Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-12, 19:48   #26
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Hehe, jeg reagerte ikke på fluor i det hele tatt. Fluor + hvitt mel = sant, liksom.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:46   #27
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Seriøst - og siden det er "lite" så trenger man ikke å deklarere det heller... Ikke rart man blir bedre når man kutter melet spør du meg.

Urk. Hvitt sukker er bleket med bl.a. svovelsyre.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 22:48   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Urk. Hvitt sukker er bleket med bl.a. svovelsyre.

*grøss*

Det er utrolig hva man kan få seg til å tilsette mat. Det har bare gått nedover siden lutefisken.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 10:36   #29
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er utrolig hva man kan få seg til å tilsette mat. Det har bare gått nedover siden lutefisken.

Det er jo verst når det gjelder matvarer som mange spiser mye av.

Har du lest innholdslista på de små flaskene med essenser som selges i dagligvare? Hvis jeg husker riktig inneholder romessens også svovelsyre og et par andre "snacks".

Jeg lurer på hvordan en graf som viser andel raffinert / industrielt bearbeidet mat vs livsstilssykdommer ville sett ut. Eller, egentlig lurer jeg jo ikke .

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 10:58   #30
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Det er jo verst når det gjelder matvarer som mange spiser mye av.

Har du lest innholdslista på de små flaskene med essenser som selges i dagligvare? Hvis jeg husker riktig inneholder romessens også svovelsyre og et par andre "snacks".

Jeg lurer på hvordan en graf som viser andel raffinert / industrielt bearbeidet mat vs livsstilssykdommer ville sett ut. Eller, egentlig lurer jeg jo ikke .

Huff, ja. Men de små essensflaskene bruker jeg så lite av at det ikke plager meg... Derimot tenker jeg VELDIG på om dette også er tilfelle alle de stedene hvor det står "aroma" på forpakningen.

Ingen tvil om at mye av de plagene vi har fått i så stor grad de siste 2-3 generasjonene kommer av et svært forurenset kosthold...
Er det ikke sånn at det er aluminium i bakepluver også?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 19-01-12 kl 11:06.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 11:00   #31
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ingen tvil om at mye av de plagene vi har fått i så stor grad de siste 2-3 generasjonene kommer av et svært forurenset kosthold...

Og i tillegg til det de faktisk gjør direkte med maten kommer forurensningen fra innpakning, produsksjonsmaskiner osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 11:08   #32
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og i tillegg til det de faktisk gjør direkte med maten kommer forurensningen fra innpakning, produsksjonsmaskiner osv.

Åja... jeg fikk bakoversveis da jeg leste at til og med mat-plast lekker bpa(?) dersom den f.eks brukes i mikroen eller til varm mat... Og så har vi rester av sprøytemidler...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 11:09   #33
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ingen tvil om at mye av de plagene vi har fått i så stor grad de siste 2-3 generasjonene kommer av et svært forurenset kosthold...

Er ikke i tvil ett sekund om akkurat det.

Mener jeg leste en gang at en gjennomsnittlig amerikaners kosthold består av mais i en enorm prosentandel, mais i div. bearbeidede former altså, det brukes i omtrent det meste der borte fikk jeg inntrykk av. Og er vi laget for å spise mais!?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 15:55   #34
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Huff, ja. Men de små essensflaskene bruker jeg så lite av at det ikke plager meg... Derimot tenker jeg VELDIG på om dette også er tilfelle alle de stedene hvor det står "aroma" på forpakningen.

Ingen tvil om at mye av de plagene vi har fått i så stor grad de siste 2-3 generasjonene kommer av et svært forurenset kosthold...
Er det ikke sånn at det er aluminium i bakepluver også?

Jeg bruker de aldri, men jeg bruker iblant rene eteriske oljer (f.eks. appelsin, sitron). Håper det ikke er noe kluss med dem også.

"Aroma" kan være litt av hvert, jeg husker vi lagde "banansmak" i naturfagtimen på ungdomsskolen. En eller annen ester, husker ikke nøyaktig, men det luktet iallfall kunstig banan langt ut i gangen. Gjenkjennelig fra godtehylla.

Hm... lurer på om informasjon om "skit" i mat er samlet noe sted? Slikt som liksom skal være for lite til at det trengs å stå i innholdsfortegnelsen?

Ferdigskjært brød kan ha litt mineralolje på seg, det has på skjæremaskinen, og siden det er "teknisk hjelpemiddel" og ikke regnes som innhold, er det heller ikke oppført. Men, her inne spiser vi jo ikke slikt brød, så den slipper vi jo.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 18:28   #35
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Mel med fluorsmak Jammen glad jeg har hoppet vekk fra og bruke mel.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 15:28   #36
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Kan anbefale boken "Den hemmelige kokken" til de som er interessert i matsminke og gufne tilsetningsstoffer i mat!

Det er virkelig helt utrolig hva produsentene putter i "maten" og forsvarer det er fordi forbrukerne vil ha det sånn!?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo - husmannskost tess81 Lavkarbobøker 17 15-02-12 16:23
Info om vin med tanke på sukkerinnhold Kanutten Lavkarbo generelt 2 02-12-11 22:15
LCHF Husmannskost Cornelia Lavkarbobøker 0 25-02-11 08:57
Med tanke på utskeielser Nahemah Ketolysekuren 11 10-08-10 19:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no