Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Fett foredrag

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-11, 13:22   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Fett foredrag

Var på foredrag i regi av KOS Oslo igår, da først et foredrag av Lena (samboer) og siden av Lars og Torun fra Soma.
Gud hjelpe meg så mye kunnskap den fyren sitter inne med når det gjelder fettsyrer. Om noen har en mulighet til å høre han snakke om fett - grip sjansen. Jeg dro sporenstreks over til Kiwi for å kjøpe (grøss...) sardiner, for å bytte ut makrellboksen mot sardiner. Dessuten fikk jeg svar på hvorfor UDO`s choice ikke fungerte for meg sist, så nå blir det nytt kjør på den saken.
Og visste du at Cocosa ikke fraktes rundt i kroppen av Kylomikroner som annet fett, men går direkte til leveren, hvor den gjøres om til ketoner? Ca 30 minutter, så har du en ketonbombe i kroppen. Noe å tenke på.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:25   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett foredrag.

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Og visste du at Cocosa ikke fraktes rundt i kroppen av Kylomikroner som annet fett, men går direkte til leveren, hvor den gjøres om til ketoner? Ca 30 minutter, så har du en ketonbombe i kroppen. Noe å tenke på.

Har det noe spesiell betydning for kroppen egentlig? Ketoner gjør vel ikke noe nyttig i kroppen? Eller? Trodde det bare var nedbrytningsprodukter som skal ut..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 13:28   #3
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett foredrag.

hvorfor er cocosa skummelt?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 14:38   #4
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett foredrag.

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Var på foredrag i regi av KOS Oslo igår, da først et foredrag av Lena (samboer) og siden av Lars og Torun fra Soma.

Heldiggris

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Gud hjelpe meg så mye kunnskap den fyren sitter inne med når det gjelder fettsyrer. Om noen har en mulighet til å høre han snakke om fett - grip sjansen. Jeg dro sporenstreks over til Kiwi for å kjøpe (grøss...) sardiner, for å bytte ut makrellboksen mot sardiner.

Hvorfor det?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Dessuten fikk jeg svar på hvorfor UDO`s choice ikke fungerte for meg sist, så nå blir det nytt kjør på den saken.

Hvorfor virket den ikke? Og hvorfor virker den bedre nå?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Og visste du at Cocosa ikke fraktes rundt i kroppen av Kylomikroner som annet fett, men går direkte til leveren, hvor den gjøres om til ketoner? Ca 30 minutter, så har du en ketonbombe i kroppen. Noe å tenke på.

Er det bra? Farlig?

Og da har vel jeg vært nysgjerrig nok for denne uka...

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 15:27   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fett foredrag.

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

hvorfor er cocosa skummelt?


Har noen påstått at Cocosa er skummelt?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 15:51   #6
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Fett foredrag

at cocosa går "rett i levra" er det bra eller dårlig?

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 16:44   #7
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fett foredrag

Ketoner brukes jo som energi, så det at cocosa/kokosfettet går rett i levra gjør at energien blir raskt tilgjengelig. Altså er det bl.a. et godt produkt ved trening (om kroppen er vant til å bruke ketoner i alle fall).

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 20:57   #8
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett foredrag.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Har noen påstått at Cocosa er skummelt?


-

Det var bare noe med ordvalget som fikk meg til å lure på om hun mener det positivt elelr negativt.. Las det flere ganger og kom frem til "rett til leveren" og "ketonbombe" hørtes negativt ladet ut..?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 22:59   #9
Ego
Medlem
 
Ego sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 51
Ego er på en erverdig vei

Sv: Fett foredrag

Jeg lurer også på dette med Udos choice, da jeg selv tar denne for å få i meg nok fett?

__________________
Mine mål på veien:

Ego er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 23:58   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett foredrag.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Trodde det bare var nedbrytningsprodukter som skal ut..

Overskuddet av ketoner skilles ut, i pust eller urin. Men når vi ikke har karbohydrater å forbrenne bruker kroppen ketoner. De ser forøvrig ut som speilvendte glukosemolekyler.

MEN: Hvis de går rett til levra, vil ikke da kroppen alltid brenne disse før eget kroppsfett? så om man spiser for mye cocosa vil det gå ut over forbrenninga?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 06:47   #11
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Fett foredrag

Kan trådstarter utdype dette litt nærmere?

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 08:50   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett foredrag

Utgjør de 11 grammene ei spiseskje cocosa skal veie, en så utrolig stor forskjell? Holder vel til de ti første minuttene med jogging, så er de brukt opp..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 09:56   #13
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fett foredrag

Det at jeg kjøpte sardiner har lite med fett å gjøre, han forklarte at Sardiner var bedre enn makrell tomat pga den store mengden med nukleinsyre de inneholdt. Viktig for proteinsyntesen og DNA blant annet. Har du sardiner behøver du ikke stort annet, omtrent(satt på spissen).
Udo`s Choice funket ikke sist, fordi jeg ble voldsomt syk, vondt magen og kvalm. Etter 1 ss og oppover. 1 ts gikk fint. Grunnen var at de oljene trenger mye galle, mye mer enn det jeg vanligvis har behov for. Når den mengden galle kommer inn i leveren, kan den reagere kraftig på den uvante økningen, og det kan ende med kvalme og oppkast.
Løsningen er å øke sakte (det står på flasken) fra 1-2 ts til man når ønsket inntak, som for meg vil ligge på 1-2 ss.
Jeg ante ikke at omega 6 var så viktig, jeg trodde mest den var farlig. Men det som står for den store mengden hos folk flest - var frityrfettet. Ifølge Lars kan man få i seg alt for lite omega 6 på lavkarbo, om man ikke spiser en del nøtter og frø. Jeg spiser ikke nøtter og frø, men kommer til å ta Udo`s Choice.
En annen kilde er egg fra høner som går ute og vilt. Spiser man det er det rikelig med både omege 3 og 6.
Cocosa inneholder mye mellomlange oljer - ekstremt mye. De går utenom de vanlige transportveiene som er kylomikroner, de største lipoproteinene som vi har. MCT oljene går rett til leveren, der de omdannes til ketoner. Ketoner er en form for energi som gir et ganske bra tilskudd til kroppen. Det forstår vi når både hjerte, lunger, nyrer og hjernen tar ketoner som førstevalg. Dessuten fungerer de som renholdere i cellene, og rensker opp gammelt proteinslagg og fjerner det, i tillegg til at de er meget kraftige antioksidanter.
Trener man seg opp til å hive innpå 30 gram Cocosa før ei hard eller lang treningsøkt, kan man derfor få en ekstra hjelp de første 45 minuttene, iallefall.
Nå har jeg utdypet litt, men det var så mye,mye mer, så har dere sjansen til å høre Lars snakke om fett - grip den.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 10:22   #14
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Fett foredrag

Takk, da ble det hele mer forståelig

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 12:06   #15
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fett foredrag

Jeg leste en del om kokosolje for en del år siden. Og jeg husker bl.a. at Alzheimer's pasienter fikk noe bedring av symptomer ved inntak av kokosfett. I dag fant jeg en artikkel (på engelsk, men spennende) hvor det knyttes til at noen celler i hjernen ser ut til å få problemer med å bruke glukose som energi og "visner". Men de klarer å bruke ketoner. Fordi kokosfettet går rett til leveren, og man ikke trenger kutte karber for å få kroppen til å lage ketoner - så gir kokosfett en viss effekt uten andre tiltak.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 13:25   #16
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien
Thumbs up

Sv: Fett foredrag

Takk for at du utdypet det, jeg spiser mye Cocosa, er en liten booster. Har ikke tenkt over at det kan bli lite omega6 på lavkarbo, men det er jo egentlig klart når man slutter med all den industrilagde maten.
Blir udos choice ved neste tur til helsekosten.

Takk , skulle gjerne vært på det foredraget, men blir vel flere sjanser.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 13:26   #17
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Fett foredrag

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg leste en del om kokosolje for en del år siden. Og jeg husker bl.a. at Alzheimer's pasienter fikk noe bedring av symptomer ved inntak av kokosfett. I dag fant jeg en artikkel (på engelsk, men spennende) hvor det knyttes til at noen celler i hjernen ser ut til å få problemer med å bruke glukose som energi og "visner". Men de klarer å bruke ketoner. Fordi kokosfettet går rett til leveren, og man ikke trenger kutte karber for å få kroppen til å lage ketoner - så gir kokosfett en viss effekt uten andre tiltak.

Interessant! Takk for link

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 14:34   #18
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Fett foredrag.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Overskuddet av ketoner skilles ut, i pust eller urin. Men når vi ikke har karbohydrater å forbrenne bruker kroppen ketoner. De ser forøvrig ut som speilvendte glukosemolekyler.

Det gjør de nok ikke, her finner du strukturformler for de 3 ulike ketonlegemene som dannes i kroppen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ketone_bodies

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 14:36   #19
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Fett foredrag

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det at jeg kjøpte sardiner har lite med fett å gjøre, han forklarte at Sardiner var bedre enn makrell tomat pga den store mengden med nukleinsyre de inneholdt. Viktig for proteinsyntesen og DNA blant annet. Har du sardiner behøver du ikke stort annet, omtrent(satt på spissen).
Udo`s Choice funket ikke sist, fordi jeg ble voldsomt syk, vondt magen og kvalm. Etter 1 ss og oppover. 1 ts gikk fint. Grunnen var at de oljene trenger mye galle, mye mer enn det jeg vanligvis har behov for. Når den mengden galle kommer inn i leveren, kan den reagere kraftig på den uvante økningen, og det kan ende med kvalme og oppkast.
Løsningen er å øke sakte (det står på flasken) fra 1-2 ts til man når ønsket inntak, som for meg vil ligge på 1-2 ss.
Jeg ante ikke at omega 6 var så viktig, jeg trodde mest den var farlig. Men det som står for den store mengden hos folk flest - var frityrfettet. Ifølge Lars kan man få i seg alt for lite omega 6 på lavkarbo, om man ikke spiser en del nøtter og frø. Jeg spiser ikke nøtter og frø, men kommer til å ta Udo`s Choice.
En annen kilde er egg fra høner som går ute og vilt. Spiser man det er det rikelig med både omege 3 og 6.
Cocosa inneholder mye mellomlange oljer - ekstremt mye. De går utenom de vanlige transportveiene som er kylomikroner, de største lipoproteinene som vi har. MCT oljene går rett til leveren, der de omdannes til ketoner. Ketoner er en form for energi som gir et ganske bra tilskudd til kroppen. Det forstår vi når både hjerte, lunger, nyrer og hjernen tar ketoner som førstevalg. Dessuten fungerer de som renholdere i cellene, og rensker opp gammelt proteinslagg og fjerner det, i tillegg til at de er meget kraftige antioksidanter.
Trener man seg opp til å hive innpå 30 gram Cocosa før ei hard eller lang treningsøkt, kan man derfor få en ekstra hjelp de første 45 minuttene, iallefall.
Nå har jeg utdypet litt, men det var så mye,mye mer, så har dere sjansen til å høre Lars snakke om fett - grip den.

Hjernen og resten av nervesystemet velger glukose som førstevalg. Om hjernen hadde valgt ketonlegemer som førstevalg, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen om hvorvidt vi trenger karbohydrater i kosten eller ikke (ref:hjernen avhengig av glukose).

Det er imidlertid riktig at hjernen kan dekke ca 70% av sitt energibehov fra ketoner ved behov, men dette betyr ikke at den bruker ketoner om den får velge!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 22:46   #20
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett foredrag

Takk for svar, nå ble jeg litt klokere

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 23:21   #21
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett foredrag

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Hjernen og resten av nervesystemet velger glukose som førstevalg. Om hjernen hadde valgt ketonlegemer som førstevalg, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen om hvorvidt vi trenger karbohydrater i kosten eller ikke (ref:hjernen avhengig av glukose).

Det er imidlertid riktig at hjernen kan dekke ca 70% av sitt energibehov fra ketoner ved behov, men dette betyr ikke at den bruker ketoner om den får velge!

er det noen dokumentasjoner på dette?

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 11:06   #22
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fett foredrag

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Hjernen og resten av nervesystemet velger glukose som førstevalg. Om hjernen hadde valgt ketonlegemer som førstevalg, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen om hvorvidt vi trenger karbohydrater i kosten eller ikke (ref:hjernen avhengig av glukose).

Det er imidlertid riktig at hjernen kan dekke ca 70% av sitt energibehov fra ketoner ved behov, men dette betyr ikke at den bruker ketoner om den får velge!

Kroppen vår er et finurlig system, den bruker den energien som funker best. Og ketoner er et superbrensel i forhold til glukose. Det finnes veldig god dokumentasjon på at den foretrekker ketoner. Let, så skal du finne! Det gjorde jeg, iallefall.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 15:30   #23
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Fett foredrag

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Kroppen vår er et finurlig system, den bruker den energien som funker best. Og ketoner er et superbrensel i forhold til glukose. Det finnes veldig god dokumentasjon på at den foretrekker ketoner. Let, så skal du finne! Det gjorde jeg, iallefall.

Har du noe dokumentasjon du kan sende meg?

Det at kroppen i en ketogen situasjon fremdeles produserer glukose til nervesystemet, sier meg at glukose er hjernens foretrukne brensel. Det er mye dokumentasjon på at enkelte kognitive funksjoner, deriblant hukommelsen, er avhengig av glukose for å fungere optimalt. Dette kan du finne mye kilder på i boken Nutritional Neuroscience.

Med lavere tilgang på glukose, kan hjernen dekke deler av sitt behov med ketoner. Hadde ketoner vært alle cellers foretrukne brennstoff, hadde vi nok vært satt sammen annerledes, og i større grad brukt ketoner uavhengig av kosthold, tror du ikke? Det høres hvertfall logisk ut i mitt hode!

Uansett er det beste vi kan komme fram til i denne sammenhengen bare hypoteser. Det lar seg ikke gjøre å gjennomføre kontrollerte forsøk der det er tilgang på både ketonlegemer og glukose og så se hva hjernen velger å metabolisere. :P

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 23:20   #24
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fett foredrag

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Har du noe dokumentasjon du kan sende meg?

Det at kroppen i en ketogen situasjon fremdeles produserer glukose til nervesystemet, sier meg at glukose er hjernens foretrukne brensel. Det er mye dokumentasjon på at enkelte kognitive funksjoner, deriblant hukommelsen, er avhengig av glukose for å fungere optimalt. Dette kan du finne mye kilder på i boken Nutritional Neuroscience.

Med lavere tilgang på glukose, kan hjernen dekke deler av sitt behov med ketoner. Hadde ketoner vært alle cellers foretrukne brennstoff, hadde vi nok vært satt sammen annerledes, og i større grad brukt ketoner uavhengig av kosthold, tror du ikke? Det høres hvertfall logisk ut i mitt hode!

Uansett er det beste vi kan komme fram til i denne sammenhengen bare hypoteser. Det lar seg ikke gjøre å gjennomføre kontrollerte forsøk der det er tilgang på både ketonlegemer og glukose og så se hva hjernen velger å metabolisere. :P

Det du kan gjøre, er å lese boken til verdens fremste ekspert på kokosnøtt olje, Bruce Fife, Stop Alzheimers now, utgitt av Piccadelli Books. Det er en veldig god begynnelse i å forstå hvorfor forskerne har begynt å regne med en tredje diabetes type, som rammer hjernen, altså at hjernecellene ikke klarer å omdanne glukose til energi i særlig grad. Hjernen rammes altså på samme måte som musklene, og dette leder til en rekke nevrorelaterte sykdommer, som Alzhemer, demens, osv. Denne boken gir en god forståelse av hvorfor ketoner er foretrukket av hjernen.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 21:13   #25
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Fett foredrag

Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre om jeg forstår dere riktig
Hjernen trenger noe glukose, men om man kutter såpass ned på karbohydratene at man kommer i ketose kan store deler av hjernens energibehov dekkes av ketoner (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2874681/), men ikke alt, hvis det hadde vært så, hvorfor lages det da glukose fra proteiner og fett? Om kroppen ikke hadde trengt det hadde den vell latt være å lage det? Det er dog riktig at når man tilfører så lite karbo at kroppen kommer i ketose så vil hjernen etterhvert bruke mer og mer ketoner og mindre og mindre glukose. Etter 40 dager ligger hjernen stabilt på 70% ketoner (http://en.wikipedia.org/wiki/Ketone_bodies).

Når ketoner er til stede over tid foretrekker hjernen å hovedsaklig bruke det, men vil i tillegg få glukose som dannes ved behov uansett om man spiser null karbo

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gratis foredrag med Sofie Hexeberg i Oslo EmilyB Lavkarbo generelt 41 19-02-11 22:38
Fantastisk foredrag av Jamie Oliver om naturlig mat og barn Chunky Generell ernæringsdebatt 3 12-02-10 22:14
Invitasjon (Foredrag og KOS lokallag) LenaBeatrice Lavkarbo generelt 0 10-12-09 09:26
Dokumentarfilm og foredrag om kosthold! Veggpryd Nyheter / media 1 24-05-08 17:51
Foredrag med Fedon Lindberg 09.01 Ullabulla Dr Lindbergs 0 03-01-08 12:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no