Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lurer på dette med BMI?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-08, 14:13   #1
emma1
Medlem
 
emma1 sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 88
emma1 er på en erverdig vei
Question

Lurer på dette med BMI?

Jeg lurer fælt på dette med BMI. Jeg gikk på et Grete Roede-kurs for noen år tilbake, hvor de målte kroppsfett i forhold til hvor spinkel kontra kraftig man var (dette ble målt ved å måle avstanden mellom knoklene på hver side av den ene albuen). Jeg fikk beskjed om at jeg har kraftig benbygning og at min idealvekt var mellom 64 - 71 kg. Jeg må nevne at jeg er 165 cm høy. Jeg veier nå 69 kg og begynner å bli rimelig fornøyd med vekten min - bruker str 38-40 i bukser. Jeg har tenkt å gå ned et par kg til, men hadde i utgangspunktet tenkt å gå ned til ca 64 kg. Er min nåværende vekt over hva BMI skal være? Er ganske forvirret... Skal man ikke ta hensyn til hvordan kroppsbygning man har?

__________________



emma1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 22:04   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Lurer på dette med BMI?

Jeg tenker at du er ferdig slanket når du selv er fornøyd, så kan jo BMI være hva den vil.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 01:00   #3
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Lurer på dette med BMI?

BMI er ikke en perfekt målestokk, den tar for eksempel ikke hensyn til muskelmasse - eller benbygning. Jeg kjenner en fyr som trener utrolig mye, type vekttrening. Han har ikke noe særlig kroppsfett (normalt eller litt under), men er 180 høy og veier rundt 130 kilo. I BMI-målestokk er det klassifisert som "ekstrem fedme" - men man trenger jo bare kaste et blikk på fyren for å forstå at han ikke er fet i det de hele tatt. Han er riktignok et ekstremt eksempel i så måte, men poenget er uansett at BMI tar utgangspunkt i normal benbygning og normal muskelmasse.

Med dine 165 centimeter og 69 kilo har du BMI på 25, som er akkurat i skjæringspunktet mellom normalvekt og overvekt - men jeg synes det sier seg selv at når du bruker 38/40 i klær, så er du ikke overvektig. Synes ikke du skal henge deg så voldsomt opp i BMI - det er en indikator, ikke en fasit.

Er du fornøyd med vekten din, tror jeg det er mye bedre å finne ut en bra måte å vedlikeholde den på, enn å pine seg ned noen kilo til bare for å få litt mindre BMI

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mulig dette er feil forum for dette spm. (ticker) Momsa Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 27-08-08 00:36
Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose Lollypop! Ketolysekuren 15 20-09-07 00:24
Er så mye jeg lurer på! Mat-mor Spørsmål og svar 4 12-07-07 20:06
Lurer? linncha Ketolysekuren 5 02-07-07 14:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no