Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

En liten teskje sukker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-07-09, 20:44   #1
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

En liten teskje sukker

Er det noen som har tenkt på hvor lite sukker vi egentlig trenger?

Blodsukkerverdier på 100-125 mg/dl regnes som prediabetisk, mens verdier over 125 regnes som diabetisk. De færreste har noe forhold til disse tallene, så det kan være interessant å sette det i perspektiv:

Mennesket har ca 5 liter blod i kroppen. For å være innenfor normalverdier, må blodsukkeret altså være lavere enn 99 mg/dl. Det blir da 99 * 10 = 990 mg/liter x 5 = 4950 mg, eller så vidt under 5 gram sukker.

En teskje er 5 gram. Grensen for normalt blodsukker går altså ved ca 1 teskje. Hva da med "sunt" blodsukkernivå på f.eks. 80 mg/dl? Det blir ca 4/5 teskje sukker. Tilsvarende utgjør diabetisk blodsukkernivå (126 mg/dl) 6,25 gram, eller 1 1/4 teskje.

Det er med andre ord bare ca en kvart teskje sukker som utgjør forskjellen mellom et normalt og diabetisk blodsukkernivå.

Tenk da på at en medium porsjon pommes frites fra McDonalds inneholder 47 gram karbohydrater (= kjeder med sukkermolekyler, som brytes ned til sukker og sendes inn i blodomløpet). 47 gram sukker utgjør omtrent 10 teskjeer. Så hva når forskjellen på normalt og diabetisk blodsukker bare utgjør en kvart teskje, og vi kjører på med 40 ganger så mye? - og så topper det hele med et beger cola, søt hamburgerbunn, hamburgerkjøtt med sukker, salat og dressing med sukker?

Noen som mener at mennesket er skapt for slike konfigurasjoner? Den verste sukkerpusheren er for øvrig næringsmyndighetene gjennom sine høykarbo kostholdsråd.


Sist redigert av Chunky : 05-07-09 kl 17:03.
  Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 01:57   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En liten teskje sukker ...


(Jeg er målløs. Og DET skjer ikke ofte! )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 12:51   #3
annerii
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Innlegg: 25
annerii er på en erverdig vei

Veldig bra det du skriver

for å skrive noe mere om det du beskriver , foreks det med anbefalingene fra Statens Ernæringsråd, de er laget " for de mange menneskene " med det mener jeg , noe som er tilpasset norske vaner, historie ovs,
så til poenget , om alle mennesker her i landet hadde sluttet å kose seg så ofte så ville mye vært gjort
problemet er at hver gang noe skal belønnnes, enten det er barn eller voksne belønnes vi med mat, da "karbo mat " !
Og ting 2 , hadde mange flere kuttet maten på mac donalds, sukkerholdig brus, og alt sånt, ville mange kommet ned på langt lavere karbo intak,
så vansklig er det. eller lett er det .
Jeg ser det i sosiale settinger og, det er karbo mat vi blir tilbudt,
jeg løser det ved å spise før jeg går og når jeg da er borte, forsyne meg lite og bare en gang , noen ganger kan jeg liksom ikke takke nei, av ren høflighet og respekt, og når det er snakk om 1 gang pr mnd, så.

Bare noen tanker og nyanser fra meg
anne

annerii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 14:02   #4
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: En liten teskje sukker ...

Sjokkerende!

Sukkerindustrien eier verden

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 16:41   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veldig bra det du skriver

Opprinnelig lagt inn av annerii, her.

for å skrive noe mere om det du beskriver , foreks det med anbefalingene fra Statens Ernæringsråd, de er laget " for de mange menneskene " med det mener jeg , noe som er tilpasset norske vaner, historie ovs

Jeg skjønner hva du mener, og den norske sikringskosten med poteter, lefse, brunost, brød og atter brød, blir romantisert og fremstilt som "norske ernæringsråd". Men faktum er at vi har adoptert de amerikanske kostholdsrådene omtrent i ett og alt. Norske ernæringsmyndigheter driver ikke egen forskning, og har vel heller ikke tenkt en selvstendig tanke de siste 30 årene. God bless America, som brakte oss kostholdspyramiden, lightprodukter, kolesterolhypotesen, statiner, antioksidanter, energioverskudd/overspising og adferdsterapi mot fedme, for å nevne noe.

Nordmenn er nå like overvektige som amerikanere. De norske ekspertene skjønner ingenting, men mener fryktelig mye. Teoriene om hvorfor vi blir fetere strømmer på som mygg til bilens frontlykter (og har omtrent like stor verdi).

Men hvorfor har INGEN av de såkalte ekspertene tenkt tanken at det kan skyldes at vi tilbyr våre innbyggere amerikanske kostholdsråd? Nei, det ville vært for enkelt. Det ville jo betydd at det var noe GALT med rådene. Og hva pokker gjør vi da??

Noen som ikke tror meg?: Åpne disse to dokumentene side ved side og spør deg selv hvorfor vi er like fete som amerikanere: Dokument1 og Dokument2.


Sist redigert av Chunky : 05-07-09 kl 17:05.
  Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 18:04   #6
annerii
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Innlegg: 25
annerii er på en erverdig vei

Sv: Veldig bra det du skriver

men det er et tankekors at vi i dag har masse kunnskap til hvordan og hva vi skal spise, likevel blir befolkningen fetere og fetere , hvorfor ?
lar vi oss virkelig styre så mye av markedet som rår, med sukker industien
Jeg mener nå det, at om folk hadde kuttet alt det raffinerte sukkeret de spsiser ville mye vært gjort
anne

annerii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 18:09   #7
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En liten teskje sukker ...

Skremmende å se det svart på hvit.. Tenk på alt det skjulte sukkeret i helfabrikat/halvfabrikat middag som folk spiser uten å ane det og tror de lever sunt fordi de ikke spiser dessert..

  Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 18:16   #8
annerii
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Innlegg: 25
annerii er på en erverdig vei

Sv: En liten teskje sukker ...

mm, sant , derfor spiser jeg det omtrent aldri , om jeg ikke får det servert da
anne

annerii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 19:28   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En liten teskje sukker ...

Opprinnelig lagt inn av Energibombe, her.

Skremmende å se det svart på hvit.. Tenk på alt det skjulte sukkeret i helfabrikat/halvfabrikat middag som folk spiser uten å ane det og tror de lever sunt fordi de ikke spiser dessert..

Og i alle light produkter... For det er jo fettet som er farlig liksom!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:06   #10
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veldig bra det du skriver

Opprinnelig lagt inn av annerii, her.

men det er et tankekors at vi i dag har masse kunnskap til hvordan og hva vi skal spise, likevel blir befolkningen fetere og fetere , hvorfor ?
lar vi oss virkelig styre så mye av markedet som rår, med sukker industien
Jeg mener nå det, at om folk hadde kuttet alt det raffinerte sukkeret de spsiser ville mye vært gjort
anne

Jeg er redd for at det er akkurat slik det er. Noen som husker Gro Harlem Brundtland og WHOs korstog mot sukker for en 5 års tid siden? Hun mente at verdens sukkerforbruk var en større helsetrussel enn tobakk. Men hva skjedde? Aldri har en større lobbyistkampanje blitt iverksatt. Målet om å redusere anbefalingen fra 25% (!) til 10% av daglig inntak ble fremstilt som svada. Industrien mente det var bevist at en sunn og forsvarlig diett gjerne kan bestå av 25% tilsatt sukker. Og da har vi ikke en gang begynt å regne om karbohydrater til sukker... Faktum er at med USA i spissen klarte sukkerindustrien å true hele WHOs eksistens gjennom å kreve at over 3 milliarder kroner i årlig støtte fra USA ble trukket tilbake om anbefalingene ble stående.

De endte naturligvis opp med et kompromiss om at man ikke bør spise sukker mer enn 4 ganger om dagen. Deretter smuldret hele greiene bort. Gå inn på WHOs sider og forsøk å finne igjen anbefalingen om 10% sukker. Det forsvant som troll i sol når industrien begynte å rasle med sablene.

Her er en artikkel i The Guardian om saken: WHOs kamp mot sukker

Og litt mer: World Sugar Resarch Organisation (ja, de finnes) skrev følgende i et brev til Gro når hun var leder av WHO i 2003: "..the evidence does not support setting a
consumption target for sugar by populations in order to improve their health in any respect". Akkurat, ja... noen som har hørt om komiske Ali?


Sist redigert av Chunky : 05-07-09 kl 20:31.
  Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 01:01   #11
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: En liten teskje sukker ...

Godt å se at du er innom

Det er interessant hvor mye man oppdager av små/store detaljer om verdensbalansen etterhvert som man har tilvent seg et lavkarbokosthold.
De få gangene jeg orker å se kostholdsråd i en eller annen form på tv, minnes jeg på at de fleste faktisk spiser brød hver dag!
Bare tanken er i dag helt uaktuell, jeg hadde blir uføretrygda etter en uke.

For ikke å snakke om at sukkerbransjen er en av industriene som bygger på slavearbeid. Det er kanskje en av grunnene til at sukker er så latterlig billig.

Ugh.

Så nettop en svensk dokumentar om oppdrettsfisk. Heller ikke oppmuntrende. Norsk oppdrettlaks bruker visstnok 2,5kg villfisk pr. 1kg oppdrettslaks... Nei vel.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 02:12   #12
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En liten teskje sukker ...

Hei på deg, FPM! Alt for lenge siden sist!

Ja, det er utrolig hva som dukker opp når resten av familien er på ferie, jobben går på lavgir, og man sitter under parasollen med vinglasset og alt for mye fritid. Jeg har hatt en liten pause fra lavkarbolitteratur og gitt meg i kast med et helt annet område. Utrolig spennende, men den nærmeste familie ville nok sørget for å få meg innlagt om de visste hva det var

Jeg klarer likevel ikke å la være å ergre meg grenseløst over alt som blir servert fra ernæringseksperter, politikere, legestanden og industrien når det gjelder mat og helse, så jeg kommer til å fortsette å grave i galskapen.

Men hvordan går det for sjefen på bokfronten? Vi venter i spenning, vet du


Sist redigert av Chunky : 06-07-09 kl 02:58.
  Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:55   #13
Zuma
Medlem
 
Zuma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Der ingen skulle tru... at nokon kunne bu
Alder: 44
Innlegg: 202
Zuma er ny på veien

Sv: En liten teskje sukker ...

Djeezez! Rett og slett skremmende lesning!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og i alle light produkter... For det er jo fettet som er farlig liksom!

Ja, det er dessverre dette jeg har trodd i alle år... at fett er farlig. Jeg har hele mitt liv unngått store megnder med fett, fjernet skinnet på kyllingen, lite smør på skiva, null fete sauser o.l. Og hva ser jeg? Hva er det jeg har lagt på meg av?

Jepp - det skjulte sukkeret! Gud jeg er så gladfor at jeg tilfeldigvis begynte å snuse rundt på lavkarbosider på nettet og havnet her. Jeg takker dere alle for at jeg har lært så mye mer om hva lav- og høykarbomat gjør med kroppen. Amen.

__________________

Vendepunktet...
- Zuma -
Zuma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg MÅ visst ha det inn med teskje! Kristin1964 Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 28 22-03-13 12:25
Liten presentasjon! (Ser at den ble ikke så liten allikevel ...) ~Buble~ Ketolysekuren 7 07-01-09 23:29
En teskje med info, takk Tess Lavkarbo generelt 5 28-02-08 12:35
Sukker Alkoholer eller Sukker Arter ... miss_celica_83 Lavkarbo generelt 2 23-05-07 18:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no