Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Nyrene våre, da?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-06-08, 08:48   #1
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Nyrene våre, da?

Har jo fått endel oppmerksomhet omkring mitt nye kosthold og vektnedgang på sykehjemmet jeg jobber. Er ikke så greit å hive seg inn i diskusjoner med sykepleiere som sikkert vet 50 ganger mer om anatomi og sykdom enn meg. Men stort sett er de fleste positive. Men fikk spørsmål om ikke det høye proteininntaket var belastende for nyrene? De mente helt klart at et slik kosthold ikke var gunstig for diabetikere fordi diabetikerpasiener gjerne har et problem med nyrefunksjonen som følge av sykdommen. Visste ikke helt hvordan jeg skulle svare på det?? Noen som vet?

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 09:20   #2
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Nyrene våre, da??

Er protein-inntaket så høyt på ketolyse da? Er det ikke fettinntaket som er høyt her, ikke protein?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 09:48   #3
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Nyrene våre, da??

Tja, vi spiser sikkert dobbelt så mye proteiner enn hva staten anbefaller. Og mange mener at ketonkonsentrasjonen også er belastende for nyrene, og at diabetikere er en utsatt gruppe pga forhøyede nyreverdier som følge av sykdommen. Savner dog dokumentasjon på at så er tilfelle.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 09:56   #4
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Nyrene våre, da??

Hvis du legger denne under ketolyse, skal du ikke se bort ifra at Torkil svarer på spørsmålet... Evt kan du jo sende en melding til ham..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 10:14   #5
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Nyrene våre, da??

Opprinnelig lagt inn av raptor, her.

Tja, vi spiser sikkert dobbelt så mye proteiner enn hva staten anbefaller. Og mange mener at ketonkonsentrasjonen også er belastende for nyrene, og at diabetikere er en utsatt gruppe pga forhøyede nyreverdier som følge av sykdommen. Savner dog dokumentasjon på at så er tilfelle.

Det er forøvrig mye synsing ute å går hva gjelder kosthold. Vi skal huske på at tradisjoner og kultur spiller en ikke ubetydelig rolle i hva som anbefales som sunt og helsebringende. Hvis det ikke er dokumentasjon på at ketogene dietter er skadelig for diabetikere, og erfaringen fra diabetikere på ketolyse o.l. er at de merker bedring, ville jeg stolt på erfaringsbasert kunnskap fremfor "medisinsk synsing". Samtidig - hvis man har nyreproblemer kan det være man må ha et noe strengere ketogent kosthold enn andre, f.eks. i form av rene råvarer, slik at erstatningsprodukter bør kuttes ut. Nå er jeg ingen medisiner, men synes det virker kangt mer logisk at nyrene skulle få problemer dersom man forer kroppen med vanskelig omsettelige og unaturlige stoffer fremfor grønnsaker, kjøtt/fisk og fett. Det må da være langt mer belastende for kroppen, nyrene inkludert, å forholde seg til et svingende blodsukker, enn å måtte frakte ut ketoner?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 11:43   #6
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Nyrene våre, da??

Nyresvikt ved diabetes kan kobles til den økte betennelsesgraden kroppen er i ved insulinresistens, høye insulinverdier og høye blodsukkerverdier. Ser ut til at dette er årsaken og tar man bort denne årsaken ved å spise seg naturlig lavt/lavere i insulin (mer fett og mindre karbo) så vil jo betennelsestilstanden reduseres kraftig. Det er jo flere diabetikere som reduserer symtomene kraftig ila dager etter en omlegging til lavkarbo.

På den andre siden er det ikke problem for en frisk nyre å fungere helt fint med en forhøyet nyrefunksjon som resultat av mye protein i kosten.

Så jeg ser ikke noe problem i å spise lavkarbo, normal-protein, høyfett med diabetes. Kun fordeler da betennelsestilstanden i kroppen generelt går ned grunnet lavere insulin og blodsukker-nivåer

Nå sier staten 1g pr kg kroppsvekt, dvs sånn ca 70g pr dag. Det er 7 egg eller 350g kyllingfilet det... ser ikke problemet her.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 13:49   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nyrene våre, da??

Opprinnelig lagt inn av raptor, her.

Tja, vi spiser sikkert dobbelt så mye proteiner enn hva staten anbefaller. Og mange mener at ketonkonsentrasjonen også er belastende for nyrene, og at diabetikere er en utsatt gruppe pga forhøyede nyreverdier som følge av sykdommen. Savner dog dokumentasjon på at så er tilfelle.

Er det ikke anbefalt å spise ca 1 gr protein pr. kroppskilo? Hvis man ikke trener da..
Når jeg fulgte ketolysekuren, så slet jeg med å spise nok proteiner, jeg..
Det gjør jeg jo på alle andre kosthold også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Våre fantastiske lavkarbosauser Albertine Annen mat 120 06-05-14 15:40
Vondt i nyrene? Tussi jenta Ketolysekuren 7 21-08-07 14:28
Nyrene mine... lilletrine Spørsmål og svar 12 18-04-07 07:52
Vondt i nyrene? Morgengry Spørsmål og svar 7 08-02-06 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no