Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Frityrgryte..? Er det lov...?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-07-07, 13:08   #1
femalia
Medlem
 
femalia sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 52
Innlegg: 62
femalia er ny på veien

Frityrgryte..? Er det lov...?

Jeg kom nettopp på at jeg har en frityrkoker på loftet, som jeg omtrent aldri har brukt. Når man har levd omtrent hele livet med minst mulig fett virker det som en utopi å kunne frityrsteke noe som helst med god samvittighet... Men, det er kanskje bare en drøm?
Er det lov dersom jeg bruker rapsolje eller vanlig frityrolje (er redd den kan bli til transfett ved oppvarming, men vet ikke om det er riktig..)?

Skal selvsagt ikke frityrsteke poteter, men squash, paprika, brokkoli, blomkål (?) og kjøtt...! Og fisk!

Hva tror dere, er det lov eller skal jeg bare la maskinen stå på loftet inntil videre?

femalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og deromkring :-) Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 13:51   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Jeg bruker vår mye. Med rapsolje i. Er så sinnsykt godt med frityrstekte kyllinvinger! NAM!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 15:25   #3
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Hmmm..går dette an altså?.....Hva skjer med fettet når det blir varmet opp i frityrkoker?.....Noen som vet?

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 16:18   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Hei
Så lenge du er på ketolysekuren trenger du ikke bekymre deg om fett heller ikke oppvarnmning etc. Senere, etter kuren kan du gi bort frityregryta - det er nå min mening.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 16:34   #5
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Så lenge du er på ketolysekuren trenger du ikke bekymre deg om fett heller ikke oppvarnmning etc. Senere, etter kuren kan du gi bort frityregryta - det er nå min mening.

Vennlig Hilsen
Torkil

Kan du begrunne det der med at man ikke trenger å bekymre seg for oppvarming? Hva med transfett?
Og om man skal gi bort frityrgryta spørs jo vel på hvilken filosofi man velger å følge? Hvis man for eks. velger Atkins vedlikehold trenger man vel ikke å bekymre seg for fett.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 16:59   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Hvor mange grader er det når man frityrkoker da?
Jeg har ikke brukt min frityrkoker på mange år og nå har jeg nettopp kastet den.
Ifølge odelia tåler rapsoljen deres 180 grader. Selv bruker jeg ikke lenger rapsolje etter at jeg leste i en av bøkene til Bruce Fife at raps er genmodifisert for å få vekk en god del av et giftstoff som er i den.
Hvis jeg først skulle frityrstekt noe ville jeg brukt kokosnøttolje.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 17:07   #7
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Så lenge du er på ketolysekuren trenger du ikke bekymre deg om fett heller ikke oppvarnmning etc. Senere, etter kuren kan du gi bort frityregryta - det er nå min mening.

Vennlig Hilsen
Torkil

Fett er ikke et fett selv på ketolysekuren mener nå jeg.
En av de tingene jeg savner i boken din er klare råd om hva slags fett folk bør holde seg unna både under og etter ketolysekuren.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 19:44   #8
femalia
Medlem
 
femalia sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 52
Innlegg: 62
femalia er ny på veien

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Okeiiiiiiiiiiiiii! Tusen takk for svar, alle sammen! Spesielt fra ketolyse-guruen himself, Torkil. Føler meg litt beæret over å få svar direkte fra deg, hehe.

Jeg tolker det derfor dithen at så lenge jeg er på ketolysekuren så spiller det ingen rolle hvilen type fett jeg får i meg. Fett er ett fett, altså.
Nå har jeg i alle år spist massevis av matvarer "druknet" i transfett uten å være klar over det, så om jeg spiser litt usunt fett nå i vektreduseringsperioden kan det umulig gjøre så mye skade.

Jeg skal opp på loftet og hente frityrkokeren, lage masse god mat - og når vektamålet mitt er oppnådd skal jeg gi den bort til noen som trenger den!
Gleder meg til å forsøke meg på frityrstekte kyllingvinger! Herlighet, tenk å gå NED i vekt med slik mat, det er bare helt fantastisk! (Nå venter jeg bare på vekttapet, hehehe....)

Beste hilsner fra Femalia

femalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og deromkring :-) Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 22:32   #9
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Hadde du spurt meg så hadde jeg ihvertfall sagt; NEI, HOLD DEG UNNA FRITYRSTEKT MAT!

Seriøst, frityrstekt mat er ikke sunn! Stek kyllingen i ovnen istedet. Eller grill.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 22:56   #10
femalia
Medlem
 
femalia sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 52
Innlegg: 62
femalia er ny på veien

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Men, da må jeg jo bare spørre igjen..
Mener dere at til tross for at Torkil sier at det er ok, så bør det unngås?

Jeg snakker ikke om å lage frityrmat hver dag, for all del! Det blir nok en gang eller to, jeg har ikke tålmodighet til å styre med det oljesølet hele tiden...
Jeg forstår selvsagt at frityr er svært usunt i seg selv, men her er det jo bare snakk om et alternativ en gang innimellom...

Men, ok - ok - dersom det er gangs oppfatning at frityr er NEI, så greit nok. Jeg kan alltids greie meg uten, har tross alt ikke rørt frityrkokeren på 4 år, og da var den brukt kun to ganger før vi satte den på loftet.. Savnet blir ikke så veldig, for å si det slik...

Uansett, tusen takk for svar!!

__________________

Femalia
femalia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og deromkring :-) Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 23:15   #11
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Det er selvsagt lov å være litt usunn en gang i mellom. Frityrstekt mat må spises like sjelden som sjokolade, is, pizza og brus.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 23:17   #12
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Frityrgryte..? Er det lov...?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Seriøst, frityrstekt mat er ikke sunn!

Ikke?

Jeg har browset nettet litt og funnet mange frityrkokere som kan regulere temperaturen mellom 100-200 grader C. Dersom man benytter en olje som harskner ved en høyere temperatur enn den aktuelle friteringstemperaturen, så kan jeg ikke forstå at denne tilberedningsformen skal være usunn?

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 11:33
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no