Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo og lite glad i fett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-11, 12:27   #1
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Lavkarbo og lite glad i fett

Jeg driver og sonderer terrenget her. Hvilken av filosofiene er best forenelig med det faktum at jeg ikke er så glad i smør, fløte, fett på kjøtt osv? Bacon derimot, det kan jeg sluke så lenge det er sprøstekt

Har forøvrig psoriasis og sliter med kronisk hodepine. Har kjøpt meg "spis deg frisk med lavkarbo" og derfor litt i limbo her.

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:33   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Fedon Lindberg kanskje?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:03   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Du kan også sjekke ut primal blueprint - se i signaturen. Der kan man godt spise fett i form av avokado, kokos, frø og nøtter, fet fisk, olivenolje..., kylling inkludert skinnet (Og fett kjøtt).Smør/fløte/melkprodukter er "optional" om du tåler det.

Karbohydrater - inntil 150/dag for vektvedlikehold, og da fra "trege" kilder. Frukt tillatt i små mengder.

Fokuset er på "ren" mat - steinalderinspirert i den betydning at man velger enkle, rene og helst kortreiste matvarer - slike som kroppene våre har utviklet seg til å tåle gjennom 10000 år framfor "moderne" oljer og prosessert mat.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:08   #4
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Takker for tilbakemeldinger! Tror nok type "superfood" er rett vei for meg med innslag av annet. Kommer dog ikke gå så langt at jeg ikke bearbeider maten. Kjøttet skal stekes .

Merker jo at siden jeg startet med dette på mandag, så har jeg hatt vesentlig mindre luft i magen. Jo, også har vekten økt

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:35   #5
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Opprinnelig lagt inn av Mammarosa, her.

Jeg driver og sonderer terrenget her. Hvilken av filosofiene er best forenelig med det faktum at jeg ikke er så glad i smør, fløte, fett på kjøtt osv? Bacon derimot, det kan jeg sluke så lenge det er sprøstekt

Har forøvrig psoriasis og sliter med kronisk hodepine. Har kjøpt meg "spis deg frisk med lavkarbo" og derfor litt i limbo her.

Hva med South Beach?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:19   #6
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Vet du hva N, det er faktisk ingen dårlig idé! LCLF, men kan man leve på det lenge? Bør jeg suplementere med noe for økt energi?

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:16   #7
Melusine
Medlem
 
Melusine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 52
Innlegg: 103
Melusine er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Er det slik at du ikke liker fet mat eller rett og slett ikke helt klarer tanken på det?
For slik hadde jeg det; kostholdet bestod før av magre matvarer, jo lettere og magrere jo bedre og da jeg for eksempel skulle kjøpe inn helfet rømme skalv jeg på hånden i det jeg skulle hente den ut av kjøledisken i butikken...
Forøvrig er boken du har kjøpt veldig opplysende og informativ

__________________
Blogg: Melusine
Melusine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:40   #8
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Hva med egenkomponert?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 08:48   #9
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Hva med egenkomponert?

Det blir nok det...

Jeg har aldri likt smør, liker ikke h-melk i kaffe, synes mye yoghurt smaker smør, klarer ikke fett på kjøtt eller skinn på kylling. Ei heller kyllinglår og vinger. Fikser ikke å ha det i munnen. Lagde den fløyels/rømmegrøten med kremfløte på onsdag og måtte sloss med meg selv for å få den inn. Føler jeg får et fettlag inni munnen av fete meieriprodukter.

På den andre siden kan jeg fint spise bacon (dog sprøstekt), steke i olje og smør, smørklatt i grøten. Er ikke helt vel bevart og har vært sånn siden jeg gikk i bhg. Spiste ikke matpakken om det var smør på skiva.

Nå nyter jeg en stor kyllingsalat til frokost

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:20   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Opprinnelig lagt inn av Mammarosa, her.

Det blir nok det...

Jeg har aldri likt smør, liker ikke h-melk i kaffe, synes mye yoghurt smaker smør, klarer ikke fett på kjøtt eller skinn på kylling. Ei heller kyllinglår og vinger. Fikser ikke å ha det i munnen. Lagde den fløyels/rømmegrøten med kremfløte på onsdag og måtte sloss med meg selv for å få den inn. Føler jeg får et fettlag inni munnen av fete meieriprodukter.

På den andre siden kan jeg fint spise bacon (dog sprøstekt), steke i olje og smør, smørklatt i grøten. Er ikke helt vel bevart og har vært sånn siden jeg gikk i bhg. Spiste ikke matpakken om det var smør på skiva.

Nå nyter jeg en stor kyllingsalat til frokost

De aller fleste må gå noen runder med seg selv, før de begynner å like fett. Jeg selv var ikke akkurat glad i fett, men hadde ingen problemer med smør, så det gikk via den veien. Men det er som med mye annet i livet, man får begynne i det små, så øke på etterhvert. Nå skal det sies at det fettet som vi får via dyr i dag, ikke er av samme smak eller konsistens som vi får av ville dyr. Det er ikke så "greasy", og har mer nøtteaktig smak- om du spiser det rått.
Prøv å unngå matvarer du får brekninger av i begynnelsen. Dette er en kost du skal spise resten av livet - så det er mat du må like. Kanskje du klarer fisk? Hjemmelaget Bernaise eller hollandaise, det er kjempelett og går på 5 minutter. Uansett hvilken retning du velger, og om du skulle droppe ut og gå over til høykarbo - velg alltid å spise mat som er så lite behandlet som mulig. Kjøp ferske råvarer, så langt det går. Prøv å unngå kjøtt med nitritt og E-620 -E-625 (smaksforsterker, som kroppen vår reagerer snodig på). Så langt det er råd, unngå mat som inneholder ting som vi har laget i laboratorier.
Kanskje Fedon er best for deg? Mye grønt, lite fett (magre kjøttstykker, men med en spiseskje olje på salaten ved siden av). Det er riktignok ikke så veldig lavkarbo, men om ikke annet er det lav GI, og du får i deg rikelig med grønt om du liker det.
Det viktigste når det gjelder å forandre dietten, er å forandre måten å tenke på. Om du alltid har tenkt på at "fettlag i munnen er ekkelt", så går det an - tro meg på det - å forandre det til at "fettlag i munnen er helt ok, og sunt".
Uansett hvordan det går, lykke til videre Og kos deg med boka, den er bra.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:49   #11
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Balanser fettet med litt syre, så slipper du fettbelegg i munnen :-)

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:36   #12
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Takker for gode tilbakemeldinger. Må prøve meg litt frerm tror jeg. Siden jeg kuttet karber på mandag har jeg hatt et mye bedre hode, så det er jo bra!

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 11:46   #13
Kathja
Medlem
 
Kathja sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 104
Kathja er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

jeg er som deg,liker ikke fett. Brekker meg når jeg ser folk spise rømme f.eks

Men det funker fint å spise ost.Jeg elsker ost! Bremyk som smør da jeg kaster opp av tine meierismør.Nøtter har fett ,samme har bacon.Jeg bruker mye kjøttdeig med ost smeltet oppi.Sammen med litt blomkål.

Kremfløte pisket med litt bringebær eller bittelitte dryss på toppen med kakopulver (ikke nesquick osv) namm og ikke minst,fett i fløten.

__________________
Jeg elsker brød og gjær,derfor jeg har blåst opp...
Kathja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-Tror jeg??? Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:54   #14
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og lite glad i fett

Haha, krem likeså. Liker ikke
Men, jeg kan fint spise dipp, vaniljekesam, smøreost under ost. Nøtter kunne jeg levd på. Jaja, får vel bare prøve meg frem...

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo med lite fett? Suann Kostholdsfilosofier 12 05-09-11 21:00
Lavkarbo handleliste ønskes! (Lite karbohydrater, mye fett og proteiner!) rafs1993 Spørsmål og svar 1 28-06-11 23:55
Et lite tips for den som er glad i noe søtt _Lille_Trille_ Kake/dessert og snacks 8 27-05-11 15:06
For lite fett? scubadoo Spørsmål og svar 3 26-04-11 09:29
Lavkarbo - lite fett - ikke i ketose fiffi Lavkarbo generelt 4 20-10-09 00:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no