Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Melerstatninger/bakeingredienser

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-09, 16:26   #1
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Melerstatninger/bakeingredienser

Jeg har lyst til å teste ut en par varianter av lavkarbobrød, men ser at man trenger en del "spesial"-ingredienser, som kruskakli, glutenmel, fiberhusk og johannesbrødkjernemel.. Er dette dyre ting? Og enda viktigere: Hvor lenge holder de seg etter at pakken er åpnet?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 13:08   #2
L@ro
Juniormedlem
 
L@ro sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Fredrikstad
Alder: 55
Innlegg: 21
L@ro er på en erverdig vei

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Som gammel bakedame .. så vet jeg at de holder seg lenge. Det er som vanlig mel.. de er datostemplet. Blir de for gamle..over et år.. er det greit å kaste de.. er ofte kommet melbiller i da... uhh.... Men man bruker fort opp dette om man baker iblant. Iset's brød er å anbefale.. ligger inne her på forumet. Jeg hadde ikke hvitløk og krydder i..men ellers smakte det som grovbrød. Og så supert kjapt å lage til...i foodprocessor.

L@ro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach... 10.01 - 11 Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 13:56   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

En del av disse ingrediensene er ganske dyre ja. Jeg tror jeg betalte nærmere 90 kroner for en kilo glutenmel, og en femtilapp for et pittelite glass johannesbrødkjernemel. Men det blir ikke så dyrt i lengden. For det første bruker man ikke disse produktene i like store mengder som man bruker mel i vanlig brød. Det er jo gjerne egg og cottage cheese som er basisen i disse brødene. Også er det snakk om noen spiseskjeer eller teskjeer av "spesialproduktene". For det andre spiser man jo gjerne ikke disse brødene i samme mengde som vanlige høykarbere spiser sitt brød. Så prisen blir altså ikke så verst hvis man ser det i et litt lengre perspektiv.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 11:56   #4
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Takk for svar. Da blir det brød til uken!

Savner brødskive med smør og spekeskinke..

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 01:26   #5
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

I det brødet jeg baker, er det 2 ts Johannesbrødkjernemel (ca 2 kr) og ca 3 ss (tror jeg ) med glutenmel. Koster vel antakelig et par kroner det også, i alle fall ikke mer.

Hele brødet mitt koster ikke noe særlig mer enn et "vanlig" brød i butikken - inkludert 5 egg. Og det blir mer enn 30 skiver av det, og man bruker neppe mer enn maks 3 skiver per dag. Jeg personlig bruker det bare i helgene, for da spiser jeg frokost med mannen min, og da blir det skiver med pålegg. 3 skiver=3 gram karber.

Her burde det stått en kobling, men det kan jeg ikke lage - er ikke så god på sånne datagreier. Brødet mitt heter "Mitt aller beste brød", og du finner oppskriften hvis du søker på det.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-05-09, 14:33   #6
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

I det brødet jeg baker, er det 2 ts Johannesbrødkjernemel (ca 2 kr) og ca 3 ss (tror jeg ) med glutenmel. Koster vel antakelig et par kroner det også, i alle fall ikke mer.

Hele brødet mitt koster ikke noe særlig mer enn et "vanlig" brød i butikken - inkludert 5 egg. Og det blir mer enn 30 skiver av det, og man bruker neppe mer enn maks 3 skiver per dag. Jeg personlig bruker det bare i helgene, for da spiser jeg frokost med mannen min, og da blir det skiver med pålegg. 3 skiver=3 gram karber.

Her burde det stått en kobling, men det kan jeg ikke lage - er ikke så god på sånne datagreier. Brødet mitt heter "Mitt aller beste brød", og du finner oppskriften hvis du søker på det.

Her er linken til Karins aller beste brød

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 20:36   #7
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Testet brødet, og det er utrolig godt!

Noen som har en oppskrift på pannekaker/lapper/sveler med en av disse melerstatningene?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 20:45   #8
tveitan
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Telemark
Alder: 69
Innlegg: 50
tveitan er på en erverdig vei

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Testet brødet, og det er utrolig godt!

Noen som har en oppskrift på pannekaker/lapper/sveler med en av disse melerstatningene?

Om du går inn og søker i oppskrifter så finner du noen kjempegode frokostpannekaker

tveitan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: easylife Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 20:48   #9
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Jeg har prøvd å søke, men finner ingen lapper med disse melerstatningene...?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 21:02   #10
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

3 egg, 1 dl cottage cheese, 2 ss rapsolje, 1 ss store havregryn, 1 ts kanel, 10 dråper vaniljeessens, en god slump søtstoff (f.eks. 1-2 ss Natreen-pulver), litt salt. Alt dette mixes med stavmixer, stekes i smør i panna på begge sider. Blir en tykk pannekaker. Serveres med bær.

trenger ikke melerstatninger her.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 14:31   #11
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Men jeg ønsker jo å bruke melerstatninger i lapper... Det er derfor jeg spør spesifikt etter dette.

Lapper uten melerstatninger har jeg laget mange ganger, og de er kjempegode de, men de kan ikke måle seg med vanlige "høykarb"-lapper med mel. Så jeg lurer på om en av disse melerstatningene kan hjelpe på litt.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 14:43   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Men jeg ønsker jo å bruke melerstatninger i lapper... Det er derfor jeg spør spesifikt etter dette.

Lapper uten melerstatninger har jeg laget mange ganger, og de er kjempegode de, men de kan ikke måle seg med vanlige "høykarb"-lapper med mel. Så jeg lurer på om en av disse melerstatningene kan hjelpe på litt.

Du kan jo teste litt på videreutvikling av eksisterende oppskrifter, eller på "høykarbo" oppskrifter. Det er slik de fleste oppskriftene her har oppstått, og nye er alltid velkommn

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 06:30   #13
Hilde Kristin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Hønefoss
Innlegg: 9
Hilde Kristin er på en erverdig vei

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Hei. Hvor får man tak i johannes brød kjernemel?

Hilde Kristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 09:55   #14
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Opprinnelig lagt inn av Hilde Kristin, her.

Hei. Hvor får man tak i johannes brød kjernemel?

Helsekosten.

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 16:33   #15
Zhadra
Seniormedlem
 
Zhadra sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 52
Innlegg: 704
Zhadra har en fantastisk aura rundt segZhadra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Opprinnelig lagt inn av Hilde Kristin, her.

Hei. Hvor får man tak i johannes brød kjernemel?

Helsekosten, eller på apoteket (der heter det Nestargel).

__________________



Min journal Min blogg
Zhadra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon med litt mer fett / LCHF med litt mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 16:35   #16
Zhadra
Seniormedlem
 
Zhadra sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 52
Innlegg: 704
Zhadra har en fantastisk aura rundt segZhadra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Melerstatninger/bakeingredienser

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

3 egg, 1 dl cottage cheese, 2 ss rapsolje, 1 ss store havregryn, 1 ts kanel, 10 dråper vaniljeessens, en god slump søtstoff (f.eks. 1-2 ss Natreen-pulver), litt salt. Alt dette mixes med stavmixer, stekes i smør i panna på begge sider. Blir en tykk pannekaker. Serveres med bær.

trenger ikke melerstatninger her.

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Men jeg ønsker jo å bruke melerstatninger i lapper... Det er derfor jeg spør spesifikt etter dette.

Lapper uten melerstatninger har jeg laget mange ganger, og de er kjempegode de, men de kan ikke måle seg med vanlige "høykarb"-lapper med mel. Så jeg lurer på om en av disse melerstatningene kan hjelpe på litt.

Det blir nok uansett ikke helt som høykarb-lapper Men jeg pleier innimellom å lage disse med JBKM istedet for havregryn.

__________________



Min journal Min blogg
Zhadra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon med litt mer fett / LCHF med litt mer grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no