Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-12, 00:01   #351
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Kanskje jeg skal skippe den planlagte spinningtimen i morgen da, så kanskje jeg klarer å gå ned noen gram på veiingen fredagen?

Ha,ha! Ja, det er jo "lurt"

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 16:58   #352
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Kanskje jeg skal skippe den planlagte spinningtimen i morgen da, så kanskje jeg klarer å gå ned noen gram på veiingen fredagen?

Det er noe rart i hvert fall, jeg har opplevd å gå ned pÅ 3-4 treningsfrie dager, uten å gå de opp igjen ved ny treningsøkt... Kanskje det som trengs nå og? Nei, føler kroppen trenger mest mulig, men balanse mellom høyintesitet og lav. Her er sykkelen tatt fram fo første gang. Herlig, transport og trim i ett!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 20:33   #353
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God ide! Jeg kan ikke fortelle dere hvordan det er med trening, vann og vekt hvertfall

Må fortelle dere noe jeg har merket særlig den siste tiden da jeg har holdt meg unna/trappet ned på pepsi maxen: jeg bruker jo heller ikke suketter i teen (slutta for en halvt år siden). Når jeg er sliten, trøtt, deppa eller hva som helst - og tar meg en kopp te - så får jeg en instinktiv tanke i det jeg tar koppen mot munnen. Jeg kjenner den forventingen om at nå får jeg noe søtt. Altså en skikkelig forventing og jeg kjenner det sitrer i kroppen. Helledussen tenker jeg; hva er det som skjer inni hjernen. For hver gang jeg drikker av teen uten suketter, så blir jeg faktisk like forbauset hver eneste gang over at det ikke kom noe søtt i munnen. Har dere andre slike erfaringer?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!


Sist redigert av Tarato : 15-03-12 kl 21:45.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 12:13   #354
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Så flink du er som har klart å kutte ut maxen og suketter i teen, der har jeg en lang vei å gå.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 12:17   #355
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg har ikke noen slike erfaringer, men det høres skikkelig skummelt ut! Hva som skjer i hjernen kan du gjerne spørre om

Jeg har gått ned 100 gram denne uken og er fornøyd med det. Egentlig håpte jeg på mer siden jeg har vært flink både med kosthold, trim og fettinntak, men vurderte det slik at det er "etterslep" som jeg vil få mer igjen for neste uke.

Eller, jeg vurderte det slik helt til jeg tryna i fløtegratinerte poteter på en firmafest i går. Og da trynte jeg skikkelig resten av kvelden I tillegg til den lille skeia jeg spiste i utgangspunktet tok jeg en enda større porsjon etterpå. Og ikke nok med det.....jeg presterte å spise enda mer(!) av dem til nattmat!! Som selvfølgelig kom i tillegg til potetgull, cashewnøtter, chilinøtter osv. osv....

Ikke mye stolt av dette, men faktisk litt stolt av at jeg tvinger meg selv til å gå inn her og bekjenne mine synder. Håper det kan bidra til å forhindre en ukelang utskeielse og motivere til å fortsatt stå på.

Fortsatt god helg!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 17:53   #356
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Tanta er snart dratt, sykdommen er dratt og 1 kg er dratt! Håper bare det fortsetter videre og ikke stopper i 2 nye uker

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 21:26   #357
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

.....jeg tryna i fløtegratinerte poteter....

Ikke mye stolt av dette, men faktisk litt stolt av at jeg tvinger meg selv til å gå inn her og bekjenne mine synder. Håper det kan bidra til å forhindre en ukelang utskeielse og motivere til å fortsatt stå på.

Jeg ser for meg at du bokstavelig talt tryna i poteten, og det bildet er komisk

Men fra spøk til alvor: takk for at du forteller oss det, for med det hjelper du deg selv og oss andre. Vi skal ha nok takhøyde hver for oss og sammen, slik at feilskjær ikke fører til at vi stopper opp og gjemmer oss. Så gå videre Festina; neste gang det potetfatet kommer susende mot deg er du en erfaringer rikere og gjør ting på en litt annen måte.

Jeg prøvde meg på fløtegratinert fennikel i kveld; veldig godt men litt for mye fløte (ble for rennende). Neste gang skal jeg koke den litt i vann eller fløte og la den renne av først, før jeg har den over i form med litt fløte og masse ost oppå.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 10:38   #358
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Veid i dag, egentlig feil, men 0,7 i + fra forrige for to uker siden er ikke ille. Det er dEn samme kiloen opp og ned siden midten av januar. Har likevel ofte vært høyere etter helg.

Jordbær reddet gårdsdagen. Litt igjen til frokost og.

Laget liste for stress mestring, men vanskelig å vite hva man gjør i sosiale lag. Trening og mye annet er liksom ikk så aktuelt. Gode forslag tas i mot med takk.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 11:14   #359
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God morgen VSB. Vekta mi har stått på det samme tallet i flere uker nå; mer som jeg "straffes" for en uke med for mye mat/for lite trim i laaange tider etterpå. Skal ut og gå i dag, og håper det gir resultater

Så flott at du har laget liste for stressmestring! Men hva mener du med spørsmålet om hva man gjør i sosiale lag? At trening o.l er uaktuelt da skjønner jeg, men det første?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 11:35   #360
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Jeg ser for meg at du bokstavelig talt tryna i poteten, og det bildet er komisk

Men fra spøk til alvor: takk for at du forteller oss det, for med det hjelper du deg selv og oss andre. Vi skal ha nok takhøyde hver for oss og sammen, slik at feilskjær ikke fører til at vi stopper opp og gjemmer oss. Så gå videre Festina; neste gang det potetfatet kommer susende mot deg er du en erfaringer rikere og gjør ting på en litt annen måte.

Jeg prøvde meg på fløtegratinert fennikel i kveld; veldig godt men litt for mye fløte (ble for rennende). Neste gang skal jeg koke den litt i vann eller fløte og la den renne av først, før jeg har den over i form med litt fløte og masse ost oppå.

Fløtegratinert fennikel høres godt ut! Hvordan smakte det? Jeg har fløtegratinert mye forskjellig i det siste, men fennikel har jeg ikke prøvd meg på ennå.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 11:51   #361
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Fennikel smaker jo litt lakris, og det var godt syntes jeg. Gratinert squash blir jo ganske smakløs så dette var et bra alternativ. Oppskriften fant jeg her. Jeg hadde ikke parmesan, og brukte vanlig ost. Baconet gjorde det ekstra godt Som sagt ble det vel mye fløte i min, men dette kan ha endret seg til i dag. Da skal restene varmes opp, og jeg gleder meg. En fennikel var nok til to måltid for min del da

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 12:15   #362
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Fennikel smaker jo litt lakris, og det var godt syntes jeg. Gratinert squash blir jo ganske smakløs så dette var et bra alternativ. Oppskriften fant jeg her. Jeg hadde ikke parmesan, og brukte vanlig ost. Baconet gjorde det ekstra godt Som sagt ble det vel mye fløte i min, men dette kan ha endret seg til i dag. Da skal restene varmes opp, og jeg gleder meg. En fennikel var nok til to måltid for min del da

Takk for oppskrift Denne skal jeg prøve

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 13:58   #363
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Vært syk en uke og vekta står bom stille. Prøver å se det positive i at jeg iallfall ikke går opp

Noe av grunnen er nok at stoffskifte mitt er "synkende" iflg legen, noe som selvsagt gjør det tyngre. Samtidig har jeg gått ned 5 kg etter nyttår, så helt håpløst kan det ikke være. Men helt hva jeg skal gjøre for å komme igan igjen, er meg en gåte. Forrige helg bestomav mye feil mat, men har ikke akkurat fått noen kick start av det heller...... Har spist riktig og ikke for store mengder i uka som gikk, men altså ikke trent (og jeg er av dem som ikke mister apetitten selv om jeg er syk ). Nå har jeg trent litt i helga, og får trent noe i uka som kommer og, så kanskje???

Og hvis der er noen som har gode råd el for å bidra til at stoffskifte holder seg oppe tas de imot m stor takk! Jeg er ikke fanatisk motstander av medisinering, men tenker dog at om jeg kan bidra til å skyve det ut i tid, så er det bra.

Ha en strålende søndag!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 13:59   #364
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

God morgen VSB. Vekta mi har stått på det samme tallet i flere uker nå; mer som jeg "straffes" for en uke med for mye mat/for lite trim i laaange tider etterpå. Skal ut og gå i dag, og håper det gir resultater

Så flott at du har laget liste for stressmestring! Men hva mener du med spørsmålet om hva man gjør i sosiale lag? At trening o.l er uaktuelt da skjønner jeg, men det første?

Vel, typisk meg er da å tryne i kakefatet eller spise altfor mye av lovlig mat... Alternativt så tryner jeg i mørk sjokolade og baconsvor når jeg kommer hjem. Trenger å finne måter å styre dette på innen fornuftige rammer... "håper" noen har erfaringer, ikke det at jeg ønsker problemet på andre da...

Men, mat er helt klart min første stressmestrinstaktikk, og ja, sosiale lag stresser, har vel sånn delvis diagnosen sosial angst.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 16:50   #365
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Vært syk en uke og vekta står bom stille. Prøver å se det positive i at jeg iallfall ikke går opp

Noe av grunnen er nok at stoffskifte mitt er "synkende" iflg legen, noe som selvsagt gjør det tyngre. Samtidig har jeg gått ned 5 kg etter nyttår, så helt håpløst kan det ikke være. Men helt hva jeg skal gjøre for å komme igan igjen, er meg en gåte. Forrige helg bestomav mye feil mat, men har ikke akkurat fått noen kick start av det heller...... Har spist riktig og ikke for store mengder i uka som gikk, men altså ikke trent (og jeg er av dem som ikke mister apetitten selv om jeg er syk ). Nå har jeg trent litt i helga, og får trent noe i uka som kommer og, så kanskje???

Og hvis der er noen som har gode råd el for å bidra til at stoffskifte holder seg oppe tas de imot m stor takk! Jeg er ikke fanatisk motstander av medisinering, men tenker dog at om jeg kan bidra til å skyve det ut i tid, så er det bra.

Ha en strålende søndag!

Når det gjelder stoffskiftet så er det lurt å holde seg unna soyaprodukter. Er du ikke medisinert i det hele tatt? Har du prøvd KELP? Et kosttilskudd med jod tror jeg det er. Det skal visst være bra å ta om en ligger i grenseland. Verdt å sjekke ut.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 19:05   #366
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Vært syk en uke og vekta står bom stille. Prøver å se det positive i at jeg iallfall ikke går opp

Noe av grunnen er nok at stoffskifte mitt er "synkende" iflg legen, noe som selvsagt gjør det tyngre. Samtidig har jeg gått ned 5 kg etter nyttår, så helt håpløst kan det ikke være. Men helt hva jeg skal gjøre for å komme igan igjen, er meg en gåte. Forrige helg bestomav mye feil mat, men har ikke akkurat fått noen kick start av det heller...... Har spist riktig og ikke for store mengder i uka som gikk, men altså ikke trent (og jeg er av dem som ikke mister apetitten selv om jeg er syk ). Nå har jeg trent litt i helga, og får trent noe i uka som kommer og, så kanskje???

Og hvis der er noen som har gode råd el for å bidra til at stoffskifte holder seg oppe tas de imot m stor takk! Jeg er ikke fanatisk motstander av medisinering, men tenker dog at om jeg kan bidra til å skyve det ut i tid, så er det bra.

Ha en strålende søndag!

Jeg kan ikke gi deg noen råd ang stoffskifteproblemer; selv om jeg har spekulert i om jeg kan ha det. I følge legen er det normalt, og heller ikke i nedre del av området som jeg hadde for mange år siden en gang. Så skal du tenke at det er jo veldig bra at du ikke har gått opp; særlig når du (som meg ) ikke mister matlysten når du er syk. Og 5 kg fra nyttår er jo knallbra! For det første er det akkurat passe tempo, og så er det også faktisk fem - fem - kilo ned.

Jeg har tenkt litt på det som ofte sies til nybegynnere på LK, om at kroppen må få tid til å omstillingen og at den må være trygg på at den får mat. Altså tenker jeg....hvor lang tid trenger kroppen min på å bli trygg da? Og mat får den? Litt oppgitt faktisk, etter at jeg fortsatt ligger en halv kilo over minstenoteringen for noen uker siden. Jeg gir ikke opp altså, men har en liten nedtur akkurat nå. Jeg regner med det er en sammeheng med manglende trening, så dagens gåtur på 12,5 km gjorde godt for moralen. Håper å rekke styrketrening etter jobb i morgen; så blir det ikke noe mer før helga.

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Vel, typisk meg er da å tryne i kakefatet eller spise altfor mye av lovlig mat... Alternativt så tryner jeg i mørk sjokolade og baconsvor når jeg kommer hjem. Trenger å finne måter å styre dette på innen fornuftige rammer... "håper" noen har erfaringer, ikke det at jeg ønsker problemet på andre da...

Men, mat er helt klart min første stressmestrinstaktikk, og ja, sosiale lag stresser, har vel sånn delvis diagnosen sosial angst.

Da skjønner jeg... Mat er (har vært) min taktikk også gjennom mange mange år. Både som trøst, annerkjenning, energipåfyll - ja til alle situasjoner der det kunne passe. Om det fungerer for deg vet jeg ikke, men jeg har brukt mye tid og energi på å se etter mønster. Det har jeg gjort ved å reflektere over hva skjedde, hvorfor skjedde det, hvordan osv. Når jeg har gått gjennom hva (som er lett å se), hvordan (også lett) prøver jeg se mer på hvorfor (absolutt ikke enkelt) Målet er ikke å finne ut årsaken, men mer å kjenne igjen symptomene/situasjonene slik at hvis/når jeg står over det igjen så er jeg klar over det og har mulightene til å ta et valg. Etterhvert (les: lang tid) gjør jeg det, og det er faktisk lettere å stå over. Altså jeg oppdager ikke plutselig at jeg står med begge føttene i matfatet, slik jeg gjorde før. Jeg blir klar over det før jeg forsyner meg og har derfor muligheten til å tenke på konsekvensene. Hva er dette; hvorfor tenker jeg det, hvilke konksevenser. Vil jeg det? Masse slike spørsmål. Jeg vet ikke om jeg greier å formidle det jeg tenker/gjør - er det ca klart?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 21:24   #367
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Fedona: jeg er ikke medisinert enda, men regner med å bli det, sånn etterhvert. Er under oppsikt, hadde betennelse i skjoldburkkjertelen for noen år siden, og da gikk jo stoffskiftet i alle retninger. Men da ble det bra igjen, men jeg kontrolleres fortsatt årlig, og i vinter var det åpenbart synkende. Har en mor som har vært medisinert i mange år - og dette er arvelig..... Men jeg ønsker jo å holde meg unna medisin lengst mulig. Har lest det med soya - og det er verdens minste problem siden det ikke er del av kostholdet mitt overhode..... Kelp er jeg litt i tvil om, etter det jeg har lest skal man være forsiktig med jod når stoffskiftet er på tur, jod er viktig - samtidig er det det som skaper problemer hvis det blir for mye. Men takk for tips, likevel

Tarato: "godt" å høre at vi er flere som ikke mister appetitten når vi er syke..... Det med tilvenning er jeg faktisk litt i tvil om. Som du og sier - hvor lang tid trenger egentlig kroppen på å venne seg til? Sjøl tenker jeg at det ikke egentlig skal så mye til - så vanskelig er det da ikke? Men jeg står jo bom stille da, så kanskje jeg kroppen min nå har vendt seg så godt til at det må skje noe drastisk for mer endring??? Tror vel ikke det heller - mulig det er så "enkelt" at jeg rett og slett må spise litt mindre...... og trene mer da, men det er jo selvsagt.

Når det gjelder det med å havne med begge beina i matfatet så har jeg vel og vært der - men jeg tenker at "shit happens" putter det i en skuff og går videre. Og for meg funker det ifht. å ikke havne i helt det samme matfatet neste gang og. Og jada - jeg har nok reflektert litt rundt det og - men jeg er veldig bevisst på at er det noe jeg IKKE skal, så er det å ha dårlig samvittighet. det er livet for kort til å ha! og det er kun destruktivt - intet annet.

i morgen er det jobb igjen - men nå SKAL jeg ta det med ro. Har program på ettermiddagen alle dager = jeg tvinges til å gå hjem, kan ikke "skal bare....." og det tror jeg er bra. Er litt lei (bl.a. fordi jeg søker jobber jeg ikke får), og fordi jeg har jobbet j***** mye det siste drøye halve året. Mulig det har bidratt til mye sykdom i vinter og - selv om det er litt rart ettersom jeg hadde fri m. solferie i hele desember. Jaja - ting er nå som de er.

Ha en flott ukestart alle flinke damer - og dere: IKKE bruk tid og energi på dårlig samvittighet!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 20:48   #368
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ja refleksjon, vel to år i terapi... Handler ikke så mye om mat det da, men går jo løs på diverse underliggende problemer. Noe annet er at det ikke lenger ser ut som om mat er et problem, har ikke så mye igjen å ta av, men vet også at dette må kontrolleres for å holde velten.

Har laget et par lister nå, på mobilen, nærme i enhver situasjon, med triggere og løsningsforslag. Se om det hjelper å jobbe videre med det.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 20:49   #369
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Men jeg må jo legge til at det går MYE bedre påLCHF!

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 23:04   #370
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Jeg ser for meg at du bokstavelig talt tryna i poteten, og det bildet er komisk

Men fra spøk til alvor: takk for at du forteller oss det, for med det hjelper du deg selv og oss andre. Vi skal ha nok takhøyde hver for oss og sammen, slik at feilskjær ikke fører til at vi stopper opp og gjemmer oss. Så gå videre Festina; neste gang det potetfatet kommer susende mot deg er du en erfaringer rikere og gjør ting på en litt annen måte.

Jeg prøvde meg på fløtegratinert fennikel i kveld; veldig godt men litt for mye fløte (ble for rennende). Neste gang skal jeg koke den litt i vann eller fløte og la den renne av først, før jeg har den over i form med litt fløte og masse ost oppå.

Takk for moralsk støtte og spennende oppskriftstips

Jeg kom meg i alle fall en tur ut med bikkja på lørdagen, og på en Core 30 på SATS på søndagen, så jeg håper det fungerer litt som skadebegrensning.... I dag er det treningsfri og pleie av ømme muskler

Det viktigste jeg har lært (enda en gang) er at når alkoholen går inn, går alle gode forsetter rett i do..... Men det blir forhåpentligvis lettere etter hvert.

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 13:02   #371
TovHus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 37
TovHus er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Lilleslem, her.

Har nå erfart det mange har sagt, nemlig at man kan lenge bli stående på et platå, så plutselig skjer det noe igjen. Min vekt har stått stille fra i juni til i februar. Nå går jeg ned igjen. Det er herlig, men hvilken tålmodighet, puh... Så fatt mot dere også. Med fett, proteiner og litt lavkarbogrønnsaker skjer det noe til slutt.


Gjorde du noe som førte til at det løsna?

Har hatt det AKKURAT som du, men står fremdeles bom fast

TovHus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 08:24   #372
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Til helgen er det bursdag igjen og jeg funderer på kake. Bør være begrenset med kcal, lavkarbo og nøttefri... Utfordring, men lurte på om det var mulig å lage en bløtkakabunn, litt krem og masse bær... Ev. Noe fromasj fyll...

Ellers går jo ukedagene bra, holder ganske kÅl på inntak og forbruk, slikket bolle fra sjokoladekakebaking i går kveld... Ikke bra, men dette stresset igjen da...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 11:05   #373
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Nå har jeg endelig greid å gjøre noe med tickeren, litt kjipt å ikke "vise fram" at jeg har gått ned når jeg har det...... Men nei, kommer neppe til å oppdatere hvis jeg går feil vei.....

VSB: kakeforslag: marengsbunn (lagd på eggehviter + sukrin) med krem og frukt/bær. Krem er jo kaloririkt, men dette er i allfall en lavkarbokake som er god! Brukes mye i familien pga glutenintoleranse, men funker jo like bra som lavkarbovariant.

Jeg spiste forøvrig en bit ostekake på mandag, var borte på middag hos noen som absolutt ikke har sansen for lavkarbo. Men stykket var lite, og det er jeg godt fornøyd med. Har en tendens til å spise for store porsjoner, særlig når jeg er borte, fordi jeg skal gjøre "ære" på vertsskapet ved å spise mye = vise at maten er god. Har dog skjønt at det ikke er noe lurt - ender bare med stor misnøye med meg selv, så hver gang jeg klarer det med å ta litt så klapper jeg meg selv på skulderen.

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 08:37   #374
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Marengsbunn er godt forslag ja, kutter godt på kalorier. Ellers har jeg funnet en eplekake med creme fraiche og ikke smør. Ekstra utfordring er at en av gjestene ikke tåler nøtter. Marengs er jo perfekt da.

Trener en god del. Så i dag ble det en halv banan med yoghurt/cc blandet og litt sukkerfritt syltetøy. En del kh, men med klattring og sykling foran meg tror jeg det er greit. Kombinasjonen cc og gresk yoghurt smaker godt, begrenser kalorier og øker protein, så det blir det nok mer av, men kan være flinkere å bruke ferske/fryste bær.

Trenger noe til trening, før hjemvei, får kanskje være flink og gå og koke et egg nå og ta med. Ikke spe på frokosten med en atkinsbar.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 08:42   #375
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Takk for moralsk støtte og spennende oppskriftstips

Jeg kom meg i alle fall en tur ut med bikkja på lørdagen, og på en Core 30 på SATS på søndagen, så jeg håper det fungerer litt som skadebegrensning.... I dag er det treningsfri og pleie av ømme muskler

Det viktigste jeg har lært (enda en gang) er at når alkoholen går inn, går alle gode forsetter rett i do..... Men det blir forhåpentligvis lettere etter hvert.

Og der kom "straffen", ja..... 900 gram OPP denne uken!! Når skal jeg lære?? Det har blitt litt mosjon - men det hjelper jo ikke når jeg fyller på med vin og 86%-sjokolade i andre enden. Og nå har ryggen slått seg vrang igjen også.... Hvorfor? Hvorfor? Hvorfor skal det være så jæ...a vanskelig?? Det er tydeligvis bare en ting som gjelder for meg og det er alt eller ingenting....

Nå har jeg bekjent mine synder, så nå er det bare å tvinge seg til å gå inn her hver dag inntil jeg er på rett spor igjen. I det minste er det sol i dag (for første gang på mange måneder), så hvis ikke ryggen går helt amok kan jeg kanskje komme meg ut i fineværet i dag?

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no