Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-09, 18:27   #1
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Dette er min danske venninne etter en hard skilsmisse. Hun prøver alt hun kan å gå opp i vekt, er sulten hele tiden, spiser mange måltider pr dag. Hun drømmer om å gå opp minst fem kilo, helst sju.

Noen erfaringer? Brainstorming?

Hun spiser såkalt vanlig mat på dansk): rugbrød, smør, ost, oksekjøtt, grønnsaker, fisk, tar omega 3 og vitaminer, spiser frukt og nøtter og avocado. Trenger sikkert styrketrening, men det sier seg selv at det ikke er lett å begynne der når kroppen er så skrapt.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 20:28   #2
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

En venn av meg har høyt stoffskifte, og sliter med å legge på seg. Alternativene for han er enten å være syltynn, eller å ødelegge skjoldbrukskjertelen. Han har valgt det første og trener ikke..

Men.. Jeg tror ikke styrketrening er et dårlig valg for å gå opp, selv om man er så tynn. Det kan føles ubehagelig, da de fleste sikkert vil tro man har spiseforstyrrelser selvsagt..

Om det var meg ville jeg forsøkt; styrketrening + vitargo f.eks (karbotilskudd/gainer)+proteiner selvsagt.. Når hun har blitt så lett, kan det tyde på at kroppen har "spist" av muskelmassen, så ved å trene styrke gir hun kroppen en grunn til å spare den, og med vitargo et større kalorioverskudd slik at det er mulig å bygge noe.
Det var iallefall et forslag Lykke til...

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 21:20   #3
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Tusen takk, Caz! Dette var veldig fine råd. Det er vanskelig å finne god råd om det å gå opp i vekt, når hele nettet er fullt av det motsatte. Skal sende dette til henne.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 22:31   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Kanskje det er en intoleranse her ??
Glutenintoleranse kan hindre næringsopptak ganske kraftig. Noe samme med melk.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 23:28   #5
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Godt poeng, Energibunten! Takk! Det visste jeg ikke. Ikke hun heller, tror jeg. Jeg sender videre.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 01:01   #6
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

mange har intoleranser uten å vite om det. De har liksom alltid vært slik og oppdager det ikke før man kutter maten man ikke tåler så godt.

Dersom mat irriterer tarmen blir det en lokal betennelse som kan degenerere tarmtottene og redusere kjemien der. Da kan mer mat passere rett igjennom. Alle næringstoffer kan også delvis gå igjennom. Da blir man rett og slett underernært.

Det er enkelt å teste ut.
Gluten: Dropp all rug/bygg/hvete i 4-8 uker så skulle man merke forskjell.
Man kan spise ris, mais, glutenfritt, etc og klare seg ganske bra om man trenger litt karbo.

Melk: Ja, det er bare å droppe det og. Ofte kan man ha melkeintoleranse (laktose) sammen med glutenintoleranse. Noen tåler ikke melkeprotein, det kan virke som gluten.

Verdt et forsøk iallefall.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 01:36   #7
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Absolutt! Det høres ganske sannsynlig ut. Har sendt den videre, det er mye her jeg aldri har tenkt på, kanskje nettopp fordi mine symptomer på ubalanser som regel er at jeg går opp i vekt. Takk igjen!

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 12:20   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Opp i vekt

Denne skal også være bra!
Den er egentlig beregnet for idrettsutøvere, men har mange gode tips om hvordan man kan legge opp et sunt og balansert kosthold relatert til styrketrening.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 15:21   #9
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Mange takk, Kitt! Videresendt! Det virker som styrketrening uansett andre årsaker, må bli en av veiene fram!

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 16:03   #10
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Summer har vel noen tips her eller?

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 16:36   #11
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Takk, Eilan! Visste det var noen her inne, men ikke hvem. Har tipset henne.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 23:13   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Jeg har dessverre ikke noen vidunderkur å komme med. Men jeg tror det at å spise ca 30 protein i måltidet (ca 150g kjøtt/fisk, 120g ost), ha litt fettsyrer (smør, oliven eller rapsolje), og grønnsaker + eventuelle langsomme karber som grovt brød eller brun ris ol. er en veldig bra rettesnor. 4-5 måltider om dagen alt etter hva en klarer og er sulten til.

Jeg tror det er mye i det som energibunten skriver om det å ha intoleranser, - det er en årsak til at en har det som en har det. Følelser kan være harde. Det er forresten også slik at cøliaki kan ligge latent i kroppen og bli utløst når en opplever noe veldig tøft (barnefødsel, eller en tøff skilsmisse feks.). Kanskje hun skal ta en blodprøve og få sjekket det ut nærmere? Det er litt dumt å teste det ut på egenhånd, for dersom en ikke får det testet, så får en ikke diagnosen, og man får ikke stønad til fordyret kosthold. Samt at det er veldig begrensende å leve på en slik diett, og det er veldig nøye at en ikke får en eneste smule i seg, så det kan være greit å få vite det sikkert. (Om en lever lavkarbo, så er det ikke krise at en får i seg en saus med ss mel på to liter væske, men som cøliaker er det veldig dumt feks. man må være så veldig streng.)

En annen ting jeg har tro på, men som er veldig dyrt er hårmineralanalyse.

Håper venninnen din kommer seg på beina igjen og blir sunn og sterk.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 23:46   #13
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Tusen, tusen takk, Summer! Dette var veldig kvalifiserte råd. Jeg sender henne alt sammen.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 16:15   #14
meksiko
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: telemark
Innlegg: 67
meksiko er på en erverdig vei

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

heisann
trist å høre om din veninne. men her tror jeg først og fremst det ikke må tenkes på mat nettop nå. selvfølgelig skal hun spise,men her er det nok annet,siden det hun har vært igjennom. det å sørge er en del av en prosess,har selv vært der,og hatt anorexi i 11 år. det hun nå trenger,er hjelp og støtte,få orden i livet sitt,så godt hun kan,så får man ta den biten med mat etterhvert. jeg snakker av erfaring. julen for 3 år siden,trodde jeg var min siste,også legene på sykehuset hvor jeg var innlagt i 11 mnd. jeg fikk god hjelp,og etterhvert kom jeg meg på beina,sakte men sikkert. har fortsatt spiseforr i dag,men i en helt snnen grad. masse lykke til.
klem meg.

meksiko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:33   #15
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: 44 år, 45 kilo og 162 cm - SOS

Takk for innspill, Meksiko! Det er riktig som du sier at det ikke bør bli mer stress. Hun er heldigvis i terapi også. Men hun vil heller ville finne ut hva som feilte kroppen hennes enn å spise lykkepiller, som psykologen hennes foreslo - så kanskje maten kan hjelpe på vei? Men det er klart det henger sammen, kropp og sjel. Hun spiser mer enn jeg noengang har gjort, så jeg tror ikke det er spiseforstyrrelser, men et ekstremt høyt stressnivå er det der.

Veldig godt å høre at du er på beina igjen!

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
20 kilo til Runegutt Mer enn 30 kg overvekt 36 01-10-08 11:36
Ned to kilo alt! Elvira Lavkarbo generelt 12 09-09-08 23:25
15 kilo ned! 1979 Ketolysekuren 28 21-08-07 20:00
Uke 1: 3 kilo ned! Elisabeth Induksjonen 10 07-04-05 18:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no