Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-07, 10:43   #1
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Vet noen hvor jeg kan få tak på upasteurisert uhomogenisert melk?

Det beste jeg får til så langt, er å ta en omvei om homogeniseringen: Kjøper skummet melk og kremfløte, og blander. Kremfløte er ikke homogenisert, og skummet melk har praktisk talt ikke fett, så da blir resultatet uhomogenisert helmelk. Det er dog verre med pasteuriseringen (og, urgh!) ultrapasteuriseringen.

For kulturmelk har vi Røros tjukkmjøl, som er uhomogenisert. Men også den er pasteurisert.

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 13:21   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Altså mjølk rett frå kyra?

-Kjøp med ein mjølkebonde.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 14:00   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Da må du nok få melken rett fra kyrene, men trodde ikke bønder hadde lov til å selge melken privat.
Det var en artikkel om pasteurisering av melk i siste utgaven av mat og helse, vet ikke om denne ligger ute på nettet. Det er bare noen ysteri som har lov til å bruke upasteurisert melk i osten de lager.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 14:04   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Da må du nok få melken rett fra kyrene, men trodde ikke bønder hadde lov til å selge melken privat.
Det var en artikkel om pasteurisering av melk i siste utgaven av mat og helse, vet ikke om denne ligger ute på nettet. Det er bare noen ysteri som har lov til å bruke upasteurisert melk i osten de lager.

Ok, visste ikkje at bøndene ikkje har lov å selje den mjølka. Er vel litt annleis her, for pappa er ofte innom naboen for å kjøpe mjølk.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 17:14   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Det er ikke lov for bønder å selge upasteurisert melk hvis de selv oppsøker kunden. Dersom man på egen hånd oppsøker en bonde og spør om å få kjøpe litt fersk melk er det fullt lovlig. Synd jeg ikke bor i nærheten av noen bønder.

Det er blitt mer og mer populært med upasteuriserte oster. Ultra pleier å ha godt utvalg av gardsoster som er laget av upasteurisert melk. Er også en pakke med skivet upasteurisert emmenthaler som de har i mange butikker.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 01:38   #6
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Det er, som themonk sier, ikke lov å selge helt fersk melk i Norge.

I noen av mine bøker om candida Albicans står det om "levende melkesyrebakterier" ... (fra Canada/England.)
Jeg så et innslag på nrk en gang (ca 2004?) om en bonde som solgte, til naboer og slikt, helt fersk melk.

Om melkesyrebakterier: gå på helsekosten og spør der. NB: barn akal bare ha en av typene m.s.-bakterier. (husker ikke i farta hvilke..)

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 11:28   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Det var en bonde som fikk 10 tusen i bot for noen år tilbake. Men han gikk aktivt inn for å selge. Det skal ikke være noen umulighet å få tak i fersk melk, men du må nesten kjenne noen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 21:47   #8
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Jeg pleier å kjøpe av en bonde, når jeg er på hytta. Det er litt teit da, man må kjøpe den ''under bordet'', snart kommer det vel gatenavn på upasteurisert melk og.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 21:19   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

nå skal jeg spørre litt dumt her, men hva er det egentlig pasteuriseringen gjør, og hva er fordelen med upasteurisert?
da jeg var liten drakk jeg masse fersk sila mjølk, og det var kjempegodt!
har vokst opp på bøgda, og vet at folka mine har kjøpt både hoppemjølk og fersk mjølk o.l fra naboer. har aldri hørt noe om at det er ulovlig, men så kom forespørselen fra dem, og ikke bonden.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 23:10   #10
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

nå skal jeg spørre litt dumt her, men hva er det egentlig pasteuriseringen gjør, og hva er fordelen med upasteurisert?
da jeg var liten drakk jeg masse fersk sila mjølk, og det var kjempegodt!
har vokst opp på bøgda, og vet at folka mine har kjøpt både hoppemjølk og fersk mjølk o.l fra naboer. har aldri hørt noe om at det er ulovlig, men så kom forespørselen fra dem, og ikke bonden.

Pasteuriseringen forandrer melkens kjemiske struktur til noe kroppen ikke alltid gjenkjenner. Ensymene i melka blir borte, som gjør fordøyelsen av melk vanskeligere. Proteinene som opprinnelig er i melk, myse og kasein blir forandret (tenk på hva som skjer når du koker et egg) til noe som binder seg til mineralene i melka som gjør at de absorberes vanskeligere. Flere vitaminer damper vekk under pasteuriseringen. Homogeniseringen gjør også at melkefettet blir mer utsatt for harskning.
Når man pasteuriserer melken vil også bakterier dø, men ikke bare de slemme, de snille dør også. I melken finnes det en stor mengde snille bakterier som styrker immunforsvaret og fordøyelsen som dør av pasteuriseringen. Pasteurisert melk vil harskne når den blir gammel, og bli udrikkelig, mens ubehandlet melk vil syrne og smake som kulturmelk når den står en stund.

Det man sitter igjen med da er et produkt som er mindre næringsrikt, Mer allergifremkallende, vanskeligere å fordøye, som smaker annerledes, med annen konsistens.
Pasteurisert melk vil ha en ''hardere'' konsistens, og mindre søt smak enn ubehandlet melk. Og også et produkt med lengre holdbarhet, og dermed støtter man den illevarslene trenden i verden med nedlegging av små gårder og meierier som erstattes av kjempe gårder og meierier som frakter melken i dagesvis med trailer før den kommer i butikken.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 23:16   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Opprinnelig lagt inn av bubavon, her.

Pasteuriseringen forandrer melkens kjemiske struktur til noe kroppen ikke alltid gjenkjenner. Ensymene i melka blir borte, som gjør fordøyelsen av melk vanskeligere. Proteinene som opprinnelig er i melk, myse og kasein blir forandret (tenk på hva som skjer når du koker et egg) til noe som binder seg til mineralene i melka som gjør at de absorberes vanskeligere. Flere vitaminer damper vekk under pasteuriseringen. Homogeniseringen gjør også at melkefettet blir mer utsatt for harskning.
Når man pasteuriserer melken vil også bakterier dø, men ikke bare de slemme, de snille dør også. I melken finnes det en stor mengde snille bakterier som styrker immunforsvaret og fordøyelsen som dør av pasteuriseringen. Pasteurisert melk vil harskne når den blir gammel, og bli udrikkelig, mens ubehandlet melk vil syrne og smake som kulturmelk når den står en stund.

Det man sitter igjen med da er et produkt som er mindre næringsrikt, Mer allergifremkallende, vanskeligere å fordøye, som smaker annerledes, med annen konsistens.
Pasteurisert melk vil ha en ''hardere'' konsistens, og mindre søt smak enn ubehandlet melk. Og også et produkt med lengre holdbarhet, og dermed støtter man den illevarslene trenden i verden med nedlegging av små gårder og meierier som erstattes av kjempe gårder og meierier som frakter melken i dagesvis med trailer før den kommer i butikken.

wow! takker! da har jeg lært meg noe nytt! jeg er ikke laktoseintolerant, men begynte å merke for noen år siden at jeg fikk vondt i magen av å drikke ren mjølk (men ikke andre meieriprodukter). synd, for jeg elsker det!

neste gang jeg drar hjem skal jeg få folka mine til å kjøpe noe, og se om jeg reagerer på det

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 08:49   #12
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Ved pasteurisering varmes melka opp til 70 grader i kort tid (tror det er 15 sek). Dette endrer på melka, som jo er meningen. Den intenderte endringen er at bakteriene i melka dør. Det gjør de. Men det skilles ikke på gode og onde bakterier, så gode bakterier stryker med i samme slengen. Testen for vellykket pasteurisering er videre at det ikke finnes fordøyelseshjelpende enzymer igjen i melka, så de forsvinner og. Samt at melka blir denaturert, sukkeret blir raskere tatt opp i kroppen når melka drikkes, og de andre tingene bubavon nevnte.

Ultrapasteurisering er som pasteurisering, bortsett fra at temperaturen er 140 grader. Slik melk har ofte holdbarhet på et år eller verre. Jeg drakk slik melk da jeg bodde i Storbritannia, siden ultrapasteurisering er det eneste som knekker prioner. Jeg betalte nok en pris for det.

Homogenisering går ut på å sile melka gjennom veldig små porer slik at fettet i melka blir flyvende rundt i mikrokuler. Da harskner fettet lett, og det sies at oppsvinget i hjerte- og kar-lideleser kom ikke så lenge etter man begynte å homogenisere melka.

Links:
http://realmilk.com/why.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Pasteurization
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_milk
http://en.wikipedia.org/wiki/Wulzen_...iffness_factor

Vet forresten noen av dere om Shea Butter (hva det nå heter på norsk) er spiselig? For det inneholder den Wulzen anti-stivhetsfaktoren som pasteuriseringen dreper: http://www.songtaaba.net/english/cosmetics/beauty.html

Andre interessante links:
Sammenligning av smør og margarin - smør vinner!
Sammenligning av pasteurisert og upasteurisert melk - upasteurisert vinner!
Upasteurisert geitost

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 14-01-07 kl 09:08.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 04:14   #13
El Miguel
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1
El Miguel er på en erverdig vei

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Takk for kjempebra tråd!
Jeg holder på å overta et lite miljødrevet gårdsbruk i Aurskog Høland.
Kuene er ikke mange og jeg liker ikke tanken på å sende melken til Tine eller andre store bedrifter som pasteuriserer og homogeniserer melka. Jeg ønsker å produsere råmelk, men kan ikke på grunn av forskrifter. Jeg har hørt om noen som får lage ost laget av upasteurisert melk, men råmelk er ikke lov. Til nød kan jeg jo kanskje få til å produsere uhomogenitisrt melk, men det er ikke det samme, og jeg tror melk må pasteuriseres i et større fjøs...
Som sagt så morsomt kan jeg jo ikke begynne å deale melk, eller selge under bordet, men hvis dere har noen forslag til tiltak, eller hva jeg kan gjøre, så ville jeg blitt glad for det!
Småbonden El Miguel

El Miguel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 22:33   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Opprinnelig lagt inn av El Miguel, her.

men hvis dere har noen forslag til tiltak, eller hva jeg kan gjøre, så ville jeg blitt glad for det!
Småbonden El Miguel

Hvordan er reglene for smør da? Sikkert et godt kundegrunnlag her inne

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 13:11   #15
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Upasteurisert og uhomogenisert melk?

Du kan jo kontakte de som driver Eiker Gårdsysteri, og spørre hvilke retningslinjer de må følge, og samtidig lese om hvordan de har innordnet sin drift.

http://www.eikergardsysteri.no/

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kakao med kokosmelk stinasol Smoothies / drikke 63 30-01-14 21:15
Laktoseredusert melk? AnnaV Spørsmål og svar 20 03-04-06 14:23
melk.... Miroslav Spis deg ned i vekt med Skaldeman 3 06-02-06 19:08
Drikker dere melk? Roy82 Atkins kosthold 15 04-03-05 22:56
Overfølsom for melk donjuanwannabe Generell ernæringsdebatt 3 04-10-04 16:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no