Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-13, 08:44   #1
Nemo78
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 41
Nemo78 er på en erverdig vei

HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Jeg elsker sauser og tenkte at på lavkarbo trenger jeg ikke å spare på sausen eller den gode smaken fløte gir i saus.

MEN... Jeg har store problemer med å lage sausen tykk nok uten å jevne den med mel eller maisenna :-(

I går lagde jeg en nydelig kyllingsuppe fra en oppskrift jeg fant her med fløte og kokkosmelk og man skulle tro at med de ingrediensene ble det litt tykkelse på suppen.
Suppen het også forøvrig "tykk og varmende kyllingsuppe" men jeg fikk den ikke tykk :-( Måtte til slutt ty til maisenna som er ganske fyfy.

Har kjøpt johannesbrødmel som jeg forsøkte å bruke i en brun saus, men konsistensen på sausen ble ikke noe god.
Jeg har hørt at sausen skal tykne med kremfløte, men jeg må jo gjøre noe feil for det skjer ikke når jeg bruker det i saus.

Jeg skal lage skinkestek i brun saus til helgen og vil så gjerne få til den tykke, gode sausen jeg klarer å lage med hvetemel.

Kan noen hjelpe meg? :-(

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 08:47   #2
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus !!!!!

Jeg synes det hjelper å la sausen koke en stund. Ingridienser som ikke skal koke så lenge kan du ha oppi etterhvert. Litt ost hjelper også, men det er jo ikke alltid det passer.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 09:01   #3
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus !!!!!

Har fhiladelfiaost i kjøleskapet som jeg tykner sauser og supper med, ( stavmlkse kokte grønnsaker funker også)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 11:11   #4
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Jeg bruker Xanthan Gum, den funker fint.
Men du må bruke utrolig lite mengder av den.

Kan brukes i både varme og kalde sauser

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 12:11   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Eggeplommer skal visstnok også være effektivt for å tykne sauser. Røres inn like før servering. Har ikke prøvd selv ennå da, det må jeg innrømme....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 10:20   #6
Nemo78
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 41
Nemo78 er på en erverdig vei

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Jeg bruker Xanthan Gum, den funker fint.
Men du må bruke utrolig lite mengder av den.

Kan brukes i både varme og kalde sauser

Får jeg kjøpt dette i helsekostbutikk?
Når jeg lager saus så lager jeg mye saus rundt 1,5-2 liter.
Tar man bare litt på en skje (og hvor mye er litt)?
Skal sausen koke når man har dette i varm saus eller spiller ikke det noen rolle?
Blir det ingen ekkel konsistens på sausen som man får mad johannesbrødkjernemel?

Beklager alle spørsmål, men takker så mye for hjelpen.

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 10:47   #7
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Opprinnelig lagt inn av Nemo78, her.

Får jeg kjøpt dette i helsekostbutikk?
Når jeg lager saus så lager jeg mye saus rundt 1,5-2 liter.
Tar man bare litt på en skje (og hvor mye er litt)?
Skal sausen koke når man har dette i varm saus eller spiller ikke det noen rolle?
Blir det ingen ekkel konsistens på sausen som man får mad johannesbrødkjernemel?

Beklager alle spørsmål, men takker så mye for hjelpen.

Jeg bruker også Xanthan Gum. Jeg kjøper den på Iherb www.iherb.com
Jeg tør ikke helt si hvor mye du skal bruke, men en teskje kanskje til 1,5 annen liter. Prøv deg litt fram! Jeg benytter XG til varme sauser og har det i under koking. Det tar noen minutter (5?) før det tykner, så ikke pluss på med mer før du får sett effekten av første dose.

Jeg kjenner ikke noen bismak av XG og konsistensen blir fin. Den er også mye enklere å bruke en Johannesbrødkjernemel - den klumper ikke så lett. Jeg bare strør den over gryta og rører.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 11:00   #8
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Opprinnelig lagt inn av Nemo78, her.

Får jeg kjøpt dette i helsekostbutikk?
Når jeg lager saus så lager jeg mye saus rundt 1,5-2 liter.
Tar man bare litt på en skje (og hvor mye er litt)?
Skal sausen koke når man har dette i varm saus eller spiller ikke det noen rolle?
Blir det ingen ekkel konsistens på sausen som man får mad johannesbrødkjernemel?

Beklager alle spørsmål, men takker så mye for hjelpen.


Jeg har også kjøpt fra iHerb, men vet andre har kjøpt på helsekost.

Når jeg lager sauser og supper så holder en teskje lenge, jeg smelter som regel smør og har i Xhantan Gum. Og sper så på vanlig måte. Jeg gjør det på
denne måten for jeg er veldig glad i smaken smøret gir.
Tar jeg i for lite så er det bare å drysse på litt mer.

Når det gjelder kalde blandinger med XG så er det bare å blande det direkte i,
og røre godt underveis så begynner det å tykne.
I kalde blandinger tar det litt lenger tid enn med koking å bli tykk.

Prøv deg fram og lykke til

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 11:36   #9
Nemo78
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2013
Innlegg: 41
Nemo78 er på en erverdig vei

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Tusen takk Elin dette skal prøves :-)

Nemo78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 07:05   #10
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Til noen sauser kan det også fungere godt å jevne med kokte grønnsaker. Sellerirot og/eller blomkål fungerer ofte godt. La grønnsakene koke med, og så kjører du sausen med grønnsakene i food processor eller moser grønnsakene i sausen med stavmikser. Jeg synes grønnsakene ofte gir en ekstra dimensjon til smaken, uten at de dominerer altfor mye.

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-09-13, 08:25   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Opprinnelig lagt inn av brdmnd, her.

Til noen sauser kan det også fungere godt å jevne med kokte grønnsaker. Sellerirot og/eller blomkål fungerer ofte godt. La grønnsakene koke med, og så kjører du sausen med grønnsakene i food processor eller moser grønnsakene i sausen med stavmikser. Jeg synes grønnsakene ofte gir en ekstra dimensjon til smaken, uten at de dominerer altfor mye.

Og så er det da en sunn måte å jevne saus på også...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-09-13, 18:01   #12
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: HJELP! Jeg klarer IKKE å lage god, tykk saus!

Steker ofte kjøtt i panna sammen med løk, hvitløk og paprika jeg. Når alt er ferdig stekt så tømmer jeg litt fløte i panna og lar det koke inn til det blir tykt og godt. Smaker så til med krydder

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan lage hvit saus? Joika Spørsmål om matvarer og oppskrifter 20 05-01-12 19:18
Klarer ikke starte blogg. Hjelp nyher Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 09-12-09 20:09
Hvordan få tykk saus? Jannicke Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 08-09-09 08:53
HJELP! Jeg klarer ikke komme i Ketose! SkinnyToBe Ketolysekuren 3 23-10-07 11:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no