Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-09-06, 13:20   #26
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Drar opp denne tråden igjen, jeg. Jeg har tidligere blitt rådet til å ta denne testen, men ikke hatt råd. Jeg mistenker at det er ganske mye jeg reagerer på, men det er ingen regel i det - jeg reagerer noen ganger på melk, noen ganger på smoothie (uten melkeprodukter), noen ganger på mel osv. Med å reagere mener jeg magesmerter, diaré etc både etter måltider og ellers.

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
Allergiutredning er ekstremt vanskelig. Intolleranseutredning enda verre.
Man har ikke 100% eksakte tester ut over provokasjonstester. Mange prøver har riktignok høy treffsikkerhet, men å prikkteste i huden forteller om hudens eventuelle allergi, ikke tarmens. OK det henger ofte sammen, men man kan være allergisk selv om det ikke er utslag på prikktest og ved utslag i huden, er det ikke sikkert det er allergi i tarmen.
Intolleranse kan enkelte gangervære enkel, men oftester det meget vanskelig. Man kan f.eks reagere på, la oss si, paprika, men bare hvis man har spist banan først, den er ikke lett å fange i farten.
Vi liker best når noen mot god betaling , med stor overbevisning forteller oss, at vi ikke tåler dette og hint.Dessverre er det ikke så enkelt.

Har noen påvist "MEGA-matintoleranse for egg, ku-melkprodukter !!! + en del meltyper (hvetemel, rug, havre mm.)."

Burde man ha hatt voldsom diarre med blod og slim, sterke magesmerter og vekttap på grun av malabsorpsjon.

Ehh jeg er ikke helt overbevist, beklager
MVH Torkil

Mitt spørsmål til deg Torkil, er - hva vil du anbefale å gjøre i stedet for å kutte ut matvarer når man har trøbbel med magen?

Eller tror du ikke i det hele tatt man har intoleranser hvis man ikke har blodig diaré etc.?

(Ikke sarkastisk ment - jeg er på utkikk etter en løsning )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:47   #27
asok12544
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4
asok12544 er på en erverdig vei

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Hei,

Tester hvor det tas blodprøver for matintoleranse er bare bløff. Ikke gå på det. Det koster dyrt og kan tvert i mot være farlig. Se mer her: http://asok12544.googlepages.com/

asok12544 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Naturlig Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 08:43   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Ey ok... Det var dyrt. ja. Nå tror jeg Heggeli er unikt for å ha driti seg så realt ut med testtakningene sine.
Jeg tok ripe- og blodprøver for å finne ut av dette for noen år siden, og jeg synes testresultatene var veldig tvedydige.
Måten jeg gjorde det på kosta meg ikke så mye, men så tok jeg bare blodprøvene på mitt legekontor, og de sendte det til analyse.
Vanlig egenandel for timen, rundt 250 for testakningen.
Jeg vet ikke hvor nøyaktig dette var, en stund siden også som sagt.
Men veldig bra for deg om du har funnet ut av en del ting som gjør forskjell for deg nå!
Jeg måtte føle meg veldig fram over lang tid for å finne ut hva jeg tålte eller ikke.
Som ren melk, hvete, noen type frukter, og de fleste type nøtter er fyfy for meg.
Så jeg vil si at det jeg satt igjen med etter allergitestene var følelsen av å bli fortalt ting jeg enten allerede visste, eller som ikke stemte. (Tvedydig utslag på generell matallergi, ikke utslag på laktose, noe som tydeligvis er littegrann feil, utslag på pelsallergi, utslag på pollen generelt).

Men som Kristian sier her, så skal man f.eks ha ganske bra med laktoseintoleranse før det gjør utslag.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 12:15   #29
Fantasma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 21
Fantasma er på en erverdig vei

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Vet dette var en ganske gammel tråd, men jeg skriver allikevel, så får jeg se om noen ser dette og har mulighet for å svare.

Jeg har alltid hatt vondt i magen, min far har sagt at når jeg var liten kunne jeg være kjempesint helt til jeg fikk noe som gjorde at jeg gikk på do. Da kom jeg blid og fornøyd ut igjen, var en helt annen jente. Allikevel ble jeg aldri testa for noe. Når jeg var rundt 16 år prøvde jeg selv å kutte ut melkeprodukter, fordi jeg hadde så utrolig vondt i magen. Det hjalp en liten periode før det sluttet å virke. I fjor tok jeg kontakt med en lege, de tok masse blodprøver. Blodprøvene sa at jeg var helt fin, men jeg ble sendt videre, fordi jeg hadde jo vondt. (Magesmerter; luft, diare, oppkast, kvalme) Først fikk jeg utført gastroskopi. Helt forferdelig undersøkelse, men til ingen nytte. Tarmtottene så helt fine ut, ingen antydning til cøliaki. Så de sendte meg videre. Fikk tatt en laktosebelastning, men også den tydet på at jeg var frisk som en fisk.

Legen rådet meg allikevel til å kutte ut mat med gluten. Det gjorde jeg og alt av magesmerter forsvant. Men hvis det er glutenet jeg ikke tåler, hvorfor er det så sinnsykt vanskelig å få det påvist?

Nå har jeg fått beskjed om at det er for sent å finne det ut, siden jeg har spist glutenfritt i omlag 1 år. Da må jeg gå over på vanlig kosthold med gluten..og det har jeg så ikke lyst til. All energi forsvinner, jeg er kvalm og føler meg stygg (oppblåst) og humøret svinger noe helt forferdelig. Er det ingen mulighet (som ikke koster skjorta) å finne ut hva det er som gjør meg syk når det kommer til mat?

Nå er det jo ikke det største problemet, da en del av maten på lavkarbo er uten gluten og de som inneholder gluten er det ikke noe vanskelig å fikse på. Det hender at jeg kan spise ting som inneholder gluten, men da relativt små porsjoner (blir det for mye så reagerer jeg). Melkeprodukter går helt fint (legen sa at når en får fiksa et prolem så fikser det andre seg selv, så det at jeg reagerte på melk før var nok en konsekvens over at jeg reagerte på gluten). Men det hadde vært greit å hatt papirer på hva som er galt med meg (glutenfri mat er ganske dyr..har en papir får en nesten 2000 kr i støtte, men jeg betaler alt av egen lomme..noe som er ganske mye penger når man er student og lever på et tilsvarendes budsjett).

Noen som vet noe?

Fantasma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-inspirert Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 13:21   #30
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Vel, du får bare støtte om du har cøliaki, og det har du jo ikke. Vanlig intoleranse/allergi gis det ikke støtte til! Desverre! Min svigereinne er svært allergisk mot mel, men får ikke en krone i støtte!

Det finne som lag 10% allergiske mennesker som ikke får utslag på blodprøver. Min datter har vært til utredning på Riksen i 4 år uten at de fant noe som helst! Hun hadde de samme symptomene som deg og tar bare en vanlig allergitablett hver kveld for å holde symptomene i sjakk!

Jeg skjønner at det hadde vært godt med en "ordentlig" diagnose, men tror du får det bedre om du bare slår deg til ro med at det kommer du nok aldri til å få!
Du har funnet ut hva du er allergisk mot/reagerer på og er nå kvitt plagene! Vær glad for det, du!

Dersom du spiser ren mat som kjøtt, fugl, fisk og grønnsaker og følger med på hvor det er tilbud etc, er det ikke veldig dyrt! Tror det er en tråd her inne om hvordan man kan leve lavkarbo på lavbudsjett! Kan være verdt å lete opp!

Og tenk på alle pengene du sparer på å ikke spise snop, sjokolade og pizza!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 13:36   #31
Fantasma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 21
Fantasma er på en erverdig vei

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Hm, ja, du har vel rett. Det er i seg selv ikke noe stort problem, jeg har akseptert at jeg ikke tåler gluten, uansett hva testene sier (jeg klarer meg fint uten intoleranse liksom).

Men slike ting pleier å være arvelig, eller hva?
Jeg tror nemlig min far også har det, han har alltid vondt i magen osv...og det er han jeg har arvet alt annet av(når det kommer til allergi og eksem).

Er det anbefalt å ta allergitablet hver dag når det kommer til slike ting? Har aldri fallt meg inn en gang. Har tabletter som hjelper hvis jeg har en del luft i magen Men det skjer ikke så ofte (pleier som regel å være flink til å unngå det som gir meg den lufta)

Fantasma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-inspirert Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 13:49   #32
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Anlegg for allergi er vanlig, men kan slå ut forskjellig!
Min mann er allergisk mot bjerkepollen, grønne epler og nøtter, vår datter mot et eller annet i maten og sønnen er ikke allergisk mot noe som helst!

Det var tilfeldig at vi oppdaget at datteren vår responderte bra på allergimedisner. Han reagerer nemlig så innmari på mygg- og kleggestikk, så hun gikk fast på allergimed siner om sommeren. Men da var hun også mye friskere, magen var bedre og hun vokste masse. Om vinteren sto veksten stille, hun hadde mye vondt og alt var liksom feil

Så astma-, allergi- barnelegen vår satte henne på allergimedisiner fast. Fungerte veldig bra og legene på Riksen var helt enige i at det var veldig lurt!

Prøvde et år uten medisiner, ikke lurt, så nå står hun fast på noe som heter Loratadin, vet ikke om den er reseptpliktig, egentlig. Det er bare en bitteliten pille hver kveld som ikke er skadelig for noe, og hun har det mye bedre!

Be legen din om å få prøve, da vel. Eller kjøp allergimedisiner uten resept på apoteket og prøv selv først!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 15:26   #33
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette !!

Her er tråden om lavkarbo/studentliv!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skjulte lavkarbovarer i butikkhyllene, hvilke har du oppdaget? camillasnilsen Lavkarbo generelt 70 22-04-10 23:08
Kan dette gå under atkins middag? mor til to tette Atkins kosthold 3 22-10-09 11:03
Feilen oppdaget Grovsnus Spis deg ned i vekt med Skaldeman 39 19-12-08 14:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no