Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fakta om Stevia

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-12, 20:26   #1
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Fakta om Stevia

Hei.

Har postet dette i en annen tråd også, men siden jeg vet at det er mange der ute som venter på at stevia skal komme i salg i Norge så tar jeg meg friheten og oppretter en ny tråd om saken. Her er innlegget:

----------------------------------------------------------

Jeg har i dag sittet ca 2 timer i telefonen med Mattilsynet i Oslo angående stevia, og her er noen fakta.

Stevia er nå som enkelte påpeker i utgangspunktet godkjent i EU, men det er et stort MEN her:

Før det blir lovlig å bruke i EU må det opp i møte i EU/EØS-kommisjonen, og der står det på sakskartet for behandling enten i juni eller i august. Frem til det er godkjent der er stevia forbudt å importere, omsette og bruke i EU, og dermed også i Norge.

Vedkommende jeg snakket med her i Oslo mente sågar at det til og med er forbudt med privat import til privat bruk, men hun kunne ikke vise til noe konkret lov eller forskrift.

Her finner dere siste info fra Mattilsynets nettsider.

Vær sikre på at vi kommer til å ha stevia i salg fra den dagen det blir tillatt. Men foreløpig er det altså forbudt.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 20:43   #2
akas
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 70
Innlegg: 1.097
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Sv: Fakta om Stevia

I ICAs medlemsblad i Sverige står det at Stevia er godkjent som søtningsmiddel i Europa den 2.desember 2011, og at ICA Stevia strö og ICA Stevia tabletter kommer i butikkene i løpet av våren. Ikke noe om pris og NÅR de kommer. Men kanskje noe for framtidige Harry-turer om det ikke kommer samtidig i ICA-butikkene i Norge?

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 20:54   #3
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av akas, her.

I ICAs medlemsblad i Sverige står det at Stevia er godkjent som søtningsmiddel i Europa den 2.desember 2011, og at ICA Stevia strö og ICA Stevia tabletter kommer i butikkene i løpet av våren. Ikke noe om pris og NÅR de kommer. Men kanskje noe for framtidige Harry-turer om det ikke kommer samtidig i ICA-butikkene i Norge?

Det er her problemet ligger, det er fremdeles ikke godkjent til bruk i mat i EU.

Stevia er altså i utgangspunktet godkjent av de som godkjenner "ny mat" i EU-systemet, men det er EU-kommisjonen eller kommiteen eller hva det heter for noe som til syvende og sist kommer med den endelige godkjenningen, og der blir det altså først behandlet enten i juni eller i august.

Så dersom dette kommer i ICA-butikkene i Sverige før den til bryter ICA loven.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:36   #4
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: Fakta om Stevia

Jeg kjøpte stevia i min helsekost for en stund siden..
Damen sa det endelig var lov.....

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:47   #5
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av Jaudå, her.

Jeg kjøpte stevia i min helsekost for en stund siden..
Damen sa det endelig var lov.....

Har solgt stevia her og, leeenge, men det er/har kun vore lovlig til dyrefor

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:58   #6
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Har solgt stevia her og, leeenge, men det er/har kun vore lovlig til dyrefor

Godt jeg har mange hybelkaniner

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 21:59   #7
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av Jaudå, her.

Godt jeg har mange hybelkaniner

ja ikkje sant

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 22:20   #8
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fakta om Stevia

Ingen problem å kjøpe det på nettet, fra f eks iherb

Lenge siden jeg kjøpte min første steviaboks på helsekosten her i byen, ikke noe problem det, det må bare stå det tullet om at det kun er godkjent til dyrefor på boksen. Men samtidig står det en masse om hvor bra det er for mennesker, på samme boksen. Så alle får tak i stevia om man vil.

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 17-02-12 kl 22:31.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 23:38   #9
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Fakta om Stevia

Vår stevia sitter fast i tollen ... Mattilsynet sier det er ikke sikkert det blir lovlig i Norge sånn med en gang, og SteviaPLANTEN er ikke lovlig i Eu!

Vi bør starte en bred folkeaksjon for dette. Få med leger, ernæringsfysiologer osv.

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 23:38   #10
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av Jaudå, her.

Godt jeg har mange hybelkaniner

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 07:35   #11
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av annex, her.

Men samtidig står det en masse om hvor bra det er for mennesker, på samme boksen. Så alle får tak i stevia om man vil.

Jepp, men all den tid myndighetene har forbudt stoffet, vil mange være skeptiske. Og det er ingen reklamering osv, så langt færre vil få kjennskap til det.

Derfor er det en STOR fordel om stoffet blir godkjent til "menneskelig" bruk i Norge.

Takk til jvsandem for info!!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 13:03   #12
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Fakta om Stevia

Jeg fant stevia på meny Alnabru i går!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 13:37   #13
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fakta om Stevia

Jeg kjøpte også Stevia i går i Sverige, på Maxi mat, det hadde 3 forskjellige typer.
Jeg syns ikke det smakte bra, men det er jo en helt annen sak....

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 16:35   #14
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fakta om Stevia

Jeg så stevia på Meny i går, faktisk.

Denne grønne her:


Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Jeg kjøpte også Stevia i går i Sverige, på Maxi mat, det hadde 3 forskjellige typer.
Jeg syns ikke det smakte bra, men det er jo en helt annen sak....

Husk at stevia er 200 ganger søtere enn sukker, slik at du ikke trenger så mye. Den blir bitter hvis du gjør det..

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 16:41   #15
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fakta om Stevia

Det var faktisk den jeg kjøpte
Jeg syns rett og slett den ga en emmen smak. Jeg lagde hjemmelagd is, startet med veldig lite oppi. Jeg smakte det heldigvis til, og byttet søtning, for det hadde blitt en ekkel smak med denne...

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 16:44   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fakta om Stevia

ny sukrin med stevia fra funksjonell mat.http://www.kriweb.no/2012/02/17/prot...fler/img_8630/
Denne søter dobbelt så mye som sukker. På iherb finnes noe tilsvarende http://www.iherb.com/Zsweet-Zero-Cal...0-g/26466?at=0
, men den søter like mye som sukker.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 17:38   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av jvsandem, her.


Så dersom dette kommer i ICA-butikkene i Sverige før den til bryter ICA loven.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge


Ikke nødvendigvis for det finnes to typer godkjenning. Det kan være lovlig i salg som kosttilskudd (supplement) men ikke som tilsats i varer (additiv) i f.eks sjokolade og syltetøy.

Som flere andre skriver har det ikke vært forbudt å omsette stevia i norge så lenge det ikke ble solgt eller markedsført som menneskeføde. Det gjorde at mange kuttet det ut, men det har aldri vært problem å kjøpe til privat forbruk fra utlandet. Har selv brukt stevia i mange, mange år kjøpt i ulike land.

Til dere som ikke likte smaken på stevia; det finnes mange ulike typer og ikke minst kvalitet. Flere er blandet ut med mye rart så sjekk innholdsfortegnelse, de som er dårligst/billigst er oftest de som er bitrest og har mest ettersmak. Det tar jo også litt tid å venne seg til smaken men jeg bruker nesten bare stevia, i kombinasjon med litt sukrin til bakverk.

Fant forøvrig denne: http://www.foodmanufacture.co.uk/Ing...al-EU-approval. Forstår ikke helt at mattilsynet mener den ikke er godkjent, men det er mulig det ikke er godkjent i norge ennå eller at de rett og slett ikke vet hva de snakker om. Vill jo ikke vært noe nytt det

EDIT:
Leste nettopp artikkelen fra mattilsynet som det er linket til. Stevia er lovlig i EU (og dermed Sverige) men ikke i Norge enda (vi er tross alt ikke med i EU). Det som står er følgende:

Sitat:

EU godkjente tilsetningsstoffet steviolglykosid i november 2011. I Norge er ikke steviolglykosid tillatt før saken er ferdigbehandlet i EØS-komiteen. Når dette vil skje er uvisst, men trolig blir steviolglykosid lovlig i løpet av 2012.

Steviaplanten som mat (tørkede blader) er derimot ikke godkjent i EU ennå:

Sitat:

Steviaplanten og de tørkede bladene av denne regnes som ny mat og må risikovurderes og godkjennes før den kan selges til forbruker.
Det er søkt om godkjenning av Stevia som “ny mat” i EU, men på grunn av manglende dokumentasjon ble ikke denne ferdigvurdert.

Men Steviaplanten er lovlig omsatt så lenge den blir solgt som prydplante og ikke menneskeføde

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 18-02-12 kl 17:45.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 23:27   #18
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Det var faktisk den jeg kjøpte
Jeg syns rett og slett den ga en emmen smak. Jeg lagde hjemmelagd is, startet med veldig lite oppi. Jeg smakte det heldigvis til, og byttet søtning, for det hadde blitt en ekkel smak med denne...

Kan ofte være lurt å bruke litt stevia og litt annen søtning, for å ikke få for markant steviasmak.
Men lager du f eks noe med sjokolade/kakao, så skjuler det steviasmaken ganske bra. Prøv deg frem og se om du vil kombinere stevia med annen søtning.
Har kjøpt flytende stevia med vaniljesmak, og er veldig begeistret for den.

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 23:36   #19
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fakta om Stevia

Jeg er med på folkeaksjon!! Kanskje en Facebookgruppe er tingen ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 23:52   #20
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Fakta om Stevia

E960 er det modifiserte Stevia-strukturen med enten 2 eller 3 glykosemolekyler tilsatt for å øke søtsmaken.

Ganske forvirrende egentlig, men jeg tror ikke dette er noe mindre syntetisk enn Splenda. Det er nok det vi alle har i skapene vi som ikke har grønne greier

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 20:02   #21
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

E960 er det modifiserte Stevia-strukturen med enten 2 eller 3 glykosemolekyler tilsatt for å øke søtsmaken.

Ganske forvirrende egentlig, men jeg tror ikke dette er noe mindre syntetisk enn Splenda. Det er nok det vi alle har i skapene vi som ikke har grønne greier

Jeg bruker bare den som er merket steviosid, ikke stevioglykosid.....

Hvorfor har de følt behov for å ytterligere søte steviaen?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 16:23   #22
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

E960 er det modifiserte Stevia-strukturen med enten 2 eller 3 glykosemolekyler tilsatt for å øke søtsmaken.

Ganske forvirrende egentlig, men jeg tror ikke dette er noe mindre syntetisk enn Splenda. Det er nok det vi alle har i skapene vi som ikke har grønne greier

E960 er ikke modifisert, jeg har aldri hørt om at noen tilsetter glukose for å øke søtsmaken. Stevia er mer enn søtt nok i seg selv.
Steviosider og Steviol-glykosider er såvidt jeg vet det samme.

Funksjonell Mat har nå fått dispensasjon til å selge Sukrin+, som er et kombinasjonsprodukt med Erytritol og Stevia kombinert.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 23:54   #23
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

E960 er ikke modifisert, jeg har aldri hørt om at noen tilsetter glukose for å øke søtsmaken. Stevia er mer enn søtt nok i seg selv.
Steviosider og Steviol-glykosider er såvidt jeg vet det samme.

Funksjonell Mat har nå fått dispensasjon til å selge Sukrin+, som er et kombinasjonsprodukt med Erytritol og Stevia kombinert.

http://en.wikipedia.org/wiki/E960

under "Structure" står det svart på hvitt at alle de 4 søtstoffene har fått endret deler av molekylene sine. Det står "which are constructed by replacing steviol's carboxyl hydrogen atom"

Rebaudioside A er ca. 10 ganger søtere enn de grønne steviabladene som i seg selv er 35-45 ganger søtere enn sukker... Min Stevia består av hvitt pulver hvor en 45mg måleskje skal tilsvare 1-2ts sukker. Da er vi over 100 ganger søtere og vi snakker ikke lengre om naturlig Steviaplante, men teksten er slik: "Stevia rebaudiana is a natural herb that grows in Asia and South America. The suppliment is a 100% pure concentrated extract of Stevia"

Dvs. at teksten på pakka er pyntet litt på, akkurat som på Splenda-pakken hvor det står så fint at Splenda er laga av sukker og er helt naturlig..

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 19:58   #24
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Re: Sv: Fakta om Stevia

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

http://en.wikipedia.org/wiki/E960

under "Structure" står det svart på hvitt at alle de 4 søtstoffene har fått endret deler av molekylene sine. Det står "which are constructed by replacing steviol's carboxyl hydrogen atom"

Rebaudioside A er ca. 10 ganger søtere enn de grønne steviabladene som i seg selv er 35-45 ganger søtere enn sukker... Min Stevia består av hvitt pulver hvor en 45mg måleskje skal tilsvare 1-2ts sukker. Da er vi over 100 ganger søtere og vi snakker ikke lengre om naturlig Steviaplante, men teksten er slik: "Stevia rebaudiana is a natural herb that grows in Asia and South America. The suppliment is a 100% pure concentrated extract of Stevia"

Dvs. at teksten på pakka er pyntet litt på, akkurat som på Splenda-pakken hvor det står så fint at Splenda er laga av sukker og er helt naturlig..

Wikipedia-artikkelen du henviser til her må enten være dårlig formulert eller direkte feil. Under står det hvordan man ekstraherer de søte stoffene fra Steviaplanten, her er det hverken snakk om å modifisere eller legget til molekyler, kun ekstraksjon og oppkonsentrering:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia

Extraction of sweet compounds
"Rebaudioside A has the least bitterness of all the steviol glycosides in the stevia plant. To produce rebaudioside A commercially, stevia plants are dried and subjected to a water extraction process. This crude extract contains about 50% rebaudioside A; its various glycoside molecules are separated via crystallization techniques, typically using ethanol or methanol as solvent. This allows the manufacturer to isolate pure rebaudioside A.[41]
The National Research Council of Canada has patented a process for extracting sweet compounds from stevia by column extraction at temperatures from 0–25 °C, followed by purification by nanofiltration."

Teksten på din Steviapakke er ikke pynta på, det er et høykonsentrert Steviaekstrakt og inneholder stoffer som finnes naturlig i Steviabladet.
Sukralose derimot, finnes ikke i naturen og blir konstruert ved å tilsette 3 kloratomer til vanlig sukker.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 10:00   #25
Shadow
Medlem
 
Shadow sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Sør-Odal
Innlegg: 85
Shadow er på en erverdig vei

Sv: Fakta om Stevia

Får man kjøpt stevia-dråper i noen butikk i Norge? Jeg har kjøpt pulver som er veldig konsentrert og syns det er vanskelig å dosere. Kanskje det er lettere med dråper

__________________

Det går litt trått nå


Shadow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta om lavkarbo entotre Lavkarbo generelt 4 25-02-11 15:20
Fakta om mennesket lokkebiff Livets lyse side 10 21-03-09 10:01
Fakta på lørdag MHM Generell diskusjon 5 16-03-04 17:04
Ok, la oss få fakta på bordet. Summer Generell ernæringsdebatt 12 14-03-04 23:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no