Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Høst og bær og sånt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-08, 08:13   #1
Tone
Medlem
 
Tone sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Evenes
Alder: 57
Innlegg: 205
Tone er en juvelTone er en juvelTone er en juvel
Question

Høst og bær og sånt

I dag e det en huff og huff-dag. Nu går det ikkje rette veien lengre. Alt har stagnert...Æ har lest og lest til øyet blei rødt og sårt her inne for å finne hjelp og svar, og overalt finner æ info om at vekta vil stagnere i perioder. Og det har den gjort. Men e dettan en naturlig stopp, eller har æ rett og slett spist mæ på en stopp?

Æ og kjæresten min har spist og kosa oss, og har slutta å veie alle måltider og skrive opp ka vi spis. Mens vi veide det vi spiste, lå vi på mellom 10 og 13 karbo per døgn. Strevde litt med å få til mer, men så økte vi grønnsakmengden til middag. Men veit altså ikkje kor høyt æ ligg for tida, sia vi ikkje regner og veier.

Ser at det e mange ting æ burde ha holdt mæ unna - kunstig sukker, nøtter, kaffe, tomat, melkeprodukter og alt mulig anna. Og nu e det midt i bærsesongen. Jordbæråkeren bugner over av de søtaste nordnorske jordbær du kan tenke dæ - og i går var æ der og plukka mæ 5 deilige jordbær - ikkje av de største heller... Hadde vel spist rundt 12 karboa tidligere i dag. Multebærene står og lyser gult på myran - og æ har vært og plukka noen kilo. Vi laga litt som havna i kjøleskapet og ikkje i fryseren, og sukra med Natreen. Har spist ei lita skiva av nøttebrødet æ fant oppskrift på her, og oppå hadde æ det deiligste multesyltetøy du kan tenke dæ - og så veldig søtt blei det ikkje! Men det her har vi ikkje spist av hver dag, bare av og til. Og ikkje i går, da æ spiste jordbær...

Nøtter...
Nøttebrødet – det e jo proppfullt av nøtter... som vi altså ikkje burde spise... Vi har laga knekkebrødet som også fantes her inne, og det har vi spist av helt sia vi starta. Også der var det nøtter... Men bare litt ifht. nøttebrødet. Fant forresten de her posan på rema med paranøtter - og bare nån få karboa (var det 3,1 per 100 gr, tro?). De har æ kosa mæ med på tur heim fra jobb... Så nøtter har vært en deilig ting i det siste...

Her e menyen min for gårsdagen, kanskje det e her svaret på mismotet ligger.

Frokost som æ deler med kjæresten min:
4 egg
5 skiver bacon
0,5 dl. Fløte
70 gr. Norwegia ost, vanlig type
Det blir en omelett vi steker i ei barneskje setersmør.
Lunsj:
Resten av omeletten som æ ikkje spiste i morrest og litt nøttebrød med gulost på.
Salat som består av: rucula, isberg, agurk, stangselleri, tomat, Norwegia ost, picnicskinke, fetaost, et par grønne oliven, med litt salt, pepper og olje over. Det e ikkje de store mengdan salat, når æ veide den, tilsvarte den ca. 4 karbo.
Æ spis vel halvparten av maten til lunsj, og resten litt lenger utpå dagen.

Middag: grilla kongereker som var marinert i hvitløk, ingefær, sitronpepper, sitronskall og olivenolje. Til dette spiste vi kokt brokkolig og blomkål.

Så kom de 5 jordbæran på åkern.

Til kvelds spiste æ ett bløtkokt egg, og en skive nøttebrød med ost på.

Æ drikk vel omtrent 2 liter vann om dagen, av og til farris i tillegg. Og et par kopper kaffe.

Æ sulter ikkje. Æ strever ikkje med godtesug eller sukkerhunger. Men bærhungeren har henta mæ. Men det e jo fordi vi vanligvis moldkose oss med ferske varer når de e her, og æ veit jo at det ikkje blir halvparten så godt når du henter det opp av frysern og spiser det da.

Æ har spist mæ mett og god til alle måltider, og ikkje bare til æ e mett. Kan nok stoppe litt før, det gjør ingenting. En anna ting – vi trimmer lite... faktisk nesten ingenting!

Æ e litt i villrede over ka æ skal gjøre. Spising skal være kos, det meine, æ, ærlig talt. Og det å kunne nyte det som naturen bugner over av for tida, blir forferdelig vanskelig å la være. I dag skal vi forsøke å kutte ut grønnsaker til middag, og heller spise jordbær med fløte på til kvelds... men når æ e utafor ketosen, kanskje æ bare skal holde mæ her og spise litt bær... til den hungeren e over og æ kan hente mæ inn igjen. Æ kan umulig spise mye karbohydrata per dag og det må jo også ha litt å si! Før i verden gikk æ jo ned om æ kutta ut søtsaker, dvs godteri og kaker. Og det fins jo ikkje i kostholdet mitt lenger! Kanskje det er løsningen – kutte litt mer av fettet og holde på lite karbohydrata?

Æ veit ærlig talt ikkje. Fant den her linken til å regne ut energiprosent fra Homer. Skjønner ikkje riktig det der prinsippet, men skal sjekke i ketolyseboka seinere idag. Kanskje det står der. Kanskje æ skal forsøke å putte inn det æ spis der. Om æ finn ut korsen æ skal tolke det svaret æ får...

Jaja, av og til så står man ved et veikryss – og der står æ i dag... Valgets kval. Om nån har tanka og erfaringer, blir æ glad om dokker orker å dele...

__________________
Skriveboka



Tone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ei stund Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 08:45   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Høst og bær og sånt

Hei hei, og så heldig du er som har tilgang på jordbær, for ikke å snakk om multe!! Myras gull som vi sier der jeg kommer fra, det er ville tilstander i multetida!

Du, jeg tenker sånn, en del av det rene naturlige kostholdet handler om å spise etter sesongen. Det er jo det vi etterstreber til en viss grad med lavkarbo, å spise sånn vi var ment å spise. Og steinaldermennesket spiste garantert bær når det var tilgjengelig, men hadde liten mulighet til å dra i butikken og kjøpe multe og jordbær i januar, liksom.
Du behøver ikke å kutte ned på fettet, det er jo det du blir mett av.
Men spis litt bær med god samvittighet, ellers kommer du bare til å plage deg selv med at du nektet deg det, så får vektnedgangen bare komme når den kommer. Det hadde i alle fall jeg gjort, og her i bakgården er det epler og rips. Nå liker jeg ikke epler, men jeg kommer garantert til å spise en fair share med rips
Men, prøv å kutte ut natreeen, og kjenn på bærets naturlige sødme. Jeg har slutta helt å søte bær, og etter et par posjoner smaker det faktisk bedre.

Ellers synes jeg maten din ser fin ut, men pass på så du i alle fall ikke kommer under femten gr kh om dagen.
Grunnen til at vekten stopper opp kan du finne mange magne grunner til om du tar deg tid til å søke gjennom alle de hundretusen innleggene som er skrevet om det før

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 09:01   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Høst og bær og sånt

Vet du...nyt litt jordbær og multer en kort stund nå du, men da ville jeg nok samtidig anbefale deg å kutte ned på fettet(bacon feks) i den perioden. Det er flotte antioksidanter i bær og det er godt å ta med inn i vintern.

Jeg skal ikke lure deg ut av ketose, men ....dette var hva jeg syntes da

Du er heldig som har multer i nærheten

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 09:47   #4
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Høst og bær og sånt

Ser at du vurderer å kutte ned på grønnsaker, det ville jeg ikke ha gjort. Lag heller hamburger med salat til så kan du fint spise bær på kvelden hvis du ønsker det. Jeg spiser igrunn ganske ofte bær og er enig med photo at man skal unne seg litt og nyte det som er det. Ikke få dårlig samvittighet iallefall
Men anbefaler deg å veie maten igjen slik at du holder deg på 15 g karbs iallefall, nå når vekten har stoppet opp.
Jeg selv sliter med å komme opp i 15 gr karbs 5 av 7 dager i uka iallefall...

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 13:42   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Høst og bær og sånt

Og så sies det at det lønner seg å spise den feteste maten tidlig på dagen, og den mest karbohydratrike på kvelden, uten at jeg gjør noen store forsøk på å etterstrebe det selv, da . Men en tanke i alle fall, å spise bærene på kvelden

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkererstating og sånt ... Sol Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 19-12-07 14:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no