktet uten at legen visste noe annet enn blodprøvesvarene. Men etter 2-3 dager var det som om noen skrudde på en bryter, og jeg forandret humør og nesten personlighet på flekken. Helt utrolig, jeg visste ikke engang at jeg var på grensen til depresjon, jeg trodde det skulle være sånn...
Har gått på de siden ca påske nå, og merker forskjell med en gang jeg glemmer å ta de noen dager. Anbefales virkelig å prøve, fåes reseptfritt på apoteket.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 28-01-06 12:04
Metformin og matlyst... jeef-micro Lavkarbo generelt 12 07-11-05 11:27
enda fler spørsm. ang. metformin pysa PCOS og karbohydratkontroll 18 30-08-05 09:33
Metformin synne PCOS og karbohydratkontroll 1 27-02-05 02:53
Metformin Therese74 Atkins kosthold 0 21-07-04 13:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no