Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Fortolling av varer

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-03-12, 12:35   #26
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

Så egentlig kan det bli billigere om jeg fortoller pakken og henter den?

Det tørr jeg ikke svare på, for aner ikke hvilke gebyrer de operer med.... Men du kan jo undersøke å se om du finner ut noe angående returgebyrer, kanskje det er opplyst en plass?

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:57   #27
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Litt avsporing her, men skjønner ikke hvorfor dere bråker om denne 200,- grensa.

Jeg vet at for min bedrift og bransje så hadde vi fått store tap dersom tollgrensen ble økt til f.eks 1000,-. Vi har dyrere innkjøpspriser i Norge, på akkurat samme varer i Sverige, ergo koster de varene mer i Norge enn i Sverge. Vi må også betale mva på dette til staten, så hvorfor skal man handle momsfritt fra utlandet?! Det er jo helt riktig at man betaler mva på det man kjøper fra utlandet, ellers burde man gi mva fritak på samme sum for alt som blir handlet i Norge også, slik at vi som driver butikk har mulighet til å konkurrere på mer likt grunnlag/ mer like priser.

Og det samme gjelder for mange bransjer.

Tenk på alle de forskjellige bedriftene rundt om i Norge skal gå rundt, og vil tape stort dersom alt man handler for inntil 1000,- skal bli tollfritt/ momsfritt dersom man kjøper fra utlandet.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:51   #28
Rebeldama
Medlem
 
Rebeldama sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 67
Rebeldama er ny på veien

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Litt avsporing her, men skjønner ikke hvorfor dere bråker om denne 200,- grensa.

Jeg vet at for min bedrift og bransje så hadde vi fått store tap dersom tollgrensen ble økt til f.eks 1000,-. Vi har dyrere innkjøpspriser i Norge, på akkurat samme varer i Sverige, ergo koster de varene mer i Norge enn i Sverge. Vi må også betale mva på dette til staten, så hvorfor skal man handle momsfritt fra utlandet?! Det er jo helt riktig at man betaler mva på det man kjøper fra utlandet, ellers burde man gi mva fritak på samme sum for alt som blir handlet i Norge også, slik at vi som driver butikk har mulighet til å konkurrere på mer likt grunnlag/ mer like priser.

Og det samme gjelder for mange bransjer.

Tenk på alle de forskjellige bedriftene rundt om i Norge skal gå rundt, og vil tape stort dersom alt man handler for inntil 1000,- skal bli tollfritt/ momsfritt dersom man kjøper fra utlandet.

MVA og toll er to forskjellige ting.. For bedrifter så er mva noe som går ut og kommer inn og er strengt tatt ikke en reell utgift for et firma som driver bra/legitimt. Hensikten med MVA er at det er sluttbrukeren som sitter igjen med "regninga". Bedrifter nyter godt av handel i Norge også, da de lett trekker vekk momsen. Toll er en sats som er gitt på enkelte konkurranseutsatte varer.. Mange varer er dog tollfrie. Som et eksempel så er klær 10% tollsats på.
En annen ting vi reagerer på her er at posten skal ha 190,- pr forsendelse i tolldeklarering. Og DET er penger som for det første fordyrer en vare med opptil flere hundre prosent, surt fordi satsen på tollstasjonene er MYE høyere (5000,-) og dessuten så er 200,- så lite at det å "bikke over" kan gå på dagsvalutaen.
Har selv drevet bedrift hvor vareutvalget har bestått av importvarer.. Og jeg har aldri følt meg "truet" om satsen skulle høynes. Vi har ikke dyrere innkjøpspriser på akkurat samme varer (som er tollfrie eller har lav tollsats)som f.eks i Sverige. Koster en vare $100 i Statene, så koster den $100 i Norge OG Sverige. Med mindre man skal ta inn i diskusjonen spesielle lovregulerte ting som biler og slikt da, men det ville jo være på en helt annen planet en shopping på IHerb

__________________

Min Journal:
Rebeldama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:34   #29
Tor63
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 8
Tor63 er på en erverdig vei

Sv: Fortolling av varer

Har kjøpt en del fra iHerb som har kommet gjennom selv om det har vært over tollgrensen også. Men siste nå ble stoppet da de ikke hadde noen verdi på esken, måtte hvertfall sende inn fakturaopplysninger..

Tor63 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 18:07   #30
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Rebeldama, her.

MVA og toll er to forskjellige ting.. For bedrifter så er mva noe som går ut og kommer inn og er strengt tatt ikke en reell utgift for et firma som driver bra/legitimt. Hensikten med MVA er at det er sluttbrukeren som sitter igjen med "regninga". Bedrifter nyter godt av handel i Norge også, da de lett trekker vekk momsen. Toll er en sats som er gitt på enkelte konkurranseutsatte varer.. Mange varer er dog tollfrie. Som et eksempel så er klær 10% tollsats på.
En annen ting vi reagerer på her er at posten skal ha 190,- pr forsendelse i tolldeklarering. Og DET er penger som for det første fordyrer en vare med opptil flere hundre prosent, surt fordi satsen på tollstasjonene er MYE høyere (5000,-) og dessuten så er 200,- så lite at det å "bikke over" kan gå på dagsvalutaen.
Har selv drevet bedrift hvor vareutvalget har bestått av importvarer.. Og jeg har aldri følt meg "truet" om satsen skulle høynes. Vi har ikke dyrere innkjøpspriser på akkurat samme varer (som er tollfrie eller har lav tollsats)som f.eks i Sverige. Koster en vare $100 i Statene, så koster den $100 i Norge OG Sverige. Med mindre man skal ta inn i diskusjonen spesielle lovregulerte ting som biler og slikt da, men det ville jo være på en helt annen planet en shopping på IHerb

Ok, jeg ser at jeg blandet uttrykkene der først. Jeg er veldig klar over det er mva det er snakk om her, og ikke toll. Varer i Norge blir lagt til 25% mva som forbrukeren må betale, bedrifter får jo selvsagt tilbake denne og det er ingen reell kostnad for bedriftene, men det er klart det er vanskligere å konkurrere for norske bedrifter dersom etterhvert større beløp skal være momsfrie, og alt kan handles 25% (eller rimligere) fra utlandet. Jeg synes iallfall at det er synd at dette skal gå utover norske bedrifter, for jeg er 100% på at det blir mer handel fra utlandet dersom taket blir hevet til 1000,- , som igjen gjør at det blir dårligere omsetning hos norske bedrifter.

Innkjøpspriser kan nok variere fra bransje til bransje, jeg vet at våre innkjøpspriser er dyrere enn i Sverige, og USA for den del.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 18:09   #31
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Fortolling av varer

Sjekket bare for gøy, og 200 1975kr er 973,13 2011kr. De kunne da i allefall indeksregulere satsen synes nå jeg.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 18:13   #32
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Sjekket bare for gøy, og 200 1975kr er 973,13 2011kr. De kunne da i allefall indeksregulere satsen synes nå jeg.

Men tenk på alle varer, eller kjøpr du gjør som koster mellom 200,- og 1000,- da, som blir 25% rimeligere fordi det da blir momsfritt å handle fra utlandet, mens kjøper man fra en norsk bedrift så må momsen betales?

Ville ikke du handlet betraktelig mer fra utlandet dersom du sparte 25% på omtrent alt?

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 18:44   #33
Rebeldama
Medlem
 
Rebeldama sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 67
Rebeldama er ny på veien

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Innkjøpspriser kan nok variere fra bransje til bransje, jeg vet at våre innkjøpspriser er dyrere enn i Sverige, og USA for den del.

Jeg vet ikke hva type firma du driver, men som oftest så har man jo leverandøravtaler (eller handler rett fra fabrikk).. Og da har man rimligere innkjøpspris enn når en privatperson handler.
Men som sagt, jeg kan selvfølgelig ikke bestride dine påstander, men jeg skjønner ikke hva det er som fordyrer varene deres i forhold til andre land. Andre land har også mva (VAT) å ta hensyn til.

__________________

Min Journal:
Rebeldama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 18:50   #34
Rebeldama
Medlem
 
Rebeldama sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 67
Rebeldama er ny på veien

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Men tenk på alle varer, eller kjøpr du gjør som koster mellom 200,- og 1000,- da, som blir 25% rimeligere fordi det da blir momsfritt å handle fra utlandet, mens kjøper man fra en norsk bedrift så må momsen betales?

Ville ikke du handlet betraktelig mer fra utlandet dersom du sparte 25% på omtrent alt?

Ikke nødvendigvis, da frakten også må betales i tillegg.. Og hvis man har handlet litt større kvote fra USA eller Østen så VET man at frakten kan koste omtrent like mye som varene. Også er det jo det her med at når man handler i Norge så er man sikret av kjøpsloven (som forbruker). Det er ikke like lett å handle enkeltgjenstander på andre siden av verden for så å komme med en "klage".
Det holder med å handle på Ebay for å se den "problematikken".
Huff, ser selv at jeg nesten fremstår som en kverulant her og det er ikke meningen Prøver bare å vinkle flere sider på en sak

__________________

Min Journal:
Rebeldama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 20:41   #35
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fortolling av varer

Jeg kan til en viss grad se din side av saken, Rebeldama. Samtidig bør det vel være et kraftig spark til myndighetene, ikke forbrukerne, om å gjøre norske bedrifter mer konkurransedyktige selv om den grensa skulle øke til f.eks. 1000 kr.

Når det gjelder iherb, er norske priser og norske portokostnader så ekstremt mye høyere at det eneste som får meg til å returnere til en norsk butikk er at det jeg skal ha ikke er å finne på iherb. F.eks eye-q til barn(a). At risikoen er høyere i forhold til evt reklamasjoner er jeg villig til å leve med når det gjelder dette.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 22:09   #36
Rebeldama
Medlem
 
Rebeldama sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 67
Rebeldama er ny på veien

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Når det gjelder iherb, er norske priser og norske portokostnader så ekstremt mye høyere at det eneste som får meg til å returnere til en norsk butikk er at det jeg skal ha ikke er å finne på iherb. F.eks eye-q til barn(a).

Idag fikk jeg bestillingen min fra IHerb, Eye-Q går på balansen på EPA og DHA, jeg har funnet et produkt som (selv om navnet ikke er Eye-Q) virkestoffene er veldig like:

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas...gels/7929?at=0

__________________

Min Journal:
Rebeldama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 01:13   #37
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Blir jo veldig avsporing det her...

Opprinnelig lagt inn av Rebeldama, her.

Ikke nødvendigvis, da frakten også må betales i tillegg.. Og hvis man har handlet litt større kvote fra USA eller Østen så VET man at frakten kan koste omtrent like mye som varene. Også er det jo det her med at når man handler i Norge så er man sikret av kjøpsloven (som forbruker). Det er ikke like lett å handle enkeltgjenstander på andre siden av verden for så å komme med en "klage".
Det holder med å handle på Ebay for å se den "problematikken".
Huff, ser selv at jeg nesten fremstår som en kverulant her og det er ikke meningen Prøver bare å vinkle flere sider på en sak

Vel, mange utenlandske nettbutikker tilbyr gratis frakt, f.eks strawberrynet, hqhair og lookfantastic. Også diverse nettbutikker i østen som tilbyr billig mobiltilbehør gjør det samme. Tipper at flere kommer til å tilby dette for å kapre kunder dersom mva-fri kvoten økes i Norge. Mange tenker jo bare på seg selv og sitt eget forbruk når det gjelder 200,- kvoten, viktig å tenke over hva som kan skje med det norske markedet dersom man skal øke denne kvoten helt opp til 1000,-, og konkurransefortrinnet fra utenlandske nettbutikker da.

Jeg tror mange vil velge å ikke bry seg med de rettigheter man får i fht norsk kjøpslov dersom man kan spare en del på å handle på nettet. Å risikere å tape opptil 1000,- på et bomkjøp er det nok mange som har råd til etterhvert. Og det er vel kanskje mest på kjøp over den summen de fleste av oss føler for å ha kjøpsloven i ryggen. Det skal f.eks en del til hvis jeg skal gidde å gå og klage på en bukse til 400,- eller et par sko til 600,- kr selv om jeg har kjøpt de i en norsk butikk, mens symaskinen min til 5000,- er det viktigere å ha en lov i ryggen dersom jeg får trøbbel med den.

Men, jeg er nok mer bevisst på dette en de fleste. Jeg sjekker som regel de lokale butikkene dersom jeg skal ha noe, eller vet at jeg f.eks skal til Oslo, slik at jeg kan kjøpe en ting i lokal butikk i stedet for å legge igjen mine penger i butikker andre steder. Handler som regel ikke ting jeg kan kjøpe lokalt på nettet heller, de lokale butikkene har en liten kundegruppe, og det er viktig at jeg som forbruker er bevisst på dette. Ser jo stadig at de som prøver å starte opp lokale butikker må gi seg fordi de ikke klarer å få god nok inntjening på å drive butikk. Jeg ønsker å bidra til at lokale arbeidsplasser skal kunne bestå. Skal jeg forresten ha noe lokale butikker ikke kan tilby, ja så handler jeg selvsagt andre plasser. (F.eks undertøy; det finnes ikke spesialforretning på dette her jeg bor, så det kjøper jeg når jeg er i Oslo.)

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 07:17   #38
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Sitat:

Det skal f.eks en del til hvis jeg skal gidde å gå og klage på en bukse til 400,- eller et par sko til 600,- kr selv om jeg har kjøpt de i en norsk butikk,

Jeg klager på det meste som jeg har kjøpt hvis det ikke funker og i allefall hvis det er så dyrt som 400-600 kr. SÅ god råd har jeg ikke at jeg lar det være.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:00   #39
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Rebeldama, her.

Idag fikk jeg bestillingen min fra IHerb, Eye-Q går på balansen på EPA og DHA, jeg har funnet et produkt som (selv om navnet ikke er Eye-Q) virkestoffene er veldig like:

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas...gels/7929?at=0

Tusen takk for tips!!


Jeg handler også lokalt om jeg kan ellers altså. Men Ikke helsekost, bare unntaksvis. Det tar jeg meg ikke råd til.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:50   #40
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Fortolling av varer

Jeg kan gjenre betale 15/25% mva når jeg har handlet eks kokosolje 250kr. Det synsjeg egentlig er fair.

Men det jeg syns er tåpelig er at De tar ca 120kr for at jeg skal betale det! Det er jo nestem halvparten av hva jeg ga!

Ja til mva på produkter over 200
Nei til fortollingsgebyret på 120kr

Eller

Nei til mva på varer under 1000 kr
Ja til fortollingsgebyret på kjøp over 1000kr.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 15:18   #41
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

http://www.toll.no/templates_TAD/Art...219284#hvordan

Om selv-fortolling...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 17:20   #42
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

http://www.toll.no/templates_TAD/Art...219284#hvordan

Om selv-fortolling...

Om det du handler kommer via Posten, tar de allikevel 120 kroner for egenfortolling og lagerkostnad, hvis jeg har forstått riktig da. Og da er man jo like langt. Det er kanskje noe annet om det går via f.eks. DHL, det har jeg ikke sjekka.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 17:39   #43
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Om det du handler kommer via Posten, tar de allikevel 120 kroner for egenfortolling og lagerkostnad, hvis jeg har forstått riktig da. Og da er man jo like langt. Det er kanskje noe annet om det går via f.eks. DHL, det har jeg ikke sjekka.

Det er det de gjør de slepingene. Jeg fortollet selv på tollsted her i byen jeg, men måtte alikevel ut med penger til posten

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 19:46   #44
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Om det du handler kommer via Posten, tar de allikevel 120 kroner for egenfortolling og lagerkostnad, hvis jeg har forstått riktig da. Og da er man jo like langt. Det er kanskje noe annet om det går via f.eks. DHL, det har jeg ikke sjekka.

Jepp, de tar 120,- for å gi deg beskjed om at pakken din er kommet og for å "passe på" den for deg til du får hentet den. Så da sparer man ikke noe på å fortolle selv.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.
Sjekket bare for gøy, og 200 1975kr er 973,13 2011kr. De kunne da i allefall indeksregulere satsen synes nå jeg.

Sitat:

Men tenk på alle varer, eller kjøpr du gjør som koster mellom 200,- og 1000,- da, som blir 25% rimeligere fordi det da blir momsfritt å handle fra utlandet, mens kjøper man fra en norsk bedrift så må momsen betales?

Ville ikke du handlet betraktelig mer fra utlandet dersom du sparte 25% på omtrent alt?


Det er jeg ikke så sikker på at jeg ville gjort. Uansett så var ikke min kommentar ment som svar på din post, bare kom rett etter


Jeg synes fortsatt at det ikke er noe i veien for å indeksregulere slike satser. Syns faktisk at det skulle være en selvfølge at det ble gjort. Muligvis ville dette øke netthandelen men jeg som forbruker ser det ikke som min oppgave å passe på butikker i Norge.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 23:46   #45
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Blir jo veldig avsporing det her...
Vel, mange utenlandske nettbutikker tilbyr gratis frakt, f.eks strawberrynet, hqhair og lookfantastic. Også diverse nettbutikker i østen som tilbyr billig mobiltilbehør gjør det samme. ...

Så sant ikke postverket også tilbyr selskapet å frakte varene gratis så betaler du faktisk for frakta i prisen på varen. Det er samme prinsipp som at du betaler for Kiwi sine kampanjer hver gang du kjøper et produkt som det ikke er kampanje på. Sigaretter ble solgt med tap før for å lokke folk til butikken og de betalte jo de igjennom annen mat. Du får ingen gratis lunch!

Så de butikkene som har gratis levering og hvor beløpet bikker over 200kr-grensa kan du jo tenke deg at kunne gått momsfritt HVIS de hadde hatt frakta som egen post.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:19   #46
Miominmarte00
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12
Miominmarte00 er på en erverdig vei

Sv: Fortolling av varer

Men det blir vel billigere om du bare betaler toll og moms enn om du skal bestille varene på nytt om kort tid, og dermed betale dobbelt for både varer og frakt?

__________________
Min blogg
Miominmarte00 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:27   #47
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Fortolling av varer

Opprinnelig lagt inn av Miominmarte00, her.

Men det blir vel billigere om du bare betaler toll og moms enn om du skal bestille varene på nytt om kort tid, og dermed betale dobbelt for både varer og frakt?

Jo det blir nok billigere, men jeg har ikke penger til å betale toll og moms nå

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Varer i Sverige Diwa Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 19-05-11 23:11
Fortolling av lavkarbomat på toll.no torgn Generell diskusjon 1 13-08-10 19:52
Holdbarhet på varer fra dialife? cilemora Lavkarbo generelt 4 21-03-08 03:08
Ut av ketose, men dårlig ånde som varer og varer og varer ... Clarissa Ketolysekuren 7 15-03-08 00:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no