Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-09, 00:24   #1
lille74
Medlem
 
lille74 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 275
lille74 er på en erverdig vei

Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

vanlig forbrenning under ketolyse?
altså karbohydrst forbrenning....

__________________


090709 - 110310-23,7 kg
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27309
lille74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 00:49   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Men du ødelegger jo ikke forbrenningen på ketogen diett! Heller motsatt. Karbohydratfølsomheten vil nok gå en del ned, og du vil mest sannsynlig har litt problemer med å spise høykarbo igjen (du vil mest sannsynlig merke ubehag -for mange ubehag man har levd med så lenge at man tror dette er normalen ). Men det kan du tilvenne kroppen din gradvis.
Du vil derimot OPTIMALISERE forbrenningen din på lavkarbo. Fettforbrenningn først og fremt, på Ketolyse og lingende vil du ikke ha glykogenlagre å snakke om.
Hvorfor lurer du på dette egentlig? Ble litt nysgjerrig bare

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 00:50   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Forbrenningen min har blit MYE bedre på ketolyse Riktignok har jeg blitt mer følsom for karbohydrater, men det var jeg jo i utgangspunktet også. Jeg bare visste ikke at det var de som lagde problemene før...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 00:51   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Carisma: Skylder meg en iskald mugge med vann Hehe

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 00:56   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Jeg vil nok si at det kan stemme, ja - ihvertfall med mine erfaringer (og research). Ikke at forbrenningen som sådan blir ødelagt, men kroppens evne til å forbrenne karbohydrater blir dårligere, ikke på livstid, men for en periode - slik at man svært fort kan legge på seg hvis man av en eller annen grunn avbryter dette kostholdet. Kroppen virker på en annen måte i ketose. Så det lønner seg å finne ut om du trenger å kutte drastisk på karbene, om du ønsker å leve sånn i lengden, evt trappe sakte opp når du skal vedlikeholde - eller om det er bedre for deg å velge en mer moderat lavkarbolivsstil. Noen passer det utmerket for å spise veldig lite karber, for andre (som meg) er ikke ketose særlig gunstig i det hele tatt. Og har du et lite vektproblem, eller spiser usunt - så vil jeg heller anbefale å gjøre noe med det på en mindre omfattende måte, som f eks å kutte ut det usunne (cola, godteri etc)

Aner ikke om dette stemmer på deg, så ikke ta det personlig at jeg skriver om det, men det er en del mennesker her inne som gjerne vil fort ned og velger ketolyse, og som ikke tenker nok over valget sitt. Det er ingen quick fix!


Sist redigert av Huldr : 30-06-09 kl 01:25.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 10:17   #6
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Jeg har tenkt meg om siden 2005, det fikk være nok tenking.

For meg ble det faktisk "quick fix" av forbrenningen. Da snakker jeg ikke om vektnedgang, for det må ta den tiden det tar, men den andre siden ved forbrennning... nemlig at forbrenningen er til for å gi kroppen energi!

Forbrenningen min var katastrofalt dårlig pga langt sykeleie og vansker med å få i meg (og å fordøye) mat. Derfor tenkte jeg meg nøye om før jeg forsøkte lavkarbo... men det viste seg å være full klaff for mitt system! Det gikk bare noen dager, så var forbrenningen på rett spor. Endelig nyttegjør jeg meg av maten jeg spiser! Det er en enorm opptur!

Det stemmer sikkert at man får en negativ reaksjon av å gå tilbake til standard høykarbokosthold etter en lang periode med lavkarbo...og at dersom man skal gjøre det, bør man helst ha en opptrappingsperiode. Men jeg ser ikke helt problemet. Eller... jeg synes vel egentlig at det er å snu problemstillingen litt på hodet?

Hvis kroppen trives så godt på lavkarbo at den protesterer på å vende tilbake til høykarbo... hvorfor da gjøre det? Hvis kroppen ikke trives på lavkarbo, så vil den sannsynligvis heller ikke protestere så veldig på å gå tilbake til høykarbo... og dermed er det heller ikke noe problem å vende tilbake.

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 10:56   #7
Reiseglad
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Alder: 50
Innlegg: 47
Reiseglad er på en erverdig vei

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Jeg har tenkt meg om siden 2005, det fikk være nok tenking.

For meg ble det faktisk "quick fix" av forbrenningen. Da snakker jeg ikke om vektnedgang, for det må ta den tiden det tar, men den andre siden ved forbrennning... nemlig at forbrenningen er til for å gi kroppen energi!

Forbrenningen min var katastrofalt dårlig pga langt sykeleie og vansker med å få i meg (og å fordøye) mat. Derfor tenkte jeg meg nøye om før jeg forsøkte lavkarbo... men det viste seg å være full klaff for mitt system! Det gikk bare noen dager, så var forbrenningen på rett spor. Endelig nyttegjør jeg meg av maten jeg spiser! Det er en enorm opptur!

Det stemmer sikkert at man får en negativ reaksjon av å gå tilbake til standard høykarbokosthold etter en lang periode med lavkarbo...og at dersom man skal gjøre det, bør man helst ha en opptrappingsperiode. Men jeg ser ikke helt problemet. Eller... jeg synes vel egentlig at det er å snu problemstillingen litt på hodet?

Hvis kroppen trives så godt på lavkarbo at den protesterer på å vende tilbake til høykarbo... hvorfor da gjøre det? Hvis kroppen ikke trives på lavkarbo, så vil den sannsynligvis heller ikke protestere så veldig på å gå tilbake til høykarbo... og dermed er det heller ikke noe problem å vende tilbake.

Dette var veldig kloke ord, jeg signerer den

__________________




Reiseglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 15:58   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Jeg har tenkt meg om siden 2005, det fikk være nok tenking.

For meg ble det faktisk "quick fix" av forbrenningen. Da snakker jeg ikke om vektnedgang, for det må ta den tiden det tar, men den andre siden ved forbrennning... nemlig at forbrenningen er til for å gi kroppen energi!

Forbrenningen min var katastrofalt dårlig pga langt sykeleie og vansker med å få i meg (og å fordøye) mat. Derfor tenkte jeg meg nøye om før jeg forsøkte lavkarbo... men det viste seg å være full klaff for mitt system! Det gikk bare noen dager, så var forbrenningen på rett spor. Endelig nyttegjør jeg meg av maten jeg spiser! Det er en enorm opptur!

Det stemmer sikkert at man får en negativ reaksjon av å gå tilbake til standard høykarbokosthold etter en lang periode med lavkarbo...og at dersom man skal gjøre det, bør man helst ha en opptrappingsperiode. Men jeg ser ikke helt problemet. Eller... jeg synes vel egentlig at det er å snu problemstillingen litt på hodet?

Hvis kroppen trives så godt på lavkarbo at den protesterer på å vende tilbake til høykarbo... hvorfor da gjøre det? Hvis kroppen ikke trives på lavkarbo, så vil den sannsynligvis heller ikke protestere så veldig på å gå tilbake til høykarbo... og dermed er det heller ikke noe problem å vende tilbake.

Jeg tror du misforstår her, for jeg snakker om ketose, ikke lavkarbo generelt ...

Det du beskriver som quick fix av forbrenningen, er ikke det, men at kroppen går over til å bruke ketoner i stedet for sukker som brennstoff. Mange får mye energi av det. Men spørsmålet som stilles handler jo om forbrenning av KARBOHYDRATER - og da svarer jeg at ja, den kan gå ned.

Sitat:

Hvis kroppen ikke trives på lavkarbo, så vil den sannsynligvis heller ikke protestere så veldig på å gå tilbake til høykarbo... og dermed er det heller ikke noe problem å vende tilbake.

Det hadde jo vært fint - men sånn er det nok dessverre ikke ...

Det er lett å være litt flåsete og blåse av et sånt spørsmål, og hvis man er av de som trives bra og får gode resultater av dette er det jo bare flott. Men det er faktisk ikke alle det er bra for med ketose - det ER en påkjenning for kroppen (skaper stresshormoner, forbruker mye mer mineraler bl a). Og det forandrer kroppens kjemi. Og det er ikke noe man bare skal gjøre for å gå ned noen lettvinte kilo, hvis man ikke har tenkt å legge om varig og/eller trappe langsomt opp- for da vil man ende opp med en typisk jojoslanking - minst like mye opp som man gikk ned ...

Nå var det ikke sånn jeg tenkte da - omstendighetene ble bare slik at jeg ikke klarte å holde meg til kostholdet (etter lang tid med problemer med det). Det var ikke snakk om mer enn noen få uker, så gikk jeg opp - skremmende fort.

Jeg har lang erfaring med ketosebasert og annet lavkarbokosthold, og har kjent både positive og negative virkninger på kroppen, og for meg er ketose ikke bra, helsemessig. Men jeg vil understreke at mange har hatt veldig positive helsegevinster av et ketosebasert kosthold!


Sist redigert av Huldr : 30-06-09 kl 16:47.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 18:01   #9
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

OK, så var nok mitt innlegg preget av at jeg ble provosert av antakelsen om at andre ikke tenker godt nok over valgene sine. Istedet for å gå inn i en detaljdiskusjon, vil jeg heller legge ballen ned.

Men jeg mente ikke å være flåsete. Beklager det.

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 19:30   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

OK, så var nok mitt innlegg preget av at jeg ble provosert av antakelsen om at andre ikke tenker godt nok over valgene sine. Istedet for å gå inn i en detaljdiskusjon, vil jeg heller legge ballen ned.

Men jeg mente ikke å være flåsete. Beklager det.

Da forstår jeg Jeg mente og mener ikke at de fleste ikke tenker over valgene sine ... Men det er en del som bare er på utkikk etter en rask slankemetode. Og når det kommer et slikt spørsmål tenker jeg at bakgrunnen kan være at vedkommende planlegger å gå tilbake til et "normalt" kosthold igjen etter en kjapp "kur". Men jeg trekker ingen konklusjoner om hverken spørsmålsstilleren eller andre, så det er sagt!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 20:15   #11
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg tror du misforstår her, for jeg snakker om ketose, ikke lavkarbo generelt ...

Det du beskriver som quick fix av forbrenningen, er ikke det, men at kroppen går over til å bruke ketoner i stedet for sukker som brennstoff. Mange får mye energi av det. Men spørsmålet som stilles handler jo om forbrenning av KARBOHYDRATER - og da svarer jeg at ja, den kan gå ned.

Det er lett å være litt flåsete og blåse av et sånt spørsmål, og hvis man er av de som trives bra og får gode resultater av dette er det jo bare flott. Men det er faktisk ikke alle det er bra for med ketose - det ER en påkjenning for kroppen (skaper stresshormoner, forbruker mye mer mineraler bl a). Og det forandrer kroppens kjemi.

Her må jeg arrestere deg litt, for dette stemmer ikke. Kroppen blir ikke dårligere til å forbrenne/omsette karbohydrater, det er ikke en påkjenning for kroppen, og du skaper ikke stresshormoner. Det du beskriver er akkurat det som er tilfelle hvis man spiser et koshold med mye karbohydrater. Det som er en påkjenning er å leve på et kosthold som gir høye insulin -og glukosenivåer. Det er ingenting som tapper kroppen for vitaminer og mineraler mer enn et kosthold med mye karbohydrater, du trenger antakelig mer tilskudd på et slikt kosthold.

Men det mange opplever er at de blir mer følsomme for karbohydrater, og lettere legger på seg igjen hvis de går tilbake til et høykarbokosthold. Og jeg er enig i at det ikke er noen god ide å bruke ketose for en "quick fix" vektmessig, det funker dårlig. Men det er supert til å få opp forbrenningen, og kjempekult for de som har dårlig insulinfølsomhet og endelig kjenne hvordan det kan være å ha energi tilgjengelig hele dagen!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 22:41   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Her må jeg arrestere deg litt, for dette stemmer ikke. Kroppen blir ikke dårligere til å forbrenne/omsette karbohydrater, det er ikke en påkjenning for kroppen, og du skaper ikke stresshormoner. Det du beskriver er akkurat det som er tilfelle hvis man spiser et koshold med mye karbohydrater. Det som er en påkjenning er å leve på et kosthold som gir høye insulin -og glukosenivåer. Det er ingenting som tapper kroppen for vitaminer og mineraler mer enn et kosthold med mye karbohydrater, du trenger antakelig mer tilskudd på et slikt kosthold.

Jeg er ingen forkjemper for et høykarbokosthold, og setter ikke disse to tingene opp mot hverandre. Du har selvsagt rett mht det du skriver om høykarbo. Men la oss ikke blande kortene for det. Det er som sagt flott at mange har det bra på et ketosebasert kosthold - men det betyr ikke at det jeg sier ikke stemmer. Det er bare ikke så godt kjent. Og det spiller vel liten praktisk rolle for det store flertallet, særlig når andre positive effekter av lavkarbo og vektnedgang oppveier de eventuelle negative, men det finnes altså unntak. Og det er ikke sånn at alle har det bra/best på et ekstremt lavt karbohydratnivå. Det er alt jeg sier. Jeg synes det er dumt hvis man skal bli like ensidig for dette kostholdet som myndighetene er for et høykarbokosthold. Virkeligheten er mye mer nyansert!

Og det er et faktum at man som regel trenger å ta ekstra mineraltilskudd når man er i ketose. Det er veldig vanndrivende, og det er mulig at dette har sammenheng med stresshormoner som produseres, uten at jeg har sikre kilder som sier det. Men jeg har fra flere kilder (som er FOR lavkarbokosthold og har peiling på det, bl a min tidligere lege på Balderklinikken) at ketose stresser kroppen. For meg som har slitt med kronisk forhøyede stressnivåer, (pluss ME og lavt stoffskifte) viste ketose seg å IKKE ha positive virkninger.

Men dere som sier "følsomme for karbohydrater", hva mener dere med det da, annet enn at karbohydratforbrenningen blir dårligere? Jeg skjønner dette med at folk tåler dårligere matvarer med mye karbohydrater i ved at de reagerer med magevondt etc. (dette har jeg aldri opplevd selv), men når man legger på seg svært raskt av å spise "vanlig" en kort stund, så sier jo det noe om at det har skjedd en nedgang i karbohydratforbrenningen. Men det spiller jo liten rolle for de som ønsker å fortsette på dette kostholdet resten av livet, og som har fått store helsemessige fordeler av det. Det er klart


Sist redigert av Huldr : 30-06-09 kl 23:24.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 10:49   #13
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men dere som sier "følsomme for karbohydrater", hva mener dere med det da, annet enn at karbohydratforbrenningen blir dårligere? Jeg skjønner dette med at folk tåler dårligere matvarer med mye karbohydrater i ved at de reagerer med magevondt etc. (dette har jeg aldri opplevd selv), men når man legger på seg svært raskt av å spise "vanlig" en kort stund, så sier jo det noe om at det har skjedd en nedgang i karbohydratforbrenningen. Men det spiller jo liten rolle for de som ønsker å fortsette på dette kostholdet resten av livet, og som har fått store helsemessige fordeler av det. Det er klart

Jeg er faktisk ikke sikker på om man blir mere følsom for høykarbo etter en stund med lavkarbo.
Her tenker jeg høyt utifra min egen erfaring, og har altså ingen forskning, eller noen eksperter å støtte meg til, ei heller kan jeg si hva andre har av erfaring, men altså:
Faktum er at kroppen min ble veldig stor av høykarbo, hele 135 kilo.
Jeg la lett på meg fett, jeg hadde mye vann i kroppen, Blodsukkersvingningene var som en berg og dalbane; trøtt etter middag da blodsukkeret steg, og "sulten" igjen etter 1-2 timer, da blodsukkeret falt.
Det var slik jeg hadde det med høykarbo.
Akkurat det samme opplever jeg nå av høykarbo hvis jeg sprekker, etter 3 1/2 år med lavkarbo.
Følsom for høykarbo har jeg vært hele tiden.
Jeg tror at andre tror at de er blitt mere følsomme for høykarbo etter en tid på lavkarbo, men jeg tror sannheten i mange tilfeller er at de er blitt mere bevisste på hvordan kroppen reagerer på høykarbo.
Før lavkarbo var følsomheten normalen, noe vi levde med hele tiden, derfor var vi ikke så oppmerksomme på det.
Men nå etter lavkarbo, så merker vi så tydelig forskjell.
Selvfølgelig legger vi lett på oss av høykarbo....men det mener jeg vi også gjorde før vi startet med lavkarbo, altså ingen forverring.
Igjen, dette er mine tanker og erfaringer, og det finnes sikkert varibaler.

Hva tror dere som har erfaring?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 18:44   #14
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Jeg kan bare snakke ut av egen erfaring. Men etter jeg begynte med lavkarbolivet har jeg ikke så lett for å legge på meg. Selv om jeg til tider sprekker og spiser karbomat legger jeg ikke på meg så mye som jeg gjorde før.

Aner ikke hvorfor dette har skjedd. Det eneste jeg kan tenke meg er at kroppen får øket forbrenning av fett og proteiner... Men det er som sagt kun det jeg har erfart med kroppen min

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 18:57   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Jeg kan bare snakke ut av egen erfaring. Men etter jeg begynte med lavkarbolivet har jeg ikke så lett for å legge på meg. Selv om jeg til tider sprekker og spiser karbomat legger jeg ikke på meg så mye som jeg gjorde før.

Kan bare signere Imp, jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 14:48   #16
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Hei
Omsetning av proteiner , karbohydrater og fett krever mange hundred enzymer for å foregå optimalt. Spiser man mye karbohydrat vil kroppen være god på å forbrenne karbohydrater og omdannelse av karbohydrat til fett. Kutter man nesten ut karbohydrat (les ketose) nedreguleres karbohydratforbrenningen så lenge man er i ketose. Kroppen lager ikke så mange av de enzymer som benyttes til karbohydratforbrenning, da det ikke er nødvendig og ville har vært sløsing med den energi som kreves for å laage enzymerne. I ketose oppreguleres fettforbrenningen til maksimal fettforbrenning, helt opp under 90% av energien kan komme fra fett, i praksis blir det noe lavere.
Hvis man plutselig spiser høykarbo vil kroppen være uforberedt og man vil bli uvell og svimmel, bla på grunn av høyt blodsukker.
Dette er en av grunnene til at man anbefales å øke mengden av karbohydrater gradvis når man skal over fra ketogen diett til generell lavkarbo etter slankekuren.

Ketose stresser kroppen noe, dette motvirkes ved å ta antioksidanter (selen-sinktabletten) og ved å ta den anbefalte tran/omega III hver dag.
Omaega III virker betennelsesdempende på kroppen, noe mange med slitasjegikt (artrose) kan skrive under på!!!

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 15:24   #17
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Hei!

Frøy kommer med ganske mange udokumenterte påstander, men har tydeligvis greie på en del ting. Ikke misforstå meg. Jeg er ikke ute etter å "ta noen", men tror vi alle blir klokere av å diskutere hva som er myter og hva som er vitenskapelig bevist: .

(NB! Etter at jeg skrev dette har Torkil svart på noe. Jeg ser at han er litt mer forsiktig enn Frøy, og har i det minste forslag til årsakssammenhenger)

Oppdatering: Gratulerer med dagen til Torkil. Han har visst fødselsdag i dag

I rask rekkefølge:

Jeg vil nok si at det kan stemme, ja - ihvertfall med mine erfaringer (og research)
Hvilken research? Hvordan kan du si at forbrenningen blir dårligere uten å gå inn på hvilke sider av forbrenningen du snakker om? Du må nok fortelle oss noe om hvilke mekanismer det i så fall er som spiller inn.

Kroppens evne til å forbrenne karbohydrater blir dårligere, ikke på livstid, men for en periode - slik at man svært fort kan legge på seg hvis man av en eller annen grunn avbryter dette kostholdet
Igjen - jeg kan ikke se ut fra svaret ditt hvilke mekanismer som skulle forårsake at karbohydrater forbrennes dårligere etter å ha gått på en ketogen diett. Du kan kanskje begynne med å definere begrepet "forbrennes dårligere", slik at vi i det minste har noe konkret å prate om.

Noen passer det utmerket for å spise veldig lite karber, for andre (som meg) er ikke ketose særlig gunstig i det hele tatt
Hva ved ketose er det som er "ikke særlig gunstig"? Begynn gjerne med å definere "ikke særlig gunstig", og fortsett så med å fortelle hvorfor de eventuelt negative effektene overskygger de positive. Vis gjerne til studier med mer enn en person (deg selv).

Og har du et lite vektproblem, eller spiser usunt, så vil jeg heller anbefale å gjøre noe med det på en mindre omfattende måte
Hva er "usunt" i dine øyne, utover cola og godteri? Begge deler er høykarbo. Men siden du kun anbefaler å "spise sunt, men ikke ketogent" bør du fortelle hvilke lavkarboalternativer som er usunne, og hvorfor det er slik. Og hva er "omfattende"? Den store matvaretabellen består av ca 1300 matvarer. Av disse har jeg kuttet ut 98 (ja, jeg tok meg tid til å gå gjennom hele tabellen). Dette utgjør 7%. Eller for å si det på en annen måte: jeg spiser fortsatt 93% av den samme maten som før. Ikke spesielt omfattende omlegging, spør du meg.

Det er en del mennesker her inne som gjerne vil fort ned og velger ketolyse, og som ikke tenker nok over valget sitt
Ok. Da må du nesten dele kriteriene med oss. Ettersom svært mange opplever gode resultater både for vekt og helse, må du nesten fortelle oss om de negative konsekvensene, slik at de som skal gjøre et valg faktisk har noe å vurdere.

Jeg tror du misforstår her, for jeg snakker om ketose, ikke lavkarbo generelt ...
Ketose og generell lavkarbo er to sider av samme sak. Om du spiser mindre enn ca 130 gram karbohydrater per dag, produserer leveren ketoner, om enn ikke mye. Om du spiser over dette, er det høykarbo. Så hva er det egentlig du anbefaler?

Men spørsmålet som stilles handler jo om forbrenning av KARBOHYDRATER - og da svarer jeg at ja, den kan gå ned
Hvordan? Hvis du mister muskelmasse på grunn av dårlig gjennomført diett, kan jeg være enig i at forbrenningen går ned, men det gjelder ikke bare forbrenning av karbohydrater. Noe sier meg at det heller ikke var det du tenkte på.

Det hadde jo vært fint - men sånn er det nok dessverre ikke ...
Du virker veldig sikker i din sak? Kan jeg være så freidig å spørre hvilken bakgrunn du har?

Det er lett å være litt flåsete og blåse av et sånt spørsmål, og hvis man er av de som trives bra og får gode resultater av dette er det jo bare flott. Men det er faktisk ikke alle det er bra for med ketose - det ER en påkjenning for kroppen (skaper stresshormoner, forbruker mye mer mineraler bl a). Og det forandrer kroppens kjemi. Og det er ikke noe man bare skal gjøre for å gå ned noen lettvinte kilo, Hvis man ikke har tenkt å legge om varig og/eller trappe langsomt opp- for da vil man ende opp med en typisk jojoslanking - minst like mye opp som man gikk ned ...
Oj - her begynner vi å nærme oss en slags forklaring. Men du sier fortsatt mye om effekt, men lite om årsak. Økt nivå av stresshormoner, høyere forbruk av mineraler, forandrer kroppens kjemi... Merkelig, de studiene jeg har lest viser det stikk motsatte når det gjelder de to første punktene. Kanskje du kan poste linker til seriøse studier som dokumenterer disse årsaksforholdene?

Og det er et faktum at man som regel trenger å ta ekstra mineraltilskudd når man er i ketose
Hmmm... er dette et "faktum" for de som lever av å selge piller, eller har du forskning som viser dette? Vilhjalmur Stefansson levde for eksemmpel i 10 år blant eskimoer uten å ta til seg annet enn fett, fisk og kjøtt. Han fikk verken skjørbuk eller andre sykdommer. Og han gikk garantert ikke på ketolysepiller. Problemet er at karbohydrater øker utskillelsen/konkurrerer med opptak av vitaminer (hvor 12 av 13 essensielle finnes i rikelige mengder i kjøtt og fisk). Så på et høykarbokosthold kan det være nødvendig med tilskudd, men jeg er slett ikke sikker på at dette gjelder lavkarbo. Historien viser jo noe annet (ettersom vi klarte oss i noen millioner år uten, mener jeg)

Men jeg har fra flere kilder (...) at ketose stresser kroppen.
Igjen må du først definere hva "å stresse kroppen" faktisk betyr i denne sammenhengen. Deretter må du forklare årsak/virkningsforholdet. I motsatt fall blir dette en av zillioner ad-hoc hypoteser som brukes mot lavkarbo i mangel av solid forskning.

Men når man legger på seg svært raskt av å spise "vanlig" en kort stund, så sier jo det noe om at det har skjedd en nedgang i karbohydratforbrenningen.

Jaha, ja...

Da vil jeg sitere følgende dialog fra K. Popper (fra boken Det store kolesterolbedraget):

"Hvorfor er havet så opprørt i dag?"
"Fordi Neptun er svært sint"
"Hvilket bevis kan du anføre for din påstand om at Neptun er svært sint?"
"Men ser du ikke hvor opprørt havet er? Og er det ikke alltid så opprørt når Neptun er svært sint?"

Mens denne dialogen står for egen regning:

"Hvorfor går jeg opp i vekt når jeg går fra lavkarbo til høykarbo?"
"Fordi lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Hvilket bevis kan du anføre for din påstand om at lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Men ser du ikke hvor mye du har gått opp etter at du begynte å spise mer karbohydrater da?"

Igjen - ikke noe galt ment. Jeg stiller bare spørsmål fordi jeg er ytterst interessert i svarene


Sist redigert av Chunky : 06-07-09 kl 22:36.
  Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 20:54   #18
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.


"Hvorfor går jeg opp i vekt når jeg går fra lavkarbo til høykarbo?"
"Fordi lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Hvilket bevis kan du anføre for din påstand om at lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Men ser du ikke hvor mye du har gått opp etter at du begynte å spise mer karbohydrater da?"

He he.... måtte bare flire litt av denne... Hører desverre altfor mange som seriøst gir alt annet skylden enn selve inntaket av karbohydrater.

I forhold til temaet om karbohydratforbrenning har jeg også bare min egen erfaring å komme med. Jeg opplever slett ikke en dårligere karbohydratforbrenning.

Før jeg begynte med lavkarbokosthold prøvde jeg alt mulig for å gå ned i vekt men vekten fortsatte å stige. Ved aktiv trening og lite mat kunne jeg stagnere vektøkningen men gikk ikke ned. Så oppdaget jeg lavkarbo (les ketogent kosthold med utskeielser av og til) Kiloene begynte å rase av og etter ca 4 mnd var 20 kg borte. Hoppet så helt av lavkarbo fordi jeg var så lei av alle kommentarene om maten min og om hvordan blodårene mine sannsynligvis så ut på innsiden. De første 1-2 månedene skjedde det ingenting med vekten før den gradvis igjen begynte å øke. Det skulle vel tilsi at det faktisk tok en stund med masse karbohydrater før forbrenningen igjen gikk ned.

Etter et halvt år begynte jeg på'n igjen med lavkarbo og kiloene jeg la på meg forsvant igjen. Nå spiser jeg hovedsaklig lavkarbo (ca ala LCHF) men skeier ut når jeg vil. Ved brå overgang til masse karbo kan jeg få luft i magen og litt mageknip... men det er alt. Kiloene kommer ikke før senere. Har akkurat vært 2 uker på ferie og spist store mengder karbohydrater (pga lite å velge i og derfor mye ris, pasta og pommes frites). Jeg gruet meg til å nærme meg vekten men hadde bare gått opp en kilo som forsvant som dugg for solen etter en dag på lavkarbo (m.a.o sikkert vann). Ved tidligere ferieturer før lavkarbolivet måtte jeg regne med at vekten økte.

Det jeg altså har funnet ut om meg, er at jeg MÅ spise fett for å få forbrenningen til å funke. Ved inntak av karbohydrater "visner" forbrenningen min.

Jeg merker heller ikke noe til at kroppen min er stresset av ketogen kost. Heller det motsatte. Jeg merker at kroppen min er mer fornøyd. Bedre hud, mer energi, bedre humør osv.

Altså ingen fasitsvar bare litt om meg og mine oppdagelser og her ødelegger ikke lavkarbo min forbrenning men store mengder karbohydrater ødelegger min forbrenning!!!

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 00:37   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Hei, hei

Og takk til Torkil som gir bakgrunn til det jeg prøver å si.

Jeg vil bare først si at det i grunnen ikke var meningen å sette i gang noen debatt og jeg har virkelig tatt meg vann over hodet her skjønner jeg ... Jeg er egentlig ikke så veldig aktiv i dette forumet mer, interessene mine og mitt syn på kosthold og helse har i stor grad forandret seg og det var mer eller mindre tilfeldig at jeg svarte. Jeg ville bare gi et svar til spørsmålsstilleren ut fra min erfaring og andre ting jeg har snappet opp - det er sikkert drøyt å kalle det research. Jeg har stort sett diskutert med andre på forumet for temmelig lenge siden (har lett etter de aktuelle trådene/innleggene, men det er litt som å lete etter en nål i en høystakk ...) og hørt lignende erfaringer, samt som sagt hørt dette fra legen min, og lest forbehold mot ketosedietter i bøker som Barry Sears' "Sonen" og Lutz' "Bedre uten brød". Det er bare kort nevnt der og jeg har heller ikke funnet noe særlig om dette på nettet. Jeg er vel ikke akkurat av de som finner størst interesse av lange, "smale" vitenskapelige artikler heller - jeg er mer av typen som plukker opp informasjon og sammenholder det med min egen erfaring uten å alltid huske kilder. Og da stiller jeg meg nok lagelig til for hugg ... Så sånn er det - beklager!

Torkil forklarer jo angående karbohydratforbrenningen her, så det er vel i grunnen ikke så mye å legge til angående dette. Jeg er ikke lege, så naturlig nok kan ikke jeg forklare det slik som Torkil kan. Jeg har rett og slett prøvd å nyansere litt ved å gå ut fra mine erfaringer - akkurat som alle andre her bruker sine. Jeg kunne sikkert forklart meg bedre med tanke på dette, så jeg ikke ble så misforstått.

Altså:

Jeg er IKKE imot ketosedietter. Men fra starten av MIN vei på ketosediett (Atkins) opplevde jeg mange problemer, og de ble flere etterhvert. Jeg prøvde å finne svar på hvorfor disse tingene oppsto, men det var ikke så lett. Jeg var ganske alene, og følte tildels at det jeg opplevde ble feid under teppet. Etterhvert har jeg altså samlet noen flere opplysninger og erfaringer, om enn sparsomme. Når jeg kommer med min erfaring er det nok for en stor del fordi jeg ønsker at andre som opplever problemer eller at noe ved dietten har en ugunstig virkning skal få disse opplysningene. Det at de FLESTE opplever positive effekter av ketose betyr da ikke at andre erfaringer ikke er gyldige - eller?

Jeg ser ikke at jeg har noe å forsvare her, jeg. Jeg har forsøkt å tenke over spørsmålene dine, Chunky, men premissene dine blir helt feil for meg og da betakker jeg meg. Det må være tillatt å komme med en annen oppfatning enn den gjengse uten å være nødt til å komme med vitenskapelige bevis når det jeg bygger på er min egen erfaring. Eller mener du at ALLE som mener noe her i tråden skal bære nødt til å belegge det med kjemikunnskaper og vitenskapelige bevis? Jeg har mine erfaringer og synes ikke de fortjener å bli latterliggjort noe mer enn andres erfaringer.

Jeg beklager hvis jeg har tråkket noen på tærne - det var ikke meningen! Jeg vil igjen understreke at jeg ikke tror at de fleste som går på en ketosediett gjør det uten å tenke seg om - grunnen til at jeg svarte slik var at vi har sett en del mennesker komme inn her for å hurtigslanke seg, uten nødvendigvis å tenke så langt frem, og resultatet blir da jojoslanking. Det er det utgangspunktet jeg hadde da jeg svarte i første omgang, fordi spørsmålet vakte denne mistanken hos meg, men jeg ser at det kunne misforstås, og det beklager jeg.

Og så er det fint å lese om de gode - og i noen tilfelle motsatte av mine - erfaringene. Det er veldig hyggelig at mange har solskinnshistorier å komme med - og det mener jeg helt oppriktig


Sist redigert av Huldr : 07-07-09 kl 00:48.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 01:27   #20
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Takk for gjennomtenkt og bra svar. Skjønner at det kan bli litt overveldende. Jeg la merke til at du var superveteran, og mye av det du tok opp er veldig interessante spørsmål hvor det ikke alltid finnes svart/hvitt svar. Det var ikke meningen å skremme noen bort fra diskusjonen - tvert i mot!

Jeg respekterer alles erfaringer - det skulle bare mangle. Dette forumet er vel egentlig mest ment for å utveksle erfaringer om lavkarbo, ikke å slå hverandre i hjel med vitenskap. Grei påminnelse. For meg har livsstilsendringen gått utrolig mye greiere enn for mange, og da blir man gjerne litt cocky. Men les mine første innlegg fra januar, så skjønner du hvor nybegynner jeg egentlig er

All the best


Sist redigert av Chunky : 07-07-09 kl 01:56.
  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Øke forbrenningen med urter nita58 Kosttilskudd 28 15-06-12 16:42
Ketose og ketolyse Torgeir Spørsmål og svar 1 05-06-09 11:30
Forbrenningen ... Sense Ketolysekuren 0 23-06-08 16:06
Om å få i gang forbrenningen Fast-i-fisken Spørsmål og svar 9 03-06-06 22:54
1 ts med Cocosa - øker det forbrenningen? mofe Generell ernæringsdebatt 11 24-01-06 12:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no