Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

En merkelig erfaring ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-05, 21:55   #26
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Sv: En merkelig erfaring....

Sitat:

jeg kan jo svare men jeg veit ikke om svaret er bra nok


Det var jo bra svar det....

Hmm.. kan jeg få spørre hva du spiste?

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 22:23   #27
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: En merkelig erfaring....

Jeg kan jo svare for meg selv. Det går ikke så mye på vektnedgang men allikevel...

...for min del fungerer det til en viss grad, men det må begrenses. Ikke for store mengder, og ikkeno' sukker. Blir rett og slett syk, omtrent som influensa. Vet ikke om det har noe med allergi å gjøre, eller på grunn av fordøyelsen. Tåler pasta og ris best. Gjerne med noe saus til. Det gir et lite puff i dagsformen. Sukker fungerer motsatt. Jeg tåler litt, men blir det mer enn 20-30 gram så er det garantert dårlig form neste dag. Med andre ord ikke så mye rom for slurving for min del.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 21:44   #28
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: En merkelig erfaring....

jeg gjør ve lforsåvidt dette da...mitt "vedlikehold" er å spise fedon/lavkarbo i uka og spise mer det jeg har lyst på i helga. Har ikke gått særlig opp i vekt. Varierer +/- 2 kg.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 24-11-05, 23:02   #29
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Sv: En merkelig erfaring....

Jeg har stått stille et par uker.. Skal prøve oppkarbing en dag snart for å se om det kan trigge forbrenningen min.. Prøver på noe ris kanskje..... hmmm..

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 02:21   #30
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kjent fenomen

Opprinnelig lagt inn av themonk

Det er ikke noe nytt fenomen dette. (Nå er det riktignok ikke alle som mener at dette er tilfelle men...) Etter en stund på lavkarbo-mat så hender det at produksjonen av thyroidhormon t3 avtar. Dette morvirkes ved å pøse på med en porsjon stivelse. Flere dietter benytter denne metoden for å opprettholde forbrenningen. Så hvis du merker at det funker er det bare å fortsette. Merk at det er best å spise mest mulig stivelse, og minst mulig sukker, fett og proteiner. Inntil et par ganger i uker funker bra.

Vil det si at jo mindre karbohydrater, jo mer avtar T3-produksjonen, eller er det bare helt i starten når man går over til lavkarbo? Jeg har lavt stoffskifte som er regulert med T3 og T4 (syntetisk) og har nettopp vært gjennom en periode med temmelig mange symptomer på lavt stoffskifte. I omtrent samme periode har jeg vært i ketose... Nå har jeg med vilje gått ut av ketosen, og symptomene har avtatt igjen. Det er ikke sikkert det er noen sammenheng, men...

Vil bli takknemlig hvis du har noe info å dele om dette!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 12:36   #31
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kjent fenomen

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Vil det si at jo mindre karbohydrater, jo mer avtar T3-produksjonen, eller er det bare helt i starten når man går over til lavkarbo? Jeg har lavt stoffskifte som er regulert med T3 og T4 (syntetisk) og har nettopp vært gjennom en periode med temmelig mange symptomer på lavt stoffskifte. I omtrent samme periode har jeg vært i ketose... Nå har jeg med vilje gått ut av ketosen, og symptomene har avtatt igjen. Det er ikke sikkert det er noen sammenheng, men...

Vil bli takknemlig hvis du har noe info å dele om dette!

Jeg vet ikke om produksjonen varierer i takt med mengden karbohydrater. Det er ikke snakk om i en overgangsperiode, men på lengre sikt. Derfor anbefales det et måltid med stivelse innimellom, for å gi forbrenningen et puff igjen. Ketose er ikke noe tegn på vektnedgang. Du kan fint gå ned i vekt uten å være i ketose. Vanligvis skal ikke et måltid med stivelse ødelegge for vektnedgang eller evnen til å forbrenne fett.

Jeg tror forresten Nille sitter på mer info om stoffskifte og lavkarbo. Mener å huske det.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 16:54   #32
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kjent fenomen

Opprinnelig lagt inn av themonk

Jeg vet ikke om produksjonen varierer i takt med mengden karbohydrater. Det er ikke snakk om i en overgangsperiode, men på lengre sikt. Derfor anbefales det et måltid med stivelse innimellom, for å gi forbrenningen et puff igjen. Ketose er ikke noe tegn på vektnedgang. Du kan fint gå ned i vekt uten å være i ketose. Vanligvis skal ikke et måltid med stivelse ødelegge for vektnedgang eller evnen til å forbrenne fett.

Jeg tror forresten Nille sitter på mer info om stoffskifte og lavkarbo. Mener å huske det.

Tusen takk for svar!

Jeg tenkte ikke spesielt på vektnedgang, men mer på om det er dumt å være i ketose/spise for lite karber for stoffskiftet sin del... det er jo ikke bra at T3-produksjonen går ned!

Det var vel litt på sidelinja i forhold til tema dette her... bare at jeg aldri har hørt om dette før, og ble litt bekymret. Ellers har jeg hele tiden ment og trodd at lavkarbo var bra for stoffskiftet, men har ikke hørt om dette før. Har du noen kildehenvisning til dette du sier om at T3-produksjonen går ned?


Sist redigert av Huldr : 04-12-05 kl 17:41.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 23:03   #33
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: En merkelig erfaring....

Jeg har heller ikke hørt at lavkarbo hemmer T3 produksjonen. Jeg har tidligere spurt leger om dette og fått benektende svar. Siden jeg har gått på lavkarbokost så lenge burde jeg jo da ha blitt verre av det. Faktum er at prøvene mine ble gradvis BEDRE av lavkarbo. De er nå hva legen kaller "perfekte"......

En annen sak er at Mary Shomon i boka "The Thyriod Diet" faktisk anbefaler lav GI/lav karbo kost nettop for å holde T3/T4/TSH på et normalt nivå. Og hun har en god del dokumentert forskning i ryggen.

Så hva som er rett her våger jeg ikke påstå, men med mindre det finnes dokumentasjon på det motsatte velger iallefall jeg å tro på hva MS og hennes endokrinologer har funnet frem til....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-12-05, 10:57   #34
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kjent fenomen

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Har du noen kildehenvisning til dette du sier om at T3-produksjonen går ned?

Studies also show that diets that continously restrict carbohydrate cause a reduction in T3, and that administering carbohydrate can restore T3 levels after they have inclined, Segal et al.
Faigin,R. 2000: Natural Hormonal Enhancement, side 139

Det er ti ulike studier som bekrefter dette. Den nyeste fra 1997. Alle har vært publisert i anerkjente tidsskifter som f.eks Journal of Clinical Nutrition og British Journal of Nutrition.

Ettersom forskningsresultatene tydeligvis spriker på området, er det ikke noe annet å gjøre enn å teste det ut i praksis. Men sånn i utgangspunktet ser jeg ingen grunn til ikke å gå på low carb over lengre tid, hvis dette fungerer fint for deg. Det kan være en løsning for de som merker at framgangen stopper opp, men det er ingen fasit som gjelder/fungerer for alle.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 02:50   #35
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: En merkelig erfaring....

Oi, fikk aldri med meg de to siste svarene fra Nille og themonk her jeg... sorry Og takk!

For ordens skyld, lurer ikke på om lavkarbo er bra eller dårlig for stoffskiftet, for jeg er overbevist om at det er bra!

Saken er at jeg lurer på om man bør ha et visst nivå av karbohydrater når man har lavt stoffskifte, altså ikke gå så lavt at man er i ketose. Bakgrunnen for dette er

1) at en lege jeg gikk til (som var pro-lavkarbo) sa at ketose stresset kroppen (men han sa ikke hvorfor) (merk: han sa ikke at det var farlig, altså ikke det vanlige pjattet...)

2) at i "Bedre uten brød" står det at ketose er uskadelig for alle som ikke har et stoffskifteproblem (men det står ikke hvorfor)

3) det du, themonk, skriver i denne tråden om T3 & karborestriksjon

4) at jeg selv blir syk av å være i ketose (og det går ikke over heller - har prøvd i tre uker i ett, samt flere ganger... samme resultatet hver gang.)

Jeg prøver altså å finne ut/ grave opp info om dette, og det er ikke så lett... Det blir liksom bare halvkvedede viser. Jeg er slik av natur at jeg må til bunns i ting, og gjør ikke noe bare fordi "det er sånn". Så derfor spør jeg mer enn ti vise kan svare

Skal lese Faigin!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-08-07, 16:39   #36
Merre
Juniormedlem
 
Merre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: sørlandet
Alder: 52
Innlegg: 39
Merre er på en erverdig vei

Sv: Reglene

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Sukker er lov... men minst mulig av det. Jeg kan prøve å oppsummere reglene.

Carb-load:
Siste måltiden på dagen. Ikke spis noe annet etter dette måltidet. Vent minst 1 t 30 min før du legger deg etterpå. Gjennomføres ikke oftere enn hver fjerde dag i alle fall.
Måltidet bør bestå av:

Minst 70% stivelse
Maks 30% sukker (fruktose er enda verre)
Maks 20 gram protein
Maks 20 gram fett

Hei! er helt ny her. Kan du gi noen eksempler på måltid?
Står stille nå etter 3 kg og 3 uker.

__________________



Start 13-08-07
Merre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 15:56   #37
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Reglene

Opprinnelig lagt inn av Merre, her.

Hei! er helt ny her. Kan du gi noen eksempler på måltid?
Står stille nå etter 3 kg og 3 uker.

- Kokt ris
- Pasta med tomatsaus
- Brødskiver med magert/sparsomt med pålegg.
- Potet

Det blir kjedelige greier altså.


Nå skal det sies at jeg ikke vil anbefale dette som noen første løsning. Husk at hvis du bruker denne metoden så har du hoppet av dietten din og på en ny diett. Hvis du allikevel ønsker å prøve, hold deg strikt til "reglene", ikke gjør det til noen utskeielse. Prøv det én gang først og se hvordan du føler deg etterpå, ikke gjør det på fast basis. Hvis du føler deg energisk dagen derpå og at vekta begynner å røre på seg igjen så kan du vurdere å begynne med metoden. Hvis du derimot blir kvalm og slapp og vekta fortsatt står stille så er det ikke der problemet ligger i alle fall.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedon kurs-noen som har erfaring? Hilde3 Dr Lindbergs 8 13-01-07 18:54
Erfaring med lavkarbo og blodtype? Marit1961 Spørsmål og svar 11 07-02-06 18:03
Noen som har erfaring med stor bil? RAGNA Generell diskusjon 8 23-04-05 12:13
Merkelig!! Vippa Induksjonen 15 09-04-04 16:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no