Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Frukt?Brus?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-08-08, 21:16   #1
*Mariann*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
*Mariann* er på en erverdig vei
Question

Frukt?Brus?

Prøver å sette meg inn i ting her.. Men synes d er litt vankselig..for synes d er litt forskjellige meninger ..men jeg har kanskej blingsa!

Lurer i hvertfall på om hva slags frukt jeg kan spise? mente nemlig at jg så et sted at jg ikke kunne spise noe som helst??
hva med appelsin og eple?
Og hva med alle dere som lager smootie? Har dere ik frukt i den da? Kan man spise bær, kanksje?

Og så lurte jeg på cola zero.. og pepsi max.. kan jeg drikke det?Står jo at d ik er noen karbs på de..men så mener jg at jg leste noe om at d bare kunne drikkes om d var sucralose i det..?

Og hva med farris med smak?? Står bare på den at d er vann med kullsyre.. ikke noe tall ang. smaken..

Og hva med Te? vanilje eller fruktte! fant ikke noen innholdsgreie på den..

Prøver å holde meg under 15g hver dag!
På forhånd takk!

*Mariann* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen karbs-Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 21:28   #2
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Frukt?Brus?

på ketolyse kan du ikke spise frukt om du vil være under 15 nei. men litt bringebær evt. Cola light anbefales pga søtningsmiddel ja, men om du tåler de andre dvs går ned er det greit.
På fedon kan du feks spise f.eks en pære sammne med litt nøtte cottage cheese eller mandler (altså en protenkilde) av og til.
samme med te. Tåler du det og går ned så drikk det gjerne. kaffe også. Vi reagerer forskjellig..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 21:40   #3
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Frukt?Brus?

Enkelte ting er det forskjellige meninger om, andre ting er det forskjell på i henhold til filosofi Sukkerfri brus er en av de tingene det er ulike meninger om, på grunn av de ulike søtstoffene som brukes. Det er også noen som får stopp i vektnedgangen hvis de får i seg ulike former for søtstoffer, så du må prøve deg fram og se hva som funker for deg. Det beste er uansett å drikke vann Cola Light anbefales av flere her fremfor f.eks. Pepsi Max, siden Cola Light ikke har aspartam, men i teorien bør begge deler gå greit. Hva angår søtstoffer generelt, bør du spesielt sørge for å styre unna sorbitol, siden sorbitol omdannes til sukker i kroppen. Farris med smak skal være ok, men en del BonAqua-typer med smak har høyt karbohydratinnhold. Men altså: Vann! Vann! Vann

Skal du holde deg under 15 gram karbohydrater om dagen (og dermed være i ketose), kan du ikke spise frukt. Frukt inneholder for mange karbohydrater. Du kan spise noe bringebær, jordbær og multer, men bare i begrensede mengder, og du må huske å regne karbohydratantallet inn i dagstotalen. Karbohydratene dine bør primært komme fra grønnsaker som vokser over jorden. Du kan sjekke næringsinnhold i de fleste matvarer her.

Noen sorter te kan være tilsatt sukker. Sjekk pakningen. Hvis det ikke står noe der, og du er usikker, kan du f.eks. gå til en kaffe- og te-forretning og høre der, eller sjekke hjemmesidene til produsenten for å se om det er informasjon der. Finner du ikke ut av det, så kjøp en type du er sikker på

Lykke til

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 21:41   #4
Skytten
Juniormedlem
 
Skytten sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 62
Innlegg: 36
Skytten er på en erverdig vei

Sv: Frukt?Brus?

Det blir lite frukt ja, stort sett ingenting...men trøsten er at det kan du jo legge til kostholdet ditt siden når du er i mål
Ellers er bringebær og multer mest karbofattige. I 100gram bringebær er det bare 3,2 g karboer. Jeg har i sommer ofte spart mine daglige karboer (jeg ligger også under 15g) til en STORasjett med 250-300 g (det blir ganske mye) friske, saftige, store, søte, rødmende bringebær (m/fløte mmm), likevel har jeg nok karboer igjen til resten av dagen. Jeg har også spist litt jordbær, men de inneholder ca. 6,6 g pr. 100 gram, men det kan du jo tilpasse dagen/lysten.

Ellers drikker jeg pepsi max nesten hver dag og jeg drikker også en del Farris med smak. Jeg er ingen stor vanndrikker dessverre (føler at jeg drukner når jeg drikker vann). Te (frukt/sitron) med masse suketter (liker søt te) drikker jeg ofte både til frokost og kvelds. Likevel går vekten min jevnt og trutt nedover. Jeg er enig med Luringen, tror du skal se hvordan kroppen din reagerer.

Lykke til

Skytten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketosekuren:) Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 21:43   #5
*Mariann*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
*Mariann* er på en erverdig vei

Sv: Frukt?Brus?

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

på ketolyse kan du ikke spise frukt om du vil være under 15 nei. men litt bringebær evt. Cola light anbefales pga søtningsmiddel ja, men om du tåler de andre dvs går ned er det greit.
På fedon kan du feks spise f.eks en pære sammne med litt nøtte cottage cheese eller mandler (altså en protenkilde) av og til.
samme med te. Tåler du det og går ned så drikk det gjerne. kaffe også. Vi reagerer forskjellig..


Men mener du at man ikke kan drikke zero og pepsi max?

men egentlig ikke cola light heller?

Gidder liksom ikke å teste ut om jg går ned eller ikke..

(men har drukket cola zero og spist en nektarin her og der forrige uke..og har jo gått ned.. men vet jo ik om jeg hadde gått ned mere uten..

Hva med farrisen??
Og hvor mye karbs er d i zeroen da..) kan man evt ta et glass eller noe? Eller ødelegger d med en gang?

*Mariann* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen karbs-Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 21:46   #6
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Frukt?Brus?

som sagt; noen kan drikke alle sukekrfrie brus'er, andre ikke...de fleste holder vel en knapp på cola light med sucralose som det beste. Så du må nok 'gidde'..

menne...i sign. din står det ingen karbs...som i 0?? Det er ikek bra. Litt må du ha.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 22:05   #7
*Mariann*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
*Mariann* er på en erverdig vei

Sv: Frukt?Brus?

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

som sagt; noen kan drikke alle sukekrfrie brus'er, andre ikke...de fleste holder vel en knapp på cola light med sucralose som det beste. Så du må nok 'gidde'..

menne...i sign. din står det ingen karbs...som i 0?? Det er ikek bra. Litt må du ha.

Ble kanskje feil den signden da.. spiser litt, selvfølgelig!

*Mariann* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen karbs-Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 22:08   #8
*Mariann*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
*Mariann* er på en erverdig vei

Sv: Frukt?Brus?

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

som sagt; noen kan drikke alle sukekrfrie brus'er, andre ikke...de fleste holder vel en knapp på cola light med sucralose som det beste. Så du må nok 'gidde'..

menne...i sign. din står det ingen karbs...som i 0?? Det er ikek bra. Litt må du ha.


Da er den litt feil, for spiser selvfølgelig noe!

*Mariann* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen karbs-Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 22:22   #9
*Mariann*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
*Mariann* er på en erverdig vei

Sv: Frukt?Brus?

Tusen takk for gode svar, altså! Da får jeg "gidde" å sjekke litt hva kroppen tåler og ikke da.. Er bare d at jeg ikke vil gå opp igjen eller stå stille, se..

*Mariann* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen karbs-Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-08-08, 23:27   #10
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Frukt?Brus?

hehe. Gå for cola light da.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 02:23   #11
maxbalboa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 3
maxbalboa er på en erverdig vei

Sv: Frukt?Brus?

Har lurt på dette jeg også. Gikk ned 17 kilo i høst, hvor eneste fokuset var å få i meg lite kalorier. Sjekker næringsinnhold på http://www.næringsinnhold.no, legger inn hvor mye jeg spiser, og vips, så har jeg kaloriinntak. Bruker http://www.kalorikalkulator.no for å finne ut ca hvor mye jeg trenger, og la meg ca 500 kcal under det.

Styrte unna både juice og fete frukter, men drakk en hel del cola zero o.l

Håper du finner utav hva som fugerer for deg!!

maxbalboa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pluss og minus Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 11:51   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Frukt?Brus?

Opprinnelig lagt inn av *Mariann*, her.

Tusen takk for gode svar, altså! Da får jeg "gidde" å sjekke litt hva kroppen tåler og ikke da.. Er bare d at jeg ikke vil gå opp igjen eller stå stille, se..

Du må nesten regne med å gå opp eller stå stille, hvis du ikke "gidder" teste ut, når du er innstilt på å komponere selv.

Enkleste er å bare velge en filosofi og følge retningslinjene der.
Farris er greit å drikke. men ikke Farris Pluss.
Ikke Olden Boble heller, helst..

Sjekk karbeinneholdet på alt du drikker, for er det karbohydrater der, så står det, som oftest.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 11:54   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Frukt?Brus?

Opprinnelig lagt inn av maxbalboa, her.

Har lurt på dette jeg også. Gikk ned 17 kilo i høst, hvor eneste fokuset var å få i meg lite kalorier. Sjekker næringsinnhold på http://www.næringsinnhold.no, legger inn hvor mye jeg spiser, og vips, så har jeg kaloriinntak. Bruker http://www.kalorikalkulator.no for å finne ut ca hvor mye jeg trenger, og la meg ca 500 kcal under det.

Styrte unna både juice og fete frukter, men drakk en hel del cola zero o.l

Håper du finner utav hva som fugerer for deg!!

Når du gikk ned da, så var du ikke i ketose.. Og da er det liksom ikke såååå farlig med denne light brusen (ikke at det er så himla sunt men..) For det er en helt annen slags forbrenning, som settes i gang når man holder styr på kaloriinntaket, fremfor karbeinntaket. (noen er i ketose på lavkalori også, men da spiser de nok litt for mye proteiner og litt for lite generelt) "partystoppere" er liksom ikke et ord som brukes så mye når man slanker seg på den måten. Bortsett fra for mye kcal.

På ketolyse, atkins osv, så kan disse søtstoffene gjøre at forbrenningen stopper helt opp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Light brus Euroslankerinnen Eurodiett 3 18-04-07 18:40
Hvilken brus? Lara Lavkarbo generelt 8 01-10-05 18:30
Drikker du brus? Summer Generell diskusjon 14 02-09-05 19:43
Brus <-> Atkins Maxxx Lavkarbo generelt 7 27-08-05 14:54
Pepsi max/light brus eller "vanlig" brus?? Tusta Barns kosthold 13 19-02-05 19:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no