Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mye penger på julegaver?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-11, 12:34   #26
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Senhøstes pleier vi å dra en tur over til Sverige, og der hamstrer jeg Belgiske trøfler eller annen sjokolade til onkler og tanter. I år ble det 14 pakker belgiske trøfler til 18kr eska. De fikk det samme i fjor -og tilbakemeldingene var at de var veldig gode. I tillegg har -nille servietter til 5 kr pakken nå, så det blir også med i gaven. Dermed fikk jeg unna en haug av julegaver til 23 kroner stykket. I tillegg vet jeg at de som får gaven synes at konfekten smaker godt.

Jeg vil gjerne ha en eske sjokolade og servietter eller talglys f.eks., synes det er kjempekoselig med slike gaver jeg. Har flere ganger gitt bort en liten kurv med f.eks. litt eksklusiv kaffe, te, kandissukker, noen fiiine konfektbiter og et fint krus og det blir i alle fall godt mottatt.

Forleden dag kom jeg over en gave vi fikk for noen år siden, en hjemmesydd (type kjøpt på julemesse...) serviett-eske-holder i et stoff som ingen ved sine fulle fem vil ha på bordet... Sånn blå-lilla-rød-gult-grønt-sinnssyktmønstrete stoff i 80-tallsstil. Lille Gubben har garantert glemt den så jeg tror den skal få avgå en stille død i ettermiddag. Lurer på hvem som ga oss den der egentlig...?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 13:56   #27
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Huff vet ikke om jeg tør å si det en gang hvor mye vi bruker. Jeg legger av penger hele året slik at det blir en fin liten pott. Så får ungene det dem trenger. Han eldste får ny seng blant annet, dvs den aller billigste til rundt tusen lappen. Tante ungene mine får 200kr hver pluss litt sjokolade. Men samlet sett så blir det en del. Ca et par tusen til de eldste. Og det takket være at jeg sparer opp i forveien. Ellers hadde vi ikke kunnet gjort det slik. Nå er de to eldste så store at det blir ikke mange årene før de flytter ut. Og julen for meg er det mest spesielle på hele året så jeg gir masse i julen innad i familien. Det er så kjekt å gjøre andre glad.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 16:04   #28
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg blir i grunn litt lettet over at gavehaugen til meg skrumper inn for hvert år. Ikke for å være utakknemlig, men de billige håndkremene og hudkremene og syntetiske duftlysene jeg får fra tanter og onkler jeg aldri møter klarer jeg meg fint uten, altså. De får jo ikke gaver av meg, så jeg antar det er sånn masseinnkjøpt til alle tantebarn.

Her har jeg noen onkler og tanter som handler "småting" til både ungene og oss, og jeg skulle ønske de sluttet med det jeg også. Det er begrenset hva vi trenger av kruser -spesielt julekruser som vi nå har en anseelig samling av. For ikke å snakke om håndklær med "god jul" på. Problemet er forventningene om at de skal få gaver tilbake, og det er der jeg har lagt meg på linja med sjokolade som familiegave (i kostnadsklassen 20-30kr).

Likevel kjenner jeg at det som gir meg mest irritasjon for tiden er en fetter som plutselig har begynt å sende gaver til ungene til både bursdag og jul. Jeg trenger å redusere gavelisten, ikke å øke den -så jeg nekter å sette ham på listen min. Det er han visstnok veldig skuffet over har jeg hørt... Vi har ingen kontakt ellers i året, og vi trenger ikke flere gaver enn det som alt finnes under juletreet.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 16:06   #29
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg vil gjerne ha en eske sjokolade og servietter eller talglys f.eks., synes det er kjempekoselig med slike gaver jeg.

Jeg pleier å gi de bort med beskjed om at "om du ikke liker gaven, får du bare sette fyr på den (lys) eller spise den opp (sjokolade)." De fleste voksne mennesker har jo egen stil og alt de trenger av dilldall, så jeg synes forbruksvarer er kjempekjekt

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 11:20   #30
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Jeg pleier å gi de bort med beskjed om at "om du ikke liker gaven, får du bare sette fyr på den (lys) eller spise den opp (sjokolade)." De fleste voksne mennesker har jo egen stil og alt de trenger av dilldall, så jeg synes forbruksvarer er kjempekjekt

Forbruksvarer er undervurdert som gaver!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 12:30   #31
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

I min vennegjeng fant vi ut at det ble aaalt for mange gaver, og inviterer derfor til pakkelek hvert år. Så har vi en koselig kveld med spilling, og alle gir bort gaver for tils150 kr (ellers ville jeg gitt ca 9-12 venninnegaver for 100-200kr hver).

Ellers gir jeg til 4 besteforeldre, 2 foreldre, 2 søsken, 2 svigerforeldre, 1 svigerinne m. mann, 1 svoger, 2 nieser, 1 kjæreste, 2 venninner og de vi evt feirer jul med. Altså 17+ gaver. Men noen av dem (ca5) blir betalt av min kjære. Det varierer veldig hvor mye jeg spanderer. I år får f.eks 3 av besteforeldrene mine matkurver. Noe har jeg laget selv, noe har jeg fått på jobb (krydder, kaffe, te) og noe har jeg kjøpt. Genialt med slike forbruksvarer til mennesker i 90-årene som har alt! Og billig ble det også

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 15:08   #32
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Det går desverre en god del penger bort i julegaver, som student velger jeg derfor å spare penger fra når jeg har en del penger og kjøpe gaver spredd ut over høsten.

Jeg har 8 søsken og 1 fosterbror. Det blir ca 200 kr pr av de, dermed er totalsummen alt oppe i 1800 kr.

Så har jeg 2 par foreldre (skilte). Totalsummen til dem blir vel rundt 600 kr.
Så da er jeg oppe i 2400 kr.

Kjæresten får en gave til rundt 1000 kr. (Det får jeg egentlig ikke lov til. Hun sa egentlig max 700..men jeg måtte bare kjøpe en ting som jeg fant her..). Så da er vi oppe i 3400 kr.

Jeg har også ei venninne som får gave. 300 kr. 3700 kr.

Så si 4000 kr totalt på julegaver. Latterlig mye penger, egentlig. Men jeg kan ikke strikke eller sy, så slike gaver blir det ikke. Skulle jeg laget noe hadde det kosta like mye uansett i og med at det jeg kan lage er en veldig dyr hobby (scrapbooking/kortlaging/o.l).

Jeg gruer meg til søskna mine får barn........

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 15:17   #33
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Jeg gir små gaver til sønnen min året rundt, men før jul får han færre og da samler jeg opp små gaver til å gi han til jul. Han er fem år og får da små leker kjøpt billigere på ebay til et par hundre Det blir mange ting det. Mamma får et par ting til tilsammen 100 kjøpt på ebay verdt det dobbelte. Jeg har alltid noe på lur til venner av sønnen min til burdager og jul. Kanskje jeg deler ut noen av disse. Det er mye fint å kjøpe billig på ebay til barn. Ting som veier lite, som smykker, klokker, etuier, punger, klistremerker, figurer og små kosedyr/dokker. Jeg gir ikke til venner og har ikke kjæreste å gi bort til. Jeg toner ned jula med vilje.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 16:57   #34
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Jeg gruer meg til søskna mine får barn........

Når de får barn kan du kanskje kutte de ut, og gi til barna i stedet ? Vet om mange som gjør det.
Her i huset får alle tantebarna (i alder 11 til 25) fortsatt julegaver. Nå har 3 av tantebarna egne barn, og jammen meg gir vi ikke til de også
Takk og pris tok en svigerinne det opp i forrige uke, så dette blir siste julen med gaver til de av tantabarna som har barn. Kjøper bare til tantebarn-barna, men ikke like dyrt som tantabarna har fått.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 17:07   #35
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Ophelia: du er kanskje ikke student lenger når de får barn, og har litt mer å rutte med også....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 17:12   #36
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Hvor langt ut i slekta går dere???

Skal jeg gi til min nieses barn?? Denne niesen min er eldre enn mine andre nieser og de er seff barnløse.

Julegaveliste:

Mamma/pappa: Glassnisser fra Hadeland, ullester pluss 50 euro (direkte utgift ca 400 kr siden nissene og lestene er betalt for lenge siden)
Søster/svoger: Glassnisse + ullester kjøpt for lenge siden
Bror/svigerinne: Glassnisse + ullester
Nevø: Gjett!!!
Lillebror/svigerinne: Glassnisse + ..... ullester...
Stesønn/stesvigerdatter: Glassnisse + 1000 kr
Stebarnebarn: 1000 kr + sjokkis (de skal reise hjem med fly)
Niese: Gavekort på Shoddy Bop
Niese: Gavekort på Shoddy Bop
Sønn1: Sjokkis + 1000 kr
Sønn2: Sjokkis + 1000 kr
Stesønn: Sjokkis + 1000 kr
Stedatter: Kontooverføring 1000
Ekssvigerforeldre: Glassnisse + ullester
Sambos eks/sambos eks nye mann: Ullester... (fritt for glassnisser)

Meget kreative gaver jeg fikser!!!!

Det blir ca 7500 kr i ren cash som skal ut.. Men sambo og jeg deler på det.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 17:27   #37
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvor langt ut i slekta går dere???

Regner med at det er meg du mener
Da første tantebarn fikk tulla for 2 år siden, snakket jeg med svigerinnen min (altså søsteren til mamman til tantebarnet) om hva vi skulle gjøre. For meg var det naturlig å kutte niesen og heller ha en liten gave til tulla. Men, siden den andre tanten ikke hadde noen planer om å kutte niesen, gjorde ikke vi det heller. Ville rett og slett følt oss gjerrige om vi ikke skulle gi når hun fikk av den andre tanten. Men, takk og pris var det hun selv som foreslo nå at nieser/nevøer med barn skulle strykes av lista.
Selv var det slutt på bursdags- og julegaver fra tanter og onkler da jeg fylte 18, og det synes jeg var helt greit.
Som deg er jeg flink og kjøper gjennom året, så ikke alt kommer på en gang. Faktisk starter jeg allerede på salget i januar, for da er det så mye helt opp i 70 %. Ellers blir det både hekling og strikking til de som jeg vet setter pris på det

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 17:31   #38
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Regner med at det er meg du mener
Da første tantebarn fikk tulla for 2 år siden, snakket jeg med svigerinnen min (altså søsteren til mamman til tantebarnet) om hva vi skulle gjøre. For meg var det naturlig å kutte niesen og heller ha en liten gave til tulla. Men, siden den andre tanten ikke hadde noen planer om å kutte niesen, gjorde ikke vi det heller. Ville rett og slett følt oss gjerrige om vi ikke skulle gi når hun fikk av den andre tanten. Men, takk og pris var det hun selv som foreslo nå at nieser/nevøer med barn skulle strykes av lista.
Selv var det slutt på bursdags- og julegaver fra tanter og onkler da jeg fylte 18, og det synes jeg var helt greit.
Som deg er jeg flink og kjøper gjennom året, så ikke alt kommer på en gang. Faktisk starter jeg allerede på salget i januar, for da er det så mye helt opp i 70 %. Ellers blir det både hekling og strikking til de som jeg vet setter pris på det


Jeg handler også julegaver i januar og når jeg ser det er salg.
Jeg trenger derfor ikke kjøpe noen gaver i år, alt er liksom i heimen selv om det er kjedelige gaver!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 01:26   #39
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Vi har veldig greie avtaler i min familie. Man gir til nieser/nevøer til fylte 18 år. Da får heller ikke barna deres gaver men dersom man har et særlig nært forhold hvor det er naturlig å gi noe er det også greit... Vi har en veldig stor familie (mamma har 5 søsken og hver av dem har 3 barn i snitt. Noen av dem har også fått barn..) så det går ikke å gi til alle.

Jeg skrev forresten aldri hvor mye jeg bruker på julegaver, men ligger på 2-4000 avhengig av hvem vi feirer med, hva jeg finner osv. Siden jeg gir bort en del "gratisvarer" i år (kaffe, te, krydder mm som jeg har fått på jobb, hjemmelaget mat ol) har jeg landet på litt over 2000kr i år. Det er utenom gave til kjæresten min... Aner ikke hva jeg skal kjøpe enda, så det er ikke så lett å beregne..

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 12:01   #40
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Når jeg leser dette, så kjenner jeg at vi kanskje er en smule bortskjemt i heimen.

Har to søsken og vi pleier alltid å få særs dyre gaver i julegave hos opphavet. Eks; pc, tv, speilreflekskamera, senger, møbler, etc.

Dette har naturlig nok medført at vi også kjøper litt dyrere julegaver. F.eks robotstøvsuger, snøfreser etc. Men da altså innad i familien, de menneskene som vanligvis befinner seg i samme stue den 24.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 16:54   #41
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Når jeg leser dette, så kjenner jeg at vi kanskje er en smule bortskjemt i heimen.

Har to søsken og vi pleier alltid å få særs dyre gaver i julegave hos opphavet. Eks; pc, tv, speilreflekskamera, senger, møbler, etc.

Dette har naturlig nok medført at vi også kjøper litt dyrere julegaver. F.eks robotstøvsuger, snøfreser etc. Men da altså innad i familien, de menneskene som vanligvis befinner seg i samme stue den 24.

Vi er også bortskjemt med gaver fra opphavet... . Som regel endel mer og lindre nødvendige ting pluss noen tusen på konto. Men som mamma sier, de har råd til det og gjør det fordi de vil.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 21:38   #42
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Når de får barn kan du kanskje kutte de ut, og gi til barna i stedet ? Vet om mange som gjør det.
Her i huset får alle tantebarna (i alder 11 til 25) fortsatt julegaver. Nå har 3 av tantebarna egne barn, og jammen meg gir vi ikke til de også
Takk og pris tok en svigerinne det opp i forrige uke, så dette blir siste julen med gaver til de av tantabarna som har barn. Kjøper bare til tantebarn-barna, men ikke like dyrt som tantabarna har fått.

Jeg skal til og med innføre "når dere er konfirmert så er det stopp".
Jeg mener, la oss si at hver av mine søsken får 2 barn. Da er jeg oppe i sånn 19 tantebarn..

Og Carisma: Jeg håper ikke jeg er student enda, men kan ikke vite. Jeg er ikke ferdig før om noen år. Kan godt hende jeg legger på mer utdanning (master). Så jeg er ferdig om 4-5 år. Jeg har søsken som er nesten like gamle som meg (vi er 3 stk på 3 år før neste kommer når jeg er 6 år gammel..) - hvem vet hva de starter med de neste åra

Men ja..jeg satser på at jeg har litt mer penger enn 6800 kr i mnd etterhvert, når de starter å reprodusere

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:08   #43
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Antakelig alt for mye.

Blir litt som dette:

Gave til meg sjøl gjerne par tre tusen.
Kona rundt et par tre tusen, gjerne mer, spørs hva hun trenger. I fjor ble det vel rundt 5000,- (klær og diverse greier)
Ungene blir fort 2000,- pr unge (har 2 stk)
Mor, far og svigermor gjerne rundt 500,-
Barn til andre i familien rundt 2-300,- pr stk, kanskje mer.
Tante og onkelbarn rundt det samme
Venner og bekjente ca rundt 150,- (en god flaske vin)
Ungene sine venner setter vi en grense på rundt 150 siden det blir mange venner osv.

Bruker antakelig rundt 15 tusen på julegaver sånn ca hvert år, så det blir litt ja.

Er ikke så opptatt av at det skal koste så mye, det er tanken bak som teller uavhengig av pris. Men gir vel ikke fra meg toalettruller som er tegnet på til kona heller....Kjøper oftest ting vi trenger som klær og andre nytteting.

  Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:20   #44
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Antakelig alt for mye.

Blir litt som dette:

Gave til meg sjøl gjerne par tre tusen.
Kona rundt et par tre tusen, gjerne mer, spørs hva hun trenger. I fjor ble det vel rundt 5000,- (klær og diverse greier)
Ungene blir fort 2000,- pr unge (har 2 stk)
Mor, far og svigermor gjerne rundt 500,-
Barn til andre i familien rundt 2-300,- pr stk, kanskje mer.
Tante og onkelbarn rundt det samme
Venner og bekjente ca rundt 150,- (en god flaske vin)
Ungene sine venner setter vi en grense på rundt 150 siden det blir mange venner osv.

Bruker antakelig rundt 15 tusen på julegaver sånn ca hvert år, så det blir litt ja.

Er ikke så opptatt av at det skal koste så mye, det er tanken bak som teller uavhengig av pris. Men gir vel ikke fra meg toalettruller som er tegnet på til kona heller....Kjøper oftest ting vi trenger som klær og andre nytteting.

Enten så tjener du rått, eller så spiser dere ikke i jula

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 00:47   #45
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Enten så tjener du rått, eller så spiser dere ikke i jula

Det er jo halv skatt i desember, det hjelper jo ofte ganske mye. Syns ikke 15 000 alt i alt er så hårreisende mye egentlig. Regner med man fort er oppe i det om noen år når lillegutt vokser til og det muligens er noen tantebarn å spandere på også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 01:03   #46
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Enten så tjener du rått, eller så spiser dere ikke i jula

Synes ikke det er så mye jeg. Våre venner og nærmeste bruker atskillig mer enn vi. En dunjakke eller gore tex klær koster jo fort 4-7000,- pr plagg for ikke å snakke om eksvis skiutstyr. Kjøpte skiutstyr og hjelmer til kidsa i fjor. Det ble dyrt det. Et par kvalitets slalombriller til unger koster 1500,- pr stk og har man 2 unger så kan du jo selv tenke deg. Svoger brukte 40 lapper på seg sjøl, kona og ungene sine i fjor til julegave for å få komplett kjøreutstyr med klær. Ting koster selv på salg.

Mat i desember mnd bruker vi rundt 17000,- ifølge min kone her. Gjorde nå det i fjor og året før, tror ikke det blir noe mindre i år.

Lavkarbo er forøvrig mye dyrere enn annet kosthold.

Men ja, kona og jeg har vel utbetalt rundt 120 000,- i desember mnd sånn ca etter skatt, så vi har da til pålegg på brødskiva vi.

  Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 01:05   #47
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Men ja, kona og jeg har vel utbetalt rundt 120 000,- i desember mnd sånn ca etter skatt, så vi har da til pålegg på brødskiva vi.

Jeg kjenner at jeg savner provisjon, julebonus og vakttillegg nå...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 01:11   #48
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er jo halv skatt i desember, det hjelper jo ofte ganske mye. Syns ikke 15 000 alt i alt er så hårreisende mye egentlig. Regner med man fort er oppe i det om noen år når lillegutt vokser til og det muligens er noen tantebarn å spandere på også.

You just wait and see... når våre tante og onkelbarn kom over en viss alder så tredoblet prisen på julegaver seg ja gitt.
for ikke å snakke om egne unger. Før kona og jeg fikk egne barn brukte vi kanskje bare rundt 5-7 000 totalt, men nå ligger vi på det tredoble ja....

Unger er dyrt uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Min mor lager ting selv siden hun har fryktelig dårlig råd. men ser at det håndarbeidet hun lager og gir bort er verdt adskillige tusener på nett. Jeg blir mer glad for hennes håndarbeid enn om noen gir meg en hodelykt til 3-4000,- Særlig siden jeg har en 3-4 drittdyre hodelykter fra før.... Forresten så kjøpte jeg meg en sykkellykt her forleden til 6000,- som førjulsgave til meg selv. Lykta gir 1040 lumens og forandrer stummende mørke til dagslys i skogen når jeg sykler. Herlig.

  Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 01:15   #49
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Synes ikke det er så mye jeg. Våre venner og nærmeste bruker atskillig mer enn vi. En dunjakke eller gore tex klær koster jo fort 4-7000,- pr plagg for ikke å snakke om eksvis skiutstyr. Kjøpte skiutstyr og hjelmer til kidsa i fjor. Det ble dyrt det. Et par kvalitets slalombriller til unger koster 1500,- pr stk og har man 2 unger så kan du jo selv tenke deg. Svoger brukte 40 lapper på seg sjøl, kona og ungene sine i fjor til julegave for å få komplett kjøreutstyr med klær. Ting koster selv på salg.

Mat i desember mnd bruker vi rundt 17000,- ifølge min kone her. Gjorde nå det i fjor og året før, tror ikke det blir noe mindre i år.

Lavkarbo er forøvrig mye dyrere enn annet kosthold.

Men ja, kona og jeg har vel utbetalt rundt 120 000,- i desember mnd sånn ca etter skatt, så vi har da til pålegg på brødskiva vi.

Ja, alt koster! Og dersom man liker å stå på ski vil det bli billigere å eie enn å leie i lengden, så dette kan jo også ses på som en investering Mine foreldre har satt en "grense" på 1000 kr pr barn (+ noe fra hunden og nissen :P ) og det synes jeg er mer enn nok! Barn som får julegaver til mangfoldige tusen har en tendens til å være en smule bortskjemt (uten at jeg ser at dine er det, Hypah). Ville vi ha noe dyrere kunne vi legge mellom eller tanter og onkler spleiset slik at vi fikk en stor gave i stedet for mange små.

At lavkarbo er dyrere enn annet kosthold kan diskuteres. Selv har jeg kuttet matbudsjettet med 25% etter jeg la om kosten To måltider om dagen i stede for 3-4 + snack har nok hjulpet mye på det..

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 01:16   #50
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg kjenner at jeg savner provisjon, julebonus og vakttillegg nå...

Bah, tipper at vi har minst 3 ganger så mye i lån som deg også da. Så vi er nok ikke så forskjellige når alt er betalt. Vi fråtser ikke her nei. Lån er no dritt...

Men vi klarte oss bra før også når vi hadde kanskje utbetalt 30000,- i desember. Ble jul og julegaver i den tida og, kan ikke huske jeg var noe mer lykkelig da nei. Man tilpasser seg og har det bra uansett. Tror faktisk ikke vi kunne levd på lavkarbo den gang uten å måtte prioritere i hverdagsøkonomien....lavkarbo er dyrt ift høykarbo synes nå jeg da.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Julegaver Kitsu Generell diskusjon 33 22-11-11 18:31
Hvor mye penger bruker dere? nypålavkarb Lavkarbo generelt 5 17-05-11 15:44
Hvor mye penger har dere igjen etter faste utgifter supha Generell diskusjon 34 01-04-09 19:18
Hvor mye penger bruker du? mofe Generell diskusjon 10 17-02-05 11:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no