Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Potetgull er IKKE jamat

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-09, 21:39   #1
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Potetgull er IKKE jamat

http://www.trim.no/pub/art.php?id=903


HUFF ! hvem annbefaler DETTE?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 21:56   #2
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

Fyren anbefaler "Slankeopplegget PLUSS" som i følge et kjapt google søk virker som det er lavkarbo? ( http://www.trim.no/pub/art.php?id=411 )
Jeg kan ikke se at han anbefaler pottis iallefall, selv om han riktignok er mer opphengt i kalorier enn det jeg er.
Var dette egentlig sååå ille da?

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 22:11   #3
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

han sa det er samme om persjonen spisete 1000 kalorier i salat, eller potetkull, bare en ikke spiste mere en dagsbehovet

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 22:49   #4
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

Sitat:

Om du kun spiser potetgull eller kun grønne blader, salat og gulrøtter, så vil alle disse og gjerne helt ulike kalorikildene, gi kalorier. Om du spiser tusen kalorier i form av en pakke chips, eller du spiser tusen kalorier i form av kilovis med saltablader, så ender du fortsatt opp med tusen kalorier. Hvis dagsbehovet ditt er på tusen kalorier og du spiser daglig tusen kalorier, så står vekta di eksakt på samme sted.

Han beskriver bare at en kalori er en kalori uansett hva du spiser.

Heldigvis så regner ikke jeg kalorier, bare karbohydrater så valget mitt er enkelt i forhold salat eller potetgull.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:00   #5
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

men en kalori er jo ikke en kalori

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:05   #6
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

men en kalori er jo ikke en kalori

Det må du forklare nærmere

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:25   #7
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

jeg er ikke den letterste og forstå(sies det?) men skal prøve

først må en jo tenke at når et karbohydrat brytes ned i kroppen, bruker kroppen rundt 4% energi for og gjøre det. samme med fett. men protein krever 20-25%. protein metter også, og gir mindre en i utgangsponktet når 1/4 av energien forsvinner under nedbrytingen.

og som skaldeman sier, det er ikke hvor mye du spiser, men om du spiser riktig. riktig kombinasjon. mange her spiser 3000-4000 kalorier daglig, mens det hadde vært dobbelt av et normalt kosthold på Grete Roend.

protein er byggematriale for kroppen, gir mettethetsfølelse.(4kalorier=1gprot)

fett gir energi og næring, mettethetsfølelse(9 kalorier =1g fett)

mens karbohydrater bare gir energi og som oftest blodsukkerøkning som fører til økt produksjon av insulin og mere fettlagring i kroppen.du blir sulten fortere, og kan komme i en "onD sirkel" med søthunger.(4kalorier=1gkarbo)

spiser du prot og fett, som på lavkARBO, er ikke en kalori en kalori, for du teller de ikke heller. det er ikke vikrig. hva som skjer med den kalorien i kroppen er det viktige. for stabilt blodsukker

huff !vet mere på en måte, men må jaggu ta et papir og øve på og få det ut!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 00:00   #8
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

Jeg mener nå at om man spiser 100 kcal per dag som består av enten potetgull eller salatblader, vil man mye lettere legge på seg av potetgullet. Potetgull inneholdet uheldige ting som gjør at man legger lettere på seg enn salat..

MEN, 100 kcal fra potetgull utgjør vel såvidt en stor håndfull? Er ikke mye å legge på seg av da

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 00:41   #9
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

Slik jeg forstår det så er det noe med sammensetningen av matvarer som gjør at forbrenningen øker + at noen matvarer øker forbrenningen? Regner med at det er det skaldemann mener når han sier det er sammensetningen som teller og ikke mengden mat. ( eller tar jeg helt feil)
Så dersom man bruker 20% enerig for å bryte ned protein mot 4% energi for å bryte ned karbohydrater så blir jo energienbruken høyere på lavkarbo kost enn høykarbo kost og kroppen trenger mere kalorier for å holde vekta stabil. Derfor tror jeg man kan spise mye mere på f. eks ketolyse kuren enn på GR kost.

Og øker forbrenningen så kan kan man øke kalorinntaket uten å legge på seg.


Jeg skriver ikke dette for å være kverulant, men jeg forstår ikke at ikke en kalori er en kalori.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 00:56   #10
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

forsking.no

de sier det hundre ganger mere forstårlig en meg! ( jeg skulle vel egentlig henta en link..)

men natta klokka er 01:00 her, og natta for meg gaah jeg er trøtt..

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 01:04   #11
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

Takk.
Da skal jeg se om jeg finner det så jeg kan lese mere.

ha en god natt.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 11:14   #12
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: NEEEEEII!!!! potetkull er IKKE ja !

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.


Jeg skriver ikke dette for å være kverulant, men jeg forstår ikke at ikke en kalori er en kalori.

Hvis en kalori er en kalori, hadde man vel kunne spist seg slank og sunn på 1500 kcal sjokolade hver dag? Slank hadde man vel blitt ut i fra kaloriteorien, men sunn..

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 11:38   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Potetgull er IKKE jamat

Jeg synes det var ganske bra og forståelig forklart jeg, Sunnhetmedsirrup.
Men bare sånn til etteretning, så heter hun Grete Roede, ikke Roend

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 11:42   #14
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Potetgull er IKKE jamat

takk , photo : ) og skal huske det med Grete.. eller bare GR ?

men det med sjokoladen var ikke dumt sakt!( glemte og se på navnet ditt)

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 13:37   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Potetgull er IKKE jamat

Dette er slik jeg har forstått denne prosessen:

Mat med raske karbohydrater (altså mat som inneholder mye sukker eller stivelse (eller høy GI/GB)) får blodsukkeret til å stige. For å senke blodsukkeret igjen, produserer kroppen insulin.
Insulinet vil bl.a gjøre slik at "sukkeret" i blodet lagres som fett (etter at kroppen har nyttiggjort seg av den energien den trenger der og da). Cellene i kroppen får altså den energien de trenger og resten lagres som fett.

Mat med trege karbohydrater påvirker ikke blodsukkeret i samme grad og kroppen får heller ingen signaler (fra insulinet) om at den må omgjøre noe energi til fett som skal lagres. Cellene i kroppen får den energien de trenger og resten vil skilles ut.

Derfor er ikke "en kalori lik en kalori".
Hvis du spiser tilsvarende 1500kcal sjokolade (eller 1500kcal brød) stiger blodsukkeret osv. Så hvis du ikke holder på med tungt kroppsarbeid som krever masse karber, så vil du legge på deg av dette.
Spiser du 1500kcal smør, stiger ikke blodsukkeret på samme måte og du vil ikke legge på deg - selv om du sitter i ro etterpå (og muligens er litt kvalm, he, he).

(Dette siste gjelder jo selvfølgelig ikke hvis du spiser masse karber fra før.)

Muligens et litt banalt eksempel, men håper at dere skjønner meningen...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 13:41   #16
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Potetgull er IKKE jamat

godt fortalt !

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 15:26   #17
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Potetgull er IKKE jamat

Da gikk lyset opp for meg også.
Tusen takk for forklaringer.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maarud potetgull og karbohydrat Adele Ketolysekuren 2 03-05-09 21:35
Potetgull fra Nutrilett Fungirl Ketolysekuren 5 27-07-08 20:57
Potetgull eller annet snaks mindor Lavkarbo generelt 19 05-05-08 22:01
Potetgull-naturlig sunt! Sugarpill Livets lyse side 7 01-12-07 12:28
Avvenning av snop og potetgull Diva Lavkarbo generelt 1 12-03-05 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no