Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvilken stevia?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-10, 15:23   #1
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill
Question

Hvilken stevia?

Har tenkt å kjøpe noe stevia til å kunne burke som søtning. Ser at det finnes mange forskejllige typer produkter fra forskjellige produsenter. Hvilken anbefaller dere som har prøvd det? Gjerne med link til. Er det store froskjelliger på kvaliteten og smaken/ettersmaken? Hvor mye trenger man foresten i forhold til sukker? eller sammenlignet med sukketter i teen f.eks.?
Takk for svar!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 15:42   #2
Tulipa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sør-Troms
Innlegg: 18
Tulipa er på en erverdig vei

Sv: Hvilken stevia?

Hei.

Har ikke svar til deg, lurer på det samme. Ser at noen produkter er blandet fordi det er vanskelig å dosere riktig, siden stevia er ekstremt søtt.
Hvor kjøper dere Stevia, og bruker dere ulike produkter? Baker dere med det? Har veldig lyst å prøve, siden Splenda som jeg bruker, ikke er bra for kroppen, og sukrin som også er et klor-produkt er veldig tungt, og har mye karbo pr. gram.
Stevia er jo naturlig...

__________________



Tulipa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysedietten- deretter lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 20:48   #3
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken stevia?

Jeg har denne hjemme.

Ifølge Lauren på Healthy Indulgences trenger man 1/16 ts for å søte en kopp kaffe. Hun bruker den også i kaker og søtt, men da sammen med Erythritol eller Xylitol som har lik konsistens som sukker, men er ikke like søtt. Anbefaler å lese hennes oppskrifter og lage de!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 21:15   #4
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Hvilken stevia?

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

Jeg har denne hjemme.

Ifølge Lauren på Healthy Indulgences trenger man 1/16 ts for å søte en kopp kaffe. Hun bruker den også i kaker og søtt, men da sammen med Erythritol eller Xylitol som har lik konsistens som sukker, men er ikke like søtt. Anbefaler å lese hennes oppskrifter og lage de!

Takk for tipset, Idarull!
Kan man virkelig bestille stevia fra utlandet? er det lov? Trudde det var begrensninger på matvarebestillinger. Er det dyr porto fra den sia?
Bare masse spørsmål fra meg idag, he-he

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 21:57   #5
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Hvilken stevia?

Jeg har kjøpt her: Friendlyshop, både hvit og grønn. De har en grei tabell for rommål av sukker omgjort til stevia. Har vært fornøyd med begge, men den grønne er mye lettere å dosere. Den hvite skal det så sinnsvakt lite til av.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 22:11   #6
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken stevia?

Aner ikke om det er lov eller ikke jeg! Bare bestiller, har gått gjennom tollen, men så står det ikke stevia utapå pakka heller da. er egentlig rart, stevia er en plante tross alt.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 30-10-10, 22:37   #7
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken stevia?

Kjøpte hvit stevia på helsekosten i Drammen forrige dagen

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 01:22   #8
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Har bestilt Stevia-tabletter fra Tyskland

Jeg har bestilt Stevia-tabletter fra Govinda Naturkost Tyskland. Håper de går gjennom tollen...

Mattilsynet har en egen side om stevia, hvor det bl.a. står at den ikke er tillatt å selge i Norge. Når/hvis den blir godkjent av EU-kommisjonen vil den automatisk også bli godkjent i Norge ettersom vi er medlem av EØS.
Siste søknad var i 1999, men den var ikke godt nok dokumentert. For øyeblikket foreligger den ingen søknad (i EU/EØS) om å få godkjent steviosid (selve virkestoffet) som tilsetningsstoff i matvarer, så stevia er mao ikke tillatt å selge i noen EU/EØS-land.

Stevia har vært brukt av millioner av japanere i mer enn 30 år, uten at det har vært rapportert skadevirkninger, og det er god nok dokumentasjon for meg.

Jeg måtte bestille 4 bokser så jeg kom opp i minimumgrensen for kjøp (20 Euro). Portoen ble like mye som varene, så hver boks koster meg kr 80,- (25 øre/tablett). De fører stevia i flere varianter, også som pulver og blader.
Det står ikke Stevia på boksen, men "ekstrakt fra bladene til planten Rebaudian bertoni”. Sikkert for at den lettere skal slippe gjennom diverse grensekontroller.

Det er Govindas boks som er avbildet i artikkelen om stevia på Wikipedia, så det tar jeg som ytterligere et kvalitetsstempel.

Jeg googlet firmaet og det ser ut til å være en stor, seriøs aktør i bransjen. De står bl.a listet opp som importør/produsent av organisk helsekost.

Jeg bruker kun søtningsmiddel til te, så nå får jeg nok til de neste 1200 koppene .

24.11: De kom seg gjennom tollen. Virkestoffet kan visstnok også brukes i kosmetikk, så forsendelsen var merket med dette.


Sist redigert av ArnsteinB : 25-11-10 kl 17:18. Årsak: Oppdatering
  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stevia igjen ... Hvilken kjøper jeg? kineserbolle Ketolysekuren 12 26-09-10 22:39
Stevia ~Rosa Skydått~ Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 13-08-10 13:56
Stevia Gitte66 Spørsmål og svar 1 09-02-10 08:28
Stevia mimmi 08 Spørsmål og svar 3 04-06-09 10:49
Stevia *Marianne Spørsmål og svar 6 10-03-09 12:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no