Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Fakirbiff - ikke vellykket ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-11, 19:02   #1
snitzel68
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 28
snitzel68 er på en erverdig vei

Fakirbiff - ikke vellykket ...

Her har vekta stått stille lenge nå, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage disse fakirbiffene/ kakene.....laget selvfølgelig dobbel posjon, men de ble veldig løse i konsistensen. Veldig vanskelig å snu i stekepanna, prøvde også å lage en kjøttpudding, etter tips fra en blogg, men med samme resultat. Noen med erfaringer, og kanskje tips om hva jeg gjorde feil

snitzel68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 19:15   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Opprinnelig lagt inn av snitzel68, her.

Her har vekta stått stille lenge nå, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage disse fakirbiffene/ kakene.....laget selvfølgelig dobbel posjon, men de ble veldig løse i konsistensen. Veldig vanskelig å snu i stekepanna, prøvde også å lage en kjøttpudding, etter tips fra en blogg, men med samme resultat. Noen med erfaringer, og kanskje tips om hva jeg gjorde feil

For mye fløte kanskje? Jeg bruker bare eggeplommer i mine

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 19:16   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Jeg lagde noen skaldemanninspirerte kaker selv igår.
Jeg har ingen gode råd for å få de mer faste annet enn mel, og det er jo ikke noe særlig...

Kanskje jbk kan brukes? eller litt fiberhusk? Veldig lite isåfall. Jeg vet ikke

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 19:17   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Ja, det er sant, jeg brukte mye mindre fløte enn i oppskriften, jeg hadde ikke mere...
Og jeg tror ikke deigen hadde tålt stort mer?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 19:40   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Bruk mindre fløte, stek på høy varme og ikke snu før de er godt stekt på "første" siden

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 19:47   #6
snitzel68
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 28
snitzel68 er på en erverdig vei

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Takk for tips Brukte bare eggeplommer, å mengden fløte som sto i oppskrifta, men det var vell den det ble for mye av ja. Skal gå ned på mengden neste gang

snitzel68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 19:48   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Opprinnelig lagt inn av snitzel68, her.

Takk for tips Brukte bare eggeplommer, å mengden fløte som sto i oppskrifta, men det var vell den det ble for mye av ja. Skal gå ned på mengden neste gang

Jeg har gått ned til 1.5 dl og de blir med en gang mye fastere

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 15:06   #8
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien
Thumbs up

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Stek i ovnen i en kakeform, så kan den deles i passe str etterpå, mye enklere fant jeg ut, litt fet siver ut ,men det gjør ingenting.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 15:09   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Opprinnelig lagt inn av Tirililltove, her.

Stek i ovnen i en kakeform, så kan den deles i passe str etterpå, mye enklere fant jeg ut, litt fet siver ut ,men det gjør ingenting.

Smart! Temp og ca tid - har du det?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 15:18   #10
snitzel68
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 28
snitzel68 er på en erverdig vei

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Jeg prøvde i en brødform, men når jeg snudde formen for å få ut "kjøttpuddingen", rydde den litt fra hverandre. Den stekte jeg i vannbad i ovnen i ca 1,5t på 175gr

snitzel68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 16:01   #11
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Jeg tror det er viktig å røre mye i deigen sånn at den blir ordentlig seig. Ellers har jeg stekt de fakirbiffene i ovnen i en sånn silikon muffinsform. Det funka bra.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 18:05   #12
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Lagde min aller første batch med fakirbiffer igår. Første omgang i panna ble tørrstekte og svidde, andre batch ble bare svidde men ok inni. I tillegg var de feilkrydra og oversalte, kjøttdeigen jeg brukte var ikke så veldig god, OG brannalarmen ble utløst. haha!

Lenge siden jeg har følt meg som en så mislykka kokk. Neste gang tror jeg jeg steiker dem i steikeovnen, for kjøttkakesteiking er IKKE min arena :P

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 18:07   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Lagde min aller første batch med fakirbiffer igår. Første omgang i panna ble tørrstekte og svidde, andre batch ble bare svidde men ok inni. I tillegg var de feilkrydra og oversalte, kjøttdeigen jeg brukte var ikke så veldig god, OG brannalarmen ble utløst. haha!

Lenge siden jeg har følt meg som en så mislykka kokk. Neste gang tror jeg jeg steiker dem i steikeovnen, for kjøttkakesteiking er IKKE min arena :P


Hva er fakirbiff??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:41   #14
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

F.eks denne

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:49   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Urk.. Ikke noe for meg da.. Jeg takler ikke smaken av svinekjøttdeig eller medister... Ei heller kyllingkjøttdeig... Yakk!

Men sørg for at dere blander deigen godt nok med salt før dere tilsetter resten!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:59   #16
sitv
Juniormedlem
 
sitv sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Arendal
Innlegg: 24
sitv er på en erverdig vei

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Hei !!
Jeg laget mine fakirbiffer i wok,med godt med olje,etter et noe mislykka forsøk i stekepanne. Dette funket veldig bra,jeg stekte de litt store ,og 2 stk om gangen. Siden jeg laget ganske mange ,så tok jeg meg ikke tid til å steke de helt gjennomstekt,men la de i langpanne og etterstekte de i ovnen.Siden man kan bruke ganske sterk varme med wok,så ble de ikke brent ,men fikk en fin farge.

sitv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 10:23   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Urk.. Ikke noe for meg da.. Jeg takler ikke smaken av svinekjøttdeig eller medister... Ei heller kyllingkjøttdeig... Yakk!

Men sørg for at dere blander deigen godt nok med salt før dere tilsetter resten!

Har alltid i salt tilslutt jeg - går kjempefint det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 19:20   #18
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Smart! Temp og ca tid - har du det?

Brukte igår en slik halv langpanne type, stekte på 225 gr i 30 min. Brukte kjøttdeig, denne gang, kjempegodt.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 19:47   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket ...

Du kan godt i ha i litt fiberhusk om de blir for løse, det trekker til seg litt fuktighet. Ellers er det et lurt å la hele deigen stå i kjøleskapet natta over, og la den bli romstemperert før du steker den opp. Da får den "satt" seg litt, og smaker rett og slett bedre, og er fastere. Om den ikke er iskald når du steker, så har jeg også inntrykk av at den ikke brenner seg så lett. Dette har jeg fått streng beskjed om fra min far. ALT kjøtt skal være romtemperert før man steker det!
Bytt ut en liten klunk av fløten med farris, og de blir ekstra saftige!
Ikke minst er det viktig å smake på deigen underveis. Jeg vet noen synes det er litt nasty å skulle spise rått kjøtt, men det er faktisk ikke så verst! Jeg smaker ALLTID på maten underveis, ettersom jeg eksperimenterer mye med krydder.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 20:04   #20
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket ...

Evt så er det alltid greit å steke en prøvekake da Så slipper man spise rått kjøtt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 17:36   #21
snitzel68
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 28
snitzel68 er på en erverdig vei

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket ...

Det var faktisk en av de tingene jeg trodde jeg gjorde feil ja....at produktene var for kalde, tok de rett fra kjøleskapet

snitzel68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 19:12   #22
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket ...

Å ha KALD kjøttdeig og å røre inn saltet først, er velkjente triks. Jeg fikk løse kjøttkaker med eksakt samme oppskrift, før jeg forsto hvor vesentlig det var å røre kjøttet seigt med salt. Tørre krydder tror jeg ikke spiller noen rolle, men alt som endrer konsistens, væske/fett/fiber tar du i etter at massen har forandret seg.

Et av de vanligste rådene er også å hive i et par isbiter når man sper, for temperaturens skyld.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 19:17   #23
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

ALT kjøtt skal være romtemperert før man steker det!

Dette gjelder alt kjøtt i hele biter (ikke kvernet kjøtt)

Dette har med indre temperatur vs ytre temperatur på kjøttet og gjør biffen mørere - alt av helt kjøtt bør varmes opp så langsomt som mulig for å gjøre det mørt, og å varme kjøtt fra 4 til 22 grader har mye å si - steker man en 4 graders biff så vil den være rå mye lenger enn en 22 graders biff, og yttersiden vil være grå skosåle før kjernen har rukket å ikke være blodig lenger, om du skjønner. (Lese om sous vide/langtidssteking for enda mer lærdom)

Kjøttfarse trenger ikke være kald når den er formet og skal stekes, men den må være iskald når den røres med salt og spes.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:46   #24
mjaubeibi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
mjaubeibi er på en erverdig vei

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket ...

Men hvordan lager man medisterdeig sånn utenom juletider?
For det er vel det han egentlig bruker, hvis jeg husker riktig?

kan jeg kjøpe ister hos slaktern og blande ut med vanlig kjøttdeig?

Og: i så fall, hva tror dere blandingsforholdet er mellom deig og ister?

__________________


mjaubeibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 00:14   #25
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Fakirbiff - ikke vellykket ...

Jeg kjøper som regel medister i Sverige, her hjemme så finner jeg det ofte på ICA Maxi…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Iskremmaskin - ikke helt vellykket Tsl Generell diskusjon 17 17-01-13 19:54
Spontan-pannekaker. Blir dette vellykket, mon tro? Iselilja Oppskrifter 7 07-02-10 19:40
Vellykket pizza JKG Middag 0 10-09-09 13:14
Fakirbiff i Wallenbergstil Liv Middag 3 11-05-09 23:13
Meget vellykket middag! Bee Oppskrifter 3 03-12-07 20:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no