Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-11, 22:20   #1
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei
Question

Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

Hvilke endringer må en gjøre da? Og kan noen beskrive dr lindbergs filosofi i korte trekk? Takk!

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 23:13   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

Du må øke på karbohydratene og redusere fettet

Dr.Lindbergs filosofi er å spise karbohydrater med lavest mulig GI - jo lavere GI jo saktere og mindre vil blodsukkeret stige. I tillegg har han en teori om at noen matvarer spist sammen med andre vil totalt gi lavere GI

Det betyr at i tillegg til det du spiser når du er i ketose - som feks grønnsaker og litt bær, kan spise bønner/linser, litt frukt, mindre mengder fullkornspasta/-ris, lav GI brød (han har eget brød) osv. Han legger også vekt på gode fettkilder som fet fisk, avocado, oliven, gode oljer mm. Altså ikke så store mengder fløte og smør som man er vant til i et ketogent kosthold

Jeg vil anbefale et kurs i Fedons kosthold om du er interessert - jeg har gått et og synes det var veldig interessant. Dessverre gikk jeg også der opp 2 kilo i løpet av 8 uker... så det har etterhvert blitt lavkarbo med veldig lite karbo på meg. Ligger på rundt 20 - men ønsker å komme meg opp på 50-70 som er grensen for at man ikke må redusere fettinntaket.
Han har også gitt ut flere bøker som beskriver kostholdet hans i detalj.

Mer erfarne Lindbergere vil sikkert korrigere og adde om det er noe jeg har glemt å nevne

Ønsker du å gå over til fedon fra ketogent kosthold kan du enten bare gjøre det over natta etter å ha satt deg godt inn i filosofien - eller øke på litt etter litt med å innføre en og en matvare som er "lovlig" på fedon (Husk samtidig å redusere på fettmengdene )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 07:43   #3
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du må øke på karbohydratene og redusere fettet

Dr.Lindbergs filosofi er å spise karbohydrater med lavest mulig GI - jo lavere GI jo saktere og mindre vil blodsukkeret stige. I tillegg har han en teori om at noen matvarer spist sammen med andre vil totalt gi lavere GI

Det betyr at i tillegg til det du spiser når du er i ketose - som feks grønnsaker og litt bær, kan spise bønner/linser, litt frukt, mindre mengder fullkornspasta/-ris, lav GI brød (han har eget brød) osv. Han legger også vekt på gode fettkilder som fet fisk, avocado, oliven, gode oljer mm. Altså ikke så store mengder fløte og smør som man er vant til i et ketogent kosthold

Jeg vil anbefale et kurs i Fedons kosthold om du er interessert - jeg har gått et og synes det var veldig interessant. Dessverre gikk jeg også der opp 2 kilo i løpet av 8 uker... så det har etterhvert blitt lavkarbo med veldig lite karbo på meg. Ligger på rundt 20 - men ønsker å komme meg opp på 50-70 som er grensen for at man ikke må redusere fettinntaket.
Han har også gitt ut flere bøker som beskriver kostholdet hans i detalj.

Mer erfarne Lindbergere vil sikkert korrigere og adde om det er noe jeg har glemt å nevne

Ønsker du å gå over til fedon fra ketogent kosthold kan du enten bare gjøre det over natta etter å ha satt deg godt inn i filosofien - eller øke på litt etter litt med å innføre en og en matvare som er "lovlig" på fedon (Husk samtidig å redusere på fettmengdene )

Tusen takk for svar, akkurat det svaret jeg håpet på det spørs om jeg må lese lese lese før jeg begynner skikkelig på lindberg, foreløpig øker jeg en god del på frukt

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 07:48   #4
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

her er en tråd om filosofien.
Og det er mange andre tråder med mye informasjon du kan lese her inne. Se på liste på første siden.
Første bud er å begynne å lese og lære filosofien. Den er veldig enkel. Man teller ikke karbohydrater, men spiser lav GI mat og beregner måltider etter en tallerkenmodell.
Ville ikke begynt med å øke kraftig med frukt, for også frukt har ulik GI. Noe høy og noe lav. Gul melon er feks greit å spise.
Jeg kan anbefale deg å øke med ca 5 gram karbohydrater i uka, det gjorde jeg da jeg var gravid.
Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 09:59   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

Opprinnelig lagt inn av tiger2010, her.

Tusen takk for svar, akkurat det svaret jeg håpet på det spørs om jeg må lese lese lese før jeg begynner skikkelig på lindberg, foreløpig øker jeg en god del på frukt

Jeg har ikke ville begynt med å øke på frukt... sjekk ihvertfall ut at du spiser de med lavest GI... frukt innholder fruktsukker som gir rask blodsukkerøkning men dette er forskjellige for de forskjellige fruktypene. I tillegg minnes jeg at det er matvarer man kan spise samtidig for å senke GI'n på frukta.
Spis heller et par skiver fedonbrød og mer og andre grønnsaker, kanskje litt bønner til middag osv først - så innfører du frukta litt mer gradvis når du har lært litt mer. Ellers kan du risikere å spise så mye frukt at du havner i blodsukker/insulin/fettlagringsfella OG trigge søtsuget ditt - og det vil du ikke

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 22:44   #6
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

Frukt skal kombineres med fett og/eller proteiner: nøtter, CC...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan kan man være i ketose og ikke gå ned i vekt? Sunda Ketolysekuren 81 05-06-11 10:09
hvordan kan jeg fortsatt være i ketose? halkatlala Spørsmål og svar 0 06-11-10 15:28
Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett? Novisa Spørsmål og svar 16 08-09-09 18:13
Hvordan MINKE proteinandel og samtidig ØKE fettandel i kostholdet? Cyan Spørsmål og svar 12 24-04-09 14:36
Trenger sårt litt gode tips her. Bo hos andre en uke, hvordan klare være i ketose? Smurfepia Spørsmål og svar 1 04-04-09 11:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no