Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Nei til raps

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-07, 13:47   #1
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Nei til raps

http://www.westonaprice.org/knowyourfats/conola.html

Tankevekkende artikkel om det som vel er den mest populære oljen i norsk dagligvare for tida. Canola og raps-olje er samme sak. Rapsolje inneholder ercuic acid (som er giftig), mens versjonen canola er genetisk modifisert for å få ned innholdet av denne giften. ("Rape seed oil is toxic because it contains significant amounts of a poisonous substance called erucic acid.") Jeg vet ikke helt hva man skal "foretrekke", så jeg holder meg til andre fettkilder. Godt smør, anyone?


Sist redigert av Solan : 08-01-07 kl 14:27.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 14:09   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nei til raps

Sitat:

Modern oil processing is a different thing entirely. The oil is removed by a combination of high temperature mechanical pressing and solvent extraction. Traces of the solvent (usually hexane) remain in the oil, even after considerable refining. Like all modern vegetable oils, canola oil goes through the process of caustic refining, bleaching and degumming--all of which involve high temperatures or chemicals of questionable safety.

Vi anbefaler INGEN varmpressede oljer, uansett type. Rapsoljen vi anbefaler er med andre ord kaldpresset og kommer ikke inn under den type olje artikkelen omhandler. Det er stort sett transfett den handler om. Så vidt jeg kan se ved en forholdsvis rask gjennomlesning. Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Transfett finnes i alt industrifett og er det farlige fettet.

Vi må også være klar over at oljer utvinnes/fremstilles på forskjellige måter i forskjellige land. Holder vi oss til godkjente kaldpressede oljer - gjerne norske, vil vi være trygge.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 14:42   #3
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Nei til raps

Skal innrømme at jeg ikke vet om norsk rapsolje er den modifiserte versjonen ("canola") eller den opprinnelige. Men det som står å lese om erucic acid (som er halvparten av ojen i umodifisert raps) er i alle fall foruroligende:

Erucic acid er en del av rapsoljen slik den foreligger i planten, og er ikke et biprodukt ved raffinering. Den er ikke en trans-olje, men er en gift i cis-formen. Se advarsel her.


Sist redigert av Solan : 08-01-07 kl 14:53. Årsak: Ønsker å bygge bro og informere der jeg vet noe; synes jeg virket litt kranglete her.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 16:52   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nei til raps

Hm.... interessant info. Oppfattet at det var varmpressede oljer det var snakk om, men leste kanskje litt vel fort igjennom ! Får lese igjennom hele greia en gang til når jeg får tid. Skal også få en norsk "ekspert" til å se på saken !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:51   #5
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nei til raps

skjønner ikke vitsen med kaldpresset rapsolje heller jeg, den smaker ikke godt, egner seg ikke til steking og er ikke næringsrik.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:42   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Hm.... interessant info. Oppfattet at det var varmpressede oljer det var snakk om, men leste kanskje litt vel fort igjennom ! Får lese igjennom hele greia en gang til når jeg får tid. Skal også få en norsk "ekspert" til å se på saken !

Har du funnet ut noe mer om dette, Nille?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 13:30   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Nei til raps

Jeg er også enig i at rapsolje ikke er noen god matvare. Dette med den veldig langkjedede fettsyren som er "giftig" er én ting. I tillegg inneholder rapsoljen mye svovel, og harskner veldig fort. Omega-6 innholdet er høyt og i et ugunstig forhold til omega-3 (som de fleste planteoljer).

Uraffinert rapsolje smaker og lukter helt grusomt, derfor deodoriseres den vanligvis. Denne prosessen gjør at oljen harskner.

Men den er sikkert fin som biobrensel.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 13:48   #8
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Men den er sikkert fin som biobrensel.

Det sa sambo også!

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 13:55   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nei til raps

...Bortsett fra at man må pløye en masse skog for å ha tilstrekkelig mark å dyrke rapsen på... Miljøvinninga går opp i spinninga lissom..!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 14:16   #10
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Nei til raps

Er det noen som kjenner til hvorvidt Cocosa® Pure kokosnøttolje (til steking) har uheldige/skadelige egenskaper? (Det er den varianten som ikke er Extra Virgin.)

Mat&Helse har en fyldig artikkel om stekefett, som bl a anbefaler en blanding av fettkilder til steking, herunder kokosfett:
http://www.matoghelse.no/index.php?id=432442

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 14:47   #11
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Er det noen som kjenner til hvorvidt Cocosa® Pure kokosnøttolje (til steking) har uheldige/skadelige egenskaper? (Det er den varianten som ikke er Extra Virgin.)

Jeg har aldri hørt om at den har noen egenskaper som er uheldige. Den er tvert imot veldig fin til steking, fordi den inneholder nesten utelukkende mettet fett som ikke oksiderer. Eneste problemet er at den spruter veldig, på samme måte som klarnet smør.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 16:10   #12
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Er det noen som kjenner til hvorvidt Cocosa® Pure kokosnøttolje (til steking) har uheldige/skadelige egenskaper? (Det er den varianten som ikke er Extra Virgin.)

Kokosfett er glimrende til steking, selv om palmeolje er bedre. Hvordan oljene er produsert er selvfølgelig viktig, som alltid.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 17:20   #13
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Kokosfett er glimrende til steking, selv om palmeolje er bedre. Hvordan oljene er produsert er selvfølgelig viktig, som alltid.

Vet du forresten hvor man får tak i palmeolje her til lands? Jeg har prøvd å finne det, men det er tydeligvis ikke hverdagskost.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 17:40   #14
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Vet du forresten hvor man får tak i palmeolje her til lands? Jeg har prøvd å finne det, men det er tydeligvis ikke hverdagskost.

Jeg kjøper det der jeg kjøper kokosolje, jeg: Tropical Traditions. Palmeolje danker ut gulrøtter, "hands down", hva antioksidanter av toco-typen angår.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 17:45   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Har du funnet ut noe mer om dette, Nille?

Ba vår alles MHM om å se på det. (Hun har tidligere godkjen Fedon sin). Men hun har visst hatt det skrekkelig travelt.....

Bruker aldri raps sjøl fordi jeg syns det smaker pyton (enten den er ny eller gammel...).

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 17:59   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Nei til raps

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ba vår alles MHM om å se på det. (Hun har tidligere godkjen Fedon sin). Men hun har visst hatt det skrekkelig travelt.....

Bruker aldri raps sjøl fordi jeg syns det smaker pyton (enten den er ny eller gammel...).

Ah!

Jeg liker det ikke selv heller. Kjøpte det en gang, og brukte mesteparten som hårkur ...

Men jeg ser det er stadig flere produkter det er rapsolje i. Den må da selvfølgelig være raffinert på et eller annet vis, siden den ikke har den typiske smaken.

Photobscura har skrevet om majones fra Lidl inneholdende rapsolje, hvor de opplyste fra Lidl at oljen ikke var varmet opp høyere enn 50 grader. Jeg lurer litt på hvordan de har fått vekk smaken da ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 08:11   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nei til raps

Jeg synes ikke rapsolje smaker det pøkk jeg da. (Og da snakker vi om uraffinerte typer). Men det er meg.
Uansett, når det gjelder den majonesen, så er det vel noen aromaer og sitron i den. Kan jo hende det er nok til å dekke over smaken?!?!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Rocky's treningsdagbok, Tones slankedagbok ;-) Caxa Åpne dagbøker 257 31-08-06 14:00
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no