Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening med lavkarbo

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-10, 13:31   #1
mosafreia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
mosafreia er på en erverdig vei

Trening med lavkarbo

Hei
Jeg er ny bruker både av forumet og av lavkarbo (2 dag). Har ingen vektproblemer (selv om det er bonus om jeg tar av et par kilo) men har startet med dette da jeg har høyt blodtrykk og migrene i tillegg til at jeg har leukemi.

Har trent jogging/løping jevnlig i 1 1/2 år, og mener selv jeg er i brukbar form, kan løpe en mil uten at det koster med all verden. Men da jeg skulle løpe samme løype som jeg har løpt utallige ganger i dag var jeg helt tom. Det føltes som om beina var fyllt med sement, kroppen ville rett og slett ikke være med hodet.

Pga kreftsykdom har jeg slitt lenge med å komme meg i form, blir litt deppa om det er kostholdet som nå gjør at jeg ikke lenger klarer å yte det jeg har brukt å gjøre. Er dette noe som vil gå over? skal jeg fortsette å løpe så godt som jeg greier, eller vil dette slite på kroppen?

Takknemmlig for svar

mosafreia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg? Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 13:33   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Trening med lavkarbo

Det går over når kroppen har vendt seg til nytt brennstoff!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:03   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening med lavkarbo

Du opplever at bena var som sement..been there, done that
Kroppen din har i alle år gått på feil brennstoff (som resten av oss), nemlig annenrangs, karbohydrat. Vel, så har kroppen din vent seg til det, og produserer enzymer som bryter ned karbohydratene, og mindre enzymer som er tilpasset fettnedbrytning. Så tømmer du karbohydratlagrene dine når du begynner på lavkarbo, og kroppen må nå lære seg på nytt hvordan den skal håndtere en sånn situasjon. Den starter å bruke fett. Men den er dårlig trent til dette, den må bruke mer protein for å danne et spesielt enzym til å bryte ned fettet i tarmene, den må ha nok L-carnitin for å kunne få fettet inn i cellenes fabrikker (mitokondrier) der den kan spaltes til adenosin trifosfat, som cellene kan bruke som energi.
Dette er en omstillingsfase som for de fleste varer i 4 uker. De to første ukene er ganske "sementaktige", da kroppen ikke VIL bevege seg over ruslefart
Men det de fleste opplever etter 4de uke, er en eksepsjonell utholdhet i forhold til før. Trøttheten er som blåst bort, og du kan løpe og løpe. Pulsen vil generelt stige en god del, og du kan oppleve å ligge 20 slag over det du gjorde før i samme hastighet. Grunnen kan være at cellene trenger mer oksygen og vann for å forbrenne fettet. Imidlertid kompenserer kroppen din med å heve maxpulsen med x antall slag.

Dette er med forbehold at du spiser nok fett, så klart. Jeg vil foreslå at du, spesielt siden du er syk, lærer deg å regne ut energiprosenten i maten. Jeg gjorde det selv, fordi jeg prøver så godt det lar seg gjøre å løpe halvmaraton så raskt som mulig på lavkarbo. Da er det lurt å vite hvor mye fett du får i deg. Til å begynne med bør du ligge på ca 75 % fett, 20 % protein og 5 % karbo.
Fett inneholder mye mer energi enn protein og karbohydrater, så for å gi et eksempel: La oss si at du spiser 2000 kcal om dagen. Da bør 1500 kcal komme fra fett, det vil si ca 170 gram fett om dagen. Et gram fett gir ca 8.9 kcal.
Jeg vil også råde deg til å spise Cocosa Virgin. Det er kokosfett, som du får kjøpt i helsekosten. Den er spesielt rik på mellomlange fettsyrer, og sinnsykt viktig for helsen din, spesielt immunforsvaret (som du trenger alt du kan få for å få det på fote igjen).
Jeg skulle ønske du ville ta en titt på http://skip.se også. De har en vitamin/mineral blanding som heter Mega Pak. Den er spesielt tilpasset idrettsutøvere, men igjen, jeg vil anbefale deg å kjøpe den. Kroppen din kan komme til å suge til seg alt av vitaminer og mineraler nå, og det er vanskelig å få til alt du trenger på ett nytt kosthold, der man ofte kjører seg fast i 3-4 retter. Mega Pak er utvunnet fra planter, og laget slik at du får et gradvis utslipp i tarmen over 12 timer, slik at kroppen hele tiden har nok mikrostoffer til å få gjort jobben, noe som gjør at kroppen din får ro på seg til å bygge seg opp.
Cocosa koster i underkant av 200 kr, og det samme gjør Mega Pak også. Bor du nærheten av Sverige, kan du sikkert få kjøpt Mega Pak i en sportforretning der. Den finnes både på Svinesund og I Töcksfors.

Til slutt regner jeg med at du gjør dette under oppfølging av lege. Jeg ANER jo ikke hvor syk du er, men klarer du greit å løpe ei mil, så høres det ut for meg som om du er på bedringens vei iallefall. Lavkarbo er jo lagd for å dempe eller bli kvitt både migrene og høyt blodtrykk, og det vil jo iallefall ikke gjøre deg sykere. Jeg vil anbefale deg å lese boken "bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Han var lege i Østerrike, og sier den del om din sykdom i boken. Han behandlet blant annet folk med nettop lavkarbo rett og slett, med forbløffende restultater.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 15:23   #4
mosafreia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
mosafreia er på en erverdig vei

Sv: Trening med lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Du opplever at bena var som sement..been there, done that
Kroppen din har i alle år gått på feil brennstoff (som resten av oss), nemlig annenrangs, karbohydrat. Vel, så har kroppen din vent seg til det, og produserer enzymer som bryter ned karbohydratene, og mindre enzymer som er tilpasset fettnedbrytning. Så tømmer du karbohydratlagrene dine når du begynner på lavkarbo, og kroppen må nå lære seg på nytt hvordan den skal håndtere en sånn situasjon. Den starter å bruke fett. Men den er dårlig trent til dette, den må bruke mer protein for å danne et spesielt enzym til å bryte ned fettet i tarmene, den må ha nok L-carnitin for å kunne få fettet inn i cellenes fabrikker (mitokondrier) der den kan spaltes til adenosin trifosfat, som cellene kan bruke som energi.
Dette er en omstillingsfase som for de fleste varer i 4 uker. De to første ukene er ganske "sementaktige", da kroppen ikke VIL bevege seg over ruslefart
Men det de fleste opplever etter 4de uke, er en eksepsjonell utholdhet i forhold til før. Trøttheten er som blåst bort, og du kan løpe og løpe. Pulsen vil generelt stige en god del, og du kan oppleve å ligge 20 slag over det du gjorde før i samme hastighet. Grunnen kan være at cellene trenger mer oksygen og vann for å forbrenne fettet. Imidlertid kompenserer kroppen din med å heve maxpulsen med x antall slag.

Dette er med forbehold at du spiser nok fett, så klart. Jeg vil foreslå at du, spesielt siden du er syk, lærer deg å regne ut energiprosenten i maten. Jeg gjorde det selv, fordi jeg prøver så godt det lar seg gjøre å løpe halvmaraton så raskt som mulig på lavkarbo. Da er det lurt å vite hvor mye fett du får i deg. Til å begynne med bør du ligge på ca 75 % fett, 20 % protein og 5 % karbo.
Fett inneholder mye mer energi enn protein og karbohydrater, så for å gi et eksempel: La oss si at du spiser 2000 kcal om dagen. Da bør 1500 kcal komme fra fett, det vil si ca 170 gram fett om dagen. Et gram fett gir ca 8.9 kcal.
Jeg vil også råde deg til å spise Cocosa Virgin. Det er kokosfett, som du får kjøpt i helsekosten. Den er spesielt rik på mellomlange fettsyrer, og sinnsykt viktig for helsen din, spesielt immunforsvaret (som du trenger alt du kan få for å få det på fote igjen).
Jeg skulle ønske du ville ta en titt på http://skip.se også. De har en vitamin/mineral blanding som heter Mega Pak. Den er spesielt tilpasset idrettsutøvere, men igjen, jeg vil anbefale deg å kjøpe den. Kroppen din kan komme til å suge til seg alt av vitaminer og mineraler nå, og det er vanskelig å få til alt du trenger på ett nytt kosthold, der man ofte kjører seg fast i 3-4 retter. Mega Pak er utvunnet fra planter, og laget slik at du får et gradvis utslipp i tarmen over 12 timer, slik at kroppen hele tiden har nok mikrostoffer til å få gjort jobben, noe som gjør at kroppen din får ro på seg til å bygge seg opp.
Cocosa koster i underkant av 200 kr, og det samme gjør Mega Pak også. Bor du nærheten av Sverige, kan du sikkert få kjøpt Mega Pak i en sportforretning der. Den finnes både på Svinesund og I Töcksfors.

Til slutt regner jeg med at du gjør dette under oppfølging av lege. Jeg ANER jo ikke hvor syk du er, men klarer du greit å løpe ei mil, så høres det ut for meg som om du er på bedringens vei iallefall. Lavkarbo er jo lagd for å dempe eller bli kvitt både migrene og høyt blodtrykk, og det vil jo iallefall ikke gjøre deg sykere. Jeg vil anbefale deg å lese boken "bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Han var lege i Østerrike, og sier den del om din sykdom i boken. Han behandlet blant annet folk med nettop lavkarbo rett og slett, med forbløffende restultater.

Takk for svar, her var det mye informasjon. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette med vitaminer, regnet kanskje med at jeg fikk nok i og med at jeg spiser salat, grønnsaker og kjøtt/fisk.
Når det gjelder fett, så må jeg nok frem med kalkulatoren, hadde vel egentlig ikke tenkt så mye over hvor mye jeg trengte, har lest mye om lavkarbo men egentlig ikke helt forstått ser jeg, særlig ettersom jeg jo ikke primært skal ned i vekt og mye handler jo om vektreduksjon har jeg forstått.
Når det gjelder oppfølging fra lege så må jeg nok svare negativt, dvs jeg blir nøye fulgt opp på Rikshospitalet, men har ikke diskutert dette med kosthold med dem. Eneste restriksjon jeg egentlig har fått er grapefrukt da dette påvirker cellegiften min. Har kronisk leukemi, dvs jeg blir aldri frisk og må gå på livsforlengende behandling forhåpentligvis i svært lang tid. Blodtrykket og migrenen er egentlig bare tilleggssykdommer som gjør meg mer sliten enn nødvendig, og siden jeg allerede går på sterke medisiner så vil jeg ikke belaste kroppen ytterligere med mer medikamenter. Derfor tenkte jeg lavkarbo var lurt.
Pga sykdommen har det å komme seg i form vært svært strabasiøst, og derfor ble jeg nok litt sjokket i dag da jeg følte at jeg var tilbake til start, men når jeg nå vet at dette vil gi seg skal jeg nok holde ut disse ukene.

Nok en gang takk for svar

mosafreia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg? Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 19:40   #5
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening med lavkarbo

Hei igjen. Det var leit å høre om sykdommen, men det aller lureste du i så fall kan gjøre, er å gå på lavkarbo. Det eneste som muligens kunne vært bedre, måtte vært en personlig kost satt opp av Peter D`amo, blodtypediettens "far".
Jeg vil igjen råde deg STERKT og INNTRENGENDE å kikke på linken jeg gav deg, pluss å kjøpe Cocosa. Du vet det ikke før du har prøvd det...Jeg gav Mega Pak til samboeren min for noen år siden, og hun ble så å si "høy". Svevde nesten.
Jeg vil også tipse deg om bloggen hennes, den handler mest om vektreduksjon, men hun har også en mengde gode matretter der, informasjon om kolesterol (som bør økes MYE, SPESIELT OM DU HAR LEUKEMI). Egg, spesielt økologiske, er din egen livsforlengende medisin. Gjerne 8 om dagen.
Pluss Fett fett og atter fett. Dette er ting som gjør at kreften får elendige kår, og "booster" immunforsvar. Kreftceller må ha sukker = karbohydrater, uten det dør de rett og slett. Kreft kan ikke leve av fett, og friske celler som får mengder av mettet fett pluss kolesterol (nei, kolesterol er SUNT for hjertet ditt) blir veldig motstandsyktige mot kreft.
Hun har gått på lavkarbo i 4 år, jeg i 9 mnd. Hun for å gå ned i vekt, jeg for å leve sunt og å unngå sykdommer. Kunnskapen vi har tilegnet oss er etterhvert blitt en god del, vi har gått på kurs, foredrag, og lest massevis av bøker. I denne bloggen vil du finne mye interresant, garantert.
http://lenabeatrice.net

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
trening ketolysekuren


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mtp trening og Lavkarbo.. Frodtiz Trening 5 01-04-10 13:56
Trening på lavkarbo? andee Spørsmål og svar 4 28-09-09 08:33
Trening og lavkarbo Frida Lavkarbo generelt 9 12-06-09 23:35
Trening og lavkarbo Charl8 Trening 1 26-05-09 22:59
Trening og lavkarbo... Tidligere bruker Trening 35 25-03-07 20:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no