Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lindberg og frukt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-06, 09:27   #1
Mambo
Medlem
 
Mambo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Innlegg: 64
Mambo er på en erverdig vei

Lindberg og frukt

Jeg prøver å holde meg i retning av et Lindbergh kosthold, men jeg har ennå et stykke igjen før jeg følger boka. Kan ikke ta for mange og lange skritt, de forskrever jeg meg

Jeg har tatt noen sikre grep, som dere kan lese om i dagboka mi, men jeg lurer litt når det gjelder frukt.

Jeg ble til å begynne med "advart" mot frukt som mellommåltid, da frukt inneholder mye sukker. Men Lindberg sier vel også noe om 2 fruktmåltider pr. dag.

Så jeg er litt usikker; Er det sånn tenkt at frukt inneholder så mye vitaminer at nytteverdien av dem oppveier ulempen med sukker?

Er det i såfall noen frukt som er bedre enn andre, noen som er verre? Har fått med meg at banan har høy GI, så det ligger jeg unna.

__________________

















Mambo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Light Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 09:35   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg og frukt

Eple, pære og appelsin skulle gå helt fint med Lindberg. Men hvorfor vil du ha det som mellommåltid? Ta det etter middag eller lunsj? Hvis du skal ha det som mellommåltid, sørg for å spise noe proteinrikt samtidig. Et egg, mandler, cottage cheese osv.

  Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 09:46   #3
Mambo
Medlem
 
Mambo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Innlegg: 64
Mambo er på en erverdig vei

Sv: Lindberg og frukt

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Eple, pære og appelsin skulle gå helt fint med Lindberg. Men hvorfor vil du ha det som mellommåltid? Ta det etter middag eller lunsj? Hvis du skal ha det som mellommåltid, sørg for å spise noe proteinrikt samtidig. Et egg, mandler, cottage cheese osv.

Mellommåltider hos meg må være lettvinte. Første mellommåltid, mellom frokost og lunjs, inntas ved kontorpulten, og bør bestå av noe lett tilgjengelig som kan oppbevares på jobb. Da står fruktkurven rett foran nesa mi, og jeg ville så gjerne bare kunne ta noe derfra.

Andre mellommåltid inntas på vei ut av kontoret eller i bilen på vei hjem..... og det hadde vært greit å kunne nafse med seg en frukt fra kurven...

Men da kjøper jeg meg en stor pose med mandler slik at jeg kan spise det sammen med frukten.

__________________

















Mambo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Light Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 09:49   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg og frukt

Ja, det er lurt. Et halvt eple og en neve mandler. (Jeg mener å huske at et halvt eple er en porsjon frukt? Men jeg er ikke helt sikker)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 09:51   #5
Mambo
Medlem
 
Mambo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Innlegg: 64
Mambo er på en erverdig vei

Sv: Lindberg og frukt

Opprinnelig lagt inn av Lise

Ja, det er lurt. Et halvt eple og en neve mandler. (Jeg mener å huske at et halvt eple er en porsjon frukt? Men jeg er ikke helt sikker)

Ja det hadde jo vært greit å vite, noen som vet?
Det er liksom eple og klementiner som er mest fristende oppi kurven her, også en annen type frukt jeg ikke vet hva heter, den ser ut som tomat medn smaken ligner litt på pære.

__________________

















Mambo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Light Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 09:56   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg og frukt

Jeg har lånt bort boka mi, så jeg aner dessverre ikke. Men hvor mye veier et eple? Hva med å ha 100 gram som utgangspunkt?

  Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 10:09   #7
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Lindberg og frukt

Da jeg gikk på Lindberg-kurs ble det sagt at en frukt og 10 mandler er et fint mellommåltid.

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 10:24   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg og frukt

Ja, det stemmer, nå har jeg reist meg og hentet boken.

1 porsjon frukt er 1 frukt, eller 1 dl bær.

Den frukten er den gul? Da er det nok sharonfrukt. Hvis ikke vet jeg ikke.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:36   #9
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Lindberg og frukt

Men helst ikke banan eller vannmelon om jeg ikke husker feil. Om det var flere frukter man skal holde seg unna husker jeg ikke... Sjøl spiser jeg epler.

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:40   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg og frukt

Opprinnelig lagt inn av Mambo

en annen type frukt jeg ikke vet hva heter, den ser ut som tomat medn smaken ligner litt på pære.

Det er Sharonfrukt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:58   #11
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Lindberg og frukt

Opprinnelig lagt inn av Iset

Det er Sharonfrukt.

Hvor mye karber er det i denne da?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:59   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg og frukt

I boken min står det at man kan spise:
Eple
Pære
Aprikos
Bær (alle typer)
Druer
Melon (ikke vannmelon)
Nektarin
Fersken
Apelsin
Grapefrukt
Plomme

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 13:52   #13
Mambo
Medlem
 
Mambo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Innlegg: 64
Mambo er på en erverdig vei

Sv: Lindberg og frukt

Jepp alle mann, det er Sharon. Knallgod!

Men nå føler jeg meg veldig lettet altså, da blir det én frukt og 10 mandler til mellommåltid!

__________________

















Mambo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Light Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 14:43   #14
Gompen
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: london
Alder: 46
Innlegg: 54
Gompen er ny på veien

Sv: Lindberg og frukt

jeg tok en kjapp soekerunde paa nettet og dette er all den informasjonen jeg kunne finne.... Gubben var desverre haaploes paa aa fortelle meg noe som helst... "det er en soet frukt... grei som topping paa iskrem...." sa han... Takk kjaere... kjempe hjelpsomt.... :wink:
Frukten er kjempegod i fruktsalat og lignende....

Sitat:

Sharon FruitA seedless variety of the Fuyu persimmon that was first grown in Israel and now is being raised throughout the world. Persimmons are very similar to a tomato, requiring that they ripen to become less firm, more pulpy and soft. Further, the persimmon can taste very sour especially when not ripe, and the skin is inedable. The Sharon fruit, unlike the Hachiya persimmon, can be eaten while firm, the outer skin does not need to be peeled and discarded, there are no seeds in the crisp flesh, and it is less astringent or sour tasting than the Hachiya. This fruit can be added to salads, much like tomatoes, or used to complement other vegetable dishes. Sharon fruit can be found at certain times of the year in some markets, depending upon growing seasons and availability to food distributors in world markets. When selecting, look for smooth, brightly colored, shiny skins and select those that are plump and firm, not too soft or mushy. The Sharon should be quite firm to the touch. Unripe fruit can be stored at room temperature to further ripen. Ripe fruit can be stored in the refrigerator for up to three days. Also referred to as kaki fruit.
NUTRITIONAL INFORMATION A single Sharon Fruit provides one half the recommended daily allowance of Vitamin A (Beta Carotene) and over 100% of the daily requirement of Vitamin C. At only 71 calories per 100 grams, the Sharon Fruit is also a guilt-free sweet.

og her er en liste over hva som er regnet som en posjon frukt (ikke GI/lavkarbo men det gir en idee over hva som er internasjonalt ansett som en porsjon):

Sitat:

Examples of portion sizes of everday fruit FruitPortion equivalent to 80g
(As eaten, edible portion, drained if canned)Apple: dried rings4 ringsApple: fresh1 medium appleApple: puree2 heaped tablespoonsApricot: canned6 halvesApricot: dried3 wholeApricot: fresh3 apricotsApricot: ready to eat3 wholeAvocadoHalf an avocadoBanana chips 1 handfulBanana: fresh1 medium bananaBlackberries 1 handful (9 to 10 blackberries)Blackcurrants 4 heaped tablespoonsBlueberries 2 handfuls (4 heaped tablespoons)Cherries: canned11 cherries (3 heaped tablespoons)Cherries: dried1 heaped tablespoonCherries: fresh14 cherriesClementines 2 clementinesCurrants: dried1 heaped tablespoonDamsons 5 to 6 damsonsDates: fresh3 datesFig: dried2 figsFig: fresh2 figsFruit juice 1 medium glass (150ml)Fruit salad: canned3 heaped tablespoonsFruit salad: fresh3 heaped tablespoonsFruit smoothie 1 medium glass (150ml)Gooseberries 1 handfulGrapefruit segments: canned3 heaped tablespoons (8 segments)Grapefruit: freshHalf a grapefruitGrapes 1 handfulKiwi fruit 2 kiwi fruitKumquat 6-8 kumquatsLychee: canned6 lycheesLychee: fresh6 lycheesMandarin orange: canned3 heaped tablespoonsMandarin orange: fresh1 medium orangeMango 2 slices (2-inch slice)Melon 1 slice (2-inch slice)Mixed fruit: dried1 heaped tablespoonNectarine 1 nectarineOrange 1 orangePassion fruit 5 to 6 fruitPaw paw (papaya): fresh1 slicePeach: canned2 halves or 7 slicesPeach: dried2 halvesPeach: fresh1 medium peachPeach: ready to eat2 halvesPear: canned2 halves or 7 slicesPear: dried2 halvesPear: fresh1 medium pearPear: ready to eat2 halvesPineapple: canned2 rings or 12 chunksPineapple: crushed3 tablespoonsPineapple: dried1 heaped tablespoonPineapple: fresh1 large slicePlum 2 medium plumsPrune: canned6 prunesPrune: dried3 prunesPrune: ready to eat3 prunesRaisins 1 tablespoonRaspberries: canned20 raspberriesRaspberries: fresh2 handfulsRhubarb: canned chunks5 chunksRhubarb: cooked2 heaped tablespoonsSatsuma2 small satsumasSharon fruit 1 sharon fruitStrawberry: canned9 strawberriesStrawberry: fresh7 strawberriesSultanas 1 heaped tablespoonTangerine 2 small tangerines

__________________
singlehandedly i have fought myself into this hopeless mess.
Gompen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: f-plan Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 14:44   #15
Gompen
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: london
Alder: 46
Innlegg: 54
Gompen er ny på veien

Sv: Lindberg og frukt

det skulle liksom komme opp i liste form da.....

__________________
singlehandedly i have fought myself into this hopeless mess.
Gompen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: f-plan Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 18:08   #16
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Lindberg og frukt

pære og valnøtter! Gjerne med en babybelost til! Knal som mellommål...lett å ha i veska.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 18:10   #17
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg og frukt

Opprinnelig lagt inn av luringen

pære og valnøtter! Gjerne med en babybelost til! Knal som mellommål...lett å ha i veska.

Og bytter man pæren ut med noen tørkede aprikoser, så tar det enda mindre plass. (Ja, sånn hvis en har en liten veske. -ikke mobb vesken min- ).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 17:38
Frukt nøtta Lavkarbo generelt 30 25-05-06 13:05
SSS om frukt och grönsaker ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 26-01-06 12:24
Spiser jeg for mye frukt Tidligere bruker Dr Lindbergs 11 17-01-05 15:51
Frukt og bær Nille Type O 0 12-12-04 00:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no